Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Stukrijden op zitbeenknobbels, wie heeft de oplossing?

 
Profiel   

Pijnlijk probleem; sinds een jaar of 2 rijd ik me stuk op m’n linkerzitbeenknobbel (overgang bil bovenbeen zeg maar). Ik rijd al ruim 30 jaar en in allerlei zadels en heb tot die 2 jaar terug nooit last gehad. De ellende begon vermoedelijk toen ik een prachtig maatzadel aanschafte (ja, ironisch he :') ). Na een poosje ontstond er op de zitting een bobbel. Later bleek dat het foam onder het leer daar dubbel was geklapt en ik reed me daar dus op stuk. Het hielp niet dat het zadel een tikje naar rechts trok waardoor er dus meer druk kwam op dat plekje links. Ik heb ondertussen met meerdere andere zadels gereden maar ik blijf last houden. Ik heb afgelopen weken met een lamswollen bontje over de zitting gereden zodat het goed kon genezen en gister weer eens zonder….pffff, huid verdikt rauw en bijna stuk -O- het lijkt wel alsof er littekenweefsel oid zit…

Ik hoop op de gouden tip, ik heb het bontje er nu maar weer op gedaan en leukopor tape op de plek die nu stuk is, maar verder kom ik niet..
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 20:45 



 
Profiel   

Vervelend probleem, ik heb het in sommige zadels ook wel gehad

Waarom laat je het bontje er niet gewoon op zitten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 21:02 



 
Profiel   

Wat een rotprobleem. Dan sta je later lekker moe onder de douche en krijg je fik in de billen, au au
Bij de drogist of de apotheek hebben ze kamferspiritus. Als je dat op je huid smeert word je huid wat dikker en taaier. Misschien is dat net wat je nodig hebt zodat je niet meer doorrijd en de boel kan normaliseren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 21:06 



 
Profiel   

Ik heb het ook bij bepaalde zadels, het oppervlak van de zitting is dan te breed (en te hard :P ) voor mijn derriere :D
Zegt dus niks over de inchmaat/lengte.
Maar het model en breedte van de zit. Custom, Bates, empire en fairfax zijn wat smallere, daar heb ik nooit last van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 21:10 



 
Profiel   

Amber_anne schreef
Vervelend probleem, ik heb het in sommige zadels ook wel gehad

Waarom laat je het bontje er niet gewoon op zitten?


Ik ‘voel’ minder wat er onder me gebeurt met een zadelbontje, mijn paard is beter met zithulpen te rijden dan op been en dat komt met zo’n bontje wat minder goed door… ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 21:13 



 
Profiel   

Citaat
het lijkt wel alsof er littekenweefsel oid zit


Dat is dan helaas ook zo, want wat jij beschrijft is een in vaktermen beschreven decubitis plek (drukplek).

Het is heel lastig te genezen want je bindweefsel is aangetast, en dat is iets wat maar heel lastig of nauwelijks teruggroeit.

Wat je kunt doen is een soort drukpleister op die plek aanbrengen en dan ook nog een ring uitknippen op de plek waar je steeds doorrijdt. Het wordt er niet mooier op, maar het is wel enigszins effectief.
En veel lichtrijden, pas op je ondergoed, je rijbroek etc....

https://www.pazzox.nl/nl/apotheek/thuis ... 64QAvD_BwE

iets in de vorm van dit of dat je zelf een soort verbandmiddel maakt waarbij je precies dat plekje vrij laat.

Maar het is een erg lastig probleem!! Sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 21:23 



 
Profiel   

Andere broek of legging al geprobeerd? Ik reed me ook regelmatig kapot. Broek iets versleten of wat te groot? Stof niet soepel genoeg? Siliconen te plakkerig? Leren zitvlak te veel gewassen? Warm zweterig weer? Allemaal redenen om megaplekken op/onder m'n billen te krijgen. Heb een bindweefsel aandoening en daardoor erg dunne en gevoelige huid, en ik werd er echt niet goed van.
Nu rijd ik met een heel soepele rijlegging (donqui equine) en sindsdien geen plekken meer gehad. Halleluja.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 21:31 



 
Profiel   

Ik heb het een paar jaar terug ook gehad, heb een speciale onderbroek gekocht van derrière equestrian.

Voelt vreemd als je ermee loopt maar met rijden is het heel fijn. Nu heb ik hem nooit meer nodig maar het was wel echt de oplossing om de plek ook rust te geven.

https://www.horsefitshop.nl/performance ... 48575.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 21:56 



 
Profiel   

vera_pino schreef
Ik heb het een paar jaar terug ook gehad, heb een speciale onderbroek gekocht van derrière equestrian.

Voelt vreemd als je ermee loopt maar met rijden is het heel fijn. Nu heb ik hem nooit meer nodig maar het was wel echt de oplossing om de plek ook rust te geven.

https://www.horsefitshop.nl/performance ... 48575.html


Had jij ook last van je zitbeenknobbels? Ik ben een beetje bang dat de padding van zo’n broekje juist langs de zere plek schuurt, maar als jij die ervaring niet hebt dan ga ik het gewoon proberen, bedankt!! _/-\o_

@ dreamybol, ik heb alleen broeken met stoffen of leren zitvlak, ik heb 1 rijlegging met een beetje siliconen maar vindt dat niks, te dun en heb het idee dat die siliconen het verergeren…ze passen goed. Ik zal even op de site kijken die je noemt..

@ vanhuisuit, bedankt voor de info, beetje deprimerend dat het lastig te genezen is, maar die preventieve pleisters/ pads ga ik halen

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 22:38 



 
Profiel   

Seducci onderbroek.... zeker weten dat het helpt :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 23:00 



 
Profiel   

Ik heb al eens eerder geschreven over mannen en vrouwenzadels. Over het algemeen zit bij deze klacht de naad van het zadel op je onderbroeklijn. En dan rijd je je dus idd open.

Een zadel wat ontworpen is voor vrouwen heeft een breder zitvlak en een smallere twist. Wow en Bates doen dit heel goed, maar er zijn meer merken. Ik denk om heel eerlijk te zijn dat alleen een ander zadel dit probleem op langere termijn gaan oplossen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 01:10 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Ik heb al eens eerder geschreven over mannen en vrouwenzadels. Over het algemeen zit bij deze klacht de naad van het zadel op je onderbroeklijn. En dan rijd je je dus idd open.

Een zadel wat ontworpen is voor vrouwen heeft een breder zitvlak en een smallere twist. Wow en Bates doen dit heel goed, maar er zijn meer merken. Ik denk om heel eerlijk te zijn dat alleen een ander zadel dit probleem op langere termijn gaan oplossen.


Bates? Oh, ik heb nog nooit zoveel last van mn heupen gehad als op dit zadel. Was echt pijnlijk. Had continue ontstoken peesplaten.

Maar, inderdaad ik denk dat alleen een ander zadel dit probleem gaat oplossen.
Ik ben zelf voor mn fysieke klachten heel erg tevreden over mn Sella zadel. 0 klachten meer, maar iedereen is anders natuurlijk. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 04:44 



 
Profiel   

Pallatin schreef
vera_pino schreef
Ik heb het een paar jaar terug ook gehad, heb een speciale onderbroek gekocht van derrière equestrian.

Voelt vreemd als je ermee loopt maar met rijden is het heel fijn. Nu heb ik hem nooit meer nodig maar het was wel echt de oplossing om de plek ook rust te geven.

https://www.horsefitshop.nl/performance ... 48575.html


Had jij ook last van je zitbeenknobbels? Ik ben een beetje bang dat de padding van zo’n broekje juist langs de zere plek schuurt, maar als jij die ervaring niet hebt dan ga ik het gewoon proberen, bedankt!! _/-\o_


Ja echt zitbeen, beide maar vooral 1 kant was helemaal beurs. Zo’n mooie ronde cirkel met geïrriteerde en soms zelfs smettende huid.

Daarom zei ik het voelt stom en is net een luier als je hem aantrekt maar op het paard zit het heel fijn dan kantel je je bekken iets waardoor dat brede onder je zitbeen komt (bij mij tenminste)

Maar niet elk persoon is hetzelfde gebouwd natuurlijk dus kan bij jou weer net anders zijn. Mij hielp het wel :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 06:46 



 
Profiel   

boemel schreef
Bates? Oh, ik heb nog nooit zoveel last van mn heupen gehad als op dit zadel. Was echt pijnlijk. Had continue ontstoken peesplaten.

Bates Innova? Want die is ontworpen voor vrouwen.

Wow heeft ook zadels met een lady's seat, en Schleese ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 15:01 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
boemel schreef
Bates? Oh, ik heb nog nooit zoveel last van mn heupen gehad als op dit zadel. Was echt pijnlijk. Had continue ontstoken peesplaten.

Bates Innova? Want die is ontworpen voor vrouwen.

Wow heeft ook zadels met een lady's seat, en Schleese ook.


Nee, de Bates Dressage. Verkeerde Bates gekocht dus :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 15:10 



 
Profiel   

Hier de zelfde ervaring, vreselijk, 1 keer helemaal stukgereden op een raar stiksel op een zadel, bij mijn zitbeen, en sindsdien aldoor stuk op dezelfde plek.
Ik kon alleen nog rijden met een zadelbontje (van echt schaap). Dan was er niks aan de hand.
Pleisters geprobeerd maar die gaan krullen bij de randjes.
Geen enkel ondergoed hielp, er ontstaan toch plooitjes en ribbeltjes.
Totdat... ik mijn huidige zadel kreeg, die is megasuperzacht, en ik heb nu al 5 jaar geen last meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 15:31 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
boemel schreef
Bates? Oh, ik heb nog nooit zoveel last van mn heupen gehad als op dit zadel. Was echt pijnlijk. Had continue ontstoken peesplaten.

Bates Innova? Want die is ontworpen voor vrouwen.

Wow heeft ook zadels met een lady's seat, en Schleese ook.



Last in de heupen is ook een heel ander probleem dan doorrijden plekken op je zitbeen knobbels.
Dus wat voor het een de oplossing is, is het voor de ander niet.
Aangezien het topic over het doorrijden (eigenlijk zelfs decubitus vorming) gaat... was de bates innova wel passend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 15:38 



 
Profiel   

Het een heeft met het ander te maken. De zitbeenknobbels van vrouwen zitten verder uit elkaar, en precies op de naad van je slip.

Een mannenzadel heeft een bredere twist (want meer ruimte tussen de bovenbenen) en een smallere zit, waar de zitbeenknobbels binnen de naden vallen. De zitbeenknobbels van vrouwen vallen precies op de naad bij een mannenzadel. Omdat die naad ook nog eens gelijkloopt met de naad van je ondergoed (en als je pech hebt ook nog eens met die van je rijbroek) krijg je dit probleem.

Bij een zadel ontworpen voor vrouwen is het zitvlak breder, waardoor de zitbeenknobbels niet op de naad terechtkomen, maar binnen de naden.
En dat is ook de reden dat alleen een ander zadel dit probleem op lange termijn kan oplossen. Het littekenweefsel krijg je er niet mee weg, maar de decubitis wel.

Dan de bredere twist. Die zorgt bij vrouwen dus voor heupproblemen, omdat wij simpelweg die ruimte niet hebben, en er zenuwen in de knel komen, maar ook omdat de heupen in een onnatuurlijke positie worden gezet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 15:56 



 
Profiel   

Ik denk niet dat het puur met die naad te maken heeft. Ik heb hetzelfde probleem (open rijden op zitbeenknobbels dus) gehad met een westernzadel, die hebben geen naden. Ander zadel was wel de oplossing. Inmiddels rijd ik met een zadel met een loeiharde zit maar wel een voor mij goed model. Nog altijd geen problemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 16:08 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Ik heb al eens eerder geschreven over mannen en vrouwenzadels. Over het algemeen zit bij deze klacht de naad van het zadel op je onderbroeklijn. En dan rijd je je dus idd open.

Een zadel wat ontworpen is voor vrouwen heeft een breder zitvlak en een smallere twist. Wow en Bates doen dit heel goed, maar er zijn meer merken. Ik denk om heel eerlijk te zijn dat alleen een ander zadel dit probleem op langere termijn gaan oplossen.


Het lastige is dat ik nu met alle zadels last heb (zonder bontje dan iig) en ik geen oneindige keus heb omdat de genoemde zadels niet op de rug van m’n paard passen. Het eerste zadel op m’n huidige paard was een innova maar dat ging enorm schuiven na een jaartje… :') Ik kon voor het zadel met bobbel in de zitting op alle zadels prima zitten maar ik denk idd dat wat Vanhuisuit zegt klopt: die plek raakt nu telkens bij het minste geringste geïrriteerd omdat het onderliggende weefsel is beschadigd.

Ik ben wel benieuwd naar jullie mening of een grotere inchmaat kan helpen? Ik heb nu een 17,5 maar mijn paard kan makkelijk een 18 inch hebben. Maakt diepere of vlakkere zit uit? Verplaatsbare kniewrongen?

Ik heb kritisch naar m’n rijbroeken gekeken en kom wel tot de conclusie dat de broeken van 8 kg zwaarder gewoon te wijd zijn en extra ribbels en schuren geeft…. Ga dus ook nog een nieuwe rijbroek aanschaffen.

@ Rubs, ik ben heel nieuwsgierig welk zadel voor jou zo heeft geholpen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 17:48 



 
Profiel   

Herkenbaar, op mijn westernzadel ook al meerdere keren op zitbeenknobbels stukgereden. Barrièrezalf van dr. Leenarts helpt goed bij de genezing maar voorkomt niet voldoende, ook al verschillende seatsavers geprobeerd. Sinds kort een Seducci onderbroek maar ik blijf druk op mijn zitbeenknobbels voelen, dus er is een ander zadel onderweg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 18:03 



 
Profiel   

En een wielrenbroekje met zo’n dik zeemleer proberen? Hetzelfde effect als Equestrian Derriere, maar wat goedkoper om te testen.
Ik rijd mezelf niet open, maar voel mijn zitbeen knobbels wel op buitenrit.
Bij mij werkt het.

Bijv deze: https://www.decathlon.nl/p/mtb-short-da ... NAQAvD_BwE


Laatst bijgewerkt door Nienkje_H op 24-11-21 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 18:26 



 
Profiel   

Ik denk dat een vlakkere zit wel iets fijner is, maar denk wel echt dat je het vooral in het model moet zoeken. Ga maar na: als jij een jeans hebt, waarbij je een irritatie plek hebt op de binnennaad, gaat een grotere maat niet helpen, de naad zit op dezelfde plek. Een ander model wel.

Overigens zou wow wel aanpasbaar moeten zijn. Bates kan ik me voorstellen, die heeft een heel rechte boom, wat op maar weinig paarden past, maar wow heeft ook een curved.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 18:29 



 
Profiel   

Even een kleine update; ik heb gister al m’n oude rijbroeken die een tikje te wijd zijn weg gedaan en met m’n nieuwste (strakke) broek gereden en heb ook kritisch naar m’n ondergoed gekeken, ik heb altijd van die shorties aan maar daar zit wel een heel klein naadje in wat over m’n zitbeenknobbels loopt, dus zo’n geweldige sexy seamless broekje aangetrokken en ik moet zeggen: geen pijn gister met rijden. Ik moet wel ander ondergoed zoeken want dit was voor een keertje prima maar niet voor elke dag rijden, denk dat ik iets met pijpjes moet gaan zoeken. Heb nog wel het bontje op de zitting laten zitten. Ook met de zadelmaakster gesproken en we gaan dit leenzadel nieuw bestellen. Het is een mogelijkheid om de zweetbladen iets naar voren te plaatsen (ik heb hele lange benen en zit nu net aan met m’n knieën op de wrong, ik heb dus weinig ruimte over) maar ben ook bang dat ik door iets te veranderen tov van het huidige leenzadel ik toch weer klachten krijg dus dat is een dilemma.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 09:12 



 
Profiel   

Psydoxy schreef
Seducci onderbroek.... zeker weten dat het helpt :D


Die heb ik ook. Ik ben er ook heel positief over.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 09:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen