Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
DuoPenotti schreef:Ik vind het geen goed idee, ook de timer niet.
Paardrijden is voelen, niet klokken.
Je doet niet 10 rondjes dit, of 2 minuten dat. Nee je voelt wat heeft hij nodig en dat veranderd per dag.
Ik stap ook niet op met vandaag ga ik travers oefenen of vandaag ga ik dit of dat oefenen, nee dat merk ik wel als ik bezig ben.
Ik begrijp dat jij zo ver nog niet bent om dat te voelen.
Maar probeer dan dingen die je instructrice zegt in je hoofd te herhalen.
Als je gaat aan galopperen, wat krijg je voor aanwijzingen?
Haal die vast in je hoofd erbij.
Hoe lang galopeer je in de les? Een ronde plus een volte, doe dat nu dan ook.
En voordat je gaat draven, wat zegt je instructrice dan als tips? Probeer dat nu dan ook te doen.
En als je dat hebt gedaan, ging dat net zo als in je les? Of ging het minder goed?
Ga even stappen met een lange teugel en ga denken, waarom ging dat minder goed?
Wat deed ik anders? OOhhh wacht volgens mij keek ik niet waar ik heen wilde, dat ben ik vergeten (noem maar even wat hoor )
En dan probeer je dat eens opnieuw. Maar merk je, mijn paard is moe. Onthou je het voor een volgende keer.
Zo leer je voelen, zo leer je rijden als je alleen bent.
Maflinger_S schreef:Goed idee! Volgens mij bestaat het nog niet omdat een paard trainen iets heel individueels is, maar er staat je niets in de weg om dit voor jezelf te gaan proberen. Als het voor jou werkt, werkt het.
Ik denk dat je nog niet zo heel lang een eigen paard hebt? Ik had in het begin toen ik een eigen paard had en ging "vrij rijden", als in geen les hebben, ook niet zoveel idee over wat ik wilde gaan doen tijdens dat rijden. Dat wordt vanzelf makkelijker naarmate je vaker hebt gereden op dit (eigen) paard.
Als er wel een klok in de rijbaan hangt, kan je die al gebruiken voor bijvoorbeeld de duur van het in- en uitstappen. Er bestaat trouwens wel een trainingsmeter voor paarden die door middel van een zadelclip bijhoudt hoe lang en op welke hand je in welke gang hebt gereden.
Shadow0 schreef:Maar het allermooiste is dat je dit allemaal heel makkelijk kunt uitproberen en kunt vormen zoals het jou helpt. Iets opnemen en afspelen is lekker laagdrempelig, en je kunt het uiteindelijk zo klein of groot maken als je wilt, van piepjes die een tijdsinterval aangeven tot bijpassende muziek voor de 'mood' die je wilt hebben. Leef je uit, experimenteer, en als het iets leuks oplevert of echt geholpen heeft kun je het altijd nog eens toevoegen aan dit topic.
Marjo schreef:Een les inspreken lijkt me dan weer niet zo handig, omdat je nooit op precies dát moment een overgang kan maken.
Shadow0 schreef:Marjo schreef:Een les inspreken lijkt me dan weer niet zo handig, omdat je nooit op precies dát moment een overgang kan maken.
Maar dat is toch niet hoe je een les hoeft in te spreken (al is het natuurlijk wel een goeie oefening voor carrousseltiming )
Je kunt ook gewoon in het algemeen aandachtspunten inspreken: 'enkele overgangen stap-draf en na een paar passen weer terug, waarbij let op een snelle reactie op je been, en meteen loslaten als er reactie komt'.
En dat aandachtspunt kan dan varieren, dus na een paar minuten: "Nu nog een keer een aantal overgangen stap-draf, waarbij je kijkt hoe klein je de hulp kunt maken" en daarna wellicht "na een fijne overgang in de draf blijven en een paar rondes stevig doordraven."
Dan haal je een paar dingen uit elkaar die wel met elkaar te maken hebben maar niet hetzelfde zijn, waar je misschien in je eentje niet zomaar aan denkt, maar die ook niet heel belemmerend zijn: je kunt de oefeningen op de letter doen of op bepaalde momenten, je kunt zelf een beetje inschatten hoe dicht op elkaar je dat wilt doen.
Mocht je verder komen, dan kun je dit bv ook inspreken als 'stap-draf maar als je een fijne reactie hebt kun je ook stap-galop doen' en dan ter plekke bedenken hoe het voelt. Ook daarin denk ik dat je best veel kunt leren over wat je wilt doen, bv wat de extra's zijn die je kunt doen als het allemaal lekker gaat. En die kun je vervolgens gewoon in je audio benoemen.
Net als het omgekeerde: 'merk je bij deze oefening dat er veel spanning is, dan kun je dit in een andere gang doen / doen als tempovariaties binnen een gang ipv overgangen / beginnen op een volte / de volte groter of kleiner maken' etc. Er zijn vaak heel veel variaties mogelijk op een basisoefening en een basisaandachtspunt.
(Ik krijg haast zin om dit zelf te doen, er zijn eigenlijk maar 2 grote bezwaren die ik voor mijzelf zie waardoor ik het niet ga doen
1. ik heb geen paard en op het moment zelfs geen gelegenheid om hier mee te experimenteren (en dit is toch wel een kleine kink in de kabel)
2. ik denk dat ik het heel ongemakkelijk zou vinden om het daadwerkelijk in te spreken of af te luisteren.
Maar rijtechnisch gezien denk ik alleen maar dat het supernuttig en leerzaam is eigenlijk.
En voor mijzelf zou ik er in elk geval regelmatig de herinnering infietsen: geen zorgen, bouw je basis op, ontspan je schouders en je ademhaling. )
Marjo schreef:Hmm ja ik ben niet zo'n voorstander om een oefening van te voren op die manier in te spreken. Als een overgang goed gaat, dan ga ik die niet tot in den treure oefenen. Dan beloon ik hem en ga ik door met een volgend onderdeel. Als ik dan volgens mijn oortje direct daarna weer hetzelfde moet oefenen terwijl dit al goed gaat, dan wordt mijn paard daar niet happy van.
De aandachtspunten die jij noemt, kun je best doornemen voor de les of op papier zetten waarmee je er tijdens te les nog naar kijkt, maar op je oor zou ik nooit doen omdat je dan geconcentreerd bent op wat er gezegd wordt en je eigenlijk veel te veel tegelijk moet doen.
fjordjes schreef:Misschien moet je je doelen wat kleiner maken dan. Je kan beter bijvoorbeeld 20 minuten goed oefenen op de grote volte dan dat je er 5 minuten aandacht aan geeft.