Aankoop van nieuw paard, wanneer ben je beginner?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 23:12

BoktVerlaten schreef:
Vraag inderdaad goed door! Advertentieteksten zijn niet altijd even duidelijk!
....

“Een echte merrie…”
…dus let goed op vingers en tenen, houd voldoende afstand, en houd er rekening mee dat je de helft van de maand een compleet ander paard zult hebben.
.....

Count me in! Daar heb ik er twee van :j en ik wil niet anders! heerlijke Taarten zijn het die je een hoop kunnen leren, als je naar ze luistert zonder je eigen positie prijs te geven.

Merries die zo zijn heb je echt aan jezelf te wijten. De enkele keer dat er een fysiek of mentaal probleem aan ten grondslag ligt is verwaarloosbaar (maar ook die signalen kun je herkennen).

Melzazu
Berichten: 1785
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 23:16

BoktVerlaten schreef:
Vraag inderdaad goed door! Advertentieteksten zijn niet altijd even duidelijk!

Paard heeft een handleiding…”
…die volledig in het Chinees is, en we zijn ‘m bij de vorige verhuizing kwijtgeraakt.

“Paard is bekend met zadel en hoofdstel…”
…van een veilige afstand. Dichterbij konden we niet komen.

“Paard is licht aangereden…”
…totdat niemand op stal er meer op durfde.

“Paard is verkeersmak…”
…op een verlaten landweg tussen de velden.

“Paard is bomproof”
Paard is niet vooruit te branden.

“Paard is 100% bomproof”
Paard komt nauwelijks van de poetsplaats af.

“Paard is erg sensibel”
Paard is de bak niet rond te rijden zonder sprongetjes, bokjes en sprintjes.

“Uitstekend paard voor beginners…”
…want harder dan een sukkeldrafje loopt hij niet, dus aan een B-proef hoef je niet eens te denken.

“Een echte merrie…”
…dus let goed op vingers en tenen, houd voldoende afstand, en houd er rekening mee dat je de helft van de maand een compleet ander paard zult hebben.

“Prima fokmerrie”
Onberijdbaar, vreselijke bouw en stokkreupel, maar de baarmoeder doet het nog!

“Goed voorwaarts…”
…we hebben de rem nog niet kunnen vinden, dus we parkeren hem steeds tegen het hek.

“Op zoek naar een plaats met 24/7 weidegang…”
…want geen stal houdt deze brokkenmaker binnen.

“Zou het goed doen in de dressuurring…”
…want hij laat geen hindernis heel.

“Uitstekend springpaard”
Geen omheining houdt dit paard in de wei.

“Geweldig recreatiepaard”
Dressuur en springen kan hij niet, alleen voor stapritjes buiten is hij nog geschikt.

“Drie correcte gangen…”
…en een heleboel gekke dribbeltjes.

“Goede bewegingen”
Het lijkt wel modern ballet, hoe dit paard zich bokkend en trappend door de bak beweegt!

“Ideale kinderpony”
Te klein om op te rijden voor iedereen die van de basisschool af is, en te duur als grasmaaier.


_O- _O- _O-

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 23:22

Ts; ik weet niet wat ''normaal'' is, imo zijn beginners mensen die daadwerkelijk net beginnen en nog erg lopen te hobbelen en erg snel uit balans raken. Als jij correct met je dier aan de slag kan, dus respect op de grond, kan leiden zowel op de grond als onder het zadel, vind ik je al verder dan beginner.
Je kunt bij een paard dat jou aanspreekt gewoon je verhaal doen met je kennis en verleden in de paarden, ikzelf heb ook paarden verkocht ''niet voor beginners'' puur om geen mensen aan te trekken die nog hobbelde en balans zochten aan de teugels\gaan zitten gillen als er eens een sprintje word getrokken.

SjonnieZ

Berichten: 2327
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 23:39

Benzz schreef:
Aangezien meerdere mensen reageren met wat een onzin: Dat je zelf overtuigd bent van je kennis.......goed verhaal, lekker kort. Paardrijden is zo moeilijk dat een paar paarden niet voltooien, dan jij zelf vind dat het anders is. jammer voor je.



3 paarden in eigendom hebben of gehad hebben zegt niets maar dan ook helemaal niets over het aantal paarden dat iemand in zijn of haar leven gereden heeft noch over het aantal “meters” te paard dat gemaakt is.

Happinez

Berichten: 8375
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 00:07

Ach niet voor beginners word er vaak al snel bijgezet.
Ik zou eerst eens doorvragen op welke manier dat word bedoelt of waarop het is gebaseerd.

Django_Mette

Berichten: 1374
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Re: Aankoop van nieuw paard, wanneer ben je beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 09:05

Ik denk niet dat ik jou een echte beginner vind. Je hebt al eigen paarden gehad, je weet wat erbij komt kijken, welke verantwoordelijkheden je hebt, heel anders dan een beginner op de manege, die bij wijze van spreken al gilt als het paard zijn hoofd omhoog doet :')
Ik zou vragen hoe 'niet geschikt voor beginners' bedoeld wordt en uitleggen waar je zelf vandaan komt. Als je een paard tegenkomt waarvan je denkt: Dit zou hem kunnen zijn, ga er gewoon voor en als het niks is, weet je dat ook weer :)

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 09:07

Ik heb een paard die als ‘niet voor beginners’ geadverteerd stond. Hij is vooral sensibel en kijkerig. Dat maakt dat ie soms wat overtuiging nodig heeft en soms heftig/overdreven kan reageren op dingen. Als je weet hoe je hier mee om moet gaan en zelfverzekerd en rustig bent dan valt hier prima mee te werken. Maar ik snap wel dat ze hem niet aan een beginnende of onzekere ruiter wilden verkopen.

Als ik het zo lees ben je zelf nog onzeker. Ik zou dus ook niet gaan voor een paard die als ‘niet geschikt voor beginners’ geadverteerd staat. Zeker omdat je vooral buiten wilt rijden, dan is het juist fijn als je geen sensibel paard hebt die bij iedere boomstam omdraait. :)

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 09:12

Uitleg vragen is het beste idee. Als ik mijn (doodbrave) paard zou verkopen zou ik ook in de advertentie zetten dat hij niet geschikt is voor een beginner. Puur om mensen af te schrikken. Ik heb zoveel dingen mis zien gaan bij mensen die een eerste paard hebben (slecht passende zadels, geen tandarts laten komen, koliek niet herkennen) dat ik mijn paard daar tegen zou willen beschermen. Terwijl hij, als ik jou jezelf hoor beschrijven, goed bij je zou passen :)

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Aankoop van nieuw paard, wanneer ben je beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 10:03

Doorvragen kan nooit kwaad.

Maar vraag jezelf ook af: waarom zou je er uberhaupt aan beginnen? Als je al onzeker bent, en als je er al een tijd uit ligt, heb je dan werkelijk zin in die uitdaging? Of wil je gewoon weer lekker aan de slag?

Want meestal zetten ze het er toch bij omdat het paarden zijn waar tenminste 50% van de ruiters niet 1,2, 3 makkelijk en onbezorgd mee weg rijden. En er is ook geen enkele schande om (op dit moment) eender bij welke van die 50% te horen.

De keren dat ik het ben tegen gekomen was het bij jonge paarden die nog maar net onder het zadel waren. Dan moet je klein kunnen blijven in je hulpen en bewegingen en de paarden zelfvertrouwen kunnen geven als ze dat zelf even niet hebben. Anders gaat de spiraal snel de verkeerde kant op.
Bij 'makkelijke' paardenzijn er nog meeeer dan genoeg uitdagingen te vinden om echt fijn en in harmonie samen te werken en ben je ook nooit uitgeleerd.

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 10:29

Vikawiek, in het paarden houden (dus omgang en zorg) lijk je me echt geen beginner. Maar zoals al gezegd: meestal doelt 'niet geschikt voor beginners' in advertenties op een groen of sensibel of ril paard, in ieder geval een paard dat een zekere ruiter nodig heeft. Dus daar zou ik, als ik jouw verhaal lees, niet aan beginnen. Jij hebt een paard nodig dat je vertrouwen geeft (en daar is helemaal niets mis mee, integendeel). Veel succes met je zoektocht, ik hoop dat je een goede paardenvriend(in) vindt!

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Aankoop van nieuw paard, wanneer ben je beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 10:33

Geen beginner, wel onzeker.

Dat aangeven bij verkoper, en gericht vragen of het betreffende paard daar geschikt voor is.

Melzazu
Berichten: 1785
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Aankoop van nieuw paard, wanneer ben je beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 10:39

Als het bij een advertentie staat van een “handelaar” dan kan het maar zo zijn dat het paard best braaf is maar ze hebben deze paarden zelf vaak maar kort en vaak een ruiter die zeker geen beginner is. Ze weten natuurlijk niet in alle situaties wat dat paard doet. En die maken ook mee dat mensen 5 manege lessen hebben gehad en dan al een eigen paard willen kopen. Dat kost ze enorm veel tijd en levert ze niets op dus vandaar dat er dan ook vaak dit al bij staat om toch de serieuze kopers te krijgen.

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Aankoop van nieuw paard, wanneer ben je beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 10:49

Ik voelde me rij technisch ook geen beginner meer toen ik mijn eerste paard kocht. Ik was wel heel onzeker, maar had al jaren manege ervaring, een tijd privelessen gevolgd op een andere manege, meerdere verzorgpaarden waar ik mee gereden heb en heel veel buitenrij ervaring in Frankrijk opgedaan. Toen kwam dus mijn eerste paard en mijn toenmalige staleigenaar ging me lesgeven (gelukkig maar :') ) en die zei doodleuk dat ze me echt opnieuw moest leren zitten en rijden omdat het echt nergens op sloeg. Het was leuk recreatief gehobbel, maar rijtechnisch niet op orde. Toen heb ik pas geleerd wat echt rijden inhoudt. Nu met mijn nieuwe instructeur ben ik daar nog altijd mee bezig en heb ik 2x per maand rijles, gewoon omdat ik niet de kundigheid heb om alleen mijn paard correct te leren lopen en samen met een instructeur lukt dit steeds beter en beter. Anyhow, toen is mijn mening van wanneer je rijtechnisch een beginner bent toch flink verschoven haha. Zou mijzelf nog steeds in de lagere regionen zetten, ook na 2,5 jaar lessen met mijn eigen paard. Qua omgang en het houden van paarden weet ik dan weer heel veel en lees ik mezelf overal op in. Deze kennis wordt alleen vaak niet geaccepteerd omdat ik relatief jong ben en mijn eerste paard heb. Dan kloppen mijn ideeën automatisch niet voor de meeste mensen. :+

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 10:55

Ik ben geen beginner, absoluut niet, ik heb meerdere paarden op Z niveau gereden en zelfs eigen paarden beleerd maar zo gauw er een paard te koop staat met: niet voor beginners ga ik al niet kijken.

Ik ben geen held en ik vind mezelf geen topruiter. Ik moet een braaf fijn meewerkend paard hebben dat NIET sensibel of kijkerig is en overal spoken ziet. Vaak zijn de niet voor beginners paarden sensibel op een miscommunicatie in de zit, of als ze weg schieten weer wegschieten op de ruiter. Of paarden die niks in de mond kunnen hebben. Niks voor mij.

Dus als ik jou verhaal lees zou ik niet naar paarden gaan kijken waar dit bij staat.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 14-02-23 10:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 10:56

Lijsken schreef:
Uitleg vragen is het beste idee. Als ik mijn (doodbrave) paard zou verkopen zou ik ook in de advertentie zetten dat hij niet geschikt is voor een beginner. Puur om mensen af te schrikken. Ik heb zoveel dingen mis zien gaan bij mensen die een eerste paard hebben (slecht passende zadels, geen tandarts laten komen, koliek niet herkennen) dat ik mijn paard daar tegen zou willen beschermen. Terwijl hij, als ik jou jezelf hoor beschrijven, goed bij je zou passen :)

Dit is een ander typisch dingetje voor paardenmeisjes, het idee dat jij als enige goed voor je paard kan zorgen en niemand anders. Het is niet iets om trots op te zijn als je paard niet door beginners of andere ruiters gereden of verzorgd kan worden.

Het maakt trouwens wel degelijk uit hoeveel paarden je in handen hebt gehad of op hebt gezeten en het maakt ook uit wat je ervan hebt gebakken.

TS, begin bij het lezen van de advertenties en het kijken van foto's en filmpjes eerst bij de positieve dingen, dus wat spreekt je aan aan een bepaald paard en wat maakt dat je de advertentie nog een keer aanklikt? Mocht je in gesprek raken met de verkoper, dan mag je alle vragen stellend ie je wil.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 11:03

Ik ben geen beginner. Heb Z dressuur gereden, M gesprongen en paarden zadelmak gemaakt.
En ik reed toen het liefste op de paarden die op weinig hulp veel deden.
In mijn vorige leven :D :+
Paarden staan bijna 20 jaar aan huis.

Zou ik een advertentie zien staan met niet voor beginners zou ik er niet gaan kijken.
Ik ben de ruiter van vroeger niet meer, ik ben een stuk sneller onzeker als toen. Leeftijd speelt gewoon een rol.

Ik heb geen zin in een paard dat misbruik van mij gaat maken als ik even wat minder alert ben.
Die ik verplicht aan het werk moet zetten om de aandacht bij mij te vragen en te houden.
Waar ik strand naar voren moet rijden als er een blaadje scheef ligt en dat hij anders 6 meter opzij springt.

En dat soort paarden verwacht ik bij een tekst niet voor beginnende ruiter

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 11:25

Bij twijfel niet doen.

Daarnaast is beginner een ruim begrip. Ik heb dressuurles gehad van 2 ruiters die hoog rijden (GP niveau dressuur) en zij zeiden dat ik een gevorderde ruiter ben en zeker geen beginner. Desondanks heb ik nog geen heel onafhankelijke zit, en dat hebben zij ook echt wel gezien.

Wel ben ik ermee eens als je onzeker bent op een paard dat je geen sensibel dier moet nemen of een paard dat echt een zekere ruiter nodig heeft.

Uiteraard leer je ook uit je fouten. Ik heb zelf ook al eens een verkeerde keuze gemaakt gehad.

En wat hierboven gezegd wordt, leeftijd speelt een rol... Vroeger mocht je mij op elk paard zetten, nu ik 30 ben denk ik wel wat meer na over eventuele gevolgen bij een val.

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 11:39

Opmerking "niet voor beginners" heeft meestal weinig te maken met hoe goed iemand wel en niet kan rijden en welk lettertje bij zijn dressuurproefjes staat ;) het zijn meer paarden met een bepaald karakter waardoor je stevig in je schoenen moet staan om er iets mee te doen. Bijvoorbeeld gevoelig en voorwaarts of juist afwachtend en onzeker. Het is trouwens ook een overkoepelend begrip voor alle staatsgevaarlijke rotbokken met 1500 soorten probleemgedrag :+

Ik zit inmiddels aan mijn derde "niet voor beginners" paard op rij* en het is elke keer wat anders, het kan een dier zijn dat erg onbetrouwbaar is en daardoor oprecht gevaarlijk om op te zitten, of slechts eentje dat wat onzeker is, of juist een bomproof dier maar erg voorwaarts en relatief snel beledigd en bokkerig als de ruiter iets grofs doet of uit balans raakt. Bij twijfel gewoon contact opnemen en doorvragen :)

* ik moet er wel een beetje om lachen dat mijn Henk ook in "geen beginnerspaard" categorie viel :=

gomir

Berichten: 25535
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 11:52

DuoPenotti schreef:
Ik ben geen beginner. Heb Z dressuur gereden, M gesprongen en paarden zadelmak gemaakt.
En ik reed toen het liefste op de paarden die op weinig hulp veel deden.
In mijn vorige leven :D :+
Paarden staan bijna 20 jaar aan huis.

Zou ik een advertentie zien staan met niet voor beginners zou ik er niet gaan kijken.
Ik ben de ruiter van vroeger niet meer, ik ben een stuk sneller onzeker als toen. Leeftijd speelt gewoon een rol.

Ik heb geen zin in een paard dat misbruik van mij gaat maken als ik even wat minder alert ben.
Die ik verplicht aan het werk moet zetten om de aandacht bij mij te vragen en te houden.
Waar ik strand naar voren moet rijden als er een blaadje scheef ligt en dat hij anders 6 meter opzij springt.

En dat soort paarden verwacht ik bij een tekst niet voor beginnende ruiter


Echt precies dit! Als je er Z-springen en M-dressuur van maakt dan had ik dit geschreven kunnen hebben :D Al heb ik tussendoor nog wat jaren op een pensionstal doorgebracht i.v.m. vervolgopleiding in de stad en ze nu sinds 6 jaar weer aan huis.
Ik moet er gewoon met een gerust gevoel op kunnen gaan zitten als ik alleen thuis ben. Ze mogen echt wel een keer iets doen, maar die gekkenhuizen dat hoeft niet meer :+

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 12:35

Veronica2 schreef:
Lijsken schreef:
Uitleg vragen is het beste idee. Als ik mijn (doodbrave) paard zou verkopen zou ik ook in de advertentie zetten dat hij niet geschikt is voor een beginner. Puur om mensen af te schrikken. Ik heb zoveel dingen mis zien gaan bij mensen die een eerste paard hebben (slecht passende zadels, geen tandarts laten komen, koliek niet herkennen) dat ik mijn paard daar tegen zou willen beschermen. Terwijl hij, als ik jou jezelf hoor beschrijven, goed bij je zou passen :)

Dit is een ander typisch dingetje voor paardenmeisjes, het idee dat jij als enige goed voor je paard kan zorgen en niemand anders. Het is niet iets om trots op te zijn als je paard niet door beginners of andere ruiters gereden of verzorgd kan worden.

Het maakt trouwens wel degelijk uit hoeveel paarden je in handen hebt gehad of op hebt gezeten en het maakt ook uit wat je ervan hebt gebakken.

TS, begin bij het lezen van de advertenties en het kijken van foto's en filmpjes eerst bij de positieve dingen, dus wat spreekt je aan aan een bepaald paard en wat maakt dat je de advertentie nog een keer aanklikt? Mocht je in gesprek raken met de verkoper, dan mag je alle vragen stellend ie je wil.


Toch leuk als je als bijna bejaarde weer meisje wordt genoemd :D
Denk dat je mijn reactie niet goed leest. Mijn paard is door iedereen te rijden. Ik vertrouw de verzorging echter niet toe aan een beginner, omdat ik dat te vaak mis heb zien gaan door een totaal gebrek aan kennis. Als ik mijn paard daar bij verkoop tegen kan beschermen, dan zal ik dat altijd doen.
Laatst bijgewerkt door Lijsken op 14-02-23 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Eleeke

Berichten: 2032
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 12:36

Ja natuurlijk zijn we allemaal altijd beginners. Want je bent nooit uitgeleerd. Maar het gaat hier toch om het woord beginner in de context van een advertentie.

En TS, Als het paard je aanspreekt kun je altijd even bellen. Maar ik haak ( met 30+ jaar ervaring ) af als dat erbij staat.

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Re: Aankoop van nieuw paard, wanneer ben je beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 12:47

vikawiek
wat wil je gaan doen met je paard, elk paard kan naar je toe groeien maar als beginner - nieuwe combinatie - moet je wel weten of de klik er is en je met dit paard aan de gang wil/kunt

als je een zgn 'Leerpaard" gaat bekijken hoe ver is dat paard opgeleid en hoe ver staat dat van jou kennis en kunde,
ik denk altijd wat kan een leerpaard mij leren als ik de hulpen/niveau niet ken,

mogelijk kun je iemand mee nemen die onafhankelijk mee kijkt

_Lorette_

Berichten: 12085
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 12:50

Als het paard wel als braaf/betrouwbaar etc. wordt geadverteerd, maar er wordt ook vermeld dat deze niet geschikt is voor beginners, dan zou ik altijd om uitleg vragen.

Ik had een merrie die altijd betrouwbaar was. Nooit gekkigheid, mega verkeersmak, niet onder de indruk van gekke situaties. Maar ontzettend veel looplust, gevoelig op de hulpen én moeilijk uit te zitten. Ook ervaren ruiters konden daar moeite mee hebben of er onzeker van worden.

Nu rijd ik een paard voor een eigenaar waar ik zonder stress een beginnende ruiter op zou durven te zetten. Die is niet heet, nooit kijkerig, super safe. Maar ze is nooit door beginners gereden, dus we weten niet of ze wel zo braaf blijft zonder de training van een ervaren ruiter. Mogelijk is het alleen een automaatje in het narijden en kan een onervaren en onzekere ruiter er binnen de kortste keren niets meer mee. Om te voorkomen dat het achteraf een mismatch is, zou ik zelfs bij deze merrie zeggen dat ze niet geschikt is voor beginners.

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 13:14

Of je volgens wie dan ook een beginner bent maakt niet uit (OK, na 3 manegelessen zou ik het niet aanraden).
Je moet je vooral afvragen of je zin in uitdaging hebt.

Wat meerderen hier al zeggen, als je onzeker bent kan je best niet een onzeker of sensibel paard nemen.

Ik zou persoonlijk ook niet gaan kijken bij een paard waar 'niet voor beginners' bij staat.
Hobbel al een tijdje rond, meerdere paarden gereden en ingereden. Was vroeger de idioot die met grote vreugde op de wat hetere paarden reed. Maar de 'kijk mij eens' tijd is achter me. Nu wil ik gewoon lange teugel slenteren in het bos, àls ik al zin heb om te rijden. Dus wil ik gewoon een brave bok die z'n ding doet.

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 13:21

Om dan nog maar niet te beginnen over "uiterlijk vertoon".

Ik heb een Quarter gehad, als je die te veel aan z'n veren zat, ging ie bokken. Eigenlijk elke les wel standaard. Dat zag eruit alsof de wereld verging maar degene die reed kwam nooit verder dan: wat was dat voor rare galopsprong :? :? want het was gewoon uit te zitten, zonder veel moeite, zelfs door een nichtje die echt niet veel meer dan beginner was.

Ik reed weleens een paard voor iemand en daarvan hebben meerdere mensen gezegd: dat jij met dat paard durft te rijden? De eigenaar kreeg ook regelmatig de vraag of dat wel verantwoordt was.
Maar dat paard was prima te rijden, zelfs door relatieve beginners, als je je maar aan een paar afspraken hield en die waren vrij simpel. Dat was ook veel misbaar op de vierkante cm maar dat ging verder helemaal nergens over. Allemaal bluf.

Maar ik heb ook ooit een Fjordenveulen opgevoed. Dat is goed gekomen met dat beest maar hij heeft ons wel geleerd dat je soms alle kennis en regels overboord moet gooien en blanco opnieuw beginnen.
Niets in zijn opvoeding is volgens welk boekje dan ook verlopen maar hij had een fanclub waar de beste popsterren poepjaloers op zouden zijn!
Je kon er een kind mee het strand op sturen en er schriftelijke garantie bij geven dat er niks zou gebeuren.