Stijgbeugelriemen lengte - help??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arixanii

Berichten: 8
Geregistreerd: 18-02-23
Woonplaats: Kortrijk

Stijgbeugelriemen lengte - help??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-23 15:00

Hallo!
Ik heb stijgbeugelriemen van de maat 137cm en gebruik maar de kortste 2 gaten van de 12 die er zijn. Een van mijn gespen zijn kapot dus moet ik nu nieuwe kopen, zou ik beter voor een kortere maat 125cm gaan?
Alvast bedankt :)

san4nie
Berichten: 3565
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Stijgbeugelriemen lengte - help??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 15:40

Heb even op je profiel gespiekt en zie dat je 16 bent, je zal vast nog een paar cm groeien. Ik zou weer voor dezelfde maat gaan daarom.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Stijgbeugelriemen lengte - help??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 16:06

Een meisje groeit met de 16 meestal geen paar centimeter meer :)

Heb je last van het restant?
Rijden er ook anfere/langere mensen op je paard?

Arixanii

Berichten: 8
Geregistreerd: 18-02-23
Woonplaats: Kortrijk

Re: Stijgbeugelriemen lengte - help??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-23 17:27

Ik ben al jaren geen millimeter gegroeid.
Ik heb er niet echt last van, de stijgbeugelriemen die ik graag wil kopen zijn maar verkrijgbaar in maat 125cm dus wou ik graag weten of als ik die koop, het niet te kort ging zijn ofzo?
Alleen ik rijd ermee.

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Stijgbeugelriemen lengte - help??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 17:34

Ik zou enkele beugelriemen kopen als ik jou was. Dan kan je eventueel gaan voor de 60 cm.

Bates heeft hele fijne en die van wintec zijn iets goedkoper.

Dan heb je ook niet zo’n klein uitstekend lusje van je riem onder je been.

Freyr
Berichten: 693
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 17:38

Arixanii schreef:
Ik ben al jaren geen millimeter gegroeid.
Ik heb er niet echt last van, de stijgbeugelriemen die ik graag wil kopen zijn maar verkrijgbaar in maat 125cm dus wou ik graag weten of als ik die koop, het niet te kort ging zijn ofzo?
Alleen ik rijd ermee.


Nee hoor, 125 red je!

Rintah

Berichten: 2922
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 18:13

Arixanii schreef:
Hallo!
Ik heb stijgbeugelriemen van de maat 137cm en gebruik maar de kortste 2 gaten van de 12 die er zijn. Een van mijn gespen zijn kapot dus moet ik nu nieuwe kopen, zou ik beter voor een kortere maat 125cm gaan?
Alvast bedankt :)


Klinkt alsof je makkelijk 12cm (wat de nieuwe korter zouden zijn) over hebt met gaten. Qua lengte gaat dat dus makkelijk passen.

Wat je misschien wel even moet opmeten/nakijken is hoe veel lengte je over hebt van het "restant" wat door het lusje gaat. Het zou namelijk jammer zijn als dat net niet over komt met de kortere riemen en je je gaat irriteren aan het losse stuk wat dan extra onder je been hangt.

kleine02

Berichten: 2
Geregistreerd: 23-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 15:03

Hoi. Als je alleen de twee kortste gaten van de 12 beschikbare gebruikt, dan moet je waarschijnlijk echt overwegen om naar 125 cm te gaan. Voordat je deze keuze maakt, kun je echter het beste eerst controleren of je huidige maat je niet knelt en of er voldoende ruimte is voor aanpassing. Is alles in orde, dan kun je beter nieuwe gespen kopen of contact opnemen met een reparateur.

Bartholo
Berichten: 10
Geregistreerd: 27-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 18:00

Als je slechts de kortste 2 gaten van de huidige stijgbeugelriemen gebruikt en een van de gespen kapot is, kan het een goed idee zijn om kortere stijgbeugelriemen te overwegen. De maat 125cm zou mogelijk beter passen, maar het is verstandig om jezelf op te meten en de maattabel van de fabrikant te raadplegen om te bepalen welke maat het beste bij jou past. Het is belangrijk om stijgbeugelriemen te gebruiken die goed passen, zodat je veilig en comfortabel kunt rijden.