Cap en haren wassen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zertab

Berichten: 12191
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Cap en haren wassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-21 21:19

Hoi allemaal!

Ik ben net weer opnieuw begonnen met paardrijden en loop tegen een ''probleem'' aan... Elke keer als de cap van mijn hoofd is, zijn mijn haren vies en nat van het zweet. Logisch ook.
Nu was ik dus elke keer na het rijden mijn haren (dit is 3-4x per week).

Maar we weten allemaal dat veel haren wassen niet goed voor je haar is. Dus hoe doen jullie dat? Eigenlijk is er geen keuze, want met een vies plak hoofd gaan werken de dag erna kan ook niet.
En ik was juist zo blij dat het me eindelijk lukte om ze maar twee keer in de week te wassen. -O-

x_ankieee

Berichten: 1299
Geregistreerd: 23-02-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Cap en haren wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 21:22

Gewoon alleen met water goed uitwassen? Ik was het eens per week, verder iedere avond goed uitspoelen met water. Ik heb echter wel grote bos met krullen, dus dat maakt het misschien iets anders :D

Gewoon proberen!

xx_Irisje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: Cap en haren wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 21:24

Gewoon uitspoelen met water werkt hier prima!

Cioccolato

Berichten: 6600
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 21:25

Ik vind het ook erg smerig. Ik was dus elke dag mn haar als ik de dag er na moet werken of van huis moet. Als ik nou weet dat ik de hele dag thuis zit was ik het wel eens een keer niet.

Ik knip mn haar ongeveer jaarlijks tot schouder lengte en her groeit kneiter snel naar bh lengte zeg maar. Dus heb onwijs gezond haar. Niet vet. Geen
gespleten haarpunten. Glanst mooi. En ga ongeveer 2 keer per jaar naar de kapper. Heb ht jaren volledig geverfd zelfs. Nu enkel highlight 1 a 2 keer per jaar.

Ik doe het wat aan. Maar merk er niks van..

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 21:27

niet :o laat het drogen aan de lucht na het rijden, als het dan nog heel vettig is gebruik ik droogshampoo. als ik de dag erna bijvoorbeeld weer rijdt, ga ik niet elke dag wassen.

wat ook een optie is om te spoelen met water en dan de lengtes met conditioner doen, dat verzorgt maar wast niet echt en komt niet op je schedel/huid

Zertab

Berichten: 12191
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-21 21:28

Ik waste voorheen om de dag mijn haren en werden ze super snel vet van...

Dus gewoon met water en dan wel conditioner in de puntjes?

Ik rijd nu maandag, woensdag, vrijdag en zaterdag. Omdat het weekend is, was ik ze vrijdag niet. Dus was ze maandag, woensdag en zaterdag.

snorkel1986

Berichten: 3006
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 21:29

Wat voor cap heb je ? Daar kan heel veel verschil in zitten heb inmiddels al een poos een met ruime ventilatie en wasbaar binnen stuk

Anastasia24

Berichten: 2704
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 21:29

Ik heb daar verder geen last van, maar een goede luchtige cap zal vast helpen. Een afgesloten cap zal meer broeien met zweet en warmte gok ik zo. Ik was mijn haar overgens 1-2 keer per week, is meer dan zat, als het wat vetter is in een knot, kan ik me verder geen druk over maken. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 21:31

Zertab schreef:
Ik waste voorheen om de dag mijn haren en werden ze super snel vet van...

Dus gewoon met water en dan wel conditioner in de puntjes?

Ik rijd nu maandag, woensdag, vrijdag en zaterdag. Omdat het weekend is, was ik ze vrijdag niet. Dus was ze maandag, woensdag en zaterdag.
Ik gebruikte toen ik nog fulltime reed alleen water, verder niets. Wassen doe ik eens per week.

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Cap en haren wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 21:35

Droogshampoo _/-\o_

xVera94

Berichten: 129
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 21:36

Niet... Na het rijden doe ik m'n haar in een knot op mijn hoofd (alle aanzetten goed "vrij") en blijf ik er vanaf tot het wat "gedroogd" is. Mijn ervaring is dat als ik meteen vanalles met mijn haar doe, dat ik het zweet dan juist door mijn haar "verspreid" waardoor het wel echt smerig kan zijn/worden.

Ook was ik regelmatig de binnenkant van mijn cap uit, dat werkt nog het beste.

Zertab

Berichten: 12191
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-21 21:44

snorkel1986 schreef:
Wat voor cap heb je ? Daar kan heel veel verschil in zitten heb inmiddels al een poos een met ruime ventilatie en wasbaar binnen stuk


Dat is iedeaal!
Ik heb echt een hele oude cap... uit 2010 ofzo. Dus ga sowieso binnenkort kijken voor een nieuwe. Welke heb jij?

AnnemiekvM

Berichten: 8246
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Cap en haren wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 21:57

Ik was altijd dagelijks mijn haar. Met warm weer en een cap wordt het echt zweterig.
Moet zeggen dat er niets mis is met mijn haar dus denk niet dat het zoveel kwaad kan.

E4D
Berichten: 487
Geregistreerd: 10-12-14

Re: Cap en haren wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 22:11

Ik deed het vroeger altijd meteen na het rijden en nu eigenlijk nog steeds. Vindt het geen fijn idee dat mijn haar naar paard ruikt als ik bij andere niet paarden-mensen in de buurt ben. Maar mijn cap van Imperial Riding zorgt er wel voor dat het minder vet is na het rijden. Bij mij kan de voering er ook uitgehaald worden. Misschien is dat een optie? Ik rijd overigens niet iedere dag.

daphiena

Berichten: 472
Geregistreerd: 06-12-10

Re: Cap en haren wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 22:15

Ik ken iemand die heeft meerdere binnenstukjes voor haar cap, die haalt ze er iedere keer na het rijden uit en wast ze, blijft je haar ook schoner van omdat dus het binnenstukje ook schoon is iedere keer :)

Cioccolato

Berichten: 6600
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 22:17

Zon oudere cap kan het ook enorm laten stinken. Pas daar echt mee op. Dat is echt onwijs vies.

Ik zou in eerste al investeren in een cap die goed ventileert en waarvan je de binnenkant kan wassen. Day zal echt heel veel schelen.

En anders wel vaker wassen :=
Ik was liever vaker dan dat ik vies ben of me vies voel.
Misschien dan kijken naar enen shampoo oid die je haar niet vet maakt.
Ik ben over gegaan op zon shampoo met geen zooi er in, hielp heel erg veel. Nu tijdelijk terug om al mn oude shampoo op te maken. Merk eigenlijk geen verschil terug. Dat is wel grappig.

snorkel1986

Berichten: 3006
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 22:31

Zertab schreef:
snorkel1986 schreef:
Wat voor cap heb je ? Daar kan heel veel verschil in zitten heb inmiddels al een poos een met ruime ventilatie en wasbaar binnen stuk


Dat is iedeaal!
Ik heb echt een hele oude cap... uit 2010 ofzo. Dus ga sowieso binnenkort kijken voor een nieuwe. Welke heb jij?

Een van br Falcon dacht ik ging eerst voor een andere maar die zat niet lekker heb er toen gelijk een 2e setje voering bij gekocht zo dat ik makkelijk kan wisselen

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Cap en haren wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 22:44

Sinds ik mijn nieuwe Kep had met de speciale mesh voering nooit meer nat haar gehad.

Daarvoor deed ik het elke dag even uitspoelen en 3x per week wassen.

FeverGloves
Berichten: 92
Geregistreerd: 20-08-20

Re: Cap en haren wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 23:09

Een goede cap kopen idd! En anders als tussenoplossing van die dunne kousen kopen die motorrijders onder hun motorhelm dragen? Scheelt je iig iets aan zweet.

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Re: Cap en haren wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 23:17

Helaas maar ik was het dus gewoon maar iedere keer na het rijden. Een luchtige cap werkt voor mij onvoldoende. Ik zweet gewoon snel en heb ook vet haar van mezelf. Merk overigens weinig verschil met periodes waarin ik het minder was.

FernandoO
Berichten: 104
Geregistreerd: 21-03-20

Re: Cap en haren wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 23:54

Wat veel mensen hier indd ook al zeggen, een goed geventileerde cap halen. Maar ook kan het nuttig zijn om je haren te gaan trainen om het minder snel vet te laten worden. Omdat je het nu elke dag (?) wast, is het gewend om zo snel vet en vies te worden. Door het wassen uit te stellen, laat je je haar wennen om minder vaak gewassen te worden en zal het dus minder snel vet worden.

Don’t be fooled, want dit is een lang proces. Ik ben nu een jaar bezig en het is pas recentelijk dat ik echt een week kan volhouden zonder m’n haar te wassen. Ik verleng het door na die week het te wassen met water. Maar doorzetten is key hier.

Succes in ieder geval!

Zertab

Berichten: 12191
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-21 09:36

FernandoO schreef:
Wat veel mensen hier indd ook al zeggen, een goed geventileerde cap halen. Maar ook kan het nuttig zijn om je haren te gaan trainen om het minder snel vet te laten worden. Omdat je het nu elke dag (?) wast, is het gewend om zo snel vet en vies te worden. Door het wassen uit te stellen, laat je je haar wennen om minder vaak gewassen te worden en zal het dus minder snel vet worden.

Don’t be fooled, want dit is een lang proces. Ik ben nu een jaar bezig en het is pas recentelijk dat ik echt een week kan volhouden zonder m’n haar te wassen. Ik verleng het door na die week het te wassen met water. Maar doorzetten is key hier.

Succes in ieder geval!


Nee dat doe ik dus niet meer. Ik was ze 2x in de week, maar nu met het paardrijden, ga ik dat niet halen.... En ik wil niet meer terug naar de situatie van dagelijks wassen. Mijn haar wordt daar niet beter van en ik heb echt wel goede shampoo.

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Cap en haren wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 09:53

SWS wasbare binnen voering en een goed ventilerende cap.
Binnen voering echt met enige regelmaat wassen.

Maar bv om de dag wassen is echt niet enorm slecht hoor. Mijn dochter heeft medicinale shampoo ivm psoriasis op haar hoofd. Dit gaat nu goed mits ze wel om de dag haar haar ermee wast (en dan ook echt 2x ermee wassen).
Ze heeft super mooi haar, glanst, groeit alsof het pokon krijgt, en een enorme dikke bos

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 09:55

Zertab schreef:
FernandoO schreef:
Wat veel mensen hier indd ook al zeggen, een goed geventileerde cap halen. Maar ook kan het nuttig zijn om je haren te gaan trainen om het minder snel vet te laten worden. Omdat je het nu elke dag (?) wast, is het gewend om zo snel vet en vies te worden. Door het wassen uit te stellen, laat je je haar wennen om minder vaak gewassen te worden en zal het dus minder snel vet worden.

Don’t be fooled, want dit is een lang proces. Ik ben nu een jaar bezig en het is pas recentelijk dat ik echt een week kan volhouden zonder m’n haar te wassen. Ik verleng het door na die week het te wassen met water. Maar doorzetten is key hier.

Succes in ieder geval!


Nee dat doe ik dus niet meer. Ik was ze 2x in de week, maar nu met het paardrijden, ga ik dat niet halen.... En ik wil niet meer terug naar de situatie van dagelijks wassen. Mijn haar wordt daar niet beter van en ik heb echt wel goede shampoo.


Ik rijd zeer regelmatig (5-6x per week, 2 paarden dus draag mijn cap zeker langer dan een uur), en ik heb mijn haar nu zover dat ik alsnog maar 2x in de week hoef te wassen. Merk dat dat voor mijn haar beter is.

Het is eigenlijk opnieuw een gewenningsproces. Ook mentaal natuurlijk :). Dus ik zou het op dezelfde manier aanpakken als je tot de huidige situatie bent gekomen. Als je haar echt vies voelt, kun je het altijd uitspoelen met water.

Zertab

Berichten: 12191
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Cap en haren wassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-21 09:58

Dus gewoon mijzelf houden aan 2x per week wassen, en tussendoor droogshampoo/zonder shampoo wassen?