Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Ervaringen bodyprotector dressuur

 
Profiel   

Hai allen,

Wellicht heb ik er overheen gekeken, maar ik kon zo snel geen duidelijk topic vandin over voor- en nadelen.

Ik ben benieuwd naar ervaringen met bodyprotectors (eventueel rugprotectors) bij dressuur. Zelf ben ik net weer begonnen met rijden, en ik rij een heel leuk paardje bij wat nog wel eens een onverwachte beweging kan maken... ;)
Over het algemeen blijf ik wel zitten, maar ik durf niet uit te sluiten dat ik er eens naast lig.

Ik ben benieuwd:
- of jullie het lastiger vinden om je evenwicht te bewaren/te blijven zitten bij onverwachtse bewegingen van het paard.
- wat de voordelen/risico's zijn bij het vallen in het zand (geen hindernissen, krukjes etc in de bak). Ik heb namelijk eens gehoord dat het plat vallen op je rug juist gevaarlijker is met BP. Omdat op de punten waar de BP stopt (nek, onderrug, schouders) de impact op je lichaam juist hoger is.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 18:02 



 
Profiel   

Ik heb er als kind een gedragen. Maar toen ik daar uit gegroeid was geen nieuwe meer gekocht. Omdat ik tegen die tijd kon val-breken. Dus vanaf dat moment zat het vooral in de weg bij het doorrollen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 18:17 



 
Profiel   

Ik heb een rugprotector die onderaan wat langer is waardoor hij nog wel een deel van je onderrug bedekt. Nou wil m’n paard nog wel eens wegschieten maar net niet wanneer ik de rugprotector aan heb dus kan geen antwoord geven op de eerste vraag. Ik vind een rugprotector minder beklemmend met rijden en hij past onder m’n winterjas of bodywarmer. Het merk weet ik zo 1 2 3 niet, zou ik morgen even op stal moeten kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 18:21 



 
Profiel   

Bodypotectors zijn ontwikkeld voor eventing, dus voor verlichte zit in een vrij plat zadel. Een bodyprotector die goed past, zal dus in een dressuur houding en dressuurzadel vaak in de weg zitten en je niet echt diep kunnen laten zitten.

Verder is een bodyprotector vnl ontwikkelt om je organen te beschermen, voor als je op een boom klapt in een cross. Niet zozeer voor vallen op een vlakke zandbodem.

Voor gewoon dressuur, in een vlakke bak vind ik een bodyprotector alleen maar beperkend. Beperkend in je zit en bewegingsvrijheid maar ook beperkend in het ontspannen doorrollen in je val. Je ziet vaak mensen de onderkant van de bodyprotector omklappen om wel rechtop te kunnen zitten maar dat is natuurlijk het paard achter de wagen spannen.

Veel veiliger is het werken aan je zit en balans (kan ook naast het paard), veiligheidsbeugels en als je toch iets om je lijf wilt doen ter bescherming van je rug (bodyprotector geeft in principe weinig bescherming voor je rug maar is primair voor de bescherming van ribben/longen/hart) kun je in mijn ogen beter een soort airjacket nemen. Belemmert veel minder je zit en beschermt ook je (onder)rug en nek op het moment dat je daadwerkelijk valt. Dat je in een cross verplicht bent een bodyprotector te dragen en niet een airjacket is omdat een airjacket niet afgaat op het moment dat jij met paard en al omslaat. Maar die kans is in de dressuur niet zo groot lijkt mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 18:33 



 
Profiel   

Dat is dus ook een reden waarom ik dub. Mijn evenwicht nu is prima te paard, en dat houd ik graag zo. Ik blijf liever zonder BP te paard zitten, dan dat ik met BP val :D En daarnaast is de PB inderdaad in eerste instantie ontworpen om krachten op specifieke punten op te vangen (hoeven, bomen, hindernisbalken...).

Airjacket zit nog niet meteen in mijn hoofd. Puur omdat ik die redelijk duur vindt voor het aantal keer dat ik op een paard klim.

Ik zit in een veelzijdigheidszadel, dus dat scheelt al ivm de hoogte van de lepel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 18:56 



 
Profiel   

Ik heb hem me toch ook maar eens aangeschaft. Schrikkerig groot paard en zelf een flinke vent van tegen de 40. Ijshockey en verschillende vechtsporten gedaan met wisselende bescherming. Vaak is het idee dat je beperkt wordt erger dan dat het je echt fysiek beperkt. Ik bedoel ijshockeyuitrusting... dan heb je het ergens over. En als ik dan zie wat ik toch voor een bewegingen daar in kon maken...

Begon ook steeds meer in mijn hoofd mee te spelen dat ik voor andere sporten wel bescherming droeg, maar op een dier van een halve ton met een eigen wil de boel wat meer aan het geluk over liet.

En mijn geluk kennende ... val ik wel op de bakrand, dat krukje of boomstammetje....

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 21:05 



 

Je zou kunnen kijken naar een Racesafe ProRace level 1 of level 2. Die zijn ontworpen voor de rensport, maar specifiek voor jockeys, waardoor ze wel wat bescherming bieden, maar niet zo dik zijn (ik heb bijvoorbeeld een level 3 van de tijd dat ik nog werkte als work rider, dat is wel een flink ding). Je hebt ook twee ruguitvoeringen: de regular, die wat korter is, en de race back, die is de langere versie van de twee.

Overigens heb ik ook met mijn level 3 nooit last gehad van minder makkelijk mijn evenwicht kunnen bewaren omdat ze juist veel bewegingsvrijheid bieden waar dat nodig is. Het idee dat plat vallen gevaarlijker is herken ik ook niet eerlijk gezegd. Het is niet zo dat er door de BP een holte ontstaat waardoor je de klap opvangt met je schouders, nek en onderrug, de BP zorgt er juist voor dat een deel van de energie die vrijkomt bij een val geabsorbeerd wordt voordat het je lichaam bereikt.

Vader83 schreef
Ik heb hem me toch ook maar eens aangeschaft. Schrikkerig groot paard en zelf een flinke vent van tegen de 40. Ijshockey en verschillende vechtsporten gedaan met wisselende bescherming. Vaak is het idee dat je beperkt wordt erger dan dat het je echt fysiek beperkt. Ik bedoel ijshockeyuitrusting... dan heb je het ergens over. En als ik dan zie wat ik toch voor een bewegingen daar in kon maken...

Begon ook steeds meer in mijn hoofd mee te spelen dat ik voor andere sporten wel bescherming droeg, maar op een dier van een halve ton met een eigen wil de boel wat meer aan het geluk over liet.

En mijn geluk kennende ... val ik wel op de bakrand, dat krukje of boomstammetje....
Van mijn drie vallen mét BP heb ik er één keer baat bij gehad. Bij de andere twee keren viel ik de eerste keer op m'n stuitje, dus net onder waar de BP stopt, en bij de laatste val werd ik gelanceerd en landde ik op m'n hoofd. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 21:17 



 
Profiel   

Ik heb ooit een body protector gekocht na een vervelende val, ik heb een aantal getest en de fijnste gekocht.

Ik vond ze me echter teveel beperken in het zadel en had het idee dat het me echt belemmerde, hij zat me in de weg en ik had het idee er sneller mee te vallen dan zonder. Ik gebruik hem dus niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 21:46 



 
Profiel   

Vaak gevallen en nog nooit een bp gemist. Mijn dochter moest er een aan met springen, was daar verplicht. Toen ze viel wilde ze doorrollen maar dat ging niet door de bp waardoor ze heel naar haar nek verdraaide en daar zeker 2 weken last van heeft gehad. Nu springt ze zonder bp en valt er ook wel eens af. Het vrij bewegen tijdens een val is ook heel wat waard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 22:01 



 
Profiel   

Ik vind het ondingen eerlijk gezegd. Vaker gedragen omdat het verplicht was, met crossen vooral, maar nooit baat bij gehad. Het maakt het vallen alleen vervelender doordat je je val niet goed kan breken + zo verstijfd als ik met dat ding aan zit lazer ik stuk makkelijker van een paard af dan normaal :=

Met dressuuren zie ik al helemaal 0 voordelen. Ik zou eerder investeren in een valtraining (of een keertje boulderen ;) ).

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 22:28 



 
Profiel   

Vader83 schreef
Ik heb hem me toch ook maar eens aangeschaft. Schrikkerig groot paard en zelf een flinke vent van tegen de 40. Ijshockey en verschillende vechtsporten gedaan met wisselende bescherming. Vaak is het idee dat je beperkt wordt erger dan dat het je echt fysiek beperkt. Ik bedoel ijshockeyuitrusting... dan heb je het ergens over. En als ik dan zie wat ik toch voor een bewegingen daar in kon maken...

Begon ook steeds meer in mijn hoofd mee te spelen dat ik voor andere sporten wel bescherming droeg, maar op een dier van een halve ton met een eigen wil de boel wat meer aan het geluk over liet.

En mijn geluk kennende ... val ik wel op de bakrand, dat krukje of boomstammetje....


Haha.
Ik kreeg het op de fiets al voor mekaar om met mijn wenkbrauw op een stoeprand terecht te komen (zwart ijs glad glibber) hele weg niks maar ineens was het er. Voor een scooter bedrijf die de ambulance hebben moeten bellen omdat ik er mooi bewusteloos lag te wezen.

Dus ja ongelukken zitten in kleine hoekjes. En dan kun je een partij ellendig terecht komen.maarja met zo'n protector kun je ook nog verkeerd vallen. Een goede cap lijkt me het belangrijkste. Ik heb nooit een protector aangehad en reed veel buiten. 1 x tijdens rit van de Belg afgevallen. Rug geschaafd en pijnlijk ook mijn stuitje niet gemist.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 22:38 



 
Profiel   

Ik reed bijna altijd met bodyprotector. Eerst had ik het model ‘plaat’ op je rug, dat was echt niet comfortabel. Daarna ben ik jaren heel goed geweest met een blokjes bp, beperkte mij totaal niet. Nooit op mijn rug gevallen, dus geen idee qua bescherming bij een val. Wel verschrikkelijk warm.

Tegenwoordig rij ik met alleen rugprotector. Deze vind ik heel erg fijn. Belemmeren totaal niet, gaan soepel mee met de rug en veel minder warm.

Ik rij meestal in een dressuurzadel met hoge lepel, maar spring ook etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 23:09 



 
Profiel   

Het ligt er echt aan wat je onder ‘dressuur’ verstaat. Is dat echt alleen rijden in een rijbaan en dus met zandgrond?
In dat geval zou ik kijken naar een vest met luchtpatronen. Deze beschermen je wervels. Doordat het echt een platte en compleet flexibele vest is, heb je geen last van beperkingen tijdens het rijden.
Google eens op hit-air. Het kost wat, maar heb je ook wat.
In de eventing rijden ze vaak met een bp en hit-air eroverheen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 00:35 



 
Profiel   

Om even een beeld te geven; het gaat om het wekelijks lessen op een manege. 9 Van de 10 keer zal het in de bak zijn zonder staanders, springbalken etc. Dus vandaar dat ik dressuur had aangegeven. (Note to myself: vorige week zat ik in een leuke passage. Wellicht dekt dressuur de lading wel :P )

Ik hoop in de toekomst weer op de menwagen te stappen en ik weet niet in hoe lang ik door blijf gaan met paardrijden. Wellicht stap ik juist vaker op een paard dan nu. Hit-air vesten kosten inderdaad wat. Dat is iets wat ik qua kosten-baten nu niet meteen overweeg.

Bedankt in ieder geval voor alle verhalen! Ik neem ze stuk voor stuk mee ;)

---
Als kind heb ik aardig wat gekkigheid uitgezeten. Ik lag ook regelmatig naast een pony... Wat een lol: de uitdaging om te blijven zitten. Het is geen cliche dat als je ouder wordt, je ook voorzichtiger wordt :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 06:37 



 
Profiel   

Ik heb ná een val (tijdens dressuurwedstrijd, waarbij ik precies óp het hekje van de ring viel en 5 ribben had gebroken) een tijdje uitsluitend met BP gereden.
Dit omdat ik na 6 weken weer pijnvrij was, maar de botgroei pas na een paar maanden weer op z'n oude sterkte terug is en ik niet zolang wilde wachten met rijden.

Ik had een level 3 van Tipperar Phoenix, geschikt voor crossen.
Heb er met dressuur geen last van gehad kwa houding of balans.
Ik zweette alleen enorm onder dat ding, dus in de zomer, als ik wel eens 2-3 paarden per dag reed, gingen er nogal wat schone t-shirts per dag door.

Verder geen belemmering gemerkt. Uiteraard moet je BP wel goed passen.

Mede door het zweten en omdat die niet goed over een jas pastte, ben ik er na een maand of 6 weer mee gestopt, toen ik er vanuit ging dat mijn ribben wel weer stevig waren.
Heb er zelfs dressuurwedstrijden mee gestart (in het M1), gewoon over mijn jasje heen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 06:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen