Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Mijn winter leren rijlaarzen blijven wit uit slaan!

 
Profiel   

Beste Bokkers,

van de week heb ik mijn winter rijlaarzen weer uit mijn zadelkast getrokken en weer aan gedaan.( ik wil geen koude voetjes hebben :D ) . Heel de week heb ik mijn zwarte paar rijlaarzen gedragen ik en vandaag heb ik mijn rijlaarzen schoongemaakt.Hiervoor gebruik ik Glycerine soap spray voor leer ( Decathlon) deze zeep spray reinigt,voedt en versoepelt het leer. Na het opdrogen van mijn rijlaarzen blijven mijn rijlaarzen wit uitslaan.

Mijn rijlaarzen ( 2 paar rijlaarzen zwarte paar en bruine paar )heb ik nu 2 jaar en het merk is QHP (model Lyn, winkelprijs 149.95, ik betaalde er 100 euro voor, waren toen in de aanbieding). Ik had toen 2 jaar geleden voor een duurder paar rijlaarzen gekozen omdat ik graag droge en warme voeten ( Hunt in Ierland met de kerst) wilde hebben , maar bij elke schoonmaak beurt slaan mijn zwarte rijlaarzen uit. ( bij mijn bruine paar rijlaarzen weet ik het niet zo goed meer of ze wit uitslaan of niet of wel wat maar niet zoveel als de zwarte paar rijlaarzen, ben nu ook mijn bruine rijlaarzen aan het schoonmaken dus even afwachten en dan zie ik het wel)

Na het schoonmaken met (zadel)zeep vet in mijn rijlaarzen in met wax, creme en voor de kleur behoudt met schoenenpoets. Daarna zie je geen witte uitslag meer.

Ik dacht eerst dat het lag aan de koude kamer in Ierland daar sloegen vooral mijn zwarte paar erg wit uit.
Hoe kunnen mijn rijlaarzen na 2 jaar nog steeds wit uitslaan?

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-19 21:16 



 
Profiel   

Dat ze wit uitslaan heeft meestal te maken met vocht i.c.m. zout.
Wanneer je laarzen niet goed opdrogen krijg je sneller de kans dat ze wit uitslaan.
Met tuig gebeurd dit ook wanneer je het langere tijd niet gebruikt (schimmel)

Het is alleen vreemd dat ze na het reinigen meteen wit uitslaan.
Heb je al eens geprobeerd andere producten te gebruiken?
De Glyserine overslaan bijvoorbeeld en alleen verzorging te gebruiken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-19 21:34 



 
Profiel   

keeyzie schreef
Dat ze wit uitslaan heeft meestal te maken met vocht i.c.m. zout.
Wanneer je laarzen niet goed opdrogen krijg je sneller de kans dat ze wit uitslaan.
Met tuig gebeurd dit ook wanneer je het langere tijd niet gebruikt (schimmel)

Het is alleen vreemd dat ze na het reinigen meteen wit uitslaan.
Heb je al eens geprobeerd andere producten te gebruiken?
De Glyserine overslaan bijvoorbeeld en alleen verzorging te gebruiken?


Ja ik heb ook al andere producten geprobeerd, zelf mijn schoonmaak setje van de Deniro rijlaarzen , daar slaan ze ook mee wit uit. En ik heb ook spul die het vuil en vet verwijdert die doe ik dan als eerste erop dan blijven ze ook wit uitslaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-19 21:37 



 
Profiel   

Ik lees mee, mijn outdoor laarzen doen het ook. T is schimmel van vocht, maarja, wat doe je er nou echt aan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-19 21:50 



 

Ik heb gelezen dat zadelzeep/leerzeep heel erg uitdroogd. Misschien komt het hierdoor? Probeer gewoon eens met een vochtige doek schoon te maken, even drogen en dan lekker dik invetten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-19 21:53 



 
Profiel   

Marije_1997 schreef
Ik heb gelezen dat zadelzeep/leerzeep heel erg uitdroogd. Misschien komt het hierdoor? Probeer gewoon eens met een vochtige doek schoon te maken, even drogen en dan lekker dik invetten?


Dat wist ik niet en zal het gaan proberen om het met warm water goed schoonmaken. Bedankt voor de tip. Zit er ook aan te denken om mijn rijlaarzen eens met leer olie in te smeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-19 21:55 



 

jansje73 schreef
Marije_1997 schreef
Ik heb gelezen dat zadelzeep/leerzeep heel erg uitdroogd. Misschien komt het hierdoor? Probeer gewoon eens met een vochtige doek schoon te maken, even drogen en dan lekker dik invetten?


Dat wist ik niet en zal het gaan proberen om het met warm water goed schoonmaken. Bedankt voor de tip. Zit er ook aan te denken om mijn rijlaarzen eens met leer olie in te smeren.


Ik gebruik zelf altijd alleen een natte doek (niet eens een allesreiniger ofzo, nooit eigenlijk) een droge doek en vet, vooral veel vet. Deed het altijd met de hara bijenwijs, nu heb ik ledervet van harry's horse ingeslagen, aangezien ik nu een zadel etc. er bij moet vetten hahaha. Heb nooit last gehad van witte "uitslag". Bewaar mijn laarzen dan ook meestal of thuis of in de auto of in de droge zadelkast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-19 22:05 



 
Profiel   

Ik heb ook altijd geleerd dat je geen zadelzeep mag gebruiken, omdat het daarvan dicht gaat zitten en niet meer ademen kan. Ik spoel mijn laarzen dus alleen af en gebruik als ze heel smerig zijn een wasmiddel dat geschikt is voor leer en textiel. Scheutje in een emmer lauw water, even borstelen en op laten drogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-19 22:17 



 
Profiel   

Is dit toevallig de Epplejeck Janouk laars? Deze zijn van nubuck leer en moeten met speciaal spul daarvoor schoongemaakt worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-19 22:24 



 
Profiel   

Die laarzen heb ik ook, had ze toen ook ingevet en had precies hetzelfde. Nu poets ik ze niet en heb ik dat probleem ook niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-19 22:26 



 
Profiel   

Ik heb ook de Janouk laarzen. Ik doe er helemaal niks mee behalve af en toe ff afspuiten met de slang en dan de kast in. Heel af en toe doe ik een leerdoekje van bruynzyl erover maar dat doe ik vaak pas als ze de kast in gaan na de winter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-19 22:41 



 
Profiel   

LieZ_Horses schreef
Is dit toevallig de Epplejeck Janouk laars? Deze zijn van nubuck leer en moeten met speciaal spul daarvoor schoongemaakt worden.


Nee mijn rijlaarzen zijn van QHP. De nubuck leer ziet er toch anders uit ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-19 09:20 



 
Profiel   

Ik heb in een ruitersportzaak gewerkt en daar vertelde we altijd dat je laarzen niet schoon mag maken met zadelleer etc. Glycerine is namelijk super slecht voor het leer van de laarzen! Een laars bestaat uit meerdere laagjes leer op elkaar geplakt, dat spul beschadigd oa het ‘lijm’ wat er tussen zit!!! Sindsdien poets ik mijn laarzen gewoon met schoenpoets. En blijven ze echt het mooist!

Beste (blanke) schoenpoets en gewoon schoonmaken met water.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-19 09:37 



 
Profiel   

Zaterdag terug gegaan naar de winkel waar ik mijn rijlaarzen had gekocht en het daar laten zien, zij denkt aan kalk en een tip gekregen om het kalk er uit te krijgen en dat geprobeerd. Ga toch deze week naar een goede schoenenmaker kijken wat die er van zegt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-19 08:46 



 
Profiel   

Het witte even proeven. Waarschijnlijk is het zout, dat haal je weg met een 50/50 azijn en water mengsel. Doekje in het mengsel, op de witte vlek dippen en met een droge doek afnemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-19 08:49 



 
Profiel   

_San87_ schreef
Het witte even proeven. Waarschijnlijk is het zout, dat haal je weg met een 50/50 azijn en water mengsel. Doekje in het mengsel, op de witte vlek dippen en met een droge doek afnemen.



Die tip van azijn met water had ik van haar gehad. Ik deed 2 delen azijn op een deel water. Zout dat kan het ook nog zijn, zal het eens proeven :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-19 19:15 



 
Profiel   

Helaas na een paar dagen zijn mijn rijlaarzen slaat toch weer wit uit, wel iets minder wit dan voorheen. Vanavond maar weer eens wassen met azijn/water.

Of ie er een product waar je leer mee kan reinigen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 15:50 



 
Profiel   

jansje73 schreef
Helaas na een paar dagen zijn mijn rijlaarzen slaat toch weer wit uit, wel iets minder wit dan voorheen. Vanavond maar weer eens wassen met azijn/water.

Of ie er een product waar je leer mee kan reinigen?

Je moet net zo lang reinigen met azijn en water tot de witte uitslag helemaal weg is. Dat kan inderdaad een poosje duren. Ook als je zweet kan de uitslag weer erger worden.

Consequent schoonmaken het azijn en watermengsel. Bij mij heeft het in totaal 2 weken geduurd voor de witte waas helemaal weg was. Af en toe heb ik er nog last van, vooral in de zomer, dan haal ik de azijn weer tevoorschijn.

Normale poetsmiddelen lossen het zout niet op, maar wrijven deze in het leder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 15:52 



 
Profiel   

_San87_ schreef
jansje73 schreef
Helaas na een paar dagen zijn mijn rijlaarzen slaat toch weer wit uit, wel iets minder wit dan voorheen. Vanavond maar weer eens wassen met azijn/water.

Of ie er een product waar je leer mee kan reinigen?

Je moet net zo lang reinigen met azijn en water tot de witte uitslag helemaal weg is. Dat kan inderdaad een poosje duren. Ook als je zweet kan de uitslag weer erger worden.

Consequent schoonmaken het azijn en watermengsel. Bij mij heeft het in totaal 2 weken geduurd voor de witte waas helemaal weg was. Af en toe heb ik er nog last van, vooral in de zomer, dan haal ik de azijn weer tevoorschijn.

Normale poetsmiddelen lossen het zout niet op, maar wrijven deze in het leder.


Dat is wel een goede tip om net zolang door te gaan met azijn watermengsel tot het weg is. En ik zit er ook aan te denken om het voortaan altijd met azijn/watermengsel schoon te maken. Ben benieuwd hoe het dit keer zal gaan als ik in Ierland ben, daar gebruik ik mijn rijlaarzen echt dagelijks en vooral met het rijden van een hunt waar mijn rijlaarzen echt helemaal en goed onder de modder zitten. Ook daar zal ik mijn rijlaarzen schoonmaken met azijn/watermengsel.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 08:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen