Cap voor smal én ovaal hoofd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Cap voor smal én ovaal hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-21 18:42

Goedemiddag,

Nadat ik vandaag weer eens van de koude kermis thuis kwam wil ik jullie kennis inschakelen.
Momenteel heb ik een Charles Owen YR8, welke qua pasvorm best okay zit. Eigenlijk het beste wat ik destijds kon vinden, maar geen ventilatie, te warm en hoofdpijn.
Op naar een cap met ventilatie dus!

Samshield heb ik gepast, die kroop met een liner 54 omhoog, en liner 55 sluit die niet lekker aan (hoofd nee schudden is cap alle kanten uit, die knikt dubbel zo vaak nee als ikzelf doe). Al hebben we in de winkel niet verder geëxperimenteerd met andere liners. Daar kan ik nog wel een keer voor terug rijden.

Kep Italia gepast, die leek met een liner voor ovaal hoofd (oranje liner) wel goed te passen maar naar mijn gevoel kwetsbaar. Als in, als paard een keer ervan door schiet blijft die cap niet lekker op zijn plek zitten. Terwijl hij in de winkel wel gewoon lekker aansluit aan het hoofd. Medewerker heeft even een rondje gebeld en die kreeg te horen KEP Italia moet je niet doen met een smal én ovaal hoofd. Jammer maar helaas.

Kask Kooki vind ik super mooi, maar die hadden ze niet in de winkel. Die kan ik van de week wel even gaan passen.

OneK hoor ik goede verhalen van, maar ook tegenstrijdigheid bij een smal hoofdje?

Casco, Uvex vind ik gewoon niet mooi. Als ik dan echt veel geld neer moet gaan leggen voor een cap, liefst eentje die ik ook mooi vind. Veiligheid voorop, maar ik wil ook blij zijn als ik 400 euro neertel.
BR, Harry's Horse, Equitheme heb ik vandaag ook even vast gehad/gevoeld maar ik vind die kwaliteit aanzienlijk minder aanvoelen. Veiligheidsnormen daargelaten, alle caps in de winkel verkocht zijn veilig. Ik wil wel het gevoel hebben dat zo een eierschaal beschermd, en het plastic/materiaal voelt gewoon goedkoop aan.
Idem met Decathlon.

Ik weet dat ik een erg lastig lichaam heb. Rijbroeken is een ramp, rijlaarzen valt dan nog net mee, caps is ook weer zowat.

Welke merken mis ik nog in mijn lijstje voor smalle koppies? Ik woon vrij kortbij Emmers ruitersport en rij daar van de week wel naar toe voor advies. Maar het is wel fijn om te kunnen sturen, en alvast een beetje een idee te hebben van de mogelijkheden.

Marie111
Berichten: 4666
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Cap voor smal én ovaal hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 18:51

Ik zou al schrijven Casco, maar die wil je dus niet

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Cap voor smal én ovaal hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 18:58

Uvex heeft ook caps die er niet uitzien alsof je gaat wielrennen, zijn die geen optie?

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 18:59

Heeft GPA misschien iets voor je? Weet de pasvorm niet, maar ze hebben wel een hoop modellen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Cap voor smal én ovaal hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 19:15

Ik heb in verhouding een smal en ovaal hoofd, Samshield zit mij perfect :).

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Cap voor smal én ovaal hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 19:17

Ik heb een QHP met een liner. Ik moet wel eerlijk zeggen dat de liner wat ingezakt lijkt te zijn waardoor hij net niet meer ideaal aansluit

LaDonna75

Berichten: 2126
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Cap voor smal én ovaal hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 19:40

Bepaalde modellen van oa BR zijn ovaal, maar of ze ook smal zijn weet ik niet. Ik heb zelf een groot hoofd…de BR sigma is ovaal.

melrovers

Berichten: 898
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Cap voor smal én ovaal hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 19:50

Ik heb ook een smal en ovaal hoofd, en de Samshield is eigenlijk de enige die meteen lekker zat. Ik heb m nu 8 jaar en nog steeds heel erg blij mee. Lange buitenritten zijn ook geen enkel probleem, geen druk op de verkeerde plaats en geen last ervan. Heb je niet de verkeerde maat/combinatie gepast?

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 19:51

De eerste die in mij opkomen zijn Casco en Uvex :+

Ik kom uit een beroepsgroep waarin veiligheid heel belangrijk is, mijn cap heb ik daarom ook voornamelijk uitgekozen vanwege de perfecte pasvorm. Misschien niet de mooiste, maar wel de best passende en daarmee een hele veilige.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Cap voor smal én ovaal hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-21 19:58

We hebben inderdaad niet echt door gezocht op Samshields. Alleen met de normale liner, dus het is het overwegen waard om nog even terug te rijden voor meer liners.

Casco en Uvex liggen gewoon echt niet in mijn stijl, en ja ik vind het wel belangrijk dat ik blij ben als ik naar een uitgave van 400 euro kijk.
De markt is tegenwoordig zo breed dat het wel mogelijk moet zijn om de combinatie veilig, goede pasvorm en mooi te vinden.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Cap voor smal én ovaal hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 20:19

Ik heb alle bovengenoemde merken op mijn hoofd gehad en ALLES wiebelde van links naar rechts.
Sommige beweren dat Kep altijd past maar ook die wiebelde, met ovale liner.
Zo´n Charles Owen zoals Charlotte Dujardin draagt zat redelijk maar wel warm idd. Ik heb nu een Samshield waarbij ik het stukje liner op mijn voorhoofd weggeknipt heb omdat die anders teveel drukte daar. Ook deze zit niet perfect maar beter passend ben ik nog niet tegen gekomen.

Ik heb 1 perfect passende cap op gehad en dat was zo´n fluwele met elatieke kinbandje van vroegah, die paste perfect!

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Cap voor smal én ovaal hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 21:09

Ik heb hetzelfde maar ik pas alleen Uvex :+ nu houd ik ook niet van die gaatjes-modellen dus ik heb een suxxeed, die lijken wel op de modellen van Kep Italia. En die kunnen aangepast worden voor smalle ovalen hoofden. :j

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Cap voor smal én ovaal hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 21:22

Ik heb een heel moeilijk hoofd voor caps en eigenlijk alles is te wijd. Beste optie is eigenlijk alles wat je met een schroef kunt verstellen. Ik heb zelf een cap van Back on Track, niet super sexy maar mooi genoeg voor op wedstrijd en super veilig.

Amber_anne

Berichten: 6905
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Cap voor smal én ovaal hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 21:28

Ik ken je gevoel ts

Heb jaren gereden met een kavalkade cap die echt perfect zat maar volgens mij maken die geen caps meer helaas
Momenteel heb ik een Charles Owen maar wat je zegt is die idd heel warm en bij lang ophouden krijg ik idd hoofdpijn

Nu rijd ik eigenlijk nooit meer dus voor de toevallige rit is het prima

annikavolder

Berichten: 752
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Cap voor smal én ovaal hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 21:31

Antares. die heb ik ook met smal ovaal hoofd en zij kunnen de paddings helemaal individueel aanpassen en super kwaliteit en ventilatie

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Re: Cap voor smal én ovaal hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 21:50

Ook hier een ovaal hoofd.
Bij mij zit de qhp botanic perfect (en ook nog eens leuk geprijsd :o )

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Cap voor smal én ovaal hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-21 21:56

Dank je wel! Antares, helemaal vergeten dat die nog bestonden!
Waar heb jij de jouwe destijds gekocht?

Ik ben er ook uit dat CO een nieuw model heeft Luna/Halo die meer ventilatie zouden bieden. Ook daar maar eens voor kijken.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Cap voor smal én ovaal hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:28

Precies de merken die bij een ovaal hoofd passen wil jij dan niet hebben :D BR Viper en CO.
Ik snap je opmerking mbt de ventilatie wel trouwens.

Ik doe het toch met bovenstaande merken. Heb er echt al VEEL gepast en ze zijn allemaal voor ronde hoofden gemaakt. Kavalkade kan ook nog maar volgens mij bestaat het merk niet meer?

Capriootje

Berichten: 6749
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Cap voor smal én ovaal hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 15:32

Emmers is een goede zaak voor advies. Samshield met ovaal liner of Kask kunnen weleens een optie zijn voor je.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 15:38

Sorry, maar bij een cap voor een smal en ovaal hoofd denk ik hieraan:
Spoiler:
Afbeelding

Lobke1998

Berichten: 300
Geregistreerd: 09-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 15:50

Ik herken je probleem, ik heb namelijk maatje 52 (ovaal) en heb heel veel verschillende caps gepast.

De enige caps die bij mij echt lekker zitten zijn die van GPA.

Ik heb nu zowel de Easy als de Speed air, in de zomer is de Speed air wel echt fijner, in de winter merk ik weinig verschil.

Voorheen had ik een BR maar daar kreeg ik enorme hoofdpijn van, vooral met warm weer.

Edit: Als Samshield niet lekker zit zal OneK waarschijnlijk ook niet gaan passen. Deze caps worden in dezelfde fabriek gemaakt en de basis is eigenlijk precies hetzelfde, alleen dan met een ander uiterlijk en ander merkje erop.

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 15:56

De tipperary sportage is echt by far de beste cap die ik ooit gehad heb voor ovaal hoofd… jammer echt super slecht te krijgen in Europa. Als ik er ooit eentje te pakken krijg koop ik m direct.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 16:00

Ik heb ook zo’n pasvorm, maar de meeste caps die ik prettig vindt (Kep, Charles Owen) heb jij al afgeschoten ;)
Casco heeft overigens best een breed assortiment, misschien vindt je daar nog een cap die je niet al te lelijk vindt, daarbij kan je ook kijken naar helmen die misschien niet in de eerste plaats voor ruiters bedoeld zijn.
Verder vind ik Troxel ook goed zitten, niet standaard, daar moet je wel van houden.

H_W_
Berichten: 69
Geregistreerd: 25-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 18:40

_mexx_lady_ schreef:
Dank je wel! Antares, helemaal vergeten dat die nog bestonden!
Waar heb jij de jouwe destijds gekocht?

Ik ben er ook uit dat CO een nieuw model heeft Luna/Halo die meer ventilatie zouden bieden. Ook daar maar eens voor kijken.



https://www.lana-equestrian.nl/

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-21 21:48

Ik hoop stiekem dat Kask nog wil passen. De Kask Kooki vindt ik dan nog wel te leuk.
Oomens, en bedankt he! :+
GPA heb ik niet eens gepast, maar die zijn ook wel eens het overwegen waard. Gewoon Emmers eens binnen wandelen en vragen voor advies..
Samshield zat aan zich wel lekker, maar denk dat we meer hadden moesten testen met liners tot die goed zat. Nu zat het muah muah maar de goede richting op zeg maar.

Hannanas, niet direct mijn ding die Tipperary maar wel te doen. Ik kwam inderdaad niet echt snel uit op Nederlandse webshops of winkels.

Myca: KEP paste me niet, ook niet met verschillende liners en maten. CO had ik afgeschoten, maar ondertussen uitgevonden dat zij ook een nieuwer model hebben die (vanuit de foto) wel iets meer ventilatie lijkte te geven. De Luna en Halo. Daar wil ik nog eens naar kijken.

H_W_ Dank je voor het linkje!

Ik heb voor nu bezoekjes aan Emmers en Drunens ruiterhuis gepland staan.
Emmers voor de Kask en eventueel GPA. Misschien nog wat spelen met Samshield en liners.
Drunens voor de CO Luna en Halo, die heb ik kortbij nog niet gevonden en Emmers heeft dit model niet

Dank jullie wel voor de tips weer!