Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Teugels versus pink, houding en reden?

 
Profiel   

Zelf vroeger altijd geleerd(en zo rij ik nog steeds), met je pink onder de teugels.

Na gaat onze dochter sinds kort paardrijden in Frankrijk en waar nemen ze allemaal hun teugels vast ‘rond’ al hun vingers, dus de pink zit naast de rest, niet los van de rest.
Eerst dacht ik nog dat ze dit bij de kleintjes zo laten omdat het eenvoudiger is, maar de gevorderde ruiters en de juf rijdt ook zo.

En nu vroeg in me dus af of dit nog zo aangeleerd wordt?’

En ook of er een reden is waarom de pink onder de teugels blijft?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 13:03 



 
Profiel   

Ik vermoed dat pink onder de teugels aangeleerd wordt/werd omdat je met stang en trens de stangteugel onder de pink hebt/hoort te hebben. Aangezien maar weinig mensen doorstromen naar stang en trens (en je bovendien tegenwoordig GP-ruiters ziet die de stangteugel onder de ringvinger hebben) is er weinig reden om niet gewoon de teugels met je hele vuist vast te pakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 13:16 



 
Profiel   

Ik kan niet rijden met de teugel in mijn hele hand. Ik heb juist die ringvinger om mee te voelen en kleine hulpen te geven. Als ik de teugel in mijn hele hand heb dan heb ik het gevoel alsof ik mijn hand in zijn geheel moet bewegen om een hulp te geven. En je wilt je hand stilhouden en niet bewegen natuurlijk.
Dus ik zou niet fijn rijden als ik zo moest rijden eigenlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 13:42 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Ik kan niet rijden met de teugel in mijn hele hand. Ik heb juist die ringvinger om mee te voelen en kleine hulpen te geven. Als ik de teugel in mijn hele hand heb dan heb ik het gevoel alsof ik mijn hand in zijn geheel moet bewegen om een hulp te geven. En je wilt je hand stilhouden en niet bewegen natuurlijk.
Dus ik zou niet fijn rijden als ik zo moest rijden eigenlijk.


Hier hetzelfde. Mijn pink is minder goed qua coördinatie en dus subtiele hulpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 13:44 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Ik kan niet rijden met de teugel in mijn hele hand. Ik heb juist die ringvinger om mee te voelen en kleine hulpen te geven. Als ik de teugel in mijn hele hand heb dan heb ik het gevoel alsof ik mijn hand in zijn geheel moet bewegen om een hulp te geven. En je wilt je hand stilhouden en niet bewegen natuurlijk.
Dus ik zou niet fijn rijden als ik zo moest rijden eigenlijk.

Hier ook, alleen is dat omdat we het zo aangeleerd hebben of is er idd een fysieke reden voor?

Als ik naar m’n hand kijk zitten mijn wijs, middel en ringvinger op gelijke hoogte en mijn pink wat lager. Misschien dat daarom die 3 vinger beter samen werken dan met de pink erbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 13:54 



 
Profiel   

Precies Lieke. Pink zit ook niet op dezelfde lijn idd. Maar bij mij is het niet, alleen, aangeleerd. Ik sport veel vanwege aandoening en ook veel oefeningen om handen en vingers sterk en gezond te houden. Die pinken zijn gewoon minder subtiel. Bewegen ook moeilijker afzonderlijk. :+

Ik gebruik die pink ook niet bij drinken, dingen optillen enzovoorts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 13:57 



 
Profiel   

Ibbel heeft gelijk.

Ik heb ook met de volle vuist leren rijden vroeger en waar je met de pink eruit leert is gewoon voorbereiding voor stang en trens, hoewel er verschillende teugelvoeringen zijn voor stang en trens, de stang kan onder de pink of tussen pink en wijsvinger, er is daar geen goed of fout in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 14:29 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Precies Lieke. Pink zit ook niet op dezelfde lijn idd. Maar bij mij is het niet, alleen, aangeleerd. Ik sport veel vanwege aandoening en ook veel oefeningen om handen en vingers sterk en gezond te houden. Die pinken zijn gewoon minder subtiel. Bewegen ook moeilijker afzonderlijk. :+

Ik gebruik die pink ook niet bij drinken, dingen optillen enzovoorts.

Als ik mijn pink wil bewegen om "subtiele" hulpen te geven merk ik dat ik automatisch mijn hand feller dicht knijp. Doe ik dat zelfde met mijn ringvinger dan heb ik die reflex niet. Dat lijkt mij een logische reden waarom die pink er soort van "uit gestemd" is. Behalve met Stang omdat je dan als je de hulp geeft met je pink ook ineens je trens er meer bij neemt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 14:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen