Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Maximale lengte ruiter op een Tinker van 1.42?

 
Profiel   

Ik vind het lastig om in te schatten wat de maximale lengte zou zijn voor de wat stevigere paarden.. Op de Tinker van 1.42 rijdt nu iemand van 1.64, dat is nog wel te doen. Maar zou ik met mijn 1.70 ook nog kunnen rijden op een tink van 1.42?

Wat is jullie ervaring hiermee, is het oncomfortabel om wat langer te zijn? Hulpen met het been geven lijkt me lastiger?

Qua gewicht ben ik 60kg, dat zou ruim binnen de '20% regel' vallen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 16:52 



 
Profiel   

Je kan je vraag hier stellen: mayadeby @ [YRT] [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 16:58 



 
Profiel   

Ligt er ook aan hoe breed de tinker is, en wellicht een beetje aan je eigen bouw.
Ik ben zelf 1.70, en mijn tinker is 1.50. Dat past prima en ik denk dat ik ook nog wel zou passen op een tinker die 8cm kleiner is.
Heel oude foto, maar voor het idee:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 17:07 



 
Profiel   

Dat kun je niet in getallen uitdrukken. Je moet er gewoon op gaan zitten en proberen.
Overigens was vroeger "een paard op maat" eentje waar je met je voet onder de borstkast uitkwam.

Als je sporen draagt, is het niet handig om er ver onder vandaan te komen, maar als je gewoon met je kuit drijft is het allemaal prima zolang je nog het paard raakt met je kuit.
Dit komt er op neer dat als een paard niet verdwijnt onder het zadel, de ruiter die in het zadel past, in principe zou moeten passen op het paard.
1.70m al ruiter is gemiddeld, niet echt lang. En als je op een paardje zou zitten met hogere benen maar smaller lichaam, kom je er verder onderuit dan op een paard met korte benen (en dus lagere schofthoogte) maar breder lijf. zelfde gaat natuurlijk ook op voor menseijke lichaamsverschillen. Met lange dunne benen kom je sneller onder een paard vandaan dan met dikke korte benen.
Het zit ´m niet in de schofthoogte en je lengte.
Je kunt een beetje ervan uit gaan dat een brede pony ongeveer tot je borst moet komen, een ranker dier minstens tot je schouder. Maar dat is maar een leidraad. Wat ik zeg, het maakt uit hoe lang en dun je benen zijn en hoe groot de romp van het paard is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 17:11 



 
Profiel   

Tja, ik rij een haflinger van 1.43 met mijn 1.68
Dat kan nog net voor het mooie. Zou niet snel met meer lengte er op gaan zitten.

Veel is ook afhankelijk van de bouw van het dier. Een iele van deze maat zou ik niet op gaan zitten. Een breed gebouwde zonder problemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 17:25 



 
Profiel   

Tja hier een merens jaren gereden (1.49) en een merens van 1.45 . Zelf ben ik 1.75.
Met de merens van 1.45 heb ik officieel bij paarden wedstrijden gereden en nooit opmerkingen gehad. Ze vonden ons "het snoepje" van de week.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 17:58 



 
Profiel   

Ik ben 172 en 1 van mijn tinkers 145.
En dat gaat prima. Maar hij is ook breed gebouwd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 18:01 



 
Profiel   

Ik ben 1.65m op ongeveer 1.43m maar wel flink breed
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 18:02 



 
Profiel   

Ik heb lange tijd op een kogelronde tinker gereden van 1.43 (zelf 1.68 en langbenig).
Dit paste net, tinker had een lange rug en liep met 17,5 of 18 inch zadel.
Echter: aantal jaar later, en beestje inmiddels aardig op leeftijd, ben ik nog 1 keer opgestapt: ik wist niet was ik meemaakte. Mijn tenen raakten de knieholte van de voorbenen. (en ik was niet gegroeid)
Door de hogere leeftijd namen spieren en spekjes af, van tank naar kinderpony.
Waar eerst een gleuf zat over de ruggengraat, tussen het gespierde spek, zat toen gewoon een scherpe ruggegraat. Dat is een behoorlijk verschil in centimeters omvang van de romp.

Wat ik hiermee bedoel te zeggen:
als het gaat om een advies bij aankoop: bedenk dat wanneer je paard ouder wordt, dat die behoorlijk kan "krimpen", en dat een paard wat eerst "nog net paste" dan gaandeweg gewoon niet meer past.

Het verschil tussen een tinker van 1.42 en 1.50 is enorm.
(persoonlijk vind ik dat een veel groter verschil dan tussen paarden van 1.62 en 1.70, dat zijn in beide gevallen gewoon echt paarden, alhoewel het ook daar wel uitmaakt of een paard rond geribt is of niet)
Verder is niet elke tinker zwaar van bouw, een lichtgebouwde tink van 1,42 is echt een kleine (kinder)pony. (Kan het qua spierkracht nog wel een tank zijn.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 18:04 



 
Profiel   

Ik ben 1m67 en heb een tinker van 1m40. Gaat prima.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 18:31 



 
Profiel   

Ik reed laatst met mijn 1.82m op een fjord van 1.40. Dat zag er niet raar uit hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-21 07:28 



 
Profiel   

Mijn haf was 1.40 m en ik 1.74, misstond echt niet en kwam er niet met mijn benen onderuit. Ze was wel redelijk breed gebouwd.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-21 07:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen