Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Elastiek in laarzen laten zetten. Ervaringen?

 
Profiel   

Ik kan nergens laarzen en of chaps vinden die mij passen.
Ik las ergens dat je bij een goede schoenmaker/zadelmaker elastiek in rijlaarzen kan laten zetten.
Heeft iemand hier ervaring mee. En of het echt geholpen heeft.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 20:15 



 
Profiel   

Ik heb het 2 jaar geleden laten doen.

Mijn korte en stevige kuiten en maat 37 is het moeilijk iets passend te vinden.

De schoenmaker gaf wel aan dat het niet bij alle laarzen lukt omdat de laars dan slap kan worden en dat is voor de rits niet goed.

Ik heb er een stuk elastiek tussen laten zetten of eigenlijk verbreden en het elastiek verlengt en elastieken veters op internet besteld.
Ik was hiervoor €50 kwijt.

Bevalt mij prima en ik vind het niet erg als je de lip van de laars wat meer ziet.
Ik heb ze 1 keer per week aan tijdens de manege les.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 20:37 



 
Profiel   

Waar heb je het stuk elastiek laten zetten. Aan de achterkant van de laars of aan de binnenkant?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 20:50 



 
Profiel   

Hier afgelopen winter elastiek in leren rijlaarzen laten zetten die ik niet meer paste wegens dikke kuiten. Is best een stuk bij in gezet (binnenkant been, zadelkant) en heeft me 30,- gekost. Het elastiek is nog wel wat uitgerekt waardoor ze nu best los zitten (al zal 10 kilo afvallen daar ook zeker aan bijgedragen hebben), maar kan ze nog wel gewoon aan. Bevalt goed en is vele malen goedkoper dan nieuwe laarzen aanschaffen. Ik draag ze 4/5x per week met rijden :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 20:51 



 
Profiel   

Hoeveel cm is erbij gezet. Ik ben een beetje bang dat er teveel bij moet en dat het dan niet lukt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 20:53 



 
Profiel   

CaptainJS schreef
Ik kan nergens laarzen en of chaps vinden die mij passen.
Ik las ergens dat je bij een goede schoenmaker/zadelmaker elastiek in rijlaarzen kan laten zetten.
Heeft iemand hier ervaring mee. En of het echt geholpen heeft.


Welke maten heb je?
En waar ben je al geweest om te passen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 21:06 



 
Profiel   

Ik heb voetmaat 42/43 ligt heel erg aan de laars. En mijn poedersuiker is 43/44 cm.
Ik ben bij de Epplejeck geweest, het gareel en heb meerdere verschillende laarzen thuis laten sturen om te passen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 21:08 



 
Profiel   

Zijn ze al eens opgerekt bij een echt goede schoenmaker?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 21:08 



 
Profiel   

bigone schreef
Zijn ze al eens opgerekt bij een echt goede schoenmaker?


Op dit moment heb ik geen laarzen, maar ben aan het kijken of het nut heeft om bij bijv. De Epplejeck lou te kopen en daar een stuk elastiek in te laten zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 21:09 



 
Profiel   

Het is ook dat mijn enkel wel smal is dus bij iedere laars met een brede kuit is de enkel te breed.
Daarom is het misschien voor mij een goed idee als ik normale laarzen koop waar de enkel wel past en dan de kuit breder laat maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 21:10 



 
Profiel   

CaptainJS schreef
Hoeveel cm is erbij gezet. Ik ben een beetje bang dat er teveel bij moet en dat het dan niet lukt.


Exact durf ik niet te zeggen, maar toch zeker wel een cm of 10 in de breedte. Als je dat wil, kan ik morgen als ik op stal ben wel even een foto maken voor je beeldvorming?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 21:16 



 
Profiel   

DemiSisa schreef
CaptainJS schreef
Hoeveel cm is erbij gezet. Ik ben een beetje bang dat er teveel bij moet en dat het dan niet lukt.


Exact durf ik niet te zeggen, maar toch zeker wel een cm of 10 in de breedte. Als je dat wil, kan ik morgen als ik op stal ben wel even een foto maken voor je beeldvorming?


Als je dat wilt doen heel graag.
Ik heb laarzen gevonden die 41,5 cm zijn bij de kuit dus daar zal ongeveer 3 cm bij moeten. Dit zal hopelijk wel haalbaar zijn.

Zijn jouw laarzen ook nog stevig dat ze rechtop blijven staan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 21:18 



 
Profiel   

CaptainJS schreef
bigone schreef
Zijn ze al eens opgerekt bij een echt goede schoenmaker?


Op dit moment heb ik geen laarzen, maar ben aan het kijken of het nut heeft om bij bijv. De Epplejeck lou te kopen en daar een stuk elastiek in te laten zetten.



Daar zit al elastiek in. Maar als je aan de voorkant andere veters er in doet en deze los doet, kan ik me echt niet voorstellen dat je er niet in past. Ik ken meerdere (waaronder ik zelf) met hele flinke kuiten (ik denk wel 40-41 bij een voetmaat 38) en zelfs dat past.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 21:21 



 
Profiel   

Ik heb het ook laten doen aan de zijkant van de rits. De schoenmaker moest wel speciaal 'horizontaal' elastiek bestellen, dat was steviger als 'vertikaal'. Hij heeft eerst 1 kant vast gestikt en toen heb ik ze gepast en samen de breedte bepaald. Het overblijfsel is er gewoon aan blijven zitten aan de binnenkant voor t geval t ooit losser of breder zou moeten. Ik was geloof ik rond de 40 euro kwijt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 21:27 



 
Profiel   

CaptainJS schreef
Waar heb je het stuk elastiek laten zetten. Aan de achterkant van de laars of aan de binnenkant?



Ik heb het aan de achterkant laten zetten. Zat al stuk elastiek in aan de buitenkant. Wat breder gemaakt
Schoenmaker heeft gekeken toen ik ze aan had en daarna opgemeten.
Bovenaan breder en loopt smal naar beneden. Elastiek houdt op boven de enkel.
Bij mij denk ik 3 cm breder gemaakt en dan met de elastieken veters die je in elke maat kan bestellen op internet zit het goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 21:56 



 
Profiel   

bigone schreef
Zijn ze al eens opgerekt bij een echt goede schoenmaker?


Op dit moment heb ik geen laarzen, maar ben aan het kijken of het nut heeft om bij bijv. De Epplejeck lou te kopen en daar een stuk elastiek in te laten zetten.[/quote]


Daar zit al elastiek in. Maar als je aan de voorkant andere veters er in doet en deze los doet, kan ik me echt niet voorstellen dat je er niet in past. Ik ken meerdere (waaronder ik zelf) met hele flinke kuiten (ik denk wel 40-41 bij een voetmaat 38) en zelfs dat past.[/quote]

Ik heb dat gedaan maar het ziet er gewoon niet mooi uit. Je ziet ook een stuk van mijn been aan de voorkant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 22:04 



 
Profiel   

Dus daarom wil ik die laarzen met veters zodat ze als het elastiek erin zit ze nog iets te verstellen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 22:28 



 
Profiel   

Ik heb dit ook gedaan. Gewoon bij de schoenmaker een stuk elastiek aan de achterkant laten zetten. Werkt perfect.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 05:43 



 
Profiel   

Als je dan slim bent zorg je wel dat de veters niet helemaal aangesloten zitten met het nieuwe elastiek er in omdat het elastiek nog wat uit rekt en je dan mooi met de veters kan zorgen dat ze weer mooi aansluiten, als ik zit wat ze bij mij nog uitgerekt zijn. Ik had ze heel los zitten toen ik ze kocht, en nu zitten de veters op zijn strakst doordat alles nog wat oprekt...

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 06:48 



 
Profiel   

En bijv een Busse Laval laars? Die heeft veters dus die kan je ook bij je enkel mooi strak aantrekken. En ze hebben best een brede range qua maten. Als je zoekt op maattabel dan vind je de diverse opties. Scheelt gedoe met elastiek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 07:01 



 
Profiel   

CaptainJS schreef
Ik kan nergens laarzen en of chaps vinden die mij passen.
Ik las ergens dat je bij een goede schoenmaker/zadelmaker elastiek in rijlaarzen kan laten zetten.
Heeft iemand hier ervaring mee. En of het echt geholpen heeft.

Ja, ik heb het jaren geleden laten doen bij een schoenmaker. Super tevreden, was toen rond de 50/60 euro kwijt maar nog jaren (denk 10 jaar of langer) plezier gehad van deze laarzen. Ik heb de elastieken spie aan de binnen/achterkant (naast de balijn) laten zetten.
Ik kan wel een foto maken als je wilt.(Heb de laarzen nog steeds)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 07:02 



 
Profiel   

Ik zou dat nogal een risico vinden. Nieuwe laarzen kopen, dan er elastiek in laten zetten met het risico dat het daarna alsnog niet past. Dan kun je imo beter kiezen voor maatwerk (maar dat is wel prijzig) of op zoek naar een merk wat bredere kuitmaten verkoopt. Die zijn er wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 07:05 



 
Profiel   

SusanH schreef
Ik zou dat nogal een risico vinden. Nieuwe laarzen kopen, dan er elastiek in laten zetten met het risico dat het daarna alsnog niet past. Dan kun je imo beter kiezen voor maatwerk (maar dat is wel prijzig) of op zoek naar een merk wat bredere kuitmaten verkoopt. Die zijn er wel.

Als je er met de EJ Lou met extra veters er niet komt, denk ik niet dat je er met een ander merk binnen de standaard maten er wel komt....hooguit maatwerk inderdaad, maar goed, dat kost wel gelijk een heel stuk meer

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 08:07 



 
Profiel   

CaptainJS schreef
Ik heb voetmaat 42/43 ligt heel erg aan de laars. En mijn poedersuiker is 43/44 cm.
Ik ben bij de Epplejeck geweest, het gareel en heb meerdere verschillende laarzen thuis laten sturen om te passen.


Toch blijf ik het raar vinden dat je deze maten met ons deelt. Zeker omdat het nogal buitensporig is. Zou wel een foto willen zien, maar denk niet dat Bokt dit goedkeurt

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 08:25 



 
Profiel   

Eerlijk gezegd, mijn advies is ga sparen en koop maatlaarzen. Dan heb je al die kunstgrepen niet nodig.
Het is even duur, maar daarna heb je er jaren plezier van.

Ik heb hetzelfde probleem en heb ze aan laten meten. Ik ben er nog elke dag blij mee.

@ Truus1957, zo raar zijn deze maten niet hoor. Gewoon een stevige kuit en absoluut geen plofkuit. Het is juist fijn dat ze de maten deelt zodat iemand wellicht wel een laars weer die past.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 08:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen