Advies gevraagd over aanschaf ruiterboog

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Advies gevraagd over aanschaf ruiterboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-23 19:46

Hallo allemaal

Ik heb geprobeerd een bestaand topic te vinden, maar dat is niet gelukt.
Mocht deze toch bestaan, dan hoor ik het graag!

Ik schiet al enige tijd met een handboog en zou graag mijn paarden boogmak maken en aan de slag gaan met boogschieten te paard.

Als het gaat om barebows dan weet ik er wel wat van, maar ik weet nog erg weinig over ruiterbogen.

Voordat ik er eentje op de gok aan ga schaffen hoop ik hier tips en adviezen te krijgen.
Bv over het materiaal, formaat en het pondage.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 20:33

Fairbow heeft traditionele ruiterbogen, die worden ook gebruikt voor re-enactment. Dutch bow store heeft ze ook, die winkel is iets goedkoper. Beide winkels kunnen je goed adviseren over trekkracht en zo. Mijn dochter heeft de eagle derick 35 pond, die is ook lichter (vanaf 15 pond) te krijgen.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-23 20:48

Dankjewel voor je berichtje.
Schiet zij ook vanaf het paard, of vanaf de grond?
Ik hier ben vooral op zoek naar ervaringen, van mensen die zelf ook schieten. Dan kan ik die informatie meenemen in mijn overwegingen en bij het contact met de winkel. Het ontbreekt mij aan tijd om naar een winkel te gaan, die zijn helaas alleen in het zuiden van het land.
Laatst bijgewerkt door Alet op 01-02-23 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Pikkepor

Berichten: 3704
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 20:49

Ik heb een tijdje met een ruiterboog geschoten. Een Kaya KTB, een koreaanse ruiterboog gemaakt van fiberglas. Dus niet historisch, maar wel compact en lichtgewicht! Ik schoot met 35 pond, (recurve met 24 of 28 geloof ik?).

Mijn man had een mongoolse ruiterboog van Fairbow. Heel mooi om te zien (al vond ik de mijne ook mooi!), maar zwaar!! En een stuk langer. Eerlijk gezegd lijkt me dat niet handig als je echt vanaf een paard wil schieten.

Voor je een ruiterboog aanschaft, kun je niet met je huidige boog op je paard testen wat die ervan vind? :) het geluid, de beweging, dat lange ding naast hem...

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Re: Advies gevraagd over aanschaf ruiterboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-23 20:52

Dankjewel voor je berichtje, kan ik echt wat mee.
Mijn eigen boog is enorm. 1.70m denk ik.
Voor het geluid etc zou het kunnen om mee te oefenen, maar hij is niet erg handzaam om mee te paard te gaan.

Je tips wat betreft gewicht neem ik zeker mee!

tennan
Berichten: 3101
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Advies gevraagd over aanschaf ruiterboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 20:57

Je zou eens contact kunnen opnemen met (een van de leden van) Riders of the North. Zij schieten ook wel met ruiterbogen! Ze hebben wel een Facebookpagina.

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Advies gevraagd over aanschaf ruiterboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 20:59

Hier op bokt zit meen ik een jongeman die op redelijk hoog niveau schiet te paard.

Archer Siem of zoiets, meen ik.

Die weet er ongetwijfeld veel van!

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 21:01


Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 21:56

Alet schreef:
Dankjewel voor je berichtje.
Schiet zij ook vanaf het paard, of vanaf de grond?
Ik hier ben vooral op zoek naar ervaringen, van mensen die zelf ook schieten. Dan kan ik die informatie meenemen in mijn overwegingen en bij het contact met de winkel. Het ontbreekt mij aan tijd om naar een winkel te gaan, die zijn helaas alleen in het zuiden van het land.

Beide. Voor op de grond heeft ze een barebow (of flatbow?) 40 pond.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Re: Advies gevraagd over aanschaf ruiterboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-23 00:23

Dank allemaal voor de berichten en tips!

HBArrow
Berichten: 37
Geregistreerd: 18-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 13:05

Leuk dat je gaat boogschieten te paard! Ik doe het ook, en het is superleuk om te doen *\o/*
Ik heb zelf een Black Shadow van Freddie Archery van 30 Lbs. Ik vind hem heel fijn schieten. Hij is ook erg licht, ik heb eerder een hongaarse boog gehad en die was iets te zwaar om fijn mee te schieten vond ik.

Als je niet de mogelijkheid hebt om naar een winkel te gaan om de bogen te testen, kun je een kijkje nemen op het youtube kanaal van Armin Hirmer. Hij test bogen en maakt goede onafhankelijke reviews. Zo kun je een beetje een idee krijgen wat er allemaal op de markt is en wat jou de fijnste soort boog lijkt. Veel succes met je zoektocht!

beestenfreak

Berichten: 1313
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Advies gevraagd over aanschaf ruiterboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 13:33

Is het niet een idee om eerst een lesje te nemen? Is sowieso heel leuk om te doen en dan ervaar je hoe anders het schieten te paard is. Je schiet veel sneller achter elkaar dan vanaf de grond dus mij is verteld dat je echt een lichter pondage moet hebben dan normaal. Ik heb 2 jaar terug een lesje gedaan (en vroeger een paar jaar 'normaal' geschoten) en vond het echt heel leuk! Van de zomer wil ik een paar lessen met eigen paard gaan doen en op den duur ook een eigen boog aanschaffen dus ik lees nog even mee :D

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Re: Advies gevraagd over aanschaf ruiterboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-23 09:34

Dankjewel weer voor het meedenken en de adviezen

HbarcherSiem

Berichten: 76
Geregistreerd: 20-11-17
Woonplaats: LEUSDEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 09:48

Hoi Alet,

Ook maar even het antwoord dat ik je prive stuurde hier op het forum.

Wat een leuk idee. Ik heb je natuurlijk nooit zien schieten dus het is lastig te beoordelen welk pondage goed is voor jou. Dus een paar vragen. Wat is jouw treklengte? Hoe makkelijk gaat die 26 pond je af?
Ik verkoop zelf Aurora ruiterbogen uit Hongarije, voor 90 euro, 20 pond. Die zijn van fiberglas, breken niet zo makkelijk en zijn goed als eerste boog en om paarden mee te laten wennen. Alleen als je al lang boogschiet en ervaring hebt, zullen ze niet zo krachtig voelen als een gelamineerde boog. Ik schiet zelf met een Raptor van Simon van der Heijden. Die kosten zo'n 600 a 700 euro. Dat zijn top of the line bogen.
https://www.simonsbowcompany.com/

Op mijn facebook pagina (siemhorsebackarchery) kun je zien of ik bij jou in de buurt een keer training geef. Je bent altijd welkom dan. Je mag me ook altijd een filmpje sturen, dan kan ik iets beter zien hoe je uittrekt. **

groetjes Siem
https://siemhorsebackarchery.com/traini ... -te-paard/
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 09-02-23 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tel nr verwijderd

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Re: Advies gevraagd over aanschaf ruiterboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-23 20:55

Ontzettend fijn dat je zo uitgebreid hebt gereageerd.
Ik merk dat deze tak van sport bijna niet gedaan wordt, of in elk geval niet dat mij bekend geworden is, in het noorden van het land.
Inmiddels heb ik wat lijntjes uitgegooid en kan ik 5 verschillende bogen gaan proberen

HbarcherSiem

Berichten: 76
Geregistreerd: 20-11-17
Woonplaats: LEUSDEN

Re: Advies gevraagd over aanschaf ruiterboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 10:12

Hoi,

succes ermee!
Ik geef 5 maart training in Stadskanaal.

groetjes Siem

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Re: Advies gevraagd over aanschaf ruiterboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-23 13:45

Oh dat is nog relatief in de buurt, waar ben je die dag?
Kan ik gewoon komen kijken, of werkt dat anders?