Conditie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Justme_24
Berichten: 57
Geregistreerd: 28-10-18

Conditie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-22 22:18

Heyy allemaal,

Ik weet niet zeker of het hier mag, maar anders hoor ik het wel.
Al sinds een tijdje begin ik heel erg te merken dat een goede conditie een hele grote rol speelt tijdens mijn trainingen. Nu het goede weer begint ga ik langzaam beginnen met mijn springtraining, maar eigenlijk tijdens een intensief uurtje dressuur rijden merk ik al snel dat ik kapot ben na een paar rondjes galloperen. Laat staan als ik een heel parcour moet springen.
Ik heb dan ook echt even een paar rondjes stappen nodig om op adem te komen.
Nu heb ik sowieso nooit een goede conditie gehad, maar ik wil hier wel graag aan werken.

Mijn vraag is dus een beetje:
Hoe bouw je een conditie op voor het paardrijden? Ik weet ook niet echt of dit dezelfde soort conditie is die je hebt als je gaat rennen.
Als er iemand tips of oefeningen heeft, hoor ik het heel graag!!

Bedankt alvast!☺️☺️

Lithya

Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 23:18

Voor mij werkte de sportschool prima. Dan niet de toestellen in de zaal, maar een uurtje clubpower. In dat uur train je je hele lichaam, ene keer gaat het om kracht, andere oefening conditie. Daarnaast merkte ik dat ik de sprongen beter uit kon zitten. Helaas door tijdgebrek even moeten stoppen, maar wil het zeker weer gaan oppakken.

Sherivey
Berichten: 8735
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Conditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 23:29

Ik loop hard, dus heb een goede basisconditie.

Waar ik met paardrijden voornamelijk tegenaanloop is als ik stukken galop in verlichte zit doe, dat mijn lichaam dat niet gewend is.

Zou hiervoor eigenlijk mijn benen en core moeten versterken (ook voor het hardlopen), maargoed, momenteel rijd ik niet intensief.
Als ik straks met mijn eigen paard kan gaan rijden, zal de focus iets meer gaan liggen op trainen van de juiste spiergroepen.

Maar conditioneel gezien zijn sporten als hardlopen/fietsen prima.

Anoniem

Re: Conditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 23:34

Ik deed voorheen 3 keer per week aan hardlopen (5 tot 10km per keer). Ik merkte wel met rijden dat mijn conditie iets beter was maar als ik een parcourtje had gesprongen was ik alsnog buiten adem.

troi
Berichten: 17027
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Conditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 07:03

Conditie is conditie. Dus ga een sport doen waar je van buiten adem raakt en doe dat 2-3x per week.

Ibbel

Berichten: 49220
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Conditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 08:16

Gaat het om cardiovasculaire conditie of om spierconditie, of om allebei?
Cardiovasculair kun je trainen door hardlopen, fietsen, roeien, zwemmen etc. Alles waarbij je hartslag omhoog gaat. Een hartslagmeter is wel een handig hulpmiddel hierbij, je wilt niet in het anaerobe gebied terecht komen, maar met een HF van zeg 140-150 trainen.
Spierconditie is wel specifieker. Een sportfysiotherapeut kan je hierbij adviseren welke oefeningen je kunt doen. Er zijn fysiotherapeuten die specifiek ruiterfitness aanbieden.

Farjen

Berichten: 8021
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: Conditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 17:26

Lopen, fietsen en goed door wandelen helpt mij hier erg bij :j
Deze ochtend nog gaan hardlopen, ik kan van mijn paard niet verwachten dat hij in topconditie is als ik zelf alles laat hangen..

BliksemEmiel
Berichten: 37
Geregistreerd: 21-08-16

Re: Conditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 17:13

Ik ga naar de sportschool om zowel mijn conditie, als kracht en balans te trainen. Ik heb hier persoonlijk veel aan en merk ook echt verschil tijdens het paardrijden. Zoals hierboven ook al gezegd word, alles waarmee je je conditie trainen kunt is goed. Dus als jij geniet van fietsen of hardlopen, vooral lekker gaan doen. Het maakt het ook al een stuk makkelijker als je iets kiest wat je ook echt leuk vind om te doen :)

Celebi
Berichten: 3784
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Conditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 17:19

Tegenwoordig is er een opkomst in ruitervitaliteitscoaches en eerlijk is eerlijk: die zijn op dit vlak best handig. Als je uithoudingsvermogen zelf niet het probleem is (je loopt hard zeg je), kan het uithoudingsvermogen van bepaalde spiergroepen wel nog steeds afwijken en achterlopen op hetgeen wat je wilt doen. Die specifieke spieren trainen dus die je nodig hebt. Dit kan te paard, door inderdaad toch die rondjes in verlichte zit te doen, maar je kunt ook thuis of in de sportschool oefeningen doen voor die specifieke spieren. Een beetje googlen zal wellicht de juiste spiergroepen en oefeningen voor je opleveren, maar zo'n ruitervitaliteitscoach kan je hier ook enorm bij helpen. Zeker als je wedstrijdgericht wilt trainen is het best een waardevolle investering!

Bowo
Berichten: 2834
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Conditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 18:01

Heb je die conditie problemen alleen /vooral tijdens galop? Want op zich is galopperen voor een ruiter niet echt zwaarder dan draven, helemaal niet als je gaat doorzitten.
Dat brengt mij dus op 2 ideeën:
1. Je vergeet adem te halen. De galop gaat wel sneller waardoor je ademenen lastiger kan zijn, als je dan ook nog verkrampt oid en oppervlakkig gaat ademhalen, wordt het best zwaar. Ik zou dus eens goed letten op je ontspanning en ademhaling in galop en vergelijken met andere gangen.
2. Je paard wordt 'lastig' in galop waardoor jij harder moet werken dan nodig zou moeten zijn. En dat kan van alles zijn, terugkomen in tempo en dus veel moeten aandrijven (= beter aan je been zetten), juist versnellen waardoor je moet tegen houden en je daaraan misschien overmatig kracht zet ergens in je lichaam etc.

Als het echt een specifiek galop probleem is, zou ik eens op dat soort dingen letten.

Rosje8
Berichten: 296
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 19:13

hoe combineren jullie spierpijn en rijden? Ik zou het liefst sporten op dagen dat ik zelf niet ga rijden maar als ik dan de dag erna wel ga rijden verga ik soms van de spierpijn

BliksemEmiel
Berichten: 37
Geregistreerd: 21-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 19:21

Rosje8 schreef:
hoe combineren jullie spierpijn en rijden? Ik zou het liefst sporten op dagen dat ik zelf niet ga rijden maar als ik dan de dag erna wel ga rijden verga ik soms van de spierpijn

Bij spierpijn doe ik rustig aan met het rijden, dus veel stappen en af en toe een drafje. Bij overbelasten bestaat de kans op een blessure, en dat heb je liever toch niet.

Wat overigens wel een tip is, zorg ervoor dat je na het sporten genoeg eiwitten binnenkrijgt. Ik eet bijvoorbeeld na het sporten altijd een paar flinke scheppen kwark en merk dat mijn spierpijn veel minder heftig is en lang duurt dan als ik dat niet doe. Het beste is wel om dit binnen een halfuur na het sporten te doen, ook al lukt dat natuurlijk niet altijd :)

Sherivey
Berichten: 8735
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 20:30

Rosje8 schreef:
hoe combineren jullie spierpijn en rijden? Ik zou het liefst sporten op dagen dat ik zelf niet ga rijden maar als ik dan de dag erna wel ga rijden verga ik soms van de spierpijn

Gewoon gaan rijden. Tenzij ik denk dat er echt een blessure op de loer ligt.

Maar de meeste spierpijn trekt weg als ik er mee ga bewegen.