Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Stevige rijlaarzen voor zwakke enkels

 
Profiel   

Hoi!
Ik ben opzoek naar rijlaarzen die stevig zijn voor zwakke enkels. Ik wil nog wel eens door mijn enkel gaan tijdens het rijden. Het liefst onder de 200 en bruin. Iemand met de gouden tip? Alvast bedankt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 20:12 



 
Profiel   

Is een enkelbrace en rijden met jodphurs en chaps dan geen betere optie? Alleen de oude Petries zijn zo stevig. Zulke laarzen worden zover ik weet niet meer gemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 20:22 



 
Profiel   

Kun je dan niet beter op zoek gaan naar een ander soort stijgbeugel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 20:23 



 
Profiel   

Mijn zwakke enkels hadden veel baat bij de Petri Elite laarzen die op maat waren gemaakt. Ik ben nooit meer door mijn enkels gegaan. Ik heb dat destijds wel aangevuld met Sprenger beugels. Gouden combinatie voor mij maar helaas voor jou niet onder de €200 maar absoluut het geld waard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 20:36 



 
Profiel   

https://rosruitersport.nl/nl/petrie-rij ... UcQAvD_BwE

Ik heb deze, fijne stevige laars. Heb zelf niet dat ik door mn enkel heen ga, maar merk wel dat ik hiervan veel stabiliteit heb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 20:56 



 
Profiel   

Ik zou ook verder kijken naar verende beugels. Ik heb sprenger beugels in combinatie met gpg adapters (hoewel die laatste niet meer te vinden zijn) en dat heeft voor mij veel knie en enkelklachten opgelost. Ik denk dat dit beter helpt dan rijlaarzen waarin je niet goed kan bewegen

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 21:07 



 
Profiel   

Ik reed met schuine blokjes, dit was voor mijn hypermobiele, wankele enkels ideaal. Met die blokjes klapte ik er niet meer door en kon ik de dag erna normaal lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 21:11 



 
Profiel   

Bedankt voor de snelle berichten allemaal!

Een brace zou inderdaad een optie zijn daar heb ik nog niet naar gekeken. Ik rijd nu wel met jodphurs , maar die zijn erg slap, chaps zouden daar ook bij helpen inderdaad!

Nog nooit gehoord over verende stijgbeugels, ik ben dan ook weer een tijdje uit de dressuur wereld. Zouden daar western opties voor zijn? Dat ga ik even uitzoeken!

En als ik het zo zie zal ik eens naar Petrie gaan kijken.

Zo jammer dat western laarzen zo breed zijn, geven voor mij geen enkele stabilitiet

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 21:36 



 
Profiel   

Misschien de busse Laval? Die zitten rond mijn enkel mooi aangesloten en door de veter kan je ze mooi precies aanpassen naar je eigen been. Is ietsjes over je budget maar wel fijne laarzen

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 21:38 



 
Profiel   

marleen_88 schreef
Ik reed met schuine blokjes, dit was voor mijn hypermobiele, wankele enkels ideaal. Met die blokjes klapte ik er niet meer door en kon ik de dag erna normaal lopen.


Dat zou ideaal zijn, ik heb inderdaad enorm spierpijn de volgende dag, in mijn gehele benen eigenlijk. Ik moet de volgende dag niet willen hardlopen ofzo :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 21:39 



 
Profiel   

FleurSandro schreef
Misschien de busse Laval? Die zitten rond mijn enkel mooi aangesloten en door de veter kan je ze mooi precies aanpassen naar je eigen been. Is ietsjes over je budget maar wel fijne laarzen


Die zien er wel heel mooi uit en dijn dat je ze strakker kan maken met die veters! Ik ga eens kijken of ik die in de buurt kan passen, dankjewel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 21:40 



 
Profiel   

Ik heb hypermobiele enkels, en ben heel erg tevreden met mijn Ariat laarzen. Een investering zijn ze waard, want ze zijn kwalitatief heel goed. Want na 10 jaar zijn ze nog steeds mooi.
Model Compass of Contour is dan geschikt voor jou :)

https://www.ariat.com/nl/en/women-ridin ... tall_boots

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 21:45 



 
Profiel   

Voor onder de 200 euro zal lastig worden. De Bussen Laval is denk ik niet stevig genoeg.
Runderleren rijlaarzen met zo'n harde buitenkant. Bijvoorbeeld Petri maatlaarzen. Maar ja dan zit je eerder op 600 euro. Misschien op marktplaats?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 21:57 



 
Profiel   

Petrie kachelpijpen idd. Op marktplaats nog wel te vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 00:01 



 
Profiel   

Stacey schreef
Nog nooit gehoord over verende stijgbeugels, ik ben dan ook weer een tijdje uit de dressuur wereld. Zouden daar western opties voor zijn? Dat ga ik even uitzoeken!


Voor western heb je in ieder geval beugel draaiers, die ontlasten je enkels ook. Niet zo goed als sprenger beugels maar het helpt wellicht wel iets :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 00:48 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Petrie kachelpijpen idd. Op marktplaats nog wel te vinden.


Als je de oude Petries bedoeld zonder rits, dan hielp dat bij mij juist niet. Doordat je daar ruimte moet hebben om met je hak de hoek om te gaan, zit er voor mij juist teveel ruimte rondom de enkels. Ik ben het meeste gebaat bij laarzen met rits die ook rond de enkels goed aansluiten. En dan daarbij wel stevig zijn inderdaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 06:59 



 
Profiel   

Nee niet die hele oude petries. Die zonder rits hebben inderdaad teveel ruimte bij de enkel. En dan kun je nog steeds je enkel teveel bewegen. Nieuwere petries zijn ook wel tweedehands te koop. Beetje geluk hebben met de maten. Wel die met een harde buitenkant en niet al te soepel leer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 09:00 



 

Ik vind de Lou laarzen van de epplejeck wel aardig stevig. Maar voor zwakke enkels zul je toch echt ergens anders naar moeten kijken. Dat gaat stevig schoeisel niet oplossen. Je zou een zooltje kunnen overwegen. Maar vaak komt het ergens anders vandaan. Bij mij is dit een scheve rug. Asymmetrische beugels kun je proberen. Of van die beugelblokjes die aan 1 kant hoger zijn. Voor 200 euro heb je in iedergeval geen uberstevige laars

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 09:10 



 
Profiel   

Ik heb altijd Petries gehad zonder rits, zolang ze kundig zijn aangemeten zitten ze echt heel netjes. Ik ga bij het minste of geringste door mijn enkels maar nadat ik mijn Petries op maat heb laten maken is dat nooit meer voortgekomen. Ik heb ooit een klein uitstapje naar De Niro’s met rits gemaakt en dat was bij de eerste rit al gelijk raak, gescheurde enkelband.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 09:32 



 
Profiel   

Ik zou wel willen weten welke brace jullie dan aanraden wat ook in de jodphurs past. Ik heb nog niets gevonden wat past hoor..
Of het werkt gewoon niet voldoende.
Nu heb ik wel net andere blessure, maar wel aan de enkel ook.

Ik heb trouwens andere beugels, die en kunnen draaien (360graden) en die meeveren. Die zijn echt zo fijn al!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 09:35 



 
Profiel   

Ik zweer bij de bow balance van Sprenger. Geen last meer van zere enkels of knieën. Dochter en schoonzoon hebben ze inmiddels ook aangeschaft en is de investering meer dan waard. En nee, ik heb helaas geen aandelen :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 10:06 



 

https://voetentraining.nl/
;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 10:57 



 
Profiel   

Met mijn slappe enkels rijd ik al jaren met de mountain horse laarzen, die robuuste.
Dat model wat ik heb bestaat niet meer, maar lijkt een beetje op deze
https://www.agradi.nl/mountain-horse-ri ... -zwart.htm

Als ik met chaps rij rij ik met hoge stalschoenen met veter. Deze kan ik strak aantrekken.
Ik rij wel met beugels die open klappen bij val.
Zoiets als voorbeeld
https://www.agradi.nl/mountain-horse-ri ... -zwart.htm

Een dikke stevige zool vind ik prettig.
Is die slap zoals bijvoorbeeld bij dunne jodhpurs klap ik zeker dubbel.



Verende beugels kan ook juist het onstabiele versterken.
Hoeft niet, dat is uit proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 11:09 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Met mijn slappe enkels rijd ik al jaren met de mountain horse laarzen, die robuuste.
Dat model wat ik heb bestaat niet meer, maar lijkt een beetje op deze
https://www.agradi.nl/mountain-horse-ri ... -zwart.htm

Als ik met chaps rij rij ik met hoge stalschoenen met veter. Deze kan ik strak aantrekken.
Ik rij wel met beugels die open klappen bij val.
Zoiets als voorbeeld
https://www.agradi.nl/mountain-horse-ri ... -zwart.htm

Een dikke stevige zool vind ik prettig.
Is die slap zoals bijvoorbeeld bij dunne jodhpurs klap ik zeker dubbel.



Verende beugels kan ook juist het onstabiele versterken.
Hoeft niet, dat is uit proberen.



Ik ben gaan laarzen passen en kwam er op neer dat ik bijna niks pasten, omdat mijn enkels zo smal zijn :+ . Maar uiteindelijk zijn het ook Mountain Horse geworden! Hele mooie stevige laarzen en nog een beetje stoer ook, wel boven budget helaas! Maar hopelijk ga ik er lang mee doen. Ik ga me ook nog even verdiepen in de opties qua beugels, aangezien ik in dit topic zie dat dat echt veel kan schelen.

Ik heb de Busse Laval en Epplejeck Lou ook aangehad zoals eerder genoemd in dit topic. Beide prachtige laarzen, maar toch net niet stevig genoeg voor wat ik zocht. En de Petri's vond ik wat puntig aan de voorkant waardoor ze aan de voorkant te smal waren voor mijn voeten, ook andere maten gepast maar het model paste niet lekker en andere waren gelijk weer flink duurder.

Iedereen super bedankt voor het meedenken en de tips!


Laatst bijgewerkt door Stacey op 14-01-22 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 10:49 



 
Profiel   

Bij goed verzorgen gaan ze zeker lang mee :j
Veel plezier ermee.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 10:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen