wat kan je wel doen met je paard als je in een corset zit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
florence88

Berichten: 7
Geregistreerd: 04-06-18
Woonplaats: Bilthoven

wat kan je wel doen met je paard als je in een corset zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 20:15

Hi ik heb vrijdag een rugwervel gebroken (T12) door een val van mijn paard en zit nu 6 weken in een corset en mag wellicht tot 3 maanden niet rijden. Ik heb een eigen paard dus dat is nu best een uitdaging om te zorgen dat hij genoeg beweging houdt. Hij heeft nu elke dag paddock en stapmolen. Daarnaast nu 4 dagen rijden door anderen per week (bestaande bijrijder doet 2 dagen en daarnaast nu 2 dagen extra personeel/eigenaar pensionstal). Ik weet niet of het genoeg is (actieve KWPN'er van 14) en ik wil zelf ook dingen met hem doen natuurlijk, maar ik mag niet buigen of belasting op mijn rug krijgen (vandaag sneed ik wortels en dat voelde ik zelfs al in mijn rug.... ). Wie heeft ervaring met deze situatie en wat deed je dan met je paard? Alvast bedankt voor het meedenken! hartelijke groet Florence en Alasandro

senna21

Berichten: 11857
Geregistreerd: 17-03-09

Re: wat kan je wel doen met je paard als je in een corset zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 20:19

Ik denk dat geduld in jouw geval het beste is. Liever nu wat langer wachten, dan de rest van je leven met een slecht genezen rug.

mala26

Berichten: 5002
Geregistreerd: 05-02-13

Re: wat kan je wel doen met je paard als je in een corset zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 20:21

Kan je bijrijdster niet meer bij springen dan?

florence88

Berichten: 7
Geregistreerd: 04-06-18
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 20:21

ja eens, maar misschien zijn er ervaringen met longeren?

mala26 schreef:
Kan je bijrijdster niet meer bij springen dan?


Hij zit nog op school dus soms wel, maar niet standaard

senna21 schreef:
Ik denk dat geduld in jouw geval het beste is. Liever nu wat langer wachten, dan de rest van je leven met een slecht genezen rug.


Eens, maar misschien zijn er ervaringen met longeren?
Laatst bijgewerkt door C_arola op 29-11-19 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

Duhelo

Berichten: 28549
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 20:23

Iedere dag stapmolen + paddock (langer dan een halfuurtje hoop ik) en 2-4 keer gereden lijkt me ruim voldoende hoor.

Longeren zou ik in jouw situatie ook niet doen, een rare sprong van je paard kan je een serieuze ruk geven in je rug en dat moet je nu niet willen.
Geef je paard lekker wat vakantie en neem zelf je rust.

little_birdy
Berichten: 12229
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 20:23

Nou wat dacht je van niks ?
Je hebt je rug gebroken !
Het is ene paard sta je te longeren trekt hij je per ongeluk om omdat hij schrikt en dan heb je een dwarslaesie.
Is dat het je waard ?

mala26

Berichten: 5002
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 20:24

Ik zou zelf niet gaan longeren. Als ie een keer een ruk geeft dan gaat je rug dit niet fijn vinden.

Ik had even in je profiel gespiekt en zag dat je bij van helden staat. Als je erg omhoog zit wil ik je eventueel wel helpen met longeren

florence88

Berichten: 7
Geregistreerd: 04-06-18
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 20:25

Duhelo schreef:
Iedere dag stapmolen + paddock (langer dan een halfuurtje hoop ik) en 2-4 keer gereden lijkt me ruim voldoende hoor.

Longeren zou ik in jouw situatie ook niet doen, een rare sprong van je paard kan je een serieuze ruk geven in je rug en dat moet je nu niet willen.
Geef je paard lekker wat vakantie en neem zelf je rust.


Oh dat is geruststellend, en ja hij staat minimaal 2 uur in de paddock,

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 20:25

florence88 schreef:
ja eens, maar misschien zijn er ervaringen met longeren?



Neem gewoon je rust...paard overleeft het wel.

Hij zal maar ff gek gaan doen aan de lijn {:)-:( .

Ik ben zelf rugpatient en kom daar ook niet meer vanaf. Geen aanrader omdat ik zelf dus niet meer kan rijden nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 20:26

Ik zou zelf niet meer doen dan wat knuffelen kroelen en losgooien. Je mag je rug niet belasten, dus longeren word em dan ook al niet. Als je al bijna geen wortel kan snijden, dan is een rukje van je paard denk ik vrij pijnlijk.

florence88

Berichten: 7
Geregistreerd: 04-06-18
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 20:28

Dank jullie voor de input, ja eigenlijk is het ook wel logisch dat ik niet moet longeren, voelde me schuldig naar mijn paardje dat ik zo weinig met hem kan doen. Maar dit is wel verstandiger :-)

Levant
Berichten: 160
Geregistreerd: 19-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 20:28

Ik heb op dit moment een gekneusde rug na een val van mijn paard, de eerste 4 weken kon ik niets met hem doen.
Daarna heb ik hem zonder longeerlijn in de roundpen/longeerbak laten lopen terwijl ikzelf in het midden op een krukje zat. Een longeerlijn vasthouden zou ik niet doen, als je paard gaat rennen of gek doen kun je dat getrek aan een longeerlijn beter niet hebben denk ik. Vooral geduld is het beste medicijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 20:30

Je hebt maar 1 rug, pak je rust ;)
Paardlief red het zo wel 3 maand of langer. Zolang hij maar eten, wei/paddock en een schone stal heeft. (O ja, en paardenvrienden :D )


Als je na een tijd rust weer wat kunt opbouwen misschien truckjes zoals flemen aanleren? Hoef je geen paard vast te houden (want inderdaad, als hij wegspringt ben je veel verder van huis), hoef jij maar minimaal te bewegen en heeft je paard mentaal een uitdaging. Maar echt, eerst je rug goed, en dan kalm opbouwen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 20:31

florence88 schreef:
Dank jullie voor de input, ja eigenlijk is het ook wel logisch dat ik niet moet longeren, voelde me schuldig naar mijn paardje dat ik zo weinig met hem kan doen. Maar dit is wel verstandiger :-)



Als je zo nu en dan hem even lekker knuffelt en kroelt gaat ie je niet haten hoor :) en schuldig moet je je echt neit voelen. Beestje red em wel

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 20:31

Kan je niet tijdelijk (liever permanent) naar een stalling waar hij per dag MEER dan 2 schamele uurtjes buiten zn hokje komt?

Zelf zou ik niks doen, je hebt maar 1 rug en idd één verkeerde beweging en je revalidatie gaat nog langer duren.

florence88

Berichten: 7
Geregistreerd: 04-06-18
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 20:33

Levant schreef:
Ik heb op dit moment een gekneusde rug na een val van mijn paard, de eerste 4 weken kon ik niets met hem doen.
Daarna heb ik hem zonder longeerlijn in de roundpen/longeerbak laten lopen terwijl ikzelf in het midden op een krukje zat. Een longeerlijn vasthouden zou ik niet doen, als je paard gaat rennen of gek doen kun je dat getrek aan een longeerlijn beter niet hebben denk ik. Vooral geduld is het beste medicijn.


dat is een goed idee voor over een paar weken :-) thanks!

Pindabear

Berichten: 377
Geregistreerd: 15-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 20:33

Ik zal ook zeker niet gaan longeren. Als je paard even een ruk aan de lijn geeft dan krijg jij dat weer te verduren in je rug. Ik zou zoiezo heel voorzichtig zijn nu want je hebt maar 1 rug ..het is ontzettend moeilijk om te accepteren dat je nu niet anders kan doen dan je rust nemen .. ik kan er helaas over mee praten omdat ikzelf ook met zware rugklachten loop en rugpatient ben.

MiniMouse

Berichten: 3051
Geregistreerd: 23-08-06
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 20:36

Een paar maandjes vakantie van je paard kan ook geen kwaad hoor.
Even netjes afbouwen en lekker zijn koppie fris maken in het land.
Ik gooide mijn jonkies om het half jaar/jaar ook een maand het land op om even bij te komen.
Een andere er op laten rijden deed ik nooit.
Dan kan ik de rommel weer opruimen als ik weer aan de gang zou gaan met hem.
Maar dat is heel persoonlijk natuurlijk.
Als je iemand kan vinden die hem net zo goed voor elkaar rijd als jij of beter is dit natuurlijk geen enkel probleem.

Duhelo

Berichten: 28549
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 20:36

Paard zal een beetje vakantie heus niet erg vinden hoor. De mijne hebben praktisch iedere winter vakantie :+.
Zorg maar dat je zelf goed geneest, dan kan je er straks weer lekker tegenaan.

Hugolien

Berichten: 26
Geregistreerd: 28-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 20:40

Vooral eerst zorgen dat je zelf helemaal geneest. Alleen paddock vindt het paard geen straf hoor. Je bent verder van huis als er iets mis gaat met het trainen van het paard.

florence88

Berichten: 7
Geregistreerd: 04-06-18
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 20:54

Gerustgesteld door alle reacties, dank! ☺️ Ik ga niks zelf doen de komende weken alleen beetje vertroetelen :-)

Hugolien

Berichten: 26
Geregistreerd: 28-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 21:35

Blij je reactie te lezen! Heel veel beterschap gewenst :j

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 21:57

Lekker je rust pakken, des te sneller is het weer goed! Heb afgelopen jaar hetzelfde meegemaakt: die paar maandjes vliegen voorbij, echt waar. Voor je het weet zit je er weer op en ben je jezelf dankbaar dat je 't goed hebt laten genezen. Mijn stalgenootje was wel zo eigenwijs om veel te veel hooi op haar vork te pakken, waardoor ze nu al jaren met rugklachten loopt.

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 22:13

Neem het aan van iemand die al 3x haar rug gebroken heeft: neem rust!

Je paard merkt er heus niks van en wordt in beweging gehouden.
Ik lag 6 maand 24/7 horizontaal, paardlief heeft me amper gemist en nadien kon ik de draad gewoon weer opnemen.

Herstel goed en verzorg jezelf <3

florence88

Berichten: 7
Geregistreerd: 04-06-18
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 22:42

Bunn schreef:
Lekker je rust pakken, des te sneller is het weer goed! Heb afgelopen jaar hetzelfde meegemaakt: die paar maandjes vliegen voorbij, echt waar. Voor je het weet zit je er weer op en ben je jezelf dankbaar dat je 't goed hebt laten genezen. Mijn stalgenootje was wel zo eigenwijs om veel te veel hooi op haar vork te pakken, waardoor ze nu al jaren met rugklachten loopt.

dank je wel!

Mi_Amore schreef:
Neem het aan van iemand die al 3x haar rug gebroken heeft: neem rust!

Je paard merkt er heus niks van en wordt in beweging gehouden.
Ik lag 6 maand 24/7 horizontaal, paardlief heeft me amper gemist en nadien kon ik de draad gewoon weer opnemen.

Herstel goed en verzorg jezelf <3


Dank je wel!

Hugolien schreef:
Blij je reactie te lezen! Heel veel beterschap gewenst :j

Thanks!
Laatst bijgewerkt door C_arola op 29-11-19 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop