Cap op maat laten maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
murls
Berichten: 125
Geregistreerd: 17-08-16

Cap op maat laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-23 23:27

Hoi bokkers,

Ik heb moeite om een fijn passende cap te vinden. Mn huidige cap zit niet lekker meer. Daarom ben ik opzoek naar een nieuwe. In de Divoza veel verschillende modellen gepast, maar nog niet met succes helaas.

Het probleem is alleen dat ik een "langwerpig" hoofd heb. Ik heb een maat 59/60 nodig om in de lengte (van voor naar achter) te passen, maar houd dan aan de zijkanten best veel ruimte over. Dat zit niet stevig en het ziet er ook nog eens gek uit :')

Heeft iemand een tip voor een bepaald merk dat caps op maat maakt? Of met afwijkende pasvormen of iets?

Selina

Berichten: 14299
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Cap op maat laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 23:37

Heb je ook caps gepast met een ovale liner erin zoals bijv bij Samshield of Kep?

Bielsje

Berichten: 1393
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 23:40

Je kunt geen cap op maat laten maken, wel hebben sommige merken ronde en ovale liners waarbij een cap "smaller wordt" met een ovale liner erin.

Mijn hoofd is heel erg ovaal en de Charles Owen AYR8 (plus) zit bij mij perfect en uit een ander topic hier, weet ik dat deze bij meerdere bokkers met ovalen hoofd goed zit. Heb je die al geprobeerd?

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Cap op maat laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 23:52

Er zijn inderdaad een heleboel merken met ovale liners, ook de goedkopere merken als Horka en QHP. Heb je ook de ovale liners geprobeerd?

Ik heb ook een keer een cap van Uvex die met een verstelknop niet alleen korter wordt zoals de meeste caps met zijn knop, maar die rondom kleiner werd. Dat zou ook een optie kunnen zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Cap op maat laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 07:54

Ik heb ook een ovaal hoofd, zoals jij omschrijft. Ik ben uitgekomen bij een Samshield Shadowmat met ovale liner :).

Succes met de zoektocht.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 09:45

Ga anders eens naar een ruitersportzaak waar je echt goed geholpen wordt, dus geen Divoza of Epplejeck. Ik kan je het Peerdewinkeltje in Veenendaal aanraden, maar er zijn er vast meer waar je kundig geholpen wordt.

goldyc

Berichten: 754
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Cap op maat laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 10:03

Ik ben goed geholpen in het Gareel. Ik heb zelf een vrij ovaal hoofd, maar ivm een probleem met mijn wervels, kan ik geen draaiknop verdragen. Dat maakt het ook lastig want dan moet het precies passen natuurlijk. Ik heb uiteindelijk een samshield gevonden. Ze hebben in het Gareel ook onder andere back on track en Charles Owen (al lagen die laatste toen vooral in de koopjeshoek) en denken er heel fijn mee. In de EJ vond ik zelf niks. Daar liggen vooral heel veel modellen van hetzelfde merk maar daar had ik niet zoveel aan.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Cap op maat laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 11:55

Dan moet je een merk hebben wat geschikt is voor een ovaal hoofd. Samshield en KEP zijn voor onde hoofden. Heb je Charles Owen of BR al geprobeerd?
Kavalkade kan ook maar volgens mij worden die niet meer verkocht.

Mar_jolijn

Berichten: 541
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:05

Ik herken het! Voor mij is de minst storende cap een uvex geworden (perfexxion II) maar ook daar krijg ik een licht drukpunt van op mijn voorhoofd. Alles geprobeerd, alle ovale liners, alle caps geschikt voor ovale hoofden. Merken aangeschreven, fabrikanten om hulp gevraagd, inlegstukken, Niks gevonden wat werkt. Ik heb zelf in een ruitersportzaak gewerkt, ook mijn collega's en vertegenwoordigers hebben toen meegedacht en gekeken, maar zonder echt succes. (Behalve dus de uvex, die voor 80% goed zit)

Ik moest soms veel te grote caps dragen om geen pijn te hebben, maar daar ging de veiligheid niet op vooruit. Maar goed, van Uvex draag ik nu een maat M/L op zn kleinst en die past dus redelijk. Succes.

Cchanny

Berichten: 8845
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:47

Ik herken het probleem helaas ook.

Uiteindelijk zit mijn oude vertrouwde HH nog steeds het lekkerst.
Heb diverse caps al geprobeerd. Maar het is het allemaal net niet.


Tijdens het passen zat de back-on-track ook wel erg fijn. Geen ruimte aan de zijkanten wat ik bij Casco en nog een aantal merken wel had.
Alleen na een aantal keer rijden krijg ik er een enorm zwaar hoofd van. Dus die ligt nu na 4x dragen ook ongebruikt in de kast .. Zo jammer ook vanwege de prijs.

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Cap op maat laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:56

Ik herken het ook. Niks leek fijn te zitten of stabiel te liggen.

Ik heb recent een Uvex gekocht.
Deze zit goed :D

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Cap op maat laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 15:28

Dit is heel herkenbaar! Maar het moet sowieso lukken! Ik heb een OneK cap schaal 1 met een ovale liner en die zit wel echt heel erg lekker. Ga eens naar een ruitersportzaak (Hypostore heeft een groot aanbod) en vraag eens om advies. Mij heeft dat toen goed geholpen en ik ben er erg blij mee

vera_pino

Berichten: 1896
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Asten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 00:10

Scum schreef:
Dan moet je een merk hebben wat geschikt is voor een ovaal hoofd. Samshield en KEP zijn voor onde hoofden. Heb je Charles Owen of BR al geprobeerd?
Kavalkade kan ook maar volgens mij worden die niet meer verkocht.


Het heeft vooral met de voering van de cap te maken. Je hebt Europees en Amerikaanse voeringen. De Europese is wat ronder en de Amerikaanse ovaler als ik het me goed herinner.

Kep is inderdaad voor ronde hoofden en deels voor ovale met de andere voering erin daar heeft het vooral mee te maken ik heb ook een ovaal hoofd en bij mij zit samenhield dus ook echt heel erg fijn. Terwijl Kep knelt en ik Calimero lijk. Charels Owen heeft ook twee varianten voor rond en ovaal maar zit mij ook niet lekker.

Ik heb overigens ook GPA gehad bij Emmers zeiden ze die niet passend te kunnen maken op mijn hoofd en dat ik echt voor iets anders moest gaan maar bij Brabants Ruiterhuis hebben ze me toen heel goed geholpen. Met verschillende inlagen tussen 59 en 60 in paste deze mij perfect dat was de first lady.

Dus ga naar een speciaalzaak waar ze echt cursus hebben gehad van de leveranciers en ze dus echt de ins- en outs van alle caps weten.

murls
Berichten: 125
Geregistreerd: 17-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-23 18:28

Bedankt voor jullie adviezen, erg fijn om te horen dat er opties zijn :o
Heb even een lijstje gemaakt met wat mij nu de beste opties lijken.

Heeft iemand advies voor een bepaalde zaak die veel (ovale) modellen/voeringen heeft liggen en waar je dus goed kan passen?
Liefst in noord/oost Nederland (maat 59/60).

Bielsje

Berichten: 1393
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Cap op maat laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 18:46

Als Emmeloord een beetje te doen is, zou ik absoluut naar Hypostore gaan!

LiannePuthzy

Berichten: 6995
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 18:46

murls schreef:
Bedankt voor jullie adviezen, erg fijn om te horen dat er opties zijn :o
Heb even een lijstje gemaakt met wat mij nu de beste opties lijken.

Heeft iemand advies voor een bepaalde zaak die veel (ovale) modellen/voeringen heeft liggen en waar je dus goed kan passen?
Liefst in noord/oost Nederland (maat 59/60).


Hypostore heeft veel

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Cap op maat laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 19:44

Ik was toevallig eergisteren in de Hypostore. Heel erg fijn geholpen weer en weet nu precies wat ik nodig heb.

Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Cap op maat laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 19:49

Fijn deze topic te hebben gevonden! Ik dacht dat ik de enige was met een 59/60 en ovaal. Waarbij je dus die druk krijgt op je voorhoofd.. Dus blijf je aan dat wieletje draaien!

Alleen jammer dat de caps allemaal snel 200 euro kosten.. Blijf hier zeker even volgen.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Cap op maat laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 20:17

OneK is echt wel veel ovaler dan andere merken

Ballard_L

Berichten: 2494
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Cap op maat laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 20:26

Ik heb ook een maat 58/59 en een ovaal hoofd. Ik heb een samshield en ben zo blij dat ik die toen heb aangeschaft! Geen hoofdpijn meer :) ik ben gewoon in de Divoza geweest in Leek, maar zou Hypostore ook zeker aanbevelen!

murls
Berichten: 125
Geregistreerd: 17-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-23 20:52

We zijn geslaagd! Bedankt voor de tips! *\o/*

Ben naar Hypostore geweest. Daar hadden ze superveel modellen, erg handig met die liners er in! Werd fijn geholpen daar, al voelde ik me wel schuldig met al die verschillende modellen en liners te passen, hele tafel lag vol :')

Uiteindelijk is het een Kask Cooki geworden, ze hebben hem aan de zijkant net een beetje opgevuld waardoor die nu erg fijn zit. Hopelijk bevalt ie goed straks. Wel een rib uit m'n lijf zeg :+ Maar hopelijk kan ik hier lang mee vooruit! Dit model is echt een aanrader voor mensen met hetzelfde probleem als ik!

LiannePuthzy

Berichten: 6995
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 20:55

murls schreef:
We zijn geslaagd! Bedankt voor de tips! *\o/*

Ben naar Hypostore geweest. Daar hadden ze superveel modellen, erg handig met die liners er in! Werd fijn geholpen daar, al voelde ik me wel schuldig met al die verschillende modellen en liners te passen, hele tafel lag vol :')

Uiteindelijk is het een Kask Cooki geworden, ze hebben hem aan de zijkant net een beetje opgevuld waardoor die nu erg fijn zit. Hopelijk bevalt ie goed straks. Wel een rib uit m'n lijf zeg :+ Maar hopelijk kan ik hier lang mee vooruit! Dit model is echt een aanrader voor mensen met hetzelfde probleem als ik!


Ik heb ook de kask kooki, inderdaad perfect, helaas moet ik mijne weer vervangen omdat ik 2 keer de grond heb geknuffeld waarvan 1x ik meerdere keren de vraag kreeg of ik zeker wist dat ik niet out was geweest

Dusty4life

Berichten: 13
Geregistreerd: 08-12-22

Re: Cap op maat laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 10:38

Ik heb altijd (Bijna altijd) bij de decathlon zo'n maat riem die je over je hoofd kan doen en dan heb je de goede en beste maak in een keer!
*\o/*

Dusty4life

Berichten: 13
Geregistreerd: 08-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 10:40

Ik heb altijd (Bijna altijd) bij de decathlon zo'n maat riem die je over je hoofd kan doen en dan heb je de goede en beste maak in een keer!
*\o/*

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Re: Cap op maat laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 21:25

Ik heb een tijd terug ook hetzelfde probleem gehad! Ik ben er nog steeds niet uit welke vorm mijn hoofd is, ik dacht ovaal maar zowel kep als samshield pasten niet :+
Die kooki hadden ze helaas niet in mijn maat toen maar die maat te groot zat beter dan alle anderen. Dus heb ik maar op de gok een maat 54 besteld en die zat als gegoten!
Wel wil ik graag nog een kask, zo een pure shine in antraciet, die vind ik echt prachtig! Maar de prijs iets minder :') dus voor dat grote broertje nog even sparen, dan doe ik mijn kooki voor het trainen en de kask voor wedstrijden en wanneer het heel warm is (want zoveel ga ik nu ook weer niet op wedstrijd), want die roosters lijken me wel echt geweldig! Maar dus nog even sparen, wellicht doe ik hem aan mezelf cadeau als ik mijn rijbewijs gehaald heb, of met mijn eerste loon wanneer ik afgestudeerd ben, ik vind wel een reden haha