Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Rijden met instructie via oortjes?

 
Profiel   

Maar weten wat je kunt doen is óók leren.
Maak een plan, of een lijstje.
Je hoeft niet elke keer alles te doen.

Bijv stap draf galop losrijden met voltes.
Daarna iets oefenen; bijv een strakke AC-lijn of gebroken lijn. Wat gaat goed en wat kan beter?
Ronde voltes, overgangen, zijgangen etc.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 07:25 



 
Profiel   

Daarom vroeg ik al wat moet je in de les doen?
Dat in je hoofd houden en ook proberen.
Wat gaf de instructie aan waar op te letten? Let daar nu ook op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 07:34 



 
Profiel   

Maar je training is qua inhoud toch elke keer totaal anders?
Bij mij ligt het er echt een beetje aan hoe het paard voelt, waar ik die dag aan wil werken.
Natuurlijk als er wedstrijden op het program staan werken we er aan, maar dat is dan eigenlijk maar 1xpw. Rest is gewoon hoe het paard voelt en vooral basis en ontspanning met af en toe wat opzoeken... eigenlijk hoe het loopt. Voelt het goed gaan we de moeilijke stukken opzoeken, en anders basis.
Als ik altijd tijdens het rijden een vast riedeltje af zou rijden zou ik zelf heel ongelukkig worden en het paard ook denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 08:46 



 
Profiel   

In de les rij ik ook niet op opdracht bepaalde oefeningen, dus misschien dat ik daardoor de meerwaarde hiervan niet zo zie. Ik rij gewoon zoals ik normaal zou rijden als ik in de les rijd, met als verschil dat er iemand in de bak staat die me feedback geeft. Ik rij ook op gevoel, en heb een intern stemmetje in mijn hoofd die een vast riedeltje aanhoudt. Dat gaat dan vooral over de buitenteugel, steun op 2 beugels, zorgen dat mijn paard de focus bij mij houdt, en verder de feedback van de juf meenemen als ik mijn overgangen rijd, of bepaalde dingen meepak waar ik in de les aan heb gewerkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 09:19 



 
Profiel   

Ik denk dat ts nog niet zo ver is dat ze voelt.
Eigenlijk denk ik dat iedereen die een vaste riedel rijd, dus zo lang draf, zo lang galop nog niet geleerd hebben om te voelen.
En je kunt wel als doel hebben ik ga vandaag wijken, maar als je voelt dat het 1 brok spanning is kun je hem wel perse op zij willen dwingen maar dat heeft geen nut. En heb je misschien wel alle tijd nodig om hem te laten ontspannen en over de rug te krijgen.
Weg doel. Daarom begin ik ook nooit van te voren met een doel. Ik zie wel wat de dag brengt.
En sowieso is 1 ding blijven oefenen recept voor verzuring.

Maar ik begrijp dat ts nog een houvast zoekt in wat te doen.
En dat begrijp ik wel.
Ik denk dat de instructrice haar dus nog wel de opdrachten geeft in wanneer wat te doen. En dat is zeker nog prima.
En dan kun je dat wel inspreken, maar ik denk dat dat niet fijn werkt, nooit op het juiste moment.
Die opdrachten kun je beter in je hoofd onthouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 09:27 



 
Profiel   

Inspreken of een oortje zou mij enorm afleiden en gevoel geven dat ik 1 zintuig mis. Ik heb les gehad met een oortje (de juf sprak via een oortje) ik vond dat vreselijk. Mijn paard hoort en ziet ALLES. Daarom hoor en zie ik ook graag alles zodat ik kan anticiperen en bepaalde dingen voor te zijn door net wat naar voren te rijden, wat stelling en buiging extra mee te pakken als hij dreigt te gaan loeren.

@ts heb je een vriendin die ook iets met paarden heeft, of iemand op stal die je kan helpen? Dan heb je op de dagen dat je geen les hebt ook iemand die even met je meekijkt en je feedback kan geven.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 09:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen