Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 41 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Angst na beenbreuk, tips?

 
Profiel   

ook goed idee, bedankt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-21 17:58 



 
Profiel   

Wat super vervelend dat zo’n nare breuk hebt opgelopen en je daardoor nu minder plezier in het rijden hebt doordat je angstig bent …ook ik heb er ervaring mee, ik ben heel angstig geweest en ook nu nog heb ik soms wel eens een mindere dag en een kleine terugval, maar ik kom van ver..l :D

Je hebt al hele fijne tips gehad en ik denk dat je meerdere dingen moet proberen om uit te vinden wat je helpt. Ik heb ook EMDR gehad, voor mij was het niet het ei van Columbus maar heeft me wel inzicht gegeven in wat er in je hersenen gebeurt na zo’n situatie (wat Jet hierboven omschrijft; het alarm) en dat besef dat ik me dus niet aanstel gaf al rust. Ik heb een vast ritueel en loop altijd even een rondje naast m’n paard in de bak (of 2 rondjes of 3) om spanning even af te laten vloeien, lopen helpt mij daarbij. Ik singel ondertussen rustig aan en mijn paard kan dan eventueel nieuwe ‘obstakels’ bekijken (niet dat dat nodig is maar ach, geeft mij even rust). Ik neurie daarbij gerust een liedje, dan haal ik namelijk beter adem. Op een slechte dag neem ik mezelf gewoon voor om dan desnoods gewoon even 10 minuutjes te stappen en dan eraf) vervolgens ga ik er op en ik ben er ook op de slechte dagen nooit na 10 minuten afgegaan ;)
Ik heb wel een keiharde afspraak met mezelf: als ik echt bang ben en het voelt echt niet goed dan mag ik eraf van mezelf, ik word niet boos mezelf. In al die jaren ben ik er 2x af gegaan. Telkens proberen een tikje uit je comfortzone te stappen. Ik reed nooit in de buitenbak, dus ben gewoon eens gestart met daar afstijgen na een buitenritje. De keer erna paardlief kleine volte laten draaien…. Enz enz…
En idd zoek fijne begripvolle instructie, zijden handschoenen hoeft ook niet maar wel iemand die kan meedenken in stressvolle situaties en je kan helpen. Ik heb een andere lesjuf dan voor m’n valpartij, ik was niet meer dezelfde ruiter en oude lesjuf kon niet omgaan met mijn angst (die echt heftig was)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-21 18:46 



 
Profiel   

Herkenbaar ts. Ik heb een aantal jaar geleden een wervel gebroken toen ik een flinke klapper maakte. Dat was niet de eerste keer van dat paard en ik heb al snel besloten hem te verkopen. Ik had al heel snel door dat ik er niet weer op ging. Na een tijdje ben ik af en toe eens op een heel braaf paard gaan zitten en ben ik gaan lessen op een heel braaf manegepaard. Daarna zelf weer op zoek gegaan naar een paard en een heel brave gevonden.

Maar toch had ik vaak weer angst. Ik ben daar op verschillende manier aan gaan werken. Heb grondwerk les gehad. Als mijn paard of ik iets spannend vond stapte ik af en ging ik aan de hand wandelen totdat we weer ontspannen waren en dan stapte ik weer op. Ik rijd ook nog steeds altijd met een bodyprotector en heb een bokriempje aan mijn zadel. Ik bepaal voor mezelf wanneer ik in mijn comfortzone wil blijven en wanneer ik een stapje verder durf te gaan. Een ander hoeft niet voor mij te bepalen wat ik durf. Zo gaan we langzaam steeds een beetje verder. Maar dat heeft echt jaren geduurd.
Een passende instructrice is heel belangrijk. Ik wil niet iemand die over mijn grenzen heen gaat, maar moet ook niet iemand hebben die mijn angst bevestigt. En het moet ook zo goed voelen dat je tegen je instructrice durft te zeggen wat je echt voelt.

Zelf zou ik niet meteen nu voor emdr gaan en de wachttijden afwachten. Zelf ben ik over een paar maanden afgestudeerd als psycholoog en zou persoonlijk nooit naar “zomaar iemand” gaan die emdr geeft, mocht je dat toch echt therapie willen.

Heel veel succes en sterkte! Het is een lange en zware weg. Ik zie eigenlijk bij iedereen dat heel langzaam de wens en wil om iets te doen groter wordt dan de angst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-21 19:18 



 
Profiel   

Ts rijd je op een manege of een eigen-/ verzorgpaard? Het kan namelijk al heel erg helpen om met een ervaren instructrice waar je een band mee durft op te bouwen een plan maakt. Waar je zelf ook tegen durft te zeggen; dit maakt mij angstig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-21 20:24 



 
Profiel   

Wat naar dat jullie dit ook allemaal meegemaakt hebben. Ik heb eigenlijk maar 1 instructrice, en we hebben alleen een grote buitenbak. door die extra ruimte voel je je ook wat minder veilig. Ook als de paarden van de groepsles in dezelfde bak in gaan stappen, en ik weet dat er nog weleens een vandoor schiet, voel ik me ook niet fijn, maar ja, dan zijn ze bezig dus kan niemand mijn paard vasthouden.

vinden jullie binnenbakken fijner? lijkt me misschien wel. minder prikkels voor het paard, maar vooral ook voor mezelf (en geen angst als het regent of de wind waait)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-21 20:25 



 
Profiel   

Rytir schreef
Ts rijd je op een manege of een eigen-/ verzorgpaard? Het kan namelijk al heel erg helpen om met een ervaren instructrice waar je een band mee durft op te bouwen een plan maakt. Waar je zelf ook tegen durft te zeggen; dit maakt mij angstig.


Op dit moment op de manege, en op mijn soort van verzorgpaard. ja, dat lijkt me wel fijn. met het vz paard en op de manege kan dit alleen helaas niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-21 20:26 



 
Profiel   

Nou beste mensen, toch besloten om de komende tijd weer niet te rijden. Ik zag vanmiddag iemand vallen. paard erboven op, heupen wss uit de kom, zag er heel naar en niet normaal uit, en gedeeltelijk hetzelfde als bij mij. gehuild natuurlijk... Gebeurt mij weer :evaw:

als ik weer besluit te gaan rijden zal ik zeker jullie tips gebruiken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-21 20:20 



 
Profiel   

O bah wat naar om mee te maken. Lijkt me ook niet echt een plek waar ze fijne, brave paarden hebben. Onze dochter heeft op een manege gereden, daar gebeurde eigenlijk nooit wat. Er zijn echt wel plekken te vinden met paarden die betrouwbaarder zijn. Al snap ik dat je voor jezelf even een pauze inlast nu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-21 08:01 



 
Profiel   

He, wat ontzettend ellendig.

Ik herken het wel hoor. Ik heb door de val van mijn paard veel overeenkomsten gehad met PTSS. Maar omdat ik geen ontwijkend gedrag had en wel door bleef rijden ( soms met hysterische jankbuien aan toe ) is het net geen PTSS geweest.

Ik heb imaginary exposure gehad. Bij mij zat de angst hem in de galop, omdat het toen gebeurde.

Nu sta ik op een andere plek ( bij het bos ) en is de angst helemaal weg. Het kan dus zeker!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-21 08:47 



 
Profiel   

Wat Susan hierboven ook al zegt als je weer wilt beginnen met rijden (alleen als je wilt :) )kan je misschien een andere plek opzoeken ? Waar er iets meer ruimte is om met rust te starten ?
Ik weet niet of je op FB zit maar ik heb een groep aan gemaakt voor Ruiters met angst en begeleiders en daar zijn ook instructeurs die lespaarden ter beschikking hebben.


Laatst bijgewerkt door jetm op 02-11-21 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-21 09:19 



 
Profiel   

Goed zo ts, dan maar even niet rijden er zijn zat andere leuke niet spannende dingen te doen met een paard. Zolang jij niet kan ontspannen bereik je ook niks op het paard! De prioriteit ligt nu bij je veilig voelen en verder moet je helemaal niks willen. Misschien komt er nog wel tijd dat je weer interesse krijgt in rijden en dan kun je altijd nog grenzen opzoeken dat zie je dan wel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-21 09:37 



 
Profiel   

Mkango schreef
moonfish13 schreef
Emdr! :j
Really? >;) Geen wonder dat de wachtlijsten zo lang zijn, als mensen tegenwoordig al voor het uitoefenen van een hobby naar de GGZ rennen... :

TS: misschien een idee om een instructeur te zoeken die zich richt op mensen met angst. Deze angst is helemaal niet raar en imo ook echt geen reden om meteen naar EMDR te grijpen. Je bent er bijna een jaar uit geweest. Wat je eventueel ook kunt overwegen, is om (al dan niet tijdelijk) met een neck strap te rijden die je makkelijk met de wijs- en middelvinger van één hand vast kunt houden (dus bijvoorbeeld de halsriem van een martingaal), dan heb je net wat meer houvast.



Voor EMDR hoef je niet naar GGZ. Er zijn genoeg anderen die EMDR opgeleid zijn.
De andere tips kun je zeker eerst proberen. Uit eigen ervaring weet ik dat dit niet altijd helpt. Dan is EMDR een hele goede uitkomst. Angst en het brein is iets aparts/bijzonders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-21 09:52 



 
Profiel   

Bedankt voor al jullie reacties nog! Ja, heb nu een andere plek op het ook waar ik evt een keertje wil kijken. Gewoon voor af en toe erbij ofzo. Ik zie wel overal iets verkeerds in.. WARMBLOEDEN?!??! _/-\o_

slaat nergens op natuurlijk, warmbloeden kunnen ook braaf zijn, net als koudbloeden.
Ik wil het ook heel rustig aan gaan doen. Ik zeg ook tegen mezelf, als ik het heel spannend vind, ga ik er gewoon af. Nee geen 'probeer nog even' of 'hij doet toch niks, rij maar door'. Als ik het eng vind ga ik er af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-21 20:05 



 
Profiel   

TS, ik herken je probleem. Ik heb eveneens mijn scheenbeen kapot gehad, niet van een val maar op het paard. Ik weet dus ook hoe je herstel geweest is. (pennen verwijderen valt trouwens reuze mee, ik moest een weekje rustig aan doen). Helaas ging 1 mnd na het verwijderen van de pennen weer mis. Bovenarm stuk.
Op het moment dat ik weer begon te rijden na mijn beenbreuk had ik in zoverre geen angst. Enige wat gezegd was ik mocht niet vallen. Tot het moment dat ik een springwedstrijd had en mijn paard een noodstop maakte, toen flitste door mijn hoofd je mag niet vallen en vanaf dat moment was het mis. Ik ben niet zozeer bang als een paard schrikt, ook niet om te vallen maar wel met de gedachte om wat te breken.
Ik denk dat het voor jou al heel belangrijk is om erachter te komen welke angst het precies is, het schrikken, vallen of iets breken. Daarmee kom je al een heel eind.
Ik heb ook emdr gehad en heeft me deels geholpen. Overigens niet via een psycholoog of GGZ, gewoon iemand een dorp verderop.
Ik rij nog steeds maar stap niet meer op elke paard. Als ik het niet vertrouw gooi ik een touw om de hals. Dat touw geeft mij heel veel vertrouwen.
Het is zonde om door zoiets te stoppen met rijden terwijl er echt wel mogelijkheden zijn om over deze angst heen te komen. Maar het is moeilijk en het heeft tijd nodig

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 20:10 



 
Profiel   

mars_mellow schreef
Heeft iemand tips om rustig te blijven, en de angst wat minder te maken?


Wellicht heb je er iets aan als je weer de stap zet om te gaan rijden! Voor mij helpt het om met iemand te praten! Of liedjes neuriën/zingen. Ik ben dan namelijk met andere dingen bezig dan de omgeving. In Januari vorig jaar heb ik mijn been gebroken door een nare val, daarna wel snel op een andere pony gezet want we dachten oh joh valt wel mee je kunt nog lopen. Van mezelf ben ik al een wat onzekere ruiter, en het had er toch heftiger ingehakt dan gedacht, vooral omdat ik er vanaf t eerste moment hard om kon lachen dat ik was gevallen.

Inmiddels stap ik weer op en stap en draaf ik los de baan door. Weer terug begonnen aan de longeerlijn en eraf als ik spanning voelde. Vooral iemand zoeken straks die jouw vertrouwen geeft en waar je je fijn bij voelt om weer de eerste stapjes in het zadel te doen! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 21:42 



 
Profiel   

Ik heb een heel braaf paard staan. Als je daar eens op wilt ben je welkom. Is niet klein, maar echt braaf, en sloom zeg maar.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 22:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 41 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen