Paardensport na gebroken ruggenwervel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
OlympicOrry

Berichten: 592
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 16:38

Ik brak 1 oktober 2023 T5 en T7 tijdens een testrit van een paard dat ik wilde kopen, en heb afgelopen week weer voor de eerste keer 5 min gereden in stap op een paard waar ik het vetrouwen in had.Ik merk dat de durf er bij mij wel uit is en ik toch erg voorzichtig blijf.Mijn lijf is echt niet wat het voor de val was met nog relatief veel pijn. Dat ik niet zou mogen rijden heeft geen enkele arts tegen mij gezegd dus ik ga ervanuit dat het gewoon mag. Het is wel fijn nog reacties van anderen die in hetzelfde schuitje zitten te lezen, geeft toch wat moed.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 16:57

Temeraire schreef:
Hier andere rugproblemen maar ik kan je wel zeggen dat mennen inderdaad lang niet altijd de oplossing is.
Vind het altijd wat makkelijk gezegd van als je niet kan paardrijden kan je altijd nog mennen.

Zo'n kar zit juist helemaal niet fijn voor je rug. Inderdaad last van schokken en je zit ook al snel net niet helemaal goed. Ik vind het geen aanrader bij rugklachten.


Dit idd.

Ik men ook alleen nog maar vanwege mijn rug maar soms denk ik dat ik er beter op kan zitten.
Heb altijd de dag erna last van mijn hele rug en mijn schouders staan al jaren strak daar heeft nog geen een therapeut iets aan kunnen doen.
Plus ik vind rijden vele malen leuker dan mennen. Je gaat ook veel sneller ergens naar toe, hebt veel sneller contacten en er gaan vaker mensen met je mee.
Wel zijn de luchtgeveerde wagens wel fijner dan bladgeveerd. Maar waar je voor 1500/2000 euro een knap zadel hebt beginnen die wagens ergens bij 5 a 6 duizend euro. -O-

Er komt hierna ook zeker een gangenpaard omdat ik het rijden gewoon ontzettend en verschrikkelijk mis. En vandaag lijkt het nog wel ff meer als anders. _-:( _-:(

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 17:52

Paardjes101 schreef:
Narcissa zo dat is niet fijn! Was zeker geen pretje om jou op die brancard te krijgen?
Nouvel hoe zit voor jou de bodyprotector? Ik vind het lastig aangezien een bodyprotector wel je beweging beperkt natuurlijk?


Brrr nee, dat was een nachtmerrie. Schijnbaar ben ik vrij immuun tegen verdoving. Ze hebben me platgespoten met ketamine en dat werkte nét lang genoeg om me in de ambu te krijgen.

Hier zit de schrik voor opnieuw zo'n pijn er ook wel in. Dat wil ik nooit meer meemaken... Mijn geluk is dat ik kan beginnen met een paard dat ik 100% vertrouw en dat ik weet dat deze val extreem was (in volle rengalop draaide paard 180°)

Wat rug betreft, ik heb nog nooit een ongeluk met mijn rug gehad maar heb wel een zwakke rug door wat genetische mankementjes. Ik zou aanraden om voor het mennen net niet te kijken naar een klein licht karretje, maar net naar een luxere met zeer goede vering. Ook op straat kom je altijd hobbels tegen en met een slechte vering krijg je toch klappen in je rug. Ik vond zelf het rijden op mijn natuurtöltende IJslander (helaas overleden nu) persoonlijk veel minder inspannend dan op de menwagen. Daarom terug een IJslander gekocht, bijna jaarling zodat ik op het gemak verder kan revalideren.

Puppetje
Berichten: 1012
Geregistreerd: 24-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 18:07

Apart spul he dat ketamine. Ze hebben mij ook ketamine gegeven om in de ambulance te krijgen. Ik lag op mijn buik in het zand en moest op mijn rug op een plank gelegd worden.
Dat ging niet gebeuren zolang ik nog bij bewustzijn was 8-)

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Paardensport na gebroken ruggenwervel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 01:09

Ik werd er vooral duizelig van :')
Ze zeiden: het gaat je nu niks meer kunnen schelen en je gaat het je niet herinneren. Mis en mis. Ik lag op mijn zij, brancard tegen de rug en omdraaien. Goddank duurde dat niet lang. De verplaatsingen in het ziekenhuis naar de onderzoekstafels heb ik wel als zeer traumatiserend ervaren, elke x van bed naar tafel was het krijsen geblazen.

Morfine daarentegen werkte wel als een tierelier (2 doses gehad net na de operatie). Heerlijk spul op die moment :D Al met al erg snel kunnen afbouwen, na 4 dagen was ik volledig medicatievrij

Puppetje
Berichten: 1012
Geregistreerd: 24-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 02:12

Ik was compleet van de wereld en werd wakker in de ambulance.
In het ziekenhuis heb ik ook flink wat morfine gekregen. Mijn verpleegkundige was een stalgenoot van mijn vriendin en ik ken haar ook wel. Dat was wel fijn om een bekend gezicht aan je bed te hebben. Verplaatsen vond ik ook drama, vooral naar het bed voor de ct-scan.

Ik gebruikte ook vrij snel geen medicatie meer, maar ik heb nu nog best wel pijn en slapen gaat ook slecht helaas.

Ik ga straks proberen om een uurtje te werken thuis. Kijken of het lukt.
Ik vind het moeilijk om in te schatten wat wel mag en wat niet. Niemand kan daar een duidelijk antwoord op geven.
Wanneer mag je starten met fysiotherapie, mag je proberen om op je buik te slapen. Is zitten na 2 weken nu goed voor je of niet? Ik vind het maar lastig.....

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Paardensport na gebroken ruggenwervel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 08:33

Ik denk dat pijn een goede graadmeter is Puppetje.
Je lichaam waarschuwt.
En misschien kun je overleggen met de fysio wanneer je kunt starten met therapie ?

san4nie
Berichten: 3565
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 11:56

Puppetje schreef:
Ik gebruikte ook vrij snel geen medicatie meer, maar ik heb nu nog best wel pijn en slapen gaat ook slecht helaas.

Ik ga straks proberen om een uurtje te werken thuis. Kijken of het lukt.
Ik vind het moeilijk om in te schatten wat wel mag en wat niet. Niemand kan daar een duidelijk antwoord op geven.
Wanneer mag je starten met fysiotherapie, mag je proberen om op je buik te slapen. Is zitten na 2 weken nu goed voor je of niet? Ik vind het maar lastig.....


Dit lijkt mij meer dan genoeg reden om rustiger aan te gaan doen! Echt, neem je rust en je tijd. Jouw lijf is belangrijk, en sowieso veel belangrijker dan werk.

Roulette_
Berichten: 1062
Geregistreerd: 15-10-12

Re: Paardensport na gebroken ruggenwervel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 13:12

Als je veel pijn hebt, pak dan pijnmedicatie, paracetamol evt. samen met ibuprofen werkt ook goed, maar overleg dat vooral met de arts. Er is mij meermaals door een arts verteld dat teveel pijn hebben echt niet de bedoeling is en dat als je te ver gaat, je dat echt wel voelt (was ik bang voor).
En verder, luister inderdaad goed naar je lichaam en vraag niet teveel van jezelf. Nu in het herstel en ook later met opbouwen en weer gaan rijden. Werken weer opbouwen is fijn, maar zowel jij als jouw werk heeft meer aan je als jij goed hersteld dan met hoeveel je nu op kan pakken.
Wat mij daarmee het meest heeft geholpen is mijn eigen gevoel te volgen en hulp te vragen aan de juiste mensen. Ik had het bizarre toeval dat een stalgenootje bijna op hetzelfde moment haar rugwervel brak en daarna ook bang was, wij hebben beide heel vaak bij de ander naast de bak gezeten met rijden, omdat dat ons beide een veiliger gevoel gaf. Dat ging van de ander vast aan de longeerlijn, naar in het hoekje van de bak zitten, naar ‘je kan best die van jou alvast gaan poetsen, als je een beetje in de buurt blijft’, naar weer alleen rijden.

Bij mij is het nu 7 jaar geleden dat ik L4 en L2 brak, na een maand of 4 zat ik voor het eerst weer -heel bang- op een super braaf paard, dat paard heb ik een paar maanden mogen rijden totdat het voor mij weer goed genoeg voelde zelf een ander paard te kopen. Die merrie heb ik nu zes jaar en zij heeft mij zoveel vertrouwen gegeven. Ik heb een enorme klik met haar en we begrijpen elkaar over en weer heel goed, waardoor ik tegenwoordig ook rustig zonder zadel met alleen een halster opstap als dat zo uit komt. Haar enorm brave karakter heeft me geholpen, maar ook het vertrouwen wat zij in mij heeft. Vreemd terrein vind(vond) ze bijvoorbeeld heel spannend, maar ze heeft zoveel voorkeur voor mij dat ik het haar niet aan wilde doen een ‘onbekende’ op haar rug te zetten. Dus instructrice mee, longeerlijn eraan, blijven voelen en stapje voor stapje opbouwen, wel grenzen aftasten, maar niet over onze grenzen heen gaan. Veel van geleerd, het heeft mij heel bewust gemaakt en het heeft de band met (en mijn vertrouwen in) mijn paard sterker gemaakt.

Puppetje
Berichten: 1012
Geregistreerd: 24-11-05

Re: Paardensport na gebroken ruggenwervel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 11:49

Ik ga vandaag voorzichtig beginnen met fysiotherapie. Ik heb erg last van mijn schouder, geen idee waar dat vandaan komt, en daar gaan we nu mee beginnen. Daarna gelijk ook een plan maken voor het herstel van mijn rug. Afgelopen weekend heb ik veel te veel gedaan en dat merk je gelijk.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 14:33

Puppetje schreef:
Ik ga vandaag voorzichtig beginnen met fysiotherapie. Ik heb erg last van mijn schouder, geen idee waar dat vandaan komt, en daar gaan we nu mee beginnen. Daarna gelijk ook een plan maken voor het herstel van mijn rug. Afgelopen weekend heb ik veel te veel gedaan en dat merk je gelijk.


Veel sterkte en succes!

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Paardensport na gebroken ruggenwervel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 17:41

Ik heb een stabiele breuk opgelopen in T9 en T11 twee jaar geleden.. ik voel het helaas nogsteeds maar ben wel gewoon aan het rijden