Vraag over (welke) wedstrijdkleding

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duran123
Berichten: 1069
Geregistreerd: 02-05-19

Vraag over (welke) wedstrijdkleding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-21 00:09

Ik zou graag binnenkort weer willen gaan starten (dressuur). Na héél lang geen wedstrijden gereden te hebben.
Ben momenteel een beetje aan het kijken wat ik mooi vind qua kleding. Ben er nog niet helemaal uit maar wat ik niet begrijp is of een plastron nu nog wenselijk is? Je ziet zoveel mooie shirts tegenwoordig, die vallen dan toch in het niet als je dan ook nog een plastron draagt?

Zijn er nog dingen waar ik op moet letten? Lange/korte mouw verschilt per seizoen. Maar verder? Nog bepaalde merken of eisen? En mag je zonder rijjasje rijden bij erge warmte?

Heel wat diverse vragen. Wellicht willen jullie me een stukje op weg helpen?!?

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Vraag over (welke) wedstrijdkleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 00:24

Plastron is niet verplicht.
Ik doe m met dressuur eigenlijk meestal wel springen sowieso niet.
In de B dressuur krijg je nog punten voor verzorging dus dan vind ik het wel zo netjes om m dan wel te dragen.
Lange of korte mouw mag je zelf weten. Ik heb een tattoo op mn arm dus als ik zonder jasje start vind ik lange mouw wel netter.
Ik start overigens springen makkelijker zonder jasje dan dressuur.
Volgens mij is zomer tenue niet meer seizoen gebonden maar mag je zelf weten. Ik zie overigens alleen met echt heel warme dagen ruiters zonder jasje, meestal wordt ie toch gewoon gedragen

Merken is vooral afhankelijk van wat je mooi vind en hoeveel je er voor over hebt.

Handschoenen zijn trouwens ook niet meer verplicht.

ToosxHorses
Berichten: 134
Geregistreerd: 19-10-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 00:25

Plastron is bij dressuur wel gewenst, maar het kan ook zonder. Zorg in dat geval wel voor een wedstrijdshirt met hoge kraag. Bij outdoor wedstrijden mag je in zomertenue rijden. Verder kan je kiezen of je een witte of beige rijbroek draagt.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Vraag over (welke) wedstrijdkleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 00:26

Sowieso is het wel aan te raden om het wedstrijd regelement goed door te lezen voor je start

Matsenga
Berichten: 31
Geregistreerd: 09-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 11:00

In het wedstrijdreglement staat niet dat een plastron verplicht is, wel moet je een hoge boord of kol hebben. In het outdoorseizoen mag je zonder jasje rijden, maar de meesten rijden alleen bij erge warmte zonder jasje. Op de site van de KNHS is ook het een en ander te vinden hierover.

Flevolander

Berichten: 3839
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 11:06


Duran123
Berichten: 1069
Geregistreerd: 02-05-19

Re: Vraag over (welke) wedstrijdkleding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-21 17:13

Ah dank voor de tips!

Ga een kijkje nemen in het genoemde topic

_Charlot
Berichten: 1265
Geregistreerd: 19-09-13

Re: Vraag over (welke) wedstrijdkleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 17:44

Inderdaad het is al een aantal keer genoemd.

Plastron is niet verplicht, maar vanuit het jury oogpunt wel gewenst.
Hetzelfde voor handschoenen.

Zomertenue mag inderdaad, denk eraan dat je shirt dan niet mouwloos mag zijn, minimaal een korte mouw. En natuurlijk met een boord.

Ik als actief wedstrijdruiter en jury, ben gewoon simpelweg van mening dat het een hele kleine moeite is om een plastron om te doen en handschoenen aan te doen.
En deze 2 dingen maken de hele outfit tot een veel mooier geheel!
En veel juryleden met mij delen toch wel deze mening.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 20:58

Ik deel je mening hoor! Maar tegelijkertijd; heb net de b weer doorlopen met m'n jonge paard en dan ook online dus helemaal geen verplichting tot wat dan ook.
Ben 2 van de 5x gestart met volledig in de knotten en ook plastron en handschoenen alles helemaal op en top en beide keren nog steeds een 7 voor verzorging.

De andere keren wel jasje met wit boordje eronder maar geen knotten, plastron of handschoenen had ik hetzelfde cijfer.
Dat demotiveerd wel wat om die strakke slab aan te doen, vooral in de zomer :o
Afbeelding

_Charlot
Berichten: 1265
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 21:24

zodiacje schreef:
Ik deel je mening hoor! Maar tegelijkertijd; heb net de b weer doorlopen met m'n jonge paard en dan ook online dus helemaal geen verplichting tot wat dan ook.
Ben 2 van de 5x gestart met volledig in de knotten en ook plastron en handschoenen alles helemaal op en top en beide keren nog steeds een 7 voor verzorging.

De andere keren wel jasje met wit boordje eronder maar geen knotten, plastron of handschoenen had ik hetzelfde cijfer.
Dat demotiveerd wel wat om die strakke slab aan te doen, vooral in de zomer :o
[ [url=m/T3AmO9.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ik snap wel wat je zegt hoor!

Maar voor mijn eigen wil ik er gewoon op en top netjes uit zien.
Ik ben ook die gek die met 30+ graden tijdens de proef Gewoon het jasje aan doet. :+

En nu het vrijgegeven is, rijden mensen al zonder jasje met 20 graden, persoonlijk vind ik dat jammer.
Maar al die mensen verklaren mij voor gek met 30+ graden :')

LadyFiesta
Berichten: 685
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 21:43

Ik ben geen jury, maar schrijf vaak, spreek regelmatig jury's en ik herken dat helemaal niet, dat een plastron 'gewenst' is :)

Zelf nog nooit met plastron gestart, gewoon omdat ik het persoonlijk lelijk/tuttig en onpraktisch vind. En ik ben zo iemand die dr jasje als eerste uittrekt bij warmte :P En dan volgen er snel meer.
Ik besteed zeker met plezier aandacht aan mijn tenue, maar ik hou van een nette, sportieve look en ik heb het snel erg heet. Gelukkig is er superveel keuze!

_Charlot
Berichten: 1265
Geregistreerd: 19-09-13

Re: Vraag over (welke) wedstrijdkleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 22:00

Grappig toch dat er zoveel verschil in is! Houdt de sport een beetje leuk.

Misschien is dat ook een beetje niveau afhankelijk wat er wel/niet gewenst is.

Voor TS is het misschien gewoon het belangrijkste om het reglementen door te lezen, daar staat precies in wat wel/niet verplicht is.

LadyFiesta
Berichten: 685
Geregistreerd: 07-12-12

Re: Vraag over (welke) wedstrijdkleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 22:05

Nou zeker weten! Die variatie is leuk.
Ik heb het over de basissport, meestal schrijf ik het M t/m ZZ-licht.
Inderdaad geven de reglementen alle info, en die geven tegenwoordig behoorlijk wat vrijheid van kleuren etc.

_lautje_

Berichten: 9257
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Vraag over (welke) wedstrijdkleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 20:51

Jury hier. Ik zie t vaak niet eens wel of geen plastron. Of ja eigenlijk wel, als er zo’n dikke frot zit vind ik dat afbreuk doen :+
Persoonlijk vind ik een mooie geknoopte slanke plastron veel verfijnder. Of gewoon geen.
Zelf ook het liefste zonder.

Tiahastrona

Berichten: 1532
Geregistreerd: 03-06-09
Woonplaats: Heenvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 08:58

Daancha schreef:
Ik ben geen jury, maar schrijf vaak, spreek regelmatig jury's en ik herken dat helemaal niet, dat een plastron 'gewenst' is :)

Zelf nog nooit met plastron gestart, gewoon omdat ik het persoonlijk lelijk/tuttig en onpraktisch vind. En ik ben zo iemand die dr jasje als eerste uittrekt bij warmte :P En dan volgen er snel meer.
Ik besteed zeker met plezier aandacht aan mijn tenue, maar ik hou van een nette, sportieve look en ik heb het snel erg heet. Gelukkig is er superveel keuze!


Start ook meestal zonder plastron en ook vaak zonder jasje. Kan ook gewoon netjes als je mooi shirt aan hebt. Snap ook niet dat iedereen zijn jasje aanhoudt nu het eindelijk zonder mag, neem aan dat je thuis ook gewoon in shirt rijdt als het warm is, dus doe het dan op wedstrijd ook.
Bij springen doen de meeste dit wel. Zijn juist zoveel mooie shirts nu. Ik heb ander shirt voor onder jasje dan als ik zonder start.

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Vraag over (welke) wedstrijdkleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 09:07

Bij mijn dochter stond er op haar protocol "volgende keer graag plastron dragen".
Nu doet ze hem toch maar weer om ondanks ze deze minder fijn vind ivm dr astma (ze vind het benauwend om haar keel).

Maar aan de andere kant, ze doet wel altijd haar jasje aan. Ook met warmte.
Inrijden zonder, vlak voordat ze de ring in moet aan. Is maar eventjes.
Daarna gelijk weer uit haha

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Vraag over (welke) wedstrijdkleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 09:16

Kijk niet alleen naar wat je mooi vind maar ook wat lekker zit en vooral goed past en je niet beperkt tijdens het rijden. Bvb het jasje , vroeger kwamen de soft shell rijjasjes in en mijn dochter vond die heel fijn zitten. Nergens knellend. Tegenwoordig weet ik niet of ze daar meestal van gemaakt worden maar zou eens gewoon naar een grote zaak gaan om te passen.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Vraag over (welke) wedstrijdkleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 09:46

Wij doen persoonlijk als we jasje aan hebben ook de plastron aan. Vind ik gewoon netjes.
We rijden als het warm is net als gisteren ook wel zonder jasje en dan ook zonder planten wel altijd met handschoentje

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 12:15

kiki1976 schreef:
Bij mijn dochter stond er op haar protocol "volgende keer graag plastron dragen".
Nu doet ze hem toch maar weer om ondanks ze deze minder fijn vind ivm dr astma (ze vind het benauwend om haar keel).

Maar aan de andere kant, ze doet wel altijd haar jasje aan. Ook met warmte.
Inrijden zonder, vlak voordat ze de ring in moet aan. Is maar eventjes.
Daarna gelijk weer uit haha


Ik zou n foto van dit protocol naar de KNHS sturen.
Plastron is niet verplicht. Punt.

Persoonlijke voorkeur van de jury is niet relevant.

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 12:19

Nibbit schreef:
kiki1976 schreef:
Bij mijn dochter stond er op haar protocol "volgende keer graag plastron dragen".
Nu doet ze hem toch maar weer om ondanks ze deze minder fijn vind ivm dr astma (ze vind het benauwend om haar keel).

Maar aan de andere kant, ze doet wel altijd haar jasje aan. Ook met warmte.
Inrijden zonder, vlak voordat ze de ring in moet aan. Is maar eventjes.
Daarna gelijk weer uit haha


Ik zou n foto van dit protocol naar de KNHS sturen.
Plastron is niet verplicht. Punt.

Persoonlijke voorkeur van de jury is niet relevant.

Nee klopt, maar we hebben het zo gelaten