Witte plekken van je laarzen krijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Witte plekken van je laarzen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-23 23:24

Hoi allemaal,
Mijn laarzen hebben aan de binnenkant (de kant bij het zadel en paard dus) dat er een soort witte schijn overheen zit. Dit is volgens mij vooral slijtage. Ook zie je dat het zwart iets minder diep zwart is dan eerst, dit is allemaal natuurlijk volkomen normaal maar hebben jullie tips om ze eens een makeover te geven?
Ik poets ze zelf altijd al met zwarte schoensmeer maar dat houd helaas niet lang.
Ik dacht al aan ze met indringverf weer opnieuw pikzwart te verven, iemand daar ervaringen mee? Of zijn er makkelijkere manieren?
Ik kijk morgen even dat ik een foto kan maken!

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: Witte plekken van je laarzen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 03:51

Is het geen huidvet ? Maak je de laarzen ook goed schoon? Ik vet mijn laarzen altijd in met leervet wat ik ook gebruik voor het zadel en hoofdstel. Mijn laarzen blijven er prima mee, heb ze al 10 jaar.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Witte plekken van je laarzen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 06:45

Het klinkt inderdaad of ze gewoon nog vies zijn met een laag huidvet. Je moet ze na het rijden altijd schoonmaken met een vochtig doekje. Nu er vermoedelijk wat achterstallig onderhoud is zou ik een vochtige doek met een druppelje afwasmiddel gebruiken (tegen het vet).

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-23 07:55

twinducklin schreef:
Is het geen huidvet ? Maak je de laarzen ook goed schoon? Ik vet mijn laarzen altijd in met leervet wat ik ook gebruik voor het zadel en hoofdstel. Mijn laarzen blijven er prima mee, heb ze al 10 jaar.

Ik ga heel eerlijk zijn, ik moet ze wel vaker onderhouden ja, maar mij zeiden ze altijd dat dat zadelvet niet goed was voor laarzen?



Kidde schreef:
Het klinkt inderdaad of ze gewoon nog vies zijn met een laag huidvet. Je moet ze na het rijden altijd schoonmaken met een vochtig doekje. Nu er vermoedelijk wat achterstallig onderhoud is zou ik een vochtige doek met een druppelje afwasmiddel gebruiken (tegen het vet).

Een vochtige doek met afwasmiddel kan ik nog wel eens proberen, dat durfde ik namelijk niet omdat ik bang was om ze stuk te maken.

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Witte plekken van je laarzen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 08:04

Dat is gewoon huidvet heeft iedereen. Elke keer na het rijden even schoonmaken en als er nu een dikke laag zit inderdaad even een sopje met afwasmiddel en daarna insmeren met ledergel.

Paardjes83
Berichten: 204
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 08:43

Naar aanleiding van je reactie dat je ze niet vaak schoonmaakt is het zeker huidvet. Zadelzeep reinigt goed en daarna invetten met Ledervet. Je kunt ook gekleurd levervet krijgen (zwart) Overal te krijgen.

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Re: Witte plekken van je laarzen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-23 08:50

maar hoe kan het dan dat dat ook bovenaan is terwijl daar je zadel zit?

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Witte plekken van je laarzen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 09:26

Kan het schimmel zijn? Want dat komt vaak van teveel vocht en vet niet goed uitpoetsen. Leer moet je ook echt op een droge plaats bewaren.

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Witte plekken van je laarzen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 09:32

Sommige laarzen hebben een coating over het leer, zou het kunnen dat die wat beschadigd is?

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 09:50

Dit zijn slijtageplekken van je binnenzijde van je kuiten op je zadelblad. Komt door de wrijving, en zorgt ervoor dat je kuiten grip hebben omdat het hierdoor wat stroever wordt. Als je laarzen nog nieuw zijn is het inderdaad nog gewoon zwart leer (en nog glad), maar het is normaal dat hier 'kale' plekken verschijnen. Als je dit probeert te verven of kleuren met schoenpoets of zwart ledervet krijg je alleen maar zwarte vlekken op je dekjes die je er niet meer uitkrijgt. Zou er niets aan doen, mijn laarzen rijden pas fijn als er zulke plekken aan de binnenzijde op m'n laarzen zitten, dan kan ik mijn benen veel stiller houden. Doe er ook wel eens indringverf op, zorgt zeker voor dat het weer donker is, maar pas op dat het niet gaat afgeven op dekjes.

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-23 10:19

BopjeBo schreef:
Dit zijn slijtageplekken van je binnenzijde van je kuiten op je zadelblad. Komt door de wrijving, en zorgt ervoor dat je kuiten grip hebben omdat het hierdoor wat stroever wordt. Als je laarzen nog nieuw zijn is het inderdaad nog gewoon zwart leer (en nog glad), maar het is normaal dat hier 'kale' plekken verschijnen. Als je dit probeert te verven of kleuren met schoenpoets of zwart ledervet krijg je alleen maar zwarte vlekken op je dekjes die je er niet meer uitkrijgt. Zou er niets aan doen, mijn laarzen rijden pas fijn als er zulke plekken aan de binnenzijde op m'n laarzen zitten, dan kan ik mijn benen veel stiller houden. Doe er ook wel eens indringverf op, zorgt zeker voor dat het weer donker is, maar pas op dat het niet gaat afgeven op dekjes.

Oke ja ik denk inderdaad ook dat het slijtage is, de buitenkant is ook gewoon nog mooi zwart.

Witte plekken was serieus overdreven (ik heb soms hallucinaties ofzo?) Het is meer dat het zwart geen diepzwart meer is. Hierbij wat foto´s
Afbeelding

Afbeelding

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Witte plekken van je laarzen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 11:28

Dat is één en al huidvet

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Re: Witte plekken van je laarzen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 11:43

dit is idd allemaal huidvet, doekje met een drupje dreft en ze zijn weer als nieuw.

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 13:15

Aan de enkel is inderdaad huidvet zo te zien, maar de plekken bij de kuiten zijn inderdaad slijtage door wrijving. In principe moet je laarzen gewoon met schoenpoets netjes houden anders wordt het leer te zacht (geleerd tijdens bezoek bij de Petrie fabriek), maar specifiek deze plekken kun je netjes houden door ze af en toe op te poetsen met wat lederdressing want met schoenpoets gaat dat afgeven, en eer keertje wat indringverf dan valt het monder op (wel voordat je er dressing op doet). Als je op je paard zit zie je er gelukkig toch niets van.

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-23 13:54

BopjeBo schreef:
Aan de enkel is inderdaad huidvet zo te zien, maar de plekken bij de kuiten zijn inderdaad slijtage door wrijving. In principe moet je laarzen gewoon met schoenpoets netjes houden anders wordt het leer te zacht (geleerd tijdens bezoek bij de Petrie fabriek), maar specifiek deze plekken kun je netjes houden door ze af en toe op te poetsen met wat lederdressing want met schoenpoets gaat dat afgeven, en eer keertje wat indringverf dan valt het monder op (wel voordat je er dressing op doet). Als je op je paard zit zie je er gelukkig toch niets van.

Die tip van dressing en indringverf is heel goed! Ik deed inderdaad altijd met schoenpoets

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Witte plekken van je laarzen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 15:12

Ze kunnen ook wel eens wit uitslaan door zout / zweet.

Goed schoonhouden en poetsen is in elk geval de oplossing