Rijden met instructie via oortjes?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Galoppig

Berichten: 197
Geregistreerd: 24-07-21

Rijden met instructie via oortjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-21 18:41

Geen idee of dit topic wel de goede is hiervoor.

Ik merk dat als ik alleen ben en ga rijden ik soms niet (meer) weet wat ik moet gaan doen.. Wanneer terug naar draf, wanneer galop enz. En als ik dan klaar ben denk ik, ik had dit en dat kunnen/moeten doen.

Nu dacht ik, om zelf een les in te spreken en deze dan vervolgens via oortjes afspelen wanneer ik rijd? Zo weet ik ook een beetje de duur van onze training, en wat overzicht kwa hoeveel stap, draf en galop.

Kent iemand hier een programma voor of zijn er meerdere die dit wel eens bedacht hebben? Of bestaat zoiets al?

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: Rijden met instructie via oortjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 18:49

Maar je weet vantevoren toch niet wat het paard gaat doen?

Shenavallie
Berichten: 11573
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 18:52

Lijkt me geen haalbare zaak. Je moet je aandacht volledig bij het paard hebben, je kunt jezelf niet via de oortjes corrigeren en bovendien kun je nooit inschatten hoe het paard reageert.

kwii
Berichten: 1746
Geregistreerd: 23-04-08

Re: Rijden met instructie via oortjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 18:57

Kan prima hoor, ik gebruik ook een timer om te longeren. Als je weet waar je zwakke punten liggen, bijvoorbeeld recht op zitten kan je dat een paar keer tussendoor zeggen. Heeft je telefoon niet een standaard recorder er op zitten? Je kunt ook een interval timer app gebruiken als je genoeg hebt aan bliepjes.

DuoPenotti

Berichten: 29429
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 19:07

Ik vind het geen goed idee, ook de timer niet.
Paardrijden is voelen, niet klokken.
Je doet niet 10 rondjes dit, of 2 minuten dat. Nee je voelt wat heeft hij nodig en dat veranderd per dag.
Ik stap ook niet op met vandaag ga ik travers oefenen of vandaag ga ik dit of dat oefenen, nee dat merk ik wel als ik bezig ben.

Ik begrijp dat jij zo ver nog niet bent om dat te voelen.
Maar probeer dan dingen die je instructrice zegt in je hoofd te herhalen.
Als je gaat aan galopperen, wat krijg je voor aanwijzingen?
Haal die vast in je hoofd erbij.

Hoe lang galopeer je in de les? Een ronde plus een volte, doe dat nu dan ook.
En voordat je gaat draven, wat zegt je instructrice dan als tips? Probeer dat nu dan ook te doen.

En als je dat hebt gedaan, ging dat net zo als in je les? Of ging het minder goed?
Ga even stappen met een lange teugel en ga denken, waarom ging dat minder goed?
Wat deed ik anders? OOhhh wacht volgens mij keek ik niet waar ik heen wilde, dat ben ik vergeten (noem maar even wat hoor :) )
En dan probeer je dat eens opnieuw. Maar merk je, mijn paard is moe. Onthou je het voor een volgende keer.
Zo leer je voelen, zo leer je rijden als je alleen bent. :)

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Rijden met instructie via oortjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 19:32

Instructie lijkt me niet heel handig inderdaad omdat je niet weet hoe je paard gaat lopen en wat je werkpuntjes die dag zijn. Wel kan je bijvoorbeeld, mocht je wel iets willen, dingen over je houding. Bijv rechtop zitten , of iets waar je moeite mee heb.

DuoPenotti

Berichten: 29429
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Rijden met instructie via oortjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 19:34

Trucje voor houding
Denk als je langs de letter H komt aan houding/handen :)

Galoppig

Berichten: 197
Geregistreerd: 24-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-21 19:43

DuoPenotti schreef:
Ik vind het geen goed idee, ook de timer niet.
Paardrijden is voelen, niet klokken.
Je doet niet 10 rondjes dit, of 2 minuten dat. Nee je voelt wat heeft hij nodig en dat veranderd per dag.
Ik stap ook niet op met vandaag ga ik travers oefenen of vandaag ga ik dit of dat oefenen, nee dat merk ik wel als ik bezig ben.

Ik begrijp dat jij zo ver nog niet bent om dat te voelen.
Maar probeer dan dingen die je instructrice zegt in je hoofd te herhalen.
Als je gaat aan galopperen, wat krijg je voor aanwijzingen?
Haal die vast in je hoofd erbij.

Hoe lang galopeer je in de les? Een ronde plus een volte, doe dat nu dan ook.
En voordat je gaat draven, wat zegt je instructrice dan als tips? Probeer dat nu dan ook te doen.

En als je dat hebt gedaan, ging dat net zo als in je les? Of ging het minder goed?
Ga even stappen met een lange teugel en ga denken, waarom ging dat minder goed?
Wat deed ik anders? OOhhh wacht volgens mij keek ik niet waar ik heen wilde, dat ben ik vergeten (noem maar even wat hoor :) )
En dan probeer je dat eens opnieuw. Maar merk je, mijn paard is moe. Onthou je het voor een volgende keer.
Zo leer je voelen, zo leer je rijden als je alleen bent. :)


Ja ik snap jouw punten ook helemaal! Wij zijn inderdaad nog niet zo lang een team vandaar ik het soms lastig vind om aan te voelen wat ik kan gaan doen zeg maar of wanneer iets genoeg is. :)

Ik neem m'n idee/vragen mee naar mijn instructrice.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 19:58

Volgens mij kan dit helemaal prima, en het is ook vrij eenvoudig uitproberen hoe het bevalt. Bovendien hoef je jezelf ook geen gedetailleerde instructies te geven tot het niveau van 'nu een volte' maar kun je ook gewoon aandachtspunten geven. (Komende zoveel minuten aandacht geven aan je eigen zit, komende zoveel minuten aan fijne buiging, bv een paar voltes en een paar keer door S van hand veranderen.)

Maar het allermooiste is dat je dit allemaal heel makkelijk kunt uitproberen en kunt vormen zoals het jou helpt. Iets opnemen en afspelen is lekker laagdrempelig, en je kunt het uiteindelijk zo klein of groot maken als je wilt, van piepjes die een tijdsinterval aangeven tot bijpassende muziek voor de 'mood' die je wilt hebben. Leef je uit, experimenteer, en als het iets leuks oplevert of echt geholpen heeft kun je het altijd nog eens toevoegen aan dit topic.

(Wat betreft de aandacht: mijn eigen ervaring is dat aandacht meestal wel lukt als systemen elkaar niet in de weg zitten. Ik kan dus bv kleuren en naar een verhaal luisteren, maar niet schrijven en naar een verhaal luisteren, want die hebben allebei taal nodig en dat zit elkaar in de weg.
Ik kan om die reden wel rijden / omgaan met de paarden zonder dat muziek of taal of luisteren me in de weg zit, maar zo'n 'Houding bij de H' zou betekenen dat ik een deel van mijn aandacht in de ruimte daarheen moet sturen en dat zou mij wel afleiden. Maar waarschijnlijker is dat ik het gewoon echt niet onthou, omdat het zo tegennatuurlijk voelt. Dan lijkt me een eigen training op de oortjes me eigenlijk een stuk fijner.)

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Rijden met instructie via oortjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 20:19

Goed idee! Volgens mij bestaat het nog niet omdat een paard trainen iets heel individueels is, maar er staat je niets in de weg om dit voor jezelf te gaan proberen. Als het voor jou werkt, werkt het.

Ik denk dat je nog niet zo heel lang een eigen paard hebt? Ik had in het begin toen ik een eigen paard had en ging "vrij rijden", als in geen les hebben, ook niet zoveel idee over wat ik wilde gaan doen tijdens dat rijden. Dat wordt vanzelf makkelijker naarmate je vaker hebt gereden op dit (eigen) paard.

Als er wel een klok in de rijbaan hangt, kan je die al gebruiken voor bijvoorbeeld de duur van het in- en uitstappen. Er bestaat trouwens wel een trainingsmeter voor paarden die door middel van een zadelclip bijhoudt hoe lang en op welke hand je in welke gang hebt gereden.

Galoppig

Berichten: 197
Geregistreerd: 24-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-21 20:27

Maflinger_S schreef:
Goed idee! Volgens mij bestaat het nog niet omdat een paard trainen iets heel individueels is, maar er staat je niets in de weg om dit voor jezelf te gaan proberen. Als het voor jou werkt, werkt het.

Ik denk dat je nog niet zo heel lang een eigen paard hebt? Ik had in het begin toen ik een eigen paard had en ging "vrij rijden", als in geen les hebben, ook niet zoveel idee over wat ik wilde gaan doen tijdens dat rijden. Dat wordt vanzelf makkelijker naarmate je vaker hebt gereden op dit (eigen) paard.

Als er wel een klok in de rijbaan hangt, kan je die al gebruiken voor bijvoorbeeld de duur van het in- en uitstappen. Er bestaat trouwens wel een trainingsmeter voor paarden die door middel van een zadelclip bijhoudt hoe lang en op welke hand je in welke gang hebt gereden.


Nee ik heb mijn paard nog niet zo lang inderdaad! Die zadelclip ken ik, en helaas geen klok want er is alleen een buitenbaan. Vandaar dat misschien inderdaad iets met een interval wel zou helpen :)

DuoPenotti

Berichten: 29429
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Rijden met instructie via oortjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 20:46

Volgens mij bestaat het wel ingesproken "les"
Tenminste daar was vorig jaar iemand mee bezig ivm geen lessen door corona.
Moet een topic over zijn. :j

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 20:51

Shadow0 schreef:
Maar het allermooiste is dat je dit allemaal heel makkelijk kunt uitproberen en kunt vormen zoals het jou helpt. Iets opnemen en afspelen is lekker laagdrempelig, en je kunt het uiteindelijk zo klein of groot maken als je wilt, van piepjes die een tijdsinterval aangeven tot bijpassende muziek voor de 'mood' die je wilt hebben. Leef je uit, experimenteer, en als het iets leuks oplevert of echt geholpen heeft kun je het altijd nog eens toevoegen aan dit topic.

Ik mag deze post wel. Waar anderen denken in problemen denkt Shadow0 in mogelijkheden en nodigt uit tot experimenteren. Lekker uitproberen wat werkt en wat niet *\o/*



Ook iets dat je kan helpen is om Equilab op je telefoon te zetten. Dan kun je kijken hoe veel je in welke gang hebt gereden en hoeveel linksom en rechtsom.

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Re: Rijden met instructie via oortjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 16:33

Wat je eens kan proberen is de Equilab app, deze houdt je trainingen bij maar heeft sinds kort ook de functie om audiostatistieken tijdens je training te laten horen. Je kunt zelf instellen wat je wil horen en hoe vaak.
Om een beeld te krijgen:

Afbeelding


Oja, en de app is gratis !

Shenavallie
Berichten: 11573
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: Rijden met instructie via oortjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 20:26

Zie nu een paard al bokkend aan de kletter gaan met op de achtergrond de tekst "Dat is netjes, hou dit vol, laatste rondje stap en dan de teugels weer op maat maken". :')

Marjo

Berichten: 37214
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Rijden met instructie via oortjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 20:30

Met een doel opstappen lijkt me juist een goed idee, ik merk dat als ik zonder doel opstap dat ik dan letterlijk doelloos rondrijd en eigenlijk niet echt iets train. Vandaar dat ik altijd van te voren bepaal of ik het wijken meepak, of dat ik bijvoorbeeld juist focus op de galop.

Een les inspreken lijkt me dan weer niet zo handig, omdat je nooit op precies dát moment een overgang kan maken. Ik moet een overgang echt goed voorbereiden, soms is mijn paard eerder toe aan de overgang, en soms duurt dat wat langer. Wat dat betreft is het echt beter om het op gevoel te doen.

Misschien kun je wat vaker gaan lessen? Bijvoorbeeld om de week, of zelfs elke week? En dan kun je wel aan je instructrice vragen om bijvoorbeeld je les een beetje in te delen. Dat je begint met 5-10 minuten stap, daarna ga je 10 minuten drafwerk doen, dan nog een beetje stap enzovoort undsoweiter.

De app Equilab is ook een goede om mee te pakken! Je kan dan bijvoorbeeld halverwege kijken of je training een beetje gelijkmatig verdeeld is, of dat je teveel rechtsom rijdt zodat je weet dat je daarna meer linksom moet gaan trainen :)

fjordjes

Berichten: 12031
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Rijden met instructie via oortjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 21:15

Misschien moet je je doelen wat kleiner maken dan. Je kan beter bijvoorbeeld 20 minuten goed oefenen op de grote volte dan dat je er 5 minuten aandacht aan geeft.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 22:01

Marjo schreef:
Een les inspreken lijkt me dan weer niet zo handig, omdat je nooit op precies dát moment een overgang kan maken.


Maar dat is toch niet hoe je een les hoeft in te spreken (al is het natuurlijk wel een goeie oefening voor carrousseltiming :) )

Je kunt ook gewoon in het algemeen aandachtspunten inspreken: 'enkele overgangen stap-draf en na een paar passen weer terug, waarbij let op een snelle reactie op je been, en meteen loslaten als er reactie komt'.
En dat aandachtspunt kan dan varieren, dus na een paar minuten: "Nu nog een keer een aantal overgangen stap-draf, waarbij je kijkt hoe klein je de hulp kunt maken" en daarna wellicht "na een fijne overgang in de draf blijven en een paar rondes stevig doordraven."

Dan haal je een paar dingen uit elkaar die wel met elkaar te maken hebben maar niet hetzelfde zijn, waar je misschien in je eentje niet zomaar aan denkt, maar die ook niet heel belemmerend zijn: je kunt de oefeningen op de letter doen of op bepaalde momenten, je kunt zelf een beetje inschatten hoe dicht op elkaar je dat wilt doen.

Mocht je verder komen, dan kun je dit bv ook inspreken als 'stap-draf maar als je een fijne reactie hebt kun je ook stap-galop doen' en dan ter plekke bedenken hoe het voelt. Ook daarin denk ik dat je best veel kunt leren over wat je wilt doen, bv wat de extra's zijn die je kunt doen als het allemaal lekker gaat. En die kun je vervolgens gewoon in je audio benoemen.
Net als het omgekeerde: 'merk je bij deze oefening dat er veel spanning is, dan kun je dit in een andere gang doen / doen als tempovariaties binnen een gang ipv overgangen / beginnen op een volte / de volte groter of kleiner maken' etc. Er zijn vaak heel veel variaties mogelijk op een basisoefening en een basisaandachtspunt.

(Ik krijg haast zin om dit zelf te doen, er zijn eigenlijk maar 2 grote bezwaren die ik voor mijzelf zie waardoor ik het niet ga doen
1. ik heb geen paard en op het moment zelfs geen gelegenheid om hier mee te experimenteren (en dit is toch wel een kleine kink in de kabel)
2. ik denk dat ik het heel ongemakkelijk zou vinden om het daadwerkelijk in te spreken of af te luisteren.
Maar rijtechnisch gezien denk ik alleen maar dat het supernuttig en leerzaam is eigenlijk.

En voor mijzelf zou ik er in elk geval regelmatig de herinnering infietsen: geen zorgen, bouw je basis op, ontspan je schouders en je ademhaling. )

Marjo

Berichten: 37214
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Rijden met instructie via oortjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 22:04

Hmm ja ik ben niet zo'n voorstander om een oefening van te voren op die manier in te spreken. Als een overgang goed gaat, dan ga ik die niet tot in den treure oefenen. Dan beloon ik hem en ga ik door met een volgend onderdeel. Als ik dan volgens mijn oortje direct daarna weer hetzelfde moet oefenen terwijl dit al goed gaat, dan wordt mijn paard daar niet happy van.

De aandachtspunten die jij noemt, kun je best doornemen voor de les of op papier zetten waarmee je er tijdens te les nog naar kijkt, maar op je oor zou ik nooit doen omdat je dan geconcentreerd bent op wat er gezegd wordt en je eigenlijk veel te veel tegelijk moet doen.

c_alsemgeest

Berichten: 20663
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 22:07

Nope :(
Om beter te worden moet je juist leren voelen en anticiperen.
Met een vooraf ingesproken programma lukt dat niet.
Als je instructie altijd exact hetzelfde herhaald gaat het ook niet zo goed :')
Dan zal hij/zij moeten gaan uitvinden waarom het niet lukt en een manier zien te vinden die jij kan toepassen zodat het je wel gaat lukken :)

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 22:18

Shadow0 schreef:
Marjo schreef:
Een les inspreken lijkt me dan weer niet zo handig, omdat je nooit op precies dát moment een overgang kan maken.


Maar dat is toch niet hoe je een les hoeft in te spreken (al is het natuurlijk wel een goeie oefening voor carrousseltiming :) )

Je kunt ook gewoon in het algemeen aandachtspunten inspreken: 'enkele overgangen stap-draf en na een paar passen weer terug, waarbij let op een snelle reactie op je been, en meteen loslaten als er reactie komt'.
En dat aandachtspunt kan dan varieren, dus na een paar minuten: "Nu nog een keer een aantal overgangen stap-draf, waarbij je kijkt hoe klein je de hulp kunt maken" en daarna wellicht "na een fijne overgang in de draf blijven en een paar rondes stevig doordraven."

Dan haal je een paar dingen uit elkaar die wel met elkaar te maken hebben maar niet hetzelfde zijn, waar je misschien in je eentje niet zomaar aan denkt, maar die ook niet heel belemmerend zijn: je kunt de oefeningen op de letter doen of op bepaalde momenten, je kunt zelf een beetje inschatten hoe dicht op elkaar je dat wilt doen.

Mocht je verder komen, dan kun je dit bv ook inspreken als 'stap-draf maar als je een fijne reactie hebt kun je ook stap-galop doen' en dan ter plekke bedenken hoe het voelt. Ook daarin denk ik dat je best veel kunt leren over wat je wilt doen, bv wat de extra's zijn die je kunt doen als het allemaal lekker gaat. En die kun je vervolgens gewoon in je audio benoemen.
Net als het omgekeerde: 'merk je bij deze oefening dat er veel spanning is, dan kun je dit in een andere gang doen / doen als tempovariaties binnen een gang ipv overgangen / beginnen op een volte / de volte groter of kleiner maken' etc. Er zijn vaak heel veel variaties mogelijk op een basisoefening en een basisaandachtspunt.

(Ik krijg haast zin om dit zelf te doen, er zijn eigenlijk maar 2 grote bezwaren die ik voor mijzelf zie waardoor ik het niet ga doen
1. ik heb geen paard en op het moment zelfs geen gelegenheid om hier mee te experimenteren (en dit is toch wel een kleine kink in de kabel)
2. ik denk dat ik het heel ongemakkelijk zou vinden om het daadwerkelijk in te spreken of af te luisteren.
Maar rijtechnisch gezien denk ik alleen maar dat het supernuttig en leerzaam is eigenlijk.

En voor mijzelf zou ik er in elk geval regelmatig de herinnering infietsen: geen zorgen, bouw je basis op, ontspan je schouders en je ademhaling. )


Ik vind dit dus ook een goed idee als dit je houvast geeft.

Je kan leerpunten van je les inspreken en andere tips die je vaak te horen krijgt.
Of gewoon verschillende oefenen benoemen, zodat je een afwisselende training hebt.

De een schrijft het van te voren op, een ander leest zich in en weer een ander vindt het fijn om het in te spreken en af te luisteren.

En als dit je ook helpt met de tijd te “bewaken”, prima toch :)

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Rijden met instructie via oortjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 22:29

Eigenlijk lijkt het me inmiddels zo leuk om het te proberen dat ik nodig eens een paard moet vinden!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 23:00

Marjo schreef:
Hmm ja ik ben niet zo'n voorstander om een oefening van te voren op die manier in te spreken. Als een overgang goed gaat, dan ga ik die niet tot in den treure oefenen. Dan beloon ik hem en ga ik door met een volgend onderdeel. Als ik dan volgens mijn oortje direct daarna weer hetzelfde moet oefenen terwijl dit al goed gaat, dan wordt mijn paard daar niet happy van.

De aandachtspunten die jij noemt, kun je best doornemen voor de les of op papier zetten waarmee je er tijdens te les nog naar kijkt, maar op je oor zou ik nooit doen omdat je dan geconcentreerd bent op wat er gezegd wordt en je eigenlijk veel te veel tegelijk moet doen.

Dat is dus voor iedereen anders. Ik stap al lang niet meer met een bepaalt "doel" op mijn paarden. Het enige doel dat ik altijd heb is "ontspanning". En afhankelijk van hoe hij aan voelt en wat hij aan biedt bepaal ik wat ik ga trainen. Voor mij zou wat jij doet dus totaal niet werken. Andersom werkt voor jou wat ik doe dus ook niet.

Voor TS zou dit dus zomaar wel kunnen werken. :) Als die eerste overgang goed is, dan geef je hem een paar rondjes lange teugel tot de "volgende oefening" komt of je gaat gewoon wat voltes rijden. Of TS bereid zich voor door zich voor te nemen wat ze kan doen "in afwachting" als een onderdeel sneller goed gaat dan wat ze in gesproken heeft. :)

Devitootje
Berichten: 298
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Tussen Dordrecht en Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 23:16

fjordjes schreef:
Misschien moet je je doelen wat kleiner maken dan. Je kan beter bijvoorbeeld 20 minuten goed oefenen op de grote volte dan dat je er 5 minuten aandacht aan geeft.

Voltes zijn heel belastend voor een paard, dus dat 20 minuten achter elkaar doen zou ik juist afraden.
En goed is goed. Beter geconcentreerd een paar "perfecte" voltes, mooi rond op eigen benen en in balans en dan weer rechtuit, dan maar op de volte blijven.

Wat ik zelf vaak deed, was dat ik na de les, de uitleg en aandachtspunten van een bepaalde oefening opschreef. Voordat ik dan ging trainen, las ik dat nog even door, dan had ik de oefeningen die ik wilde doen gelijk weer in mijn hoofd en mijn valkuilen goed in mijn geheugen.
Dus soort van gericht trainen, maar wel afhankelijk van hoe het gaat en met afwisseling.

BigOne
Berichten: 38223
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 23:22

Ik denk dat echt iedereen tegen dit “ probleem “ aanloopt wanneer je net voor het eerst een eigen paard hebt.
In de les gaat het prima, hoef je alleen de instructie te volgen en dan ben je ineens alleen, tja, wat nu, wat moet ik nu trainen.
Je idee gewoon uitproberen is prima, daarnaast kun je ook instructievideos kijken, daar zijn er heel veel van. En heb je het gevoel dat je doelloos een uurtje hebt gehobbeld ? Is toch niet erg, komt vanzelf wel wanneer je echt hebt leren voelen en gericht trained voor bepaalde spieren en oefeningen .
Ook aandacht aan jezelf hebben, hoe zit ik, wat doen mijn handen en benen en mijn lichaam, veel succes en vooral plezier.