Leren rijlaarzen onderhoud, wat gaat fout?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bopje
Berichten: 1785
Geregistreerd: 24-12-07

Leren rijlaarzen onderhoud, wat gaat fout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 15:49

Beste bokkers,

Zouden jullie met mij willen mee kijken naar mijn leren rijlaarzen?
Ik heb het idee dat de kwaliteit te snel achteruit gaat voor de tijd dat ik ze heb, ik vroeg mij af of dit terecht is dat ik dat denk. Mogelijk heb ik iets fout gedaan met de verzorging.

Deze laarzen heb ik gekocht in juni 2020, het is van epplejeck eigen merk.
Het model weet ik zo niet maar wel dat ze €200 euro hebben gekost en van echt leer zijn.

Hoe ga ik er mee om?
-ik rijd 1 tot 5 keer in de week, laten we het voor het gemak op 2x in de week houden.

-ik loop er zo min mogelijk op, ik doe ze pas aan vlak voor opstappen en na afstappen gaan ze gelijk weer uit.
Ook loop ik er niet mee door mest of modder.

-vanaf begin +- 1x in de week ingevet met petrie cream. Dit gedaan zoals op de gebruiksaanwijzing stond.
Mogelijk gaat het hier ook fout, want ik maakte ze niet eerst schoon met een vochtige doek.. Nu las ik van de week in een ander topic dat je dan juist met laag op laag de laars dichtsmeert.

-ik bewaar ze in een laarzentas en met laarzenspanners.

Ik heb geprobeerd foto’s te maken, de foto’s zijn van nadat ik ze heb gepoetst met een vochtige doek, ik hoop dat ze duidelijk genoeg zijn:

Rechterlaars:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Linkerlaars:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat jullie kunnen zien wat ik bedoel. De gebruikerssporen van het rijden, dus wrijving met het zadel en van de sporen kan ik nog begrijpen. Maar die “crackles”.
Verder wat mij nog opviel is dat elke keer na poetsen het doekje helemaal bruin is, wat lijkt alsof het leer afgeeft. Hoort dit?

Dit zijn de laarzen net nieuw:

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat jullie mee kunnen denken om mijn laarzen lang mooi te kunnen houden, bedankt!

Groetjes, Bopje

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Leren rijlaarzen onderhoud, wat gaat fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:52

zwarte schoenpoets al geprobeerd?

Anoniem

Re: Leren rijlaarzen onderhoud, wat gaat fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:56

Heb je wellicht teveel gepoetst? 1x in de week is wel veel... Mijn laarzen heb ik nu 4 jaar en ik geloof dat ik ze nooit of 1x heb ingevet. Die zien er na een vochtig doekje en een zachte doek echt uit als nieuw. Dat zijn ook geen dure laarzen, Petrie Melbourne dus de goedkoopste variant.

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:59

Oei ik zou hier eigenlijk wel mee teruggaan. Het onderhoud wat je doet klinkt goed. Heb je niet de hele Petrie poetsset? De ideale volgorde is: zand van de zool met een borsteltje, laarzen schoonmaken met de Petrie cleaner, daarna doen met de Petrie cream. Dat even in laten trekken en met een zachte doek daarna uitwrijven. Netjes dat je ze zo vaak onderhoudt!

Edit: heb je ze trouwens ook niet bij de kachel oid staan? Je laarzen zien er op die ingezoomde foto echt uitgedroogd uit terwijl ik dat niet vind kunnen met jouw onderhoud. Ik zou daarom dus teruggaan, ook omdat ik de verkleuring extreem vind bij jouw gebruik in een halfjaar tijd.

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 16:07

Zijn dit de Epplejeck Phoenix laarzen?

Sorry, ik las er overheen.

Ik heb deze laarzen ook. Ben aan mijn tweede bruine paar bezig. Mijn eerste paar heeft 5 jaar geleefd met weinig onderhoud en 3 paarden per week rijden dus toch wel 12 - 15 keer per week bijna een uur te paard. Super laarzen. Heb toen ook nog een zwarte set bijgekocht en dit zijn mijn wedstrijdlaarzen. Ook niets aan te zien.

Nu echter, bij mijn tweede paar, gekocht eind 2019 denk ik of net begin 2020. Ik rij er nog maar 1 paard mee ook tot max 5 keer per week en die zien er nu slechter uit dan mijn paar dat bijna 5 jaar mee ging.
Ik heb exact hetzelfde.

Voor het geld dat de laarzen gekost hebben, vind ik dit geen ramp. Wel jammer.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: Leren rijlaarzen onderhoud, wat gaat fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 16:11

ik denk dat je iets teveel gepoetst hebt. De wat goedkopere laarzen (is nog steeds veel geld, hoor) zijn vaak niet door en door zwart geverfd. Je hebt zo goed gepoetst dat je de zwarte verflaag hebt verwijderd. Op de plekken van je sporenbandje en de binnenkant helpt het schuren tegen het sporenbandje en je zadel nog eens extra mee. Een paar keer goed poetsen met zwarte schoensmeer helpt vast. Neem wel goede schoensmeer, bijvoorbeeld die van Petrie. Andere zwarte schoensmeer kan soms blauw lijken.

Bopje
Berichten: 1785
Geregistreerd: 24-12-07

Re: Leren rijlaarzen onderhoud, wat gaat fout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 16:43

Bedankt voor jullie reacties!
De laarzen zijn heeel donkerbruin en niet zwart. Wellicht maakt dat nog verschil. Als het echt erg wordt kan ik idd iets van een schoenpoets proberen.

Teveel gepoetst zou kunnen, was ik eigenlijk ook bang voor.
De petrie cleaner heb ik nog niet, maar staat op de planning, wellicht helpt dat.

Zijn dit laarzen in het goedkopere segment?
Haha, ik vond het toch al behoorlijk geld.
Al verwachtte ik geen dure petrie kwaliteit, maar enigszins kwaliteit toch wel.

Ze staan niet bij een kachel, ik bewaar ze op stal in een kast in de laarzentas.
In de kast is de temperatuur redelijk stabiel.

Als ik meer reacties krijg dat ik toch beter terug kan gaan naar de winkel, doe ik dat wel.

Mulan000
Berichten: 43
Geregistreerd: 03-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 16:55

Dit zijn rijlaarzen in het goedkopere segment.
Vrees dat je er weinig aan kunt doen, je hebt niks verkeerd gedaan.

Zwarte of donkerbruine schoenpoets (kleur komt niet goed over op de foto) kun je er altijd nog opdoen.

Goede leren rijlaarzen zijn helaas zeer duur.

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 17:02

Ik heb overigens wel de slijtage plekken aan de binnenkant maar mijn leer is wel niet zo droog.
Ik gebruik zelf de zadelzeep van Cavalor en de leder dressing/balsem van Rapide. Dit doe ik misschien 1 keer in de zoveel weken :+ .
Stallen uitmesten en in de blub lopen doe ik er niet mee, maar hou ze vaak na het rijden wel nog aan om hooinetten te vullen zodat mijn sokken niet helemaal vol met hooi hangen.
Staan ook in een laarzentas op stal maar zonder spanners ofzo er in.

Ik merk gewoon een heel groot kwaliteitsverschil tegenover toen ze de laarzen net uitgebracht hadden in de winkels en nu. Er zijn meerder stalgenootjes met ook deze laarzen en die merken net hetzelfde. Hun nieuwere laarzen zijn kwalitatief gezien ook niet zo goed als de oude.
Mijn wedstrijdlaarzen waar ik overigens ook een tijdje gewoon mee dressuur gereden heb, kei hard mee ben gevallen op wedstrijd, daar zie je niets aan. Maarja zijn ook de oudere nog.

Eva_de_Beer

Berichten: 185
Geregistreerd: 30-11-20
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Leren rijlaarzen onderhoud, wat gaat fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 17:13

Eerlijk gezegd denk ik dat de leerkwaliteit gewoon echt bagger is. De kleur mag echt niet zo snel zo erg uitwrijven (bij echt goede laarzen ook überhaupt niet)... Het leer ziet er, ondanks het veelvuldig invetten, juist heel uitgedroogd uit, vandaar ook al die kleine barstjes. Zo vaak invetten is inderdaad niet nodig en niet goed voor het leer, maar het ziet er niet uit alsof het goed wil opnemen en het leer daadwerkelijk beschermd.

Laarzen zijn helaas echt belachelijk duur, zeker als je goede leren laarzen wil. Maar ook voor relatief goedkope laarzen is dit echt iets waar ik mee terug zou gaan. Je mag voor 200 euro alsnog wel meer verwachten dan dit, en ze houden zich niet goed genoeg i.m.o.

MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 17:16

Ik heb een goedkoop model van petrie, maar die van mij zien er na 4 jaar nog niet zo uit :=

Enige wat ik anders doe is wel de cleaner eerst gebruiken, maar goed. Ook donkerbruin en geen plekken van sporen. Ik vind dat ook best snel.
Van petrie heb je ook donkerbruine schoenenpoets, dat kan je nog gebruiken. Maar ik zou er niet blij mee zijn zo snel

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: Leren rijlaarzen onderhoud, wat gaat fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 17:56

Petrie heeft ook donkerbruine schoensmeer. Maar een goede schoenmaker heeft dat ook. Weet alleen niet of die nu open zijn.
Het zijn helaas wel laarzen in het goedkopere segment. Ben het met je eens dat 200,- euro veel geld is. De duurdere rijlaarzen beginnen bij een euro of 450-500. En dan heb je echt iets standaards.

Voor de wat 'goedkopere' laarzen wordt vaak veneto-leer gebruikt. Zie https://www.ej.nl/ruiter/laarzen-schoen ... _5033.html
Het zou kunnen dat jouw laarzen ook van dit leer zijn en dat je het bovenste laag eraf gepoetst hebt.

Bopje
Berichten: 1785
Geregistreerd: 24-12-07

Re: Leren rijlaarzen onderhoud, wat gaat fout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 19:23

Hmm wellicht heb ik dus inderdaad die finish-laag eraf gepoetst. Ondanks het zachtjes inwrijven.

Het leek voor mij dat het, zoals hier gezegd, het leer de cream niet wou opnemen. Wellicht daarom ook mijn vele poetsen, omdat ik dacht dat het nodig was om het leer soepel en “gehydrateerd” te houden. Helemaal als er droogtescheurtjes ontstaan.

Maar goed dat ik dit topic geopend hebt, geeft toch weer inzicht.

Ik zit er toch sterk aan te denken om er mee terug te gaan.

snorkel1986

Berichten: 3009
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 19:41

Euh.. ik ben heel slecht voor mijn laarzen denk ik( 2e hands gekochte aria brom... nogiets) loop er 2/3x per week mee van uit huis naar stal ( aan huis) loop er dan ook mee door stal of bak om spullen te pakken / opruimen spuit ik mijn paard af in de zomer worden ze ook nat en met rijden in de regen ook als ze vies zijn water en zachte borstel / doek of baby doek en 4x per jaar met de verkast in de leer olie

Bewaar ze in de cv kast zonder spanners
Gek genoeg zijn ze al 8 jaar zeker bij mij.. wel heb ik in beide ooit een nieuwe rits in moeten zetten.

Dus tja wat is goed := onderhouden deze doen het hier prima op bij mij

Ohja voor wedstrijd ook baby doekje of natte lap er over

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Leren rijlaarzen onderhoud, wat gaat fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 19:52

Lijkt ook wel alsof de kwaliteit steeds minder wordt. Mijn eerste leren rijlaarzen kreeg ik toen ik 13 jaar was en die trok ik thuis aan als ik naar mijn paard ging. Ik fietste er mee naar stal, ging ermee mesten, bracht de kruiwagen weg de mesthoop op en ging dan rijden. Na het rijden op de afspuitplaats werden ze flink nat en ik fietste er weer mee terug naar huis. Die laarzen hebben het jaaaaaren gedaan, waren niet stuk te krijgen.