Airbag / air jackets merken, ervaringen etc.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Re: Airbag / air jackets merken, ervaringen etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 15:53

Mijn paard is wel heel braaf, maar die schrikt niet van de knal.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 17:21

Lithya schreef:
Kan iemand mij vertellen hoe de strap van de airjacket bevestigd moet worden?


Ik heb inderdaad ook aan de beugelophanging aan beide kanten.
Zit mij ook totaal niet in de weg!

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 17:52

oji schreef:
Ik heb in de winkel met een demo patroon gevoeld wat er gebeurd als hij afgaat. Geeft best een knal. Vraag me af of paarden daar nog van schrikken. Wel goed om een keer gevoeld te hebben wat er gebeurt.
.

Ik ben 1x vergeten los te klikken voor ik afsteeg, mijn paard keek een beetje verschrikt maar bleef gewoon staan; hij vond t leeglopen van t vest wel een beetje gek. Ik ben ook een keer echt in het bos gevallen en ook toen bleef mijn paard bij mij. Ik heb het idee dat in een groep Manege paarden de kans sowieso al groter is dat er meer paarden schrikken als er eentje schrikt en er iemand valt…
Ik heb overigens een point two, niet de mooiste maar wel heel comfortabel en luchtig.

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 18:25

Heb hem aan de beugelophang bevestigd en zat zeker niet in de weg. Twee rondjes 1.20m gesprongen. Dacht dat de cartridge wellicht iets zou storen, maar heb er niets van gemerkt.

oji

Berichten: 4251
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Airbag / air jackets merken, ervaringen etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 20:00

Ah dat Y stuk moet aan de beugelophanging. Ik dacht aan de oogjes vooraan en vroeg mij al af hoe ik dat ging bevestigen. Ik heb de airbag nog niet geprobeerd, paard staat nog bij de zadelmakmaker. Ik heb er nog niet opgezeten en hij heeft nog haar zadel op.

LuffB

Berichten: 1301
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: Airbag / air jackets merken, ervaringen etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 22:13

Het moet absoluut aan de beugelophanging, aan de D riempjes van je zadel kan het gebeuren dat je het D riempje van je zadel trekt en je airbag niet af gaat (naast dat je je zadel sloopt)

Ik heb hem hier een paar keer af laten gaan door te vallen, geen enkel paard in de les keek er van op of om. Zelfs mijn instructeur die hem nog niet in een groep af had zien gaan stond ervan te kijken dat niemand een kik gaf, die had dat ook anders verwacht.

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Airbag / air jackets merken, ervaringen etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 22:36

Point two airjacket, ik rij er weinig mee ivm warm en matig comfortabel. Ervaring met 2 keer opgeblazen, de ene keer kwam ik op de rug terecht en dat was ok, andere keer op de zijkant en dan heeft de airjacket weinig nut omdat ie daar niet opblaast.
Lees dat sommigen deze al jarenlang gebruiken, indien langer dan globaal 3 jaren dan type controle omdat deze meestal niet aan de huidige standaard voldoen.
Oude point two type kun je omruilen voor nieuw tegen betaling van 50% zie website.

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 00:01

Ik heb een hit Air jacket, maat s-xl geloof ik. Voordeel is dat je hem kan verstellen en dus over zowel een dunne als dikke jas aan kan doen. Dat verstellen is ook echt nodig want ik stapte vorige keer af zonder het riempje los te maken, maar omdat het vest te los zat werd deze naar boven getrokken en is hij niet af gegaan. Ik dacht eerst dat mijn jas bleef hangen aan het zadel, helemaal vergeten dat ik de airbag aan had. Een goede aansluitende pasvorm is dus echt belangrijk. Daarbij heb ik in het bevestigings elastiek een paar knopen moeten leggen omdat die voor mij echt te lang was, dan zou hij veel te laat af gaan. Als je gaat staan voor lichtrijden moet het koord op je hoogste punt al strak staan.

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Airbag / air jackets merken, ervaringen etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 02:27

Ik heb er inderdaad ook een flinke extra knoop in gelegd. Nog kan ik er per ongeluk net mee afstappen, dan staat hij precies volledig op spanning als ik op mijn tenen blijf staan. Hoop ook altijd maar dat ie goed af gaat, want achteraf heb ik contact opgenomen en de kleinste maat paard die getest was, was iets boven de 1.40 geloof ik. Mijn pony is 1.39. Dus ik heb niet eens garantie dat ie af gaat. Maar ga het niet vrijwillig uittesten. :+

Saaams

Berichten: 13267
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Airbag / air jackets merken, ervaringen etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 07:44

Ik heb na een val een equitheme helite gekocht. Enkele keren gedragen. Nu weer in de kast. Ik ben om 1 of andere reden met dragen als de dood dat ik val en hij dan af gaat. :+
Tussen mijn oren gaat het dus om dat af gaan van het airjacket. Niet zo zeer om de val.

Ik overweeg hem te verkopen. Maar vind ook lastig wat als je achteraf na evt weer een val denkt “had ik maar”

Ik heb trouwens een maat S. Je mag komen passen als je eens in de buurt bent.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 07:47

Saaams schreef:
Ik heb na een val een equitheme helite gekocht. Enkele keren gedragen. Nu weer in de kast. Ik ben om 1 of andere reden met dragen als de dood dat ik val en hij dan af gaat. :+
Tussen mijn oren gaat het dus om dat af gaan van het airjacket. Niet zo zeer om de val.

Ik overweeg hem te verkopen. Maar vind ook lastig wat als je achteraf na evt weer een val denkt “had ik maar”

Ik heb trouwens een maat S. Je mag komen passen als je eens in de buurt bent.


Een paard kan echt wel schrikken van dat afgaan. Ik heb gezien dat het paard hierdoor ook wegrent bij de ruiter en vervolgens ook niet meer bij de ruiter in de buurt wil komen.

Nynkex01
Berichten: 1121
Geregistreerd: 05-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 22:43

Celebi schreef:
Ik heb er inderdaad ook een flinke extra knoop in gelegd. Nog kan ik er per ongeluk net mee afstappen, dan staat hij precies volledig op spanning als ik op mijn tenen blijf staan. Hoop ook altijd maar dat ie goed af gaat, want achteraf heb ik contact opgenomen en de kleinste maat paard die getest was, was iets boven de 1.40 geloof ik. Mijn pony is 1.39. Dus ik heb niet eens garantie dat ie af gaat. Maar ga het niet vrijwillig uittesten. :+


Ze gebruiken ze toch ook voor motorrijden, die zijn ook geen 1.40

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 23:01

Nynkex01 schreef:
Ze gebruiken ze toch ook voor motorrijden, die zijn ook geen 1.40


Die worden vaak wel gelanceerd

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Airbag / air jackets merken, ervaringen etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 23:08

Dat is ook waar ik dan maar een beetje op 'hoop'. Als ik mijn pony een beetje ken dan val ik hoogstwaarschijnlijk van een jolige bok een keer. Dan maak je toch wat extra centimeters de lucht in.. :')

Lightninggg

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 12:59

Tazzey schreef:
Ik kan er niet heel veel over kwijt in detail. Het komt er kort op neer dat het air vest zeer ernstige en onherstelbare schade heeft aangericht door bot fragmenten van kapot geslagen wervels het ruggenmerg in te drukken. Door de kracht van het opblazen is dat gebeurt. Zou ik geen air vest hebben gedragen dan was de schade alsnog aanzienlijk maar was mijn ruggenmerg intact gebleven.
Hier is zeer grondig onderzoek naar gedaan.
De MMT arts begon bij het zien van dat vest op de plaats van het ongeluk al te vloeken. De trauma artsen in het ziekenhuis waren ook weinig enthousiast. Ik weet van behandelaars in het revalidatiecentrum dat ze liever een verbod op die dingen zien.


