Mijn cap heeft een datum?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kidde
Berichten: 3447
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Mijn cap heeft een datum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 06:48

Sorry Germie, maar ik ben het eigenlijk niet helemaal eens. Ten eerste is het echt onverstandig om zonder helm te skiën, hoe goed je ook kan skiën. Het grootste risico is namelijk ook om aangeskied te worden. Ik weet niet wanneer je voor het laatst een skihelm hebt geprobeerd maar de helmen zijn super licht tegenwoordig en je kan er prima mee horen.

Daarnaast kan je zelf niet zien of jouw cap van 10 jaar nog goed is, het materiaal verouderd namelijk gewoon. Of hij nu in het donker ligt of niet. Verder ben ik het eens dat de goedkope caps ook veilig zijn. De Decathlon caps waren bij mij alleen echt veel de rond, waardoor ze gewoon niet zaten.

In elk geval goed dat TS de cap heeft weggegooid en probeer bij de nieuwe cap ook echt op de pasvorm te letten. Een nieuwe uit de winkel is qua veiligheid ook het beste. Dan kan je gelijk alle caps uitproberen en vergelijken

Marjo

Berichten: 37214
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 06:58

germie schreef:
Het maakt wel wat uit of de cap in zonlicht ligt of niet. Een skihelm gebruik ik niet, zonder helm vind ik veiliger met wintersport omdat je dan nog wat hoort en het is minder zwaar. (offtopic)

Maar een cap die niet in een warme auto blijft liggen, en in het donker opgeruimd wordt, die gaat langer mee natuurlijk. 5 jaar is een advies, er zijn er ook, zoals de mijne, die na meer dan 10 jaar nog gewoon goed zijn. De mijne is alleen op wedstrijden gebruikt en lag toen 8 jaar op zolder in het donker. Die gebruik ik nog gewoon veilig. Is nooit mee gevallen en ook nu mag hij na een ritje uitwasemen en gaat dan in het donker weer in een ademende tas.
Als je weet hoe je er mee om gaat kun je ook veilig een advies in de wind slaan. Maar goed, dat is ook wat je gevoel is natuurlijk. Een cap die 5 keer per week gebruikt is en uit 2008 komt zou ik misschien wel weg doen.
Bij twijfel kun je natuurlijk vervangen en hou je het advies aan.

Een gebruikte cap zou ik nooit kopen.


Dan heb je een verkeerde helm op gehad :)
Ik heb een helm die alleen een soort verwarmingsdeel over het oor heeft en ik hoor alles om me heen. Wat Kidde ook zegt, het gevaar zit hem niet in hoe je zelf skiet maar ook dat anderen je onderuit skiën.

Zelf ben ik vorig jaar ontzettend hard onderuit gegaan en ik wil niet weten wat er gebeurd was als ik geen helm op had gehad. Terwijl ik toch van mezelf kan zeggen dat ik erg ervaren ben.

Ik vind het wel een belangrijk onderwerp, ik was er zelf ook niet bewust van dat een cap elke 5 jaar vervangen moet worden dus goed dat je dit topic geopend hebt +:)+

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Mijn cap heeft een datum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 07:02

Jij gebruikt toch “afgedankte” paardensport spullen om je huis op te leuken? Kan je niet iets met je cap doen in je huis?

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 08:18

Kidde schreef:
Sorry Germie, maar ik ben het eigenlijk niet helemaal eens. Ten eerste is het echt onverstandig om zonder helm te skiën, hoe goed je ook kan skiën. Het grootste risico is namelijk ook om aangeskied te worden. Ik weet niet wanneer je voor het laatst een skihelm hebt geprobeerd maar de helmen zijn super licht tegenwoordig en je kan er prima mee horen.

Daarnaast kan je zelf niet zien of jouw cap van 10 jaar nog goed is, het materiaal verouderd namelijk gewoon. Of hij nu in het donker ligt of niet. Verder ben ik het eens dat de goedkope caps ook veilig zijn. De Decathlon caps waren bij mij alleen echt veel de rond, waardoor ze gewoon niet zaten.

In elk geval goed dat TS de cap heeft weggegooid en probeer bij de nieuwe cap ook echt op de pasvorm te letten. Een nieuwe uit de winkel is qua veiligheid ook het beste. Dan kan je gelijk alle caps uitproberen en vergelijken

Ik ben een zeer ervaren skier die het geleerd heeft in de tijd zonder helm. Dus ik gehoor niet tot de generatie die aan een helm meedoet. Ik vind het niet zitten en ze zijn te lomp en te zwaar. Je kunt je hoofd niet draaien en het belemmert je gehoor. Daarmee is voor het het afgedaan. Een helm hoort niet bij skien. En is niet verplicht. Alleen voor kinderen soms. Maar het is je eigen keuze en ik voel me veel veiliger zonder. Het is niet gezegd dat me niets kan overkomen, maar de kans op een beenbreuk is groter dan dat er iets met je hoofd gebeurt. Zo zie ik het. De muts beschermt mij meer dan genoeg tegen de kou.

Je kunt je soms beter geheel inpakken, want tegenwoordig mag je niet zelf meer een keuze maken lijkt het. En dat doe ik wel. Wielrennen ook gedaan zonder helm. Skeeleren nog steeds zonder helm. Oh en mijn paard rij ik ook nog wel eens zonder cap. Ook die kan heus wel eens schrikken, maar het is soms gewoon even fijn om de haren in de wind te voelen. Eigenlijk zou ik een hoed moeten dragen als ik in westernstyle rij, maar ook dat vind ik weer niet lekker zitten. :+ En ik heb geen echte, alleen een simpele goedkope voor een foto. <3

Verder weet ik 600000% zeker dat mijn caps veilig zijn wegens het goede onderhoud, ook al zijn ze iets ouder dan die 5 jaar.

Zoals ik verder zei, die 5 jaar is een advies en een advies is soms prima in de wind te slaan. De TS heeft een nieuwe gekocht, dat is ook een goede keuze.

Na een val wegdoen doe ik ook en tweedehands koop ik niet omdat je niet weet wat er mee gebeurd is. Maar iets goeds waarvan je zelf altijd het onderhoud gedaan hebt en zeker weet dat er niets mee gebeurd is kun je dus prima nog iets langer houden.
Door alles direct keihard weg te gooien zonder na te denken, terwijl je zeker weet dat het nog goed is, dan werk je ook mee aan de plastic soup.
De 5 jaar is een bij twijfel doen, bij absoluut geen twijfel niet nodig. Daarnaast zie je soms in winkels nog wel eens nieuwe caps van meer dan 5 jaar oud liggen.
Je zou als je echt gelooft in 5 jaar elke cap die ouder is dan een maand na produktiedatum met korting moeten kopen.

Marjo

Berichten: 37214
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 08:58

germie schreef:
Ik ben een zeer ervaren skier die het geleerd heeft in de tijd zonder helm. Dus ik gehoor niet tot de generatie die aan een helm meedoet. Ik vind het niet zitten en ze zijn te lomp en te zwaar. Je kunt je hoofd niet draaien en het belemmert je gehoor. Daarmee is voor het het afgedaan. Een helm hoort niet bij skien. En is niet verplicht. Alleen voor kinderen soms. Maar het is je eigen keuze en ik voel me veel veiliger zonder. Het is niet gezegd dat me niets kan overkomen, maar de kans op een beenbreuk is groter dan dat er iets met je hoofd gebeurt. Zo zie ik het. De muts beschermt mij meer dan genoeg tegen de kou.


Wat een onzin. Iedereen die ervaren is kan nog steeds snoeihard onderuit gaan en die helmen zijn alles behalve lomp en zwaar. En nee daar hoef je geen fortuin voor neer te leggen. Ik heb een hele fijne helm bij de Lidl gekocht toentertijd die perfect zit en waar ik geen last van heb.

Ik heb ook leren skiën in het tijdperk waarin er nog geen helms waren. Mijn vader idem dito. We dragen beide een helm.
Het gros van de Oostenrijkse skiërs die zo'n beetje op de latten geboren worden, dragen een helm.
Op de pistes zie ik altijd 90% met een helm. Degene die geen helm dragen zijn over het algemeen de eigenwijze Hollanders.

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-21 09:02

rien10 schreef:
Jij gebruikt toch “afgedankte” paardensport spullen om je huis op te leuken? Kan je niet iets met je cap doen in je huis?
No worries, heb ook andere caps maar die zijn echt veel te klein! :) Zit nog steeds te denken wat ik ermee doe :)

DuoPenotti

Berichten: 29429
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 09:03

Ik heb ook leren paardrijden toen niemand een cap droeg, ik rij nu nooit zonder, gewoon nooit.
Lijkt me met de caps en kennis van nu ook heel logisch.
Lijkt me met skieen niet anders.
En dat was ook de vraag van ts niet natuurlijk.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Mijn cap heeft een datum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 09:28

Ik ben ook een ervaren amazone, rij al tientallen jaren en kom nog uit de tijd dat niemand een cap droeg.
Nu dus wel, altijd. Want ondanks mijn ervaring ben ik er toch een paar keer niet zo leuk afgedonderd.

Als je een beetje zoekt is er altijd wel een cap/skihelm te vinden die fijn, comfortabel en nergens belemmerend zit.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Mijn cap heeft een datum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 09:32

Toch is eigen keuze, en ook geen skihelm is een goede keuze. Daar gaat het om. Leven en laten leven. Ik weet wat voor mij goed werkt. Ik zeg nergens dat een ander het ook moet doen immers.

Marjo

Berichten: 37214
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 09:33

germie schreef:
Toch is eigen keuze, en ook geen skihelm is een goede keuze. Daar gaat het om. Leven en laten leven. Ik weet wat voor mij goed werkt. Ik zeg nergens dat een ander het ook moet doen immers.


Geen skihelm (of cap) is géén goede keuze en ik vind het dan ook niet verstandig dat je dit als ervaren skiër op een openbaar forum verkondigt. Eigen keuze; ja. Verstandig? Nee, allerminst.
Op een scooter die 45+ gaat moet je al een fikse helm (binnenkort zelfs vanaf 30km/u al) op om je hoofd te beschermen. Op de skies ga ik met gemak sneller, hoe kan je dan nog zeggen dat het een goede keuze is om zonder helm de piste af te gaan :?

Ik zal er verder niet op in gaan, maar wilde dit nog wel even gezegd hebben.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Mijn cap heeft een datum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 09:41

Maar een gebruikte helm zou ik nooit kopen. Je weet nooit wat er mee gebeurd is. En dat vinden sommigen weer heel normaal.
Kijk maar naar kep advertenties.

En je weet niet of er mee gevallen is, en niet of er wel zorgvuldig mee omgegaan is. Er zijn er genoeg die zon cap in de auto in de zon bewaren. Dan moet je misschien wel eerder vervangen.
Zo heeft alles een keuze.

Doe in ieder geval waar jij je goed bij voelt. Ik zeg niet dat een ander hetzelfde moet doen immers.
Ervzijn geen wetten aan verbonden gelukkig.

Trouwens, wie zegt dat de post niet met je cap gegooid heeft die je online bestelt?
Check je de produktiedatum in de winkel en vraag je korting als er al tijd van die 5 jaar af is? Ik denk niet dat veel mensen dat doen.

Zuurstofcellen hebben een gebruiksdatum van 12 maanden tot max 18 maanden na produktie. Dan let je er wel op.
Bij autobanden velen al niet meer.

Marjo

Berichten: 37214
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Mijn cap heeft een datum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 09:45

Dat zijn bijzondere redenaties om goed te praten dat je nooit een helm op zou hoeven :)

Ik koop mijn helm altijd in de winkel; ik wil immers een goed passende dus ik ga ze niet zomaar op internet bestellen. Als ik ze dan wel online bestel, zie je dat ze netjes verpakt in piepschuim etc en dus beschermd opgestuurd worden.
Tweedehands koop ik ook niet. KEP al helemaal niet want die vind ik veel te duur.

Zeggen dat jíj geen helm op doet omdat anderen tweedehands helmen kopen is een bijzondere redenatie. Het is jouw hoofd waar je je druk om moet maken. Als een ander 2ehands koopt dan kun je ook adviseren dat dit niet verstandig is. Maar simpelweg zelf geen helm opzetten omdat anderen het in jouw ogen onveiliger doen, vind ik zelf nogal onverstandig.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 10:10

En dat zeg ik niet. Woorden worden verdraaid. ;) ik zeg ook niet dat ik nooit een cap op heb. Zelfs niet hoe vaak. Nogal eens geeft niet aan altijd, maar soms dus gewoon met. De ruin of onbekende altijd met.
Cap is anders dan skihelm.

Maar velen kopen wel tweedehands en dan speelt bouwjaar en omgang of val een belangrijke rol.

Ik heb caps van hh en decathlon. Als ze dan vallen, dan hoef ik niet moeilijk te doen.

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 10:24

Ik vind m'n gordel heel irritant. Waarom zou ik die dragen als hij mij irriteert. Ik ben een ervaren automobilist, rij elke dag, weet waar ik mee bezig ben en heb nog nooit een ongeluk gehad. Waarom zou ik hem dan dragen als het alleen maar in de weg zit? Gewoon lekker zonder.

Anyway. Ik vind dit een interessant topic. Nooit geweten. Wel dat ze vervangen moeten na een val, maar niet bij stilgestaan dat ze ook wat kunnen 'vergaan'. Dan kan ik die oude cap die ik laatst vond, er nog super uit zag maar 12 jaar geleden is gekocht, beter weggooien dan weggeven/doen....

Wel fijn dat je bij zo'n dure cap de binnen schaal kan later vervangen. Weer wat geleerd. Ik zou het dood zonde vinden als zo'n helm van 1000 euro een keer valt en gelijk onbruikbaar is... En ik denk dat mensen die zulke dure helmen hebben ook best die paar 10tjes voor de binnen schaal kunnen missen gok ik zo :=

Kookaburra

Berichten: 5387
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 10:29

Het is prima dat je voor jezelf de keuze maakt om wel of geen helm te dragen. En als je een helm draagt, is het prima dat je voor jezelf de keuze maakt of een helm na de adviestermijn nog op je hoofd gaat. Simpel is dat. Ik hoop niet dat dit hele topic in zo'n typische discussie verstrandt.

Germie, op je vraag: 'vraag je korting als je in de winkel een cap ziet die er al 5 jaar ligt?'. Voor mij is het nog simpeler. Die cap koop ik niet.
Ik heb liever een cap waarvan ik weet dat hij bij prima onderhoud sowieso 4 a 5 jaar veilig mee kan. Dan een nieuwe cap die er al 4 a 5 jaar ligt te verstoffen.

Hoe ik om ga met caps:
De elastomeren in plastic worden gewoon elk jaar minder, dus ik neem niet veel risico. Ik ben twee maal raar van het paard gestuiterd. En dat waren ook net de brave paarden. (Beetje jammer van mijn ego ;) ). Juist omdat het dieren zijn, en ik van dichtbij heb gezien hoeveel impact ernstig hersenletsel heeft, draag ik een goedgekeurde cap die niet te ver over de 5-jaartermijn is.

eventueel

Berichten: 308
Geregistreerd: 24-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 16:13

Tancreda4 schreef:
Ik vind m'n gordel heel irritant. Waarom zou ik die dragen als hij mij irriteert. Ik ben een ervaren automobilist, rij elke dag, weet waar ik mee bezig ben en heb nog nooit een ongeluk gehad. Waarom zou ik hem dan dragen als het alleen maar in de weg zit? Gewoon lekker zonder.

Anyway. Ik vind dit een interessant topic. Nooit geweten. Wel dat ze vervangen moeten na een val, maar niet bij stilgestaan dat ze ook wat kunnen 'vergaan'. Dan kan ik die oude cap die ik laatst vond, er nog super uit zag maar 12 jaar geleden is gekocht, beter weggooien dan weggeven/doen....

Wel fijn dat je bij zo'n dure cap de binnen schaal kan later vervangen. Weer wat geleerd. Ik zou het dood zonde vinden als zo'n helm van 1000 euro een keer valt en gelijk onbruikbaar is... En ik denk dat mensen die zulke dure helmen hebben ook best die paar 10tjes voor de binnen schaal kunnen missen gok ik zo :=


Bij Samshield werkt het zo, of het bij andere merken ook zo is weet ik niet :o. Het was voor mij wel een reden om altijd voor dat merk te gaan!

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Re: Mijn cap heeft een datum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 16:27

Toevallig 2 maanden geleden mijn cap nog vervangen omdat deze aan de datum was.
Ik vervang ze dus iedere 5 jaar. Mooie reden om mezelf af en toe een nieuwe cap te geven toch!

En inderdaad ik let dus ook op de datum bij aankoop.

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 17:05

Goed van je Annem84! Kunstof vergaat gewoon, zonlicht of niet. Voor veiligheid kan er niet bespaard worden. Liever iedere 5 jaar (of vaker) een nieuwe van 90€ dan 10 jaar doen met een cap van 500€.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Mijn cap heeft een datum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 13:30

Maar de paar centen waarvoor je een binnenschaal zou kunnen laten vervangen zijn nog niet genoemd om hoe veel centen het dan gaat. Dus wat kost het om van een duurdere cap de binnenschaal te laten vervangen na een val? Ik ben nu wel benieuwd.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Mijn cap heeft een datum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 13:38

40 euro was er toch gezegd?