Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Leren laarzen: Normaal na 5 maanden intensief gebruik?

 
Profiel   

Hallo allemaal,
Mijn dochter (14) is al aan haar tweede paar HKM leren laarzen op 1 jaar tijd. De eerste, Valencia waren na 6 maanden aan de rekker helemaal door en de rits was stuk. We hebben contact op genomen met de ruitershop en we mochten ze ruilen. Ik heb dan gekozen om iets bij te leggen en voor Latinium te gaan, ook HKM. Ze kosten 220 euro, dus ik dacht dat die wel iets langer zouden meegaan. Verkeerd gedacht dus! Weer ongeveer 5 maanden verder hetzelfde probleem: afgeschuurd aan de rek. Ze rijdt steeds met een springzadel, 4 à 5 keer per week en heb het idee dat het op de plaats is waar het zweetblad eindigt. Hebben we gewoon 2 keer pech gehad of is dit niet zo'n goed merk voor laarzen? Zijn er andere, betere alternatieven voor dat bedrag? Ik zet de foto's er even bij.
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-21 14:42 



 
Profiel   

Leren rijlaarzen die intensief gebruikt worden vragen ook enig onderhoud.

Loopt je dochter er ook gewoon mee rond?

Idealiter zou ze de laarzen moeten aandoen vlak voordat ze op het paard stapt en daarna weer omruilen voor stalschoenen als ze van het paard af komt. Af en toe een doekje eroverheen halen en zorgen dat ze er netjes uit blijven zien.

Deze laarzen zien er nogal 'afgeragd' uit. Leren rijlaarzen zijn daar niet voor gemaakt.

Als ze niet wil wisselen van schoenen dan kan ze misschien nog beter gebruik maken van chaps en dan leren rijlaarzen voor wedstrijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-21 14:45 



 
Profiel   

Deze zijn toch doorgesleten op het stukje rek elastiek? Dat is dan niet het leer-leer gedeelte van de laars. Mijn duurdere petrie leeds hadden dit ook. Gebruiken kon ik ze nog stress, ik vond het enkel minder mooi. Na 2 jaar intensief werd leer te dun met het stiksel en heb ik ze vervangen voor Pioneer Horseline rijlaarzen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-21 14:51 



 
Profiel   

Ik heb precies dezelfde laarzen, al bijna 2 jaar en rijd er ook zo'n 5 keer per week mee. Die van mij zien er nog prima uit en hebben alleen aan de binnenkant op het leer wat kalere plekken, maar niet zo ver naar achteren. Dit is echt bijna op de achterkant van het been, in principe zou dat toch niet tegen het zadel moeten schuren? Of ze rijdt erg met haar tenen naar buiten? Ik snap wel dat dat elastiek niet tegen het schuren van het zadel kan, daar is het ook niet voor gemaakt, leer kan daar veel beter tegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-21 14:51 



 
Profiel   

Ik denk dat onderhoud al heel veel verschil zal maken.. Ik maak mijn laarzen na elke keer rijden schoon en ze zien er nog als nieuw uit. Tevens doe ik ze pas aan als ik op het paard stap (tenzij ik eerst nog even longeer) en doe ze uit als ik weer afstap.
Als ik dit zie dan denk ik niet dat je dochter ze vaak schoon maakt. Dan slijt het allemaal ook wel sneller.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-21 15:02 



 
Profiel   

Onderhouden doet ze. Na het rijden met borsteltje erover en 1 keer per week met schoenpoets. Dus daar kan het niet aan liggen. Ze houdt ze max een 2 tal uurtjes aan.
Ze heeft wat rondere kuiten, misschien ligt het daar aan, want ik heb niet het idee dat ze met haar tenen naar buiten rijdt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-21 15:06 



 
Profiel   

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-21 15:11 



 
Profiel   

Ga met mijn voorgangers mee, deze laarzen zien er erg afgeragd uit voor hoe oud ze zijn.
Ik heb 10+ jaar oude HKM Spain laarzen liggen die er bijna nog beter uit zien, ondanks dat ik daar totaal niet zuinig op geweest ben. Laarzen destijds gekocht als student en manege ruiter, iets van 6 jaar lang 2 a 3 keer per week mee gereden, ze met mijn eerste eigen paard nog een jaar 4 a 5 keer per week gebruikt en nog steeds gebruik ik ze af en toe als ik ga springen. Vooral qua pasvorm halen ze niet bij mijn Petries, maar voor een lager budget zou ik eigenlijk juist HKM aanraden.

Wat kan helpen is ze inderdaad alleen dragen met rijden en misschien ander onderhoud dan wat jullie nu doen? Elastiek zal wel sneller slijten dan leer, is een leren laars zonder elastiek een optie?
Vind de vraag van MartineV ook een goede, als je iets beter weet waarom ze juist bij jouw dochter zo snel slijten kan je daar bij het uitzoeken van nieuwe laarzen op letten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-21 15:13 



 
Profiel   

Met alle respect maar de hoeveelheid huidvet op de laarzen duiden niet op goed onderhoud. Deze laarzen zien er inderdaad afgeragd en versleten uit. Leren laarzen van Hkm zijn natuurlijk het lagere segment maar de mate van onderhoud heeft heel erg veel invloed. Ik heb horka laarzen gehad in hetzelfde segment maar die hebben het toch wel een jaar of 5 vol gehouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-21 15:14 



 
Profiel   

Op de foto zijn ze natuurlijk niet gepoetst, anders zie je niet goed wat ik bedoel. Maar ik kan met mijn hand op mijn hart zeggen dat ze onderhouden worden zoals ik daarnet heb vermeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-21 15:23 



 
Profiel   

pluisje88 schreef
Met alle respect maar de hoeveelheid huidvet op de laarzen duiden niet op goed onderhoud. Deze laarzen zien er inderdaad afgeragd en versleten uit. Leren laarzen van Hkm zijn natuurlijk het lagere segment maar de mate van onderhoud heeft heel erg veel invloed. Ik heb horka laarzen gehad in hetzelfde segment maar die hebben het toch wel een jaar of 5 vol gehouden.



Mwa, huidvet zegt niets vind ik. Na 1x rijden zien mijn laarzen er ook zo uit door het huidvet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-21 15:24 



 
Profiel   

Schoenpoets lijkt mij niet voldoende. Ik zou ze echt met ledervet behandelen. Goed insmeren, zodat het leer niet uitdroogt. En ipv een borsteltje een zacht doekje gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-21 15:35 



 
Profiel   

Ik zou geloof ik voor een ander model laarzen gaan. Alles dat "extra" is, slijt sneller, dus inzetjes, elastiek enz. Ik ken deze laarzen niet, maar het lijkt of dat deel dat doorgesleten is, van ander leer is of gelaagd of zo? Er zijn diverse laarzen in die rijsklasse te koop die een egaal stuk leer op de drukpunten hebben, waardoor de kans op doorslijten denk ik minder is. Ter vergelijking, mijn Petries zijn inmiddels ongeveer 20 jaar oud en gewoon in uitstekende staat. Tip, tweedehands is heeeeeel veel te koop voor een mooie prijs en veel betere kwaliteit dan HKM. (Marktplaats, FB marked place enz)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-21 15:39 



 
Profiel   

Ik denk dat je het te goed gedaan hebt...
Mij is altijd geleerd dat ik hooguit 1 x / maand schoenpoets mag gebruiken, omdat je stiksels anders gaan 'rotten' en het leer te vet wordt en vuil vasthoudt.
De laarzen zijn erg wit uitgeslagen, dat is huidvet van je paard en zout. Combinatie met veel vet van je schoenpoets is denk ik niet goed voor het leer.
Schoonmaken is erg belangrijk, met een borsteltje maar ook met water. Petrie heeft 'riding boot cleaner'. Schoenpoets alleen op schone laarzen gebruiken en goed uitpoetsen.
En nooit je rijlaarzen in de buurt van de cv of kachel neerzetten.
*edit: tikfout.


Laatst bijgewerkt door Kendra op 01-01-21 15:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-21 15:41 



 
Profiel   

Volgens mij heb ik deze ook. Denk nu 1.5 jaar maar nergens last van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-21 15:43 



 
Profiel   

Als je de paarden schoonmaakt met een droog borsteltje en vervolgens schoenpoets erop smeert, dek je het vuil gewoon af met schoensmeer. Dit is niet schoonmaken of onderhouden maar gewoon dichtplamuren naar mijn idee..
Het leer wordt dan verstikt als je het mij vraagt

Wat water met een reinigend middel of desnoods een vochtig leerdoekje van de action is naar mijn idee echt nodig voor de goede basiszorg. Ik doe mijn laarzen met zadelzeep en een verzoringsmiddel. Soms olie, anders ledercreme. Veel mensen zeggen dat dit niet goed is voor laarzen, maar ik doe er jaren mee.

Mijn eerste paar: merkloos, zelf 6 jaar gehad en toen als nieuw verkocht. Toen een paar horka laarzen, behoorlijk gebruikt gekocht en nog 3 jaar gebruikt. Toen een paar nieuwe horka Anna en ongeveer 7 jaar mee gedaan. Nu een paar cavallo summerjump. Heb ze nu een jaar of 4 aan denk ik en zien er nog uit als nieuw...

Maar ts, wat is je vraag eigenlijk precies? Op basis van de foto’s hebben al veel van mijn voorgangers gezegd dat ze er versleten en afgeragd uit zien. Je zegt dat dit niet kan omdat ze ze goed verzorgt. Wat is het doel van dit topic dan precies?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-21 15:50 



 
Profiel   

Ik zou in ieder geval voor je dochter andere laarzen gaan zoeken, zonder rek. Gewoon met rits en springveters bijvoorbeeld. Ego7 heeft super springlaarzen, regelmatig in de aanbieding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-21 15:58 



 
Profiel   

Ik heb er van HKM al Meer dan vijf jaar ondertussen. := heb de rits een keer moeten vervangen maar verder zien ze er als nieuw uit.
Schoenpoets hebben laarzen weinig aan. Lederbalsem helpt meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-21 16:04 



 
Profiel   

Als ik de foto zo zie, ziet het leer bij de voet en de voorkant van de schacht er nog gewoon prima uit. De achterkant van ander materiaal is er idd niet zo best aan toe. Het gaat vooral stuk op de plooien waar de wrijving uiteraard meer aanwezig is. Blijven deze ook onder het zweetblad hangen?

Verder lijkt het er op de foto idd wel erg op dat de kuit erg naar binnen staat door het vet wat op de laars zit. Hierdoor kan het idd ook zijn dat de plooien blijven hangen of meer tegen het zadel schuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-21 16:06 



 
Profiel   

Wifa schreef
Onderhouden doet ze. Na het rijden met borsteltje erover en 1 keer per week met schoenpoets. Dus daar kan het niet aan liggen. Ze houdt ze max een 2 tal uurtjes aan.
Ze heeft wat rondere kuiten, misschien ligt het daar aan, want ik heb niet het idee dat ze met haar tenen naar buiten rijdt.

Sorry, maar rijlaarzen zijn om te rijden.
Vlak voor opstappen aantrekken, direct na afstappen laarzen uit, doekje erover en terug in de kast. Niet ermee in de box of op stal rondlopen. Kuitmaat maakt niets uit, tenzij de laarzen te klein gekocht zijn, dat is slecht voor het elastiek.

Ik heb Petrie laarzen die ik al zeker 10 jaar heb en die zien er beduidend beter uit. Dit is gewoon slecht onderhoud. 2 tal uurtjes erop rond banjeren betekent dat ze ermee in de mest en urine staat, en dat is zo slecht voor het leer.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-21 19:32 



 
Profiel   

Heeft het zadel een stug of scherp zweetblad
aan de onderkant waardoor het stuk schuurt?

Ziet eruit als geval van niet matchende leersoorten

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-21 19:40 



 
Profiel   

Ik heb De Niro Laarzen en die behandel ik ELKE keer na rijden wel iedere keer anders
Mijn laarzen zijn nu ruim 7 jaar oud en zien er super uit
Soms schoon maken en olie
Alleen olie
Alleen lederbalsem
Soms alleen rapide vet

Maar iig elke keer als ik ze terug zet na rijden zijn ze schoon van huidvet en zit er verzorgende materiaal op
En ik loop er niet op als paard gezadeld is trek ik de laarzen aan en de laarzen gaan gelijk uit na rijden...
Eerst laarzen dan het zadel

TS
Ik denk dat het uitgedroogd is, deze laarzen zijn er ook slecht uit en ik twijfel of het wel helemaal van leer is. En niet een leder coating
De laars met schoonpoets verzorgen is niet voldoende bestand voor huidvet ....schoonpoets is geen verzorgende olie of balsem wat nodig is om de laars soepel te houden

Ik persoonlijk zou teruggaan want ik weet niet of dit zo mag slijten en voor kwalitatief beter laars gaan wellicht is de rijtechnisch van je dochter ook niet goed voor deze laars

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-21 19:54 



 
Profiel   

Jeetje wat zien die laarzen er slecht uit. Ik heb de Cavallo Junior laarzen (ben niet zo groot), prijs is rond de 250 euro, en doe daar zo'n 7 jaar mee en dan zien ze er echt nog veel beter uit dan deze. Dit is mn tweede paar en heb er de afgelopen 15 jaar zo'n 3x per week meegereden. Wel echt alleen mee gereden, dus zo'n 45 minuten per keer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-21 20:01 



 
Profiel   

Nou, zelfs mijn oude petries zien er na 15 jaar nog beter uit. Daar liep ik ook meer op als huidige, nu aantrekken voordat ik opstap en na rijden weer uit. De oude deed ik thuis aan, fietste naar stal, deed daar alles en gingen thuis pas weer uit.

Maar ik verzorgde ze wel een stuk beter. Schoenenpoets is leuk, maar geen verzorging. Met een borstel haal je er wat zand enzo af, maar geen vuil. Dus doe je schoenenpoets over huidvet en ander vuil, waardoor het mooi zwart is maar niet schoon. Ik maakte ze 1 keer per 2 weken of maand helemaal schoon, dat alles eraf was, verzorging erop en daarna Schoenenpoets als ik ze weer zwarter wilde hebben, maar dat was puur voor het uiterlijk, geen onderhoud. Als ze er uit zagen als op jouw foto maakte ik ze tussendoor schoon, maar het huidvet zit ook op plaatsen die eigenlijk niet tegen het paard aan horen te komen. Volgens mij moet je ook kritisch kijken naar de houding van dochter.

Nu heb ik kwalitatief mindere laars misschien als de vorige, maar draag ze korter en onderhoud ze het zelfde. Ze zijn nu 3? Jaar oud en geen slijtage te zien, terwijl ze niet volledig van leer zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-21 20:11 



 
Profiel   

Dat elastische gedeelte is natuurlijk nooit zo sterk als een mooi stuk leer.
Een goede stevige laars zonder poespas en ook niet van dat zachte leer dus, daar gaat ze zeker langer mee doen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-21 20:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen