Leren laarzen: Normaal na 5 maanden intensief gebruik?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
asjemenou

Berichten: 9002
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 20:35

Wifa schreef:
[ [url=m/i84tOA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het kapotte deel ziet er niet uit als leer maar eerder kunststof.
Dan kunnen je vetten en olieen maar dat zal niet helpen als het geen echt leer is.

martinev

Berichten: 2586
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 20:41

asjemenou schreef:
Wifa schreef:
[ [url=m/i84tOA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het kapotte deel ziet er niet uit als leer maar eerder kunststof.
Dan kunnen je vetten en olieen maar dat zal niet helpen als het geen echt leer is.


Dat kapotte deel is een elastieken inzet, niet raar dus dat dat veel zwakker is! Je hoort op die plek ook niet tegen je paard of zadel te komen, dus het zou niet moeten kunnen schuren...

Ik ben het helemaal eens met MyWishMax, er zit huidvet op plekken waar het niet hoort, vooral aan de achterkant van de laars, daar waar die blokjes zitten waar je je sporen tussen kan doen, en dan echt helemaal naar de buitenkant toe. Vandaar dat ik eerder ook zei dat ze waarschijnlijk met haar tenen naar buiten reed, anders kan je laars niet op die plek schuren en kan er geen huidvet midden-achter en zelfs bijna buiten-achter aan de laars zitten. Dus of je dochter moet kritisch naar haar houding kijken, of je moet op zoek naar laarzen die aan de achterkant dicht zijn en zo min mogelijk naden hebben, en zeker geen elastieken inzet...

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Leren laarzen: Normaal na 5 maanden intensief gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 20:50

En daarom zijn er rubberen rijlaarzen uitgevonden.

Icm de hele dag op laarzen willen lopen, het onderhoud nog niet helemaal onder de knie hebben, en de portemonnee van moeders niet te hoeven uitknijpen..

En je hebt ze ook voor bredere kuiten.

En het staat wellicht niet zo mooi als leer, maar we zijn er allemaal groot mee geworden.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 20:52

Hmmmm ik heb nog een setje mountain horse laarzen met elastieken inzet, zijn ook al 10 jaar oud. Zien er ook gewoon prima uit, maar ik loop er ook niet mee door de mest en urine. Plus ik maak ze schoon met zadel zeep.

Wifa
Berichten: 38
Geregistreerd: 04-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 21:10

Avalanche81 schreef:
Wifa schreef:
Onderhouden doet ze. Na het rijden met borsteltje erover en 1 keer per week met schoenpoets. Dus daar kan het niet aan liggen. Ze houdt ze max een 2 tal uurtjes aan.
Ze heeft wat rondere kuiten, misschien ligt het daar aan, want ik heb niet het idee dat ze met haar tenen naar buiten rijdt.

Sorry, maar rijlaarzen zijn om te rijden.
Vlak voor opstappen aantrekken, direct na afstappen laarzen uit, doekje erover en terug in de kast. Niet ermee in de box of op stal rondlopen. Kuitmaat maakt niets uit, tenzij de laarzen te klein gekocht zijn, dat is slecht voor het elastiek.

Ik heb Petrie laarzen die ik al zeker 10 jaar heb en die zien er beduidend beter uit. Dit is gewoon slecht onderhoud. 2 tal uurtjes erop rond banjeren betekent dat ze ermee in de mest en urine staat, en dat is zo slecht voor het leer.....


In die 2 uurtjes zitten drie kwartiertjes/een uurtje rijden, op- en afzadelen, dus in de mest of rondlopen op stal doet ze niet.

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:11

Mijn tweedehands petries heb ik letterlijk mishandeld door ermee op stal te lopen, stal uitmesten, door de blubber weiland moeten lopen etc., zolen helemaal kapot maar het leer van de schacht zag er altijd als nieuw uit.

Ik had mijn laarzen altijd met zadelzeep schoongemaakt, en 1 keer in de week ook invetten. Ik zorgde ervoor dat de laarzen altijd keurig droog en schoon stonden.
Uiteindelijk na een paar jaar weggedaan omdat de zolen echt einde oefening waren.

Met schoenpoets en borsteltje maak je het inderdaad niet schoon maar hoopt het vet en zweet (zout) alleen maar op, dit zorgt ervoor dat het leer en de stiksels beschadigen en uiteindelijk kapot gaan.

Mijn hoofdstellen heb ik nu jaren (11 jaar als ik mij niet vergis), echt niets maar dan ook niets is er ooit aan kapot gegaan.
Ook maak ik het altijd schoon met zadelzeep en 1 keer in de week invetten, uiteraard zorg ik ervoor dat al het leer droog is.

Mijn tip is, ga het leer eerst op de juiste manier verzorgen. Dit verlengt duidelijk de levensduur.

Wifa
Berichten: 38
Geregistreerd: 04-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 21:16

pluisje88 schreef:
Als je de paarden schoonmaakt met een droog borsteltje en vervolgens schoenpoets erop smeert, dek je het vuil gewoon af met schoensmeer. Dit is niet schoonmaken of onderhouden maar gewoon dichtplamuren naar mijn idee..
Het leer wordt dan verstikt als je het mij vraagt

Wat water met een reinigend middel of desnoods een vochtig leerdoekje van de action is naar mijn idee echt nodig voor de goede basiszorg. Ik doe mijn laarzen met zadelzeep en een verzoringsmiddel. Soms olie, anders ledercreme. Veel mensen zeggen dat dit niet goed is voor laarzen, maar ik doe er jaren mee.

Mijn eerste paar: merkloos, zelf 6 jaar gehad en toen als nieuw verkocht. Toen een paar horka laarzen, behoorlijk gebruikt gekocht en nog 3 jaar gebruikt. Toen een paar nieuwe horka Anna en ongeveer 7 jaar mee gedaan. Nu een paar cavallo summerjump. Heb ze nu een jaar of 4 aan denk ik en zien er nog uit als nieuw...

Maar ts, wat is je vraag eigenlijk precies? Op basis van de foto’s hebben al veel van mijn voorgangers gezegd dat ze er versleten en afgeragd uit zien. Je zegt dat dit niet kan omdat ze ze goed verzorgt. Wat is het doel van dit topic dan precies?


Mijn vraag is of dit normaal is na 5 à 6 maanden intensief gebruik. Dat ze er versleten uitzien, dat weet en zie ik zelf ook. Ik heb ook nooit gezegd dat deze slijtage niet kan omdat ze ze goed onderhoud. Ik heb enkel, als reactie op iemand die zegt dat dit door slecht onderhoud komt gereageerd dat ze ze wel onderhoud.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Leren laarzen: Normaal na 5 maanden intensief gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:21

Het is niet normaal maar de meeste ruiters krijgen enkel wrijf-plekken aan de binnenkant (het dikkere stuk leer), wat bij jouw dochter nog helemaal puntgaaf is. Dus ik denk dat het samenloopt: minder kwaliteit en de beenligging van je dochter. Ik zou voor iemand die de achterkant van haar kuiten tegen het paard houdt een ander type laars gaan kopen.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:23

Wifa schreef:
pluisje88 schreef:
Als je de paarden schoonmaakt met een droog borsteltje en vervolgens schoenpoets erop smeert, dek je het vuil gewoon af met schoensmeer. Dit is niet schoonmaken of onderhouden maar gewoon dichtplamuren naar mijn idee..
Het leer wordt dan verstikt als je het mij vraagt

Wat water met een reinigend middel of desnoods een vochtig leerdoekje van de action is naar mijn idee echt nodig voor de goede basiszorg. Ik doe mijn laarzen met zadelzeep en een verzoringsmiddel. Soms olie, anders ledercreme. Veel mensen zeggen dat dit niet goed is voor laarzen, maar ik doe er jaren mee.

Mijn eerste paar: merkloos, zelf 6 jaar gehad en toen als nieuw verkocht. Toen een paar horka laarzen, behoorlijk gebruikt gekocht en nog 3 jaar gebruikt. Toen een paar nieuwe horka Anna en ongeveer 7 jaar mee gedaan. Nu een paar cavallo summerjump. Heb ze nu een jaar of 4 aan denk ik en zien er nog uit als nieuw...

Maar ts, wat is je vraag eigenlijk precies? Op basis van de foto’s hebben al veel van mijn voorgangers gezegd dat ze er versleten en afgeragd uit zien. Je zegt dat dit niet kan omdat ze ze goed verzorgt. Wat is het doel van dit topic dan precies?


Mijn vraag is of dit normaal is na 5 à 6 maanden intensief gebruik. Dat ze er versleten uitzien, dat weet en zie ik zelf ook. Ik heb ook nooit gezegd dat deze slijtage niet kan omdat ze ze goed onderhoud. Ik heb enkel, als reactie op iemand die zegt dat dit door slecht onderhoud komt gereageerd dat ze ze wel onderhoud.


Nee dit is niet normaal na 6 maanden intensief gebruik.

Wat wel opvalt is inderdaad de plek van de slijtage. Als ik zie waar ze zijn afgesleten lijkt het alsof je dochter echt met haar tenen naar buiten zit.

Heb je een rijfoto? Ik zou in ieder geval terug naar de winkel gaan.

Wifa
Berichten: 38
Geregistreerd: 04-11-18

Re: Leren laarzen: Normaal na 5 maanden intensief gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 21:41

Ik heb er een filmpje bijgenomen: ze rijdt inderdaad niet altijd met de tenen naar voren. Hier is dus nog ruimte voor verbetering :-) De ruitershop is reeds op de hoogte en over de service kan ik echt niet klagen, dus dat komt wel in orde denk ik.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 01:58

Wifa schreef:
Mijn vraag is of dit normaal is na 5 à 6 maanden intensief gebruik. Dat ze er versleten uitzien, dat weet en zie ik zelf ook. Ik heb ook nooit gezegd dat deze slijtage niet kan omdat ze ze goed onderhoud. Ik heb enkel, als reactie op iemand die zegt dat dit door slecht onderhoud komt gereageerd dat ze ze wel onderhoud.

Ik zie het verschil niet? Het is toch niet omdat je ze onderhoudt dat het ook goed onderhoud is?

Als ik mijn nikes om de paar weken in de wasmachine stop is dat ook onderhoud, ze zijn dan alleen wel stuk.
Punt is: als je ze niet op de goede manier onderhoudt, is het dus geen goed onderhoud, want bij goed onderhoud gaan ze 10 jaar mee, of langer. Deze laarzen zijn na 5 maanden al stuk. En dus is het geen goed onderhoud.

Nogmaals: aandoen vlak voor het opstijgen, en na afstappen, direct uit en gewone schoenen aan. Ze zijn niet om mee te lopen, ze zijn om te rijden. Goed schoonhouden en regelmatig vetten en dan blijven ze heel lang mooi.

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 02:23

Wifa schreef:
pluisje88 schreef:
Als je de paarden schoonmaakt met een droog borsteltje en vervolgens schoenpoets erop smeert, dek je het vuil gewoon af met schoensmeer. Dit is niet schoonmaken of onderhouden maar gewoon dichtplamuren naar mijn idee..
Het leer wordt dan verstikt als je het mij vraagt

Wat water met een reinigend middel of desnoods een vochtig leerdoekje van de action is naar mijn idee echt nodig voor de goede basiszorg. Ik doe mijn laarzen met zadelzeep en een verzoringsmiddel. Soms olie, anders ledercreme. Veel mensen zeggen dat dit niet goed is voor laarzen, maar ik doe er jaren mee.

Mijn eerste paar: merkloos, zelf 6 jaar gehad en toen als nieuw verkocht. Toen een paar horka laarzen, behoorlijk gebruikt gekocht en nog 3 jaar gebruikt. Toen een paar nieuwe horka Anna en ongeveer 7 jaar mee gedaan. Nu een paar cavallo summerjump. Heb ze nu een jaar of 4 aan denk ik en zien er nog uit als nieuw...

Maar ts, wat is je vraag eigenlijk precies? Op basis van de foto’s hebben al veel van mijn voorgangers gezegd dat ze er versleten en afgeragd uit zien. Je zegt dat dit niet kan omdat ze ze goed verzorgt. Wat is het doel van dit topic dan precies?


Mijn vraag is of dit normaal is na 5 à 6 maanden intensief gebruik. Dat ze er versleten uitzien, dat weet en zie ik zelf ook. Ik heb ook nooit gezegd dat deze slijtage niet kan omdat ze ze goed onderhoud. Ik heb enkel, als reactie op iemand die zegt dat dit door slecht onderhoud komt gereageerd dat ze ze wel onderhoud.


Met dit onderhoud is het normaal, imo is dit wel slecht onderhoud. Laarzen hebben ook bijzondere plekken voor het huidvet, is op deze plekken hier niet voor gemaakt.
Leren laarzen onderhou je verder niet met een borstel en schoenpoets. Aandoen voor het rijden, uitdoen gelijk erna, zand afborstelen voor ze in de laarzentas gaan met een laarzenspanner. Schoonmaken en onderhouden kan heel makkelijk dmv bijvoorbeeld de Petrie poetsset. Eerst schoonmaken met de cleaner, daarna invetten met het ledervet, elke week doen. De rits ook vuilvrij houden, daar heb je ook verschillend spul voor, maar die zit hier ook vol huidvet en dat komt de levensduur niet ten goede.

Ik heb zelf jarenlang met de Melbournes gereden van Petrie, zelfde prijsklasse als waar je nu in zit en die zijn nog altijd prachtig, heb alleen een ander paar nu omdat ik graag een lange veter wilde. Zou deze je qua kwaliteit zeker aan kunnen raden, maar leer en lange levensduur gaan alleen hand in hand bij goed onderhoud.
Laatst bijgewerkt door November108 op 02-01-21 02:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 02:23

Avalanche81 schreef:
Hmmmm ik heb nog een setje mountain horse laarzen met elastieken inzet, zijn ook al 10 jaar oud. Zien er ook gewoon prima uit, maar ik loop er ook niet mee door de mest en urine. Plus ik maak ze schoon met zadel zeep.
Maar die mest en urine stap je in met je voet, niet met je kuit, waar bij deze laarzen het euvel zit.

TS: ik herken dit een beetje van een paar el cheapo leren chaps die ik gehad heb. Daarvan was het leer na verloop van tijd nog in redelijke conditie (gezien de mishandeling waar ze aan werden blootgesteld), maar de kunstleren binnenkant zag er binnen no-time zo uit als deze laarzen. Idem met het lakleer op mijn huidige laarzen - het leer an sich is best in prima conditie, maar het lakleer... tja. :') Nu werd al dat materiaal ook wel écht intensief gebruikt, maar vrolijk word je er niet van. :+

Het zijn gebruiksvoorwerpen en als de kwaliteit niet heel denderend is, én ze worden ook niet helemaal op de juiste manier gebruikt of onderhouden, gaat de slijtage hard. :)

Vannifant

Berichten: 2
Geregistreerd: 01-01-21
Woonplaats: Aken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:40

Nee, dat is niet normaal. Het lijkt me dat die laarzen niet van goede kwaliteit zijn. Ik heb leren laarzen van Cavallo en die zien er na jaren niet zo uit.