Hier ook een rotatieval gehad met een airbag en bij mij heeft dat ding net mijn leven gered. Denk wel dat hij al opgeblazen was toen paard en ik de grond raakten want ik was in de lucht al losgekomen van mijn paard

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 12:44

Nynkex01 schreef:
Celebi schreef:
Ik heb er inderdaad ook een flinke extra knoop in gelegd. Nog kan ik er per ongeluk net mee afstappen, dan staat hij precies volledig op spanning als ik op mijn tenen blijf staan. Hoop ook altijd maar dat ie goed af gaat, want achteraf heb ik contact opgenomen en de kleinste maat paard die getest was, was iets boven de 1.40 geloof ik. Mijn pony is 1.39. Dus ik heb niet eens garantie dat ie af gaat. Maar ga het niet vrijwillig uittesten. :+


Ze gebruiken ze toch ook voor motorrijden, die zijn ook geen 1.40

Toevallig heb ik mijn man voor de motor een airjacket gegeven toen ik mijn airjacket kocht, maar het hele systeem werkt anders. Zijn jacket is ook wat duurder omdat er meer technologie in zit. Zijn jacket zit namelijk niet vast aan de motor maar er zit een computertje in met GPS en bewegings sensoren die calculeren of jij valt of niet. Hij moet hem dus ook opladen, aanzetten en koppelen via de telefoon en zeggen dat hij aan het rijden is. Het ding gaat ook pas af boven een bepaald aantal km/u (geloof 15). Dus het principe is hetzelfde maar compleet andere techniek.

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 17:39

Scum schreef:
Saaams schreef:
Ik heb na een val een equitheme helite gekocht. Enkele keren gedragen. Nu weer in de kast. Ik ben om 1 of andere reden met dragen als de dood dat ik val en hij dan af gaat. :+
Tussen mijn oren gaat het dus om dat af gaan van het airjacket. Niet zo zeer om de val.

Ik overweeg hem te verkopen. Maar vind ook lastig wat als je achteraf na evt weer een val denkt “had ik maar”

Ik heb trouwens een maat S. Je mag komen passen als je eens in de buurt bent.


Een paard kan echt wel schrikken van dat afgaan. Ik heb gezien dat het paard hierdoor ook wegrent bij de ruiter en vervolgens ook niet meer bij de ruiter in de buurt wil komen.


Tja, tuurlijk kan een paard daarvan schrikken, maar een paard kan ook schrikken en wegrennen van het feit dat een ruiter eraf valt.
En mijn paard durft gelukkig nog in m’n buurt te komen, ook met vest aan :')
Maar zonder gekheid: de mijne vond het leeglopen raar en stond daar een beetje van te snurken maar kon daarna gewoon weer opstappen toen ik was ‘leeg gelopen’

@ Celebi, wat voor vest had jij ookal weer? Als ik afstap zonder te ontkoppelen blaast ie op en dat moet ook imo…nou heb ik ook wel een groot paard…

En ik lees hier over een aansluitende pasvorm: laat je goed adviseren voor je een airvest koopt, want hoe zo’n vest op je lijf moet zitten is afhankelijk van het type en merk. Een point two mag niet aansluitend zitten en hoort losjes: anders komt er bij een val juist heel veel druk op je lijf want hij blaast ook naar binnen op zogezegd. En ik ben smal van boven maar wel heel lang (1.85) dus moest daardoor ook een L/ XL anders was m’n onderrug niet goed beschermd. Dus ik zou niet zo snel een tweedehands vest kopen maar juist naar een winkel die je goed kan adviseren en waar je meerdere types kunt zien en voelen.
Mijn vest is onlangs na een paar jaar trouwe dienst door point two gereviseerd. Kostte ook de wereld niet en nou kan ik er weer een paar jaar tegen :j

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Airbag / air jackets merken, ervaringen etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 19:45

Lees ook goed het instructie boekje door dat erbij zit, daar staat alles in wat je moet weten, persoonlijk advies is ook goed natuurlijk. Mijn hit-air vest moet aansluitend zitten (ik had het over mijn eigen vest, dat had ik er misschien even bij moeten zetten).

Capriootje

Berichten: 6754
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-23 20:10

Ik ben inmiddels in bezit van de freejump airjacket. Dankzij de snelle service van hypostore :D Deze moet inderdaad ook aangesloten zitten. De maat M zat wel echt net te strak onderaan bij m’n (vrouwelijke) heupen maar deze in L zit fijn en ook prima qua lengte, erg blij mee!

Morgen direct te paard uitproberen, hoop niet de opblaas functie maar ben er 1 aan het zadelmak maken dus misschien ervaar ik het nog wel binnenkort :Y)

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 20:17

Capriootje schreef:
Ik ben inmiddels in bezit van de freejump airjacket. Dankzij de snelle service van hypostore :D Deze moet inderdaad ook aangesloten zitten. De maat M zat wel echt net te strak onderaan bij m’n (vrouwelijke) heupen maar deze in L zit fijn en ook prima qua lengte, erg blij mee!

Morgen direct te paard uitproberen, hoop niet de opblaas functie maar ben er 1 aan het zadelmak maken dus misschien ervaar ik het nog wel binnenkort :Y)


Hypostore wilde graag een demo doen, dus ik
heb in de winkel mogen ervaren hoe het voelt. eerlijk is eerlijk, ik zorg liever dat er geen herhaling komt.

oji

Berichten: 4251
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Airbag / air jackets merken, ervaringen etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 20:44

Ik heb ook de freejump bij hypostore gekocht. Idd M net te strak voor mijn heuoen maar de L zit perfect. Vind het ook net een prettiger idee met mijn jonkie en als dat niet meer nodig is dan sowieso fijn met springen. 1 keer rug breken omdat ik in een hindernis getorpedeerd wordt is wel genoeg en ook al te vaak in het verleden mijn ribben gekneusd op de balken.

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 20:48

Lithya schreef:
Capriootje schreef:
Ik ben inmiddels in bezit van de freejump airjacket. Dankzij de snelle service van hypostore :D Deze moet inderdaad ook aangesloten zitten. De maat M zat wel echt net te strak onderaan bij m’n (vrouwelijke) heupen maar deze in L zit fijn en ook prima qua lengte, erg blij mee!

Morgen direct te paard uitproberen, hoop niet de opblaas functie maar ben er 1 aan het zadelmak maken dus misschien ervaar ik het nog wel binnenkort :Y)


Hypostore wilde graag een demo doen, dus ik
heb in de winkel mogen ervaren hoe het voelt. Eerlijk is eerlijk, ik zorg liever dat er geen herhaling komt.

Ik denk dat het ook heel anders is als je er af valt (en de adrenaline voelt), dan ben je blij dat je het ding om hebt. Ik heb mijn vest ook gekocht n.a.v. recensie van iemand die hem heeft "uitgeprobeerd", die voelde wel wat druk op de ribben maar verder geen centje last ergens van.

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Airbag / air jackets merken, ervaringen etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 21:14

@Pallatin ik heb de Hit Air, maar met een kleine D pony van 1.39. Als ik eraf ga en op mijn tenen blijf staan staat het koord exact op volledige spanning. Kan 'm nog net losklikken. Een keer per ongeluk getest. :') Met ook maar een iets groter paard zou ie inderdaad meteen opblazen. En dat hoort ook, maar mijn kleintje zit net onder die grens blijkbaar.

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 21:23

xSCWx schreef:
Ik denk dat het ook heel anders is als je er af valt (en de adrenaline voelt), dan ben je blij dat je het ding om hebt. Ik heb mijn vest ook gekocht n.a.v. recensie van iemand die hem heeft "uitgeprobeerd", die voelde wel wat druk op de ribben maar verder geen centje last ergens van.


Had ik tijdens de demo al last van adrenaline, de dame die hem zou laten opblazen kreeg de plug niet verwijderd :+

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 23:02

Het blijft voor ons elke keer weer spannend om ze te laten ontploffen in de winkel :') al zovaak gedaan en dan toch _O- komt behoorlijk kracht bij kijken om die pen eruit te krijgen

De bodyprotector met airbag in moet juist wat losser zitten, moet vuist onder kunnen in verband opblazen.