Help! Ik weet niet meer hoe ik verder moet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
J_58585
Berichten: 13
Geregistreerd: 02-05-23

Help! Ik weet niet meer hoe ik verder moet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-23 23:38

Hoihoi,
Ik heb nu 8 jaar lang serieus paard gereden, maar eigenlijk heel mijn leven al rond de paarden. Ik heb een tijd op een manege gereden en toen op een handelsstal. Daarna heb ik meerdere lease paarden gehad en toen ben ik naar een kleine manege gegaan waar ik ook heb gewekt . Nu heb ik de beslissing genomen en ben ik gestopt, omdat ik niet meer verder kom in de les en daardoor had ik er ook geen plezier meer in.
Nu rij ik alleen nog maar af en toe een buitenrit bij the Mill ranch.

Nu zit ik te twijfelen of ik voor deze winter een paard van ponyhof in winterstalling ga nemen omdat het voor mij volgend jaar een rustig schooljaar zou zijn. En ook omdat ik dan wat meer kan gaan paardrijden en hopelijk want mee variatie en uitdaging.

Qua ervaring en tijd zit ik dus goed, dit weet ik omdat ik al vaak bijna een eigen paard heb gehad maar die niet officieel van mij was.
Alleen weet ik niet of het financieel haalbaar is.

Ik zou eigenlijk liever een lease of bijrijd paard hebben maar daar zoek ik nu al meer dan 2 jaar voor en dat lukt mij echt niet in mijn omgeving ( krimpen aan den IJssel)

Nu wil ik jullie mening en advies over mijn idee en of jullie andere ideeën hebben om verder te komen!

Groetjes
Jolie

Birgit01

Berichten: 780
Geregistreerd: 12-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 00:24

Afbeelding
Ik vind het nog al pittige voorwaarden. Heb het al eens eerder gezien en vind het nogal wat dat ze verwachten dat je ook de dierenartskosten en inenting voor je rekening neemt. Een bijrijdpaard of pony lijkt me een veiligere keuze.

J_58585
Berichten: 13
Geregistreerd: 02-05-23

Re: Help! Ik weet niet meer hoe ik verder moet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 00:26

Ja dat vind ik ook alleen dit is echt omdat ik geen verzorg paard ofzo kan vinden. En ik heb echt ALLES geprobeerd

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 00:52

Birgit01 schreef:
[ [url=m/NkyJ3F.png]Afbeelding[/url] ]
Ik vind het nog al pittige voorwaarden. Heb het al eens eerder gezien en vind het nogal wat dat ze verwachten dat je ook de dierenartskosten en inenting voor je rekening neemt. Een bijrijdpaard of pony lijkt me een veiligere keuze.


Dan kan je net zo goed een eigen paard kopen en deze na 10 maand weer verkopen.
Wat als hij kreupel raakt als hij bij jou is? Ze kunnen niet eerder terug, dus dan heb je geen keus behalve de tijd uitzitten? Wat mag wel/niet qua behandeling in zo’n geval?

J_58585
Berichten: 13
Geregistreerd: 02-05-23

Re: Help! Ik weet niet meer hoe ik verder moet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 01:08

Ja dat is waar ik zou niet weten wat je wel en niet mag qua behandeling

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 01:11

Als ik het goed begrijp is een paard van de ponyhof voor de winter gewoon een bruikleenovereenkomst. Als je zo'n soort overeenkomst wil zou ik dat persoonlijk niet bij de ponyhof doen, maar bij een particulier met een contract waar alle mogelijkheden in zijn besproken. Deze zijn best te vinden, wel eens gezien dat een paard uit Groningen in bruikleen ging bij iemand in Zeeland, dus daar is wellicht nog naar te kijken.

J_58585
Berichten: 13
Geregistreerd: 02-05-23

Re: Help! Ik weet niet meer hoe ik verder moet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 01:54

Ja dat zou ook nog een optie kunnen zijn. Daar heb ik eerst ook naar gekeken alleen is dat echt te duur voor mij. Want dan is het vaak dat je een lease bedrag betaald + stalling en alles er omheen, dan heb je alleen geen dierenarts kosten maar je komt wel op het dubbelen qua geld uit.

JorineV
Berichten: 1092
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Help! Ik weet niet meer hoe ik verder moet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 07:16

Zo zeg, dat klinkt lucratief voor de Ponyhof. 10 maanden geen omkijken naar je dieren en je ontvangt nog honderden euro's ook.

TS, wat betreft de kosten voor lease of dierenarts, ligt er maar net aan wie het risico draagt. Betaal jij maandelijks een vast bedrag en draagt de eigenaar het risico voor onverwachte dierenartskosten - dan is dat voor jou een boel geld, maar je weet wel vantevoren hoeveel geld. Draag jij het risico, dan ben je met mazzel een stuk goedkoper uit. Maar heb je pech, dan blijf jij met torenhoge rekeningen zitten (voor een paard dat niet eens jouw eigendom is). Juist als je net wat krap zit, is dat een risico dat je imo moet zien te vermijden.

Josje_D
Berichten: 135
Geregistreerd: 16-05-12

Re: Help! Ik weet niet meer hoe ik verder moet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 08:39

Ben je bereid om echt een paard te leasen? Dat je dus een leasebedrag betaalt?
Bij de Waal bieden ze volgens mij regelmatig lease paarden aan. Ook in Lekkerkerk zit een stal die dit doet. Op deze manier kom je vaak ook in contact met paarden eigenaren, dat biedt misschien weer volgende mogelijkheden!

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 08:53

J_58585 schreef:
Ja dat zou ook nog een optie kunnen zijn. Daar heb ik eerst ook naar gekeken alleen is dat echt te duur voor mij. Want dan is het vaak dat je een lease bedrag betaald + stalling en alles er omheen, dan heb je alleen geen dierenarts kosten maar je komt wel op het dubbelen qua geld uit.

en nu betaal je wss 800 euro voor 10 maanden huur + 10*350 euro stalling + 5*45 euro hoefsmid (als die geen ijzers heeft, anders het dubbele) + 140 euro tandarts en inentingen.
= 4665 € voor 10 maand = 466.50 € per maand.
Lijkt me dat je voor minder dan de helft wel een halve stal of een lease kan vinden, die het hele jaar rond gaat met betere voorwaarden.

Hier bv betaal je 400 euro incl btw per maand voor een fulltime lease. Hierin heb je een fulltime eigen paard, die komt met gepast tuig, stalling, voer, DA en HS.
https://www.bbhetzoetepeerd.com/paarden-leasen
Voor 95 euro per maand heb je eentje voor 1 dag per week.

Bij de ponyheide betaal je 275 per maand voor fulltime. 90 voor 2 dagen, 135 voor 3 dagen.
https://www.ponyheide.be/paard-pony-leasen

Ik gok dat er dus wel zoiets in je buurt te vinden is.

Tatjanaa

Berichten: 2986
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Groningen

Re: Help! Ik weet niet meer hoe ik verder moet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 09:18

Als ik jouw was zou ik ook gaan kijken naar lease of bruikleen ergens anders. Hier betaal je een godsvermogen en als er iets is met het dier dan mag jij ervoor opdraaien. Lekker makkelijk verdient voor de Ponyhof...

Als je gaat leasen van een manege bijvoorbeeld betaal je een vast bedrag per maand voor het paard/pony. Daarbij hoef je zelf dus niet meer opzoek naar stalling. Daarin bestaan ook nog eens verschillen in full-time lease of voor vaste dagen in de week.

Als je lessen gaat nemen met een lease paard ga je denk ik wel weer inzetten op je leercurve. Dat is toch anders dan wat je voorheen had :)

Birgit01

Berichten: 780
Geregistreerd: 12-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 09:40

Misschien weet bokt iemand in jouw die op haar eigen paarden privé lessen geeft. Ik reed meer toen ik één keer in de week met mijn dochter op de manege reed dan nu ( 2 pony’s aan huis).

J_58585
Berichten: 13
Geregistreerd: 02-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 11:47

Josje_D schreef:
Ben je bereid om echt een paard te leasen? Dat je dus een leasebedrag betaalt?
Bij de Waal bieden ze volgens mij regelmatig lease paarden aan. Ook in Lekkerkerk zit een stal die dit doet. Op deze manier kom je vaak ook in contact met paarden eigenaren, dat biedt misschien weer volgende mogelijkheden!

Op de Waal heb ik heel lang gereden en ook gewerkt en dat is voor mij geen optie door de mensen….

J_58585
Berichten: 13
Geregistreerd: 02-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 11:50

Duhelo schreef:
J_58585 schreef:
Ja dat zou ook nog een optie kunnen zijn. Daar heb ik eerst ook naar gekeken alleen is dat echt te duur voor mij. Want dan is het vaak dat je een lease bedrag betaald + stalling en alles er omheen, dan heb je alleen geen dierenarts kosten maar je komt wel op het dubbelen qua geld uit.

en nu betaal je wss 800 euro voor 10 maanden huur + 10*350 euro stalling + 5*45 euro hoefsmid (als die geen ijzers heeft, anders het dubbele) + 140 euro tandarts en inentingen.
= 4665 € voor 10 maand = 466.50 € per maand.
Lijkt me dat je voor minder dan de helft wel een halve stal of een lease kan vinden, die het hele jaar rond gaat met betere voorwaarden.

Hier bv betaal je 400 euro incl btw per maand voor een fulltime lease. Hierin heb je een fulltime eigen paard, die komt met gepast tuig, stalling, voer, DA en HS.
https://www.bbhetzoetepeerd.com/paarden-leasen
Voor 95 euro per maand heb je eentje voor 1 dag per week.

Bij de ponyheide betaal je 275 per maand voor fulltime. 90 voor 2 dagen, 135 voor 3 dagen.
https://www.ponyheide.be/paard-pony-leasen

Ik gok dat er dus wel zoiets in je buurt te vinden is.


Ja dat is bij ons wel alleen heb ik bij alles in de buurt al een keer een lease paard gehad alleen passen de stallen en de mensen die daar werken+ paarden hebben geen klik… dit vind ik heel erg jammer want dit zou natuurlijk de beste optie zijn

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Help! Ik weet niet meer hoe ik verder moet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 11:54

Geen fokkers bij jou in de buurt die wel een ruitertje kunnen gebruiken voor hun pony's?

J_58585
Berichten: 13
Geregistreerd: 02-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 11:59

Punz schreef:
Geen fokkers bij jou in de buurt die wel een ruitertje kunnen gebruiken voor hun pony's?

Niet dat ik weet en het probleem is dus ook dat ik voor mijn leeftijd best wel groot ben maar mensen vinden me vaak te jong voor paarden maar ik ben te groot voