Hoe moeten rijlaarzen zitten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bridleless

Berichten: 197
Geregistreerd: 03-03-15
Woonplaats: Ergens

Hoe moeten rijlaarzen zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-22 21:52

Hoi hoi,

Ik heb de Mountain Horse Wild River laarzen besteld en vandaag binnengekregen. Alleen lijken ze wat ruim bij mijn enkel te vallen. Dit is mijn 2e paar rijlaarzen ooit, en gezien mijn eerste paar te krap zat, heb ik geen goed vergelijkingsmateriaal.

Ik heb erg smalle voeten met een hoge wreef, maar maat 39 zat in de lengte en breedte ter hoogte van mn voet nagenoeg perfect. Alleen floep ik dus een klein beetje bij het lopen. Overigens niet meer dan in mijn outdoorlaarzen en daar heb ik eigenlijk nooit last van gehad.

Is het belangrijk dat ze tijdens het rijden perfect aansluiten of mag er een klein beetje speling bij de hak zijn (+/- 2 cm)? Ze zitten verder namelijk heerlijk zacht :’)

_Charlot
Berichten: 1267
Geregistreerd: 19-09-13

Re: Hoe moeten rijlaarzen zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 22:26

Ze moeten vooral lekker zitten!

Persoonlijk vind ik schuiven/bewegen in de laars niet fijn.
Ik hou er ook van dat een laars strak aangesloten zit!

Selina

Berichten: 14343
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Hoe moeten rijlaarzen zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 22:29

Bij mij is de laars ook te los rond m’n enkel. Merk er met rijden eigenlijk niet zoveel van, alleen dat het er wat lelijker uitziet omdat je aan de buitenkant dan zo’n deuk ziet. Merk niet echt verschil met m’n op maat gemaakte laarzen.

MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Re: Hoe moeten rijlaarzen zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 23:17

Als je merkt dat de laars verder helemaal goed zit kan misschien een zooltje erin nog helpen.

Hannanas
Berichten: 13030
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Hoe moeten rijlaarzen zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 00:30

Heb ik ook altijd, heel vervelend dus heb ik nu de Petrie Luca en die is zo smal dat ik niet slip. Heb je die al eens gepast? Weinig laarzen vallen zo smal bij hak en enkel als de Luca.

Bridleless

Berichten: 197
Geregistreerd: 03-03-15
Woonplaats: Ergens

Re: Hoe moeten rijlaarzen zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-22 01:52

@MaNdiii, een zooltje is inderdaad nog een optie. Ik vrees dat hij dan wel te krap gaat zitten, maar niet geschoten is altijd mis!

@Hannanas, oeh nee, die kende ik nog niet! Ik zie ook op Google dat ze nu bij een aantal winkels in de sale zijn. Het zijn ook erg mooie laarzen!

Zelf heb ik mijn oog laten vallen op de Ariat Palisade, ook al valt ie wel een beetje buiten budget.

snorkel1986

Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Hoe moeten rijlaarzen zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 07:05

En alleen hak zooltje dan?

miereneter

Berichten: 2587
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 08:45

Hier dezelfde voeten als jij: smal met hoge wreef. Ik heb een bloedhekel aan laarzen die loszitten bij de enkels. Laarzen krijgen bij mij op die plek altijd een scherpe vouw, die pijn doet.

Best zittend tot nu toe bij mij: Ariat (Wythburn volgens mij, tweedehands gekocht). Een outdoormodel dat perfect om mijn enkels zit. Disclaimer: ik heb nog nooit dure laarzen gehad, alleen maar cheap-ass modellen, dus er zijn vast ook goede andere merken.

Mijn Ariat schoenen zitten trouwens ook heel fijn.

Bridleless

Berichten: 197
Geregistreerd: 03-03-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-22 18:20

snorkel1986 schreef:
En alleen hak zooltje dan?


Heb ik geprobeerd, maar het loste helaas niet het probleem op :(


miereneter schreef:
Hier dezelfde voeten als jij: smal met hoge wreef. Ik heb een bloedhekel aan laarzen die loszitten bij de enkels. Laarzen krijgen bij mij op die plek altijd een scherpe vouw, die pijn doet.

Best zittend tot nu toe bij mij: Ariat (Wythburn volgens mij, tweedehands gekocht). Een outdoormodel dat perfect om mijn enkels zit. Disclaimer: ik heb nog nooit dure laarzen gehad, alleen maar cheap-ass modellen, dus er zijn vast ook goede andere merken.

Mijn Ariat schoenen zitten trouwens ook heel fijn.


De Wythburn staat al een tijdje hoog op mijn verlanglijstje voor de winter! Heeft dat model ook verschillende schachtmaten, zoals de normale rijlaarzen van Ariat?

miereneter

Berichten: 2587
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Hoe moeten rijlaarzen zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 21:17

Dat weet ik niet, want ik kocht hem tweedehands. Ik heb een hoge laars in ieder geval, maar heb we echt korte benen. Verder heerlijke laarzen: zacht leder, goed voetbed, en echt waterdicht.