Mijn cap heeft een datum?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Mijn cap heeft een datum?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 13:30

Niet zo opgelet de laatste tijd maar toch... Mijn cap heeft een datum op de label, date of mfg 25 April 2008. Ik gebruik de cap zelf ook maar is het onveilig wat ik doe? Ohja hij is maat L en tweedehands.

Afbeelding


Zit aan de binnenkant dat label.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door CoonArt op 15-07-21 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: Mijn cap heeft een datum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 13:33

Lijkt me 'date of manufacturing', ofwel de datum waarop ie geproduceert/ gemaakt is

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 13:34

Google;

'Mfg' stands for the manufacturing date.

Niks aan de hand dus.

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 13:35

Kaatje_S schreef:
Lijkt me 'date of manufacturing', ofwel de datum waarop ie geproduceert/ gemaakt is
mij gaat het er ook om hoelang zo'n cap meegaat omdat de cap in 2008 is gemaakt.dus of de cap over de datum is ofzo of kan ik de cap tot in den treure gebruiken..

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15112
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 13:41

Uiteindelijk is het verstandig om je cap wel om de zoveel tijd te vervangen. Wanneer dat is verschilt volgens mij per persoon, dat ligt vooral aan hoe vaak je rijdt, hoe je met je cap omgaat en hoe oud de cap al is. :)

Elke keer als een cap valt/botst/etc. komen er ieniemienie kleine haarscheurtjes in de cap, als je echt een keer hard valt zou het kunnen gebeuren dat hij op zo'n 'zwakke plek' kapot gaat met alle gevolgen van dien. Vandaar dat het verstandig is om je cap eens in de zoveel tijd te vervangen.

Jouw cap is dus echt al wat ouder (meer dan 10 jaar) en hij al tweedehands was (waarvan je dus niet weet hoe hij gebruikt is voor jou) dus ik zou aanraden om toch even te kijken naar een nieuwe/andere cap.
Laatst bijgewerkt door Muurp op 15-07-21 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 13:43

Ik houd eigenlijk hetzelfde aan als bij skihelmen, en dat is maximaal 5 jaar en dan een nieuwe.

ik vind dit op veilig paardrijden:
Citaat:
Een veiligheidscap is een persoonlijk beschermingsmiddel. Deze producten mogen alleen op de markt gebracht worden met een CE markering. Dit geeft overeenstemming met de wetgeving aan. Caps die voor 21 april 2019 op de markt zijn gebracht moeten voldoen aan de Richtlijn 89/686/EEG. Caps die vanaf 21 april 2019 op de markt worden gebracht moeten voldoen aan de Verordening 2016/425. Producten die al voor 21 april 2019 op de markt gebracht zijn op basis van de Richtlijn mogen nog wel verkocht worden.

De fabrikant die het product op de markt brengt is verantwoordelijk voor de CE markering, ongeacht of het de richtlijn of de verordening betreft. De CE markering mag pas aangebracht worden als het product voldoet.

Veel fabrikanten raden aan om ongeveer iedere vijf jaar een nieuwe cap aan te schaffen. Ook na een val is het advies om je cap te vervangen. Er kunnen onzichtbare beschadigingen zijn ontstaan die de veiligheid niet ten goede komen. Tot slot is het belangrijk om je cap schoon, droog, niet in de zon, en op een geventileerde plek te bewaren en alleen schoon te maken volgens de instructies van de fabrikant.

https://www.veiligpaardrijden.nl/hoe-he ... ilige-cap/

Dus daar geldt eigenlijk hetzelfde voor, elke 5 jaar, tenzij er flinke beschadigingen zijn door val (en dit hoeft niet aan de buitenkant te merken zijn).
Ik zou ook daarom niet gaan voor een tweedehands cap..

Even googlend op de CE markering die op jouw cap staat, de CE EHN1384, is sinds eind 2015 niet meer geldig. Weggooien en een nieuwe aanschaffen dus.
Laatst bijgewerkt door Celiien op 15-07-21 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 13:44

Deze is ver over z’n datum heen.
Fabrikanten zeggen in ieder geval de veiligheid te kunnen garanderen de eerste 5 jaar na fabricatie. In jouw geval was dat dus tot en met 2013.

Daarom is het zaak ook altijd de datum te controleren van een nieuwe cap. Zo heb ik vorig jaar een nieuwe cap bij hooks gekocht, was net twee maanden oud toen. Dan weet je zeker dat je er weer een tijd mee door kunt.

Jannuhh
Berichten: 87
Geregistreerd: 27-06-17

Re: Mijn cap heeft een datum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 13:46

Ook wordt dit keurmerk al niet meer gebruikt sinds 2017. Ik raad ook aan om een nieuwe te kopen

rocky_1995

Berichten: 658
Geregistreerd: 22-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 13:48

In principe wordt aangeraden iedere 5 jaar te vervangen onafhankelijk van het gebruik. Het materiaal en vooral de lijm wordt minder met de tijd, waardoor de veiligheid minder wordt. Gezien jouw cap dus al 14 jaar oud is zou ik toch een nieuwe cap aanschaffen. 2e hands is minder verstandig, omdat je niet weet wat er mee is gebeurd.

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Mijn cap heeft een datum?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 13:57

Ahjee ojee, enkeltje vuilbak dus!? Of gewoon houden voor de sier en sticker erin, niet te gebruiken oid...

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 14:09

In de vullisbak ermeeAfbeelding

Ligt nu in de vuilcontainer, bedankt Bokkers! Bijna mezelf een ongeluk begaan...

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Mijn cap heeft een datum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 14:24

Heb je al een andere cap dan nu?

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 14:33

Klopt inderdaad. In caps zitten vaak 2 schalen. Een harde schaal van plastic en een 'zachte' binnenschaal van piepschuim.

Het materiaal 'vergaat'. De elasticiteit van de plastic verdwijnt over de jaren. Als je de cap goed gebruikt/bewaart kun je hem dus (volgens de meeste fabrikanten) 5 jaar lang veilig gebruiken. Daarna wordt de kans steeds groter dat het plastic bij een val niet goed werkt.


Bij een val op de cap deukt de harde schaal in en maakt dus een deuk in het piepschuim. Mocht je cap daarna precies op dezelfde plek weer een klap krijgen, dan kan het piepschuim de klap niet opvangen (dat is immers al ingedeukt). Bij een echt harde val kan het plastic zelfs scheuren.
Daarom wordt aangeraden om de cap na een val ook te vervangen.

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 16:20

Pallatin schreef:
Heb je al een andere cap dan nu?

Ben op zoek :)

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Mijn cap heeft een datum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 17:09

Goed topic CoonArt! Ik heb hier veel geleerd wat ik helemaal niet wist. Van mijn cap zal ondertussen de houdbaarheidsdatum ook wel verstreken zijn. Mooi excuus om te gaan shoppen :)

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 20:24

petra8 schreef:
Goed topic CoonArt! Ik heb hier veel geleerd wat ik helemaal niet wist. Van mijn cap zal ondertussen de houdbaarheidsdatum ook wel verstreken zijn. Mooi excuus om te gaan shoppen :)

Wist ik in eerste instantie ook niet maar cappie is met de vuilcontainer mee. Zonde of niet, we willen ons koppie wel HEEL houden! :)

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 19:40

Het maakt wel wat uit of de cap in zonlicht ligt of niet. Een skihelm gebruik ik niet, zonder helm vind ik veiliger met wintersport omdat je dan nog wat hoort en het is minder zwaar. (offtopic)

Maar een cap die niet in een warme auto blijft liggen, en in het donker opgeruimd wordt, die gaat langer mee natuurlijk. 5 jaar is een advies, er zijn er ook, zoals de mijne, die na meer dan 10 jaar nog gewoon goed zijn. De mijne is alleen op wedstrijden gebruikt en lag toen 8 jaar op zolder in het donker. Die gebruik ik nog gewoon veilig. Is nooit mee gevallen en ook nu mag hij na een ritje uitwasemen en gaat dan in het donker weer in een ademende tas.
Als je weet hoe je er mee om gaat kun je ook veilig een advies in de wind slaan. Maar goed, dat is ook wat je gevoel is natuurlijk. Een cap die 5 keer per week gebruikt is en uit 2008 komt zou ik misschien wel weg doen.
Bij twijfel kun je natuurlijk vervangen en hou je het advies aan.

Een gebruikte cap zou ik nooit kopen.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 19:43

germie schreef:
Het maakt wel wat uit of de cap in zonlicht ligt of niet. Een skihelm gebruik ik niet, zonder helm vind ik veiliger met wintersport omdat je dan nog wat hoort en het is minder zwaar. (offtopic)

Maar een cap die niet in een warme auto blijft liggen, en in het donker opgeruimd wordt, die gaat langer mee natuurlijk. 5 jaar is een advies, er zijn er ook, zoals de mijne, die na meer dan 10 jaar nog gewoon goed zijn. De mijne is alleen op wedstrijden gebruikt en lag toen 8 jaar op zolder in het donker. Die gebruik ik nog gewoon veilig. Is nooit mee gevallen en ook nu mag hij na een ritje uitwasemen en gaat dan in het donker weer in een ademende tas.
Als je weet hoe je er mee om gaat kun je ook veilig een advies in de wind slaan. Maar goed, dat is ook wat je gevoel is natuurlijk. Een cap die 5 keer per week gebruikt is en uit 2008 komt zou ik misschien wel weg doen.
Bij twijfel kun je natuurlijk vervangen en hou je het advies aan.

Een gebruikte cap zou ik nooit kopen.

Aan de andere kant. Het materiaal verslechtert wel met het jaar. Nu doe jij er wel echt alles aan om het proces minder snel te laten gaan... Maar toch, iets om in het achterhoofd te houden. ;)

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Mijn cap heeft een datum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 19:50

Ja, maar het is niet meteen onveilig en dit is een advies die ik met een gerust hard en een gerust hoofd in de wind sla omdat ik weet hoe ik met spullen omga. Ik zeg niet dat iedereen het moet doen, maar ik weet zeker dat de mijne nog door de testen komt.

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 19:52

Ik vind de houdbaarheid van een cap ook altijd moeilijk hoor :j
Die van mij ligt ook altijd in mijn zadelkast, niet in zonlicht, hitte enz.

Tweedehandse cap zou ik ook niet kopen.
Vaak genoeg aanbiedingen van 60 euro of zo.
Dan weet je tenminste dat hij niet is gevallen.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 16-07-21 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Mijn cap heeft een datum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 19:57

En ik denk dat mensen met een cap van 400-1500 euro ook na een val niet zomaar vervangen. Want dan doet het wel even pijn. Daarom is mijn duurste cap 80 euro. En het leuke is, de goedkoopste cap voldoet ook gewoon aan de eisen.

Heb laatste wel een cap weggedaan, was van een paard gevallen. Die cap was ook ouder dan 5 jaar. Maar de val deed mij besluiten hem weg te doen. Was een fijne cap van de Decathlon, toen 20 euro.

eventueel

Berichten: 308
Geregistreerd: 24-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 20:45

germie schreef:
En ik denk dat mensen met een cap van 400-1500 euro ook na een val niet zomaar vervangen. Want dan doet het wel even pijn.


Nee, die laat je controleren en voor een paar centen vervangen ze de binnenschaal, hoef je geen nieuwe te kopen ;)

eventueel

Berichten: 308
Geregistreerd: 24-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 20:46

germie schreef:
En ik denk dat mensen met een cap van 400-1500 euro ook na een val niet zomaar vervangen. Want dan doet het wel even pijn.


Nee, die laat je controleren en voor een paar centen vervangen ze de binnenschaal, hoef je geen nieuwe te kopen ;)

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 20:56

eventueel schreef:
germie schreef:
En ik denk dat mensen met een cap van 400-1500 euro ook na een val niet zomaar vervangen. Want dan doet het wel even pijn.


Nee, die laat je controleren en voor een paar centen vervangen ze de binnenschaal, hoef je geen nieuwe te kopen ;)

Wat noem jij een paar centen?
Want meestal is dat meer dan een goedkope cap nieuw kopen.

eventueel

Berichten: 308
Geregistreerd: 24-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 04:43

Nee, die laat je controleren en voor een paar centen vervangen ze de binnenschaal, hoef je geen nieuwe te kopen ;)
[/quote]
Wat noem jij een paar centen?
Want meestal is dat meer dan een goedkope cap nieuw kopen.[/quote]

40 euro, daar koop ik geen nieuwe cap voor. Goedkopere caps zijn zeker veilig, want ze moeten aan dezelfde veiligheidseisen voldoen, en voor 40 euro heb je bij decathlon een prima cap. Maar het comfort van de duurdere merken vind ik fijner. En voor de prijs van een decathloncap, kan ik veilig door en hoef ik geen nieuwe aan te schaffen die ik minder fijn vind,, dat was eigenlijk mijn punt. Want zoals jij al zei: dat zou wel even pijn doen, maar dat hoeft dus niet.

Maar ik vind het van de topicopener heel verstandig dat hij de cap weggegooid heeft en ik hoop dat hij snel een mooi exemplaar op de kop kan tikken! Veiligheid boven alles, dus goed gedaan!

(Die quote heb ik even vakkundig verpest, hopelijk is het zo te volgen Germie )