Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Dressuur zadel hoe moeten de stijgbeugels zitten?

 
Profiel   

Ik heb sinds kort een dressuur zadel en ik snap gewoon niet hoe de beugels moeten zitten.

Dan heb ik ze voor mijn gevoel te lang en dan raak ik een beugel kwijt.

Dan heb ik ze te kort en zit het gewoon niet lekker in draf. Ik schiet iedere keer naar voren in draf.

Is er iemand die weet hoe ik kan kijken hoe de beugels moeten zitten?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 10:03 



 
Profiel   

in een dressuurzadel met redelijk wat wrong is de beugellengte vaak niet heel goed te beinvloeden, het is vooral of de vorm en lengte van de wrong bij je been past. In een dressuurzadel is de pasvorm voor de ruiter nog belangrijker dan bij bijv een veelzijdigheid of spring omdat daar meer "beweegruimte" is. (deze moeten natuurlijk ook passend zijn voor de ruiter)

ik zou dus naast je beugellengte ook even kritisch naar je wronggrootte en vorm kijken, want misschien zit daar een probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 10:07 



 
Profiel   

Normaal gezien 2 gaatjes langer dan met een veelzijdigheidszadel. Als dat je wat onzeker maakt kan je ze een gaatje korter doen.

Verder klinkt het, met wat je beschrijft, als een goed idee om zitlessen te nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 10:08 



 
Profiel   

Testen, oefenen, en desnoods een gaatje bijprikken.
Toen in m’n huidig paard net nieuw had en ik even mijn zadel voor beide gebruikte, had ik dat ook.
Omdat hij wat kleiner is en volledig anders beweegt zat 1 korter niet lekker en “gewoon” ook niet.
Gaatje bijgeprikt en klaar

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 10:22 



 
Profiel   

Heb je een foto van hoe je nu zit?
Bij een dressuurzadel zit je vrij strak tegen de wrong aan, maar dat betekent inderdaad wel dat de wrong (en de rest van het zadel) bij je moet passen.
En voor sommigen is het ook gewoon wennen om voor het eerst in een dressuurzadel te zitten

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 10:24 



 
Profiel   

Het zadel moet ook bij je passen.
Anatomica bijvoorbeeld kan ik absoluut niet in zitten, dwingt me in een enorme stoelzit.
Positie van de beugelophanging maakt ook veel uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 10:24 



 
Profiel   

Vaak rijden mensen te kort omdat ze onbelangrijk hebben. Als je dan ineens naar een dressuurzadel gaat is dat best wel even wiebelen.

Ik denk dan je niet aan je beugels moet werken maar even gewoon heel bewust moet gaan rijden en weten wat je lichaam doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 10:41 



 
Profiel   

GabberGill schreef
Vaak rijden mensen te kort omdat ze onbelangrijk hebben.

Ik geloof niet dat ik dit snap......

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 10:56 



 
Profiel   

Avalanche81
ik denk dat dat onbalans is wat daarmoet staan :)

Wat vaak helpt is een tijd zonder beugels rijden. Ze dan aan doen en met hetzelfde blijven zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 11:01 



 
Profiel   

De regel is dat als je in het zadel gaat zitten (op het diepste deel van het zadel) en je benen lang lang langs de wrong laat afhangen, de beugels tot ongeveer je enkels moeten zitten.
Maar dat is voor veel mensen verschillend. De een houdt van iets langer, de ander van iets korter,

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 11:04 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Avalanche81
ik denk dat dat onbalans is wat daarmoet staan :)

Wat vaak helpt is een tijd zonder beugels rijden. Ze dan aan doen en met hetzelfde blijven zitten.

Thanks :) nu snap ik het wel :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 11:31 



 
Profiel   

als je echt niet in balans kan zitten, dan kan het ook echt aan je zadel liggen. in dat geval zou je eens een stalgenoot moeten vragen of je op een ander zadel mag proberen. Ik heb vroeger bijvoorbeeld een zadelmarkt zadel gehad, nou, dan kan je kampioen zitten zijn, op zo'n zadel gaat dat gewoon echt niet hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 11:33 



 
Profiel   

Ik denk dat het ook een groot deel wennen moet zijn. Ik moet denk ik de tip van tot de enkels is proberen en kijken hoe het dan gaat.

Het is toch weer anders zitten in een dressuur zadel vergeleken met een veelzijdigheid zadel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 11:53 



 
Profiel   

Misschien is de afstand tussen de gaten op je beugelriem te groot. Ik heb beugels met gaatjes die dichter op elkaar zitten waardoor je nauwkeuriger kunt afstellen. Had voorheen ook dat het wel-niet was met die beugellengte. Nu geen last meer van. En je zadel moet je idd ook passen, anders kun je blijven verstellen maar dat zal het probleem niet oplossen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 11:56 



 
Profiel   

beegee schreef
Misschien is de afstand tussen de gaten op je beugelriem te groot. Ik heb beugels met gaatjes die dichter op elkaar zitten waardoor je nauwkeuriger kunt afstellen. Had voorheen ook dat het wel-niet was met die beugellengte. Nu geen last meer van. En je zadel moet je idd ook passen, anders kun je blijven verstellen maar dat zal het probleem niet oplossen.


Dat is ook zo. Ik zal is gaan kijken of ik er wat gaatjes bij kan maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 13:16 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
GabberGill schreef
Vaak rijden mensen te kort omdat ze onbelangrijk hebben.

Ik geloof niet dat ik dit snap......

Whahhahahahaha was weer een vluggertje
Onbalans

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 09:32 



 
Profiel   

_O- thanks :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 12:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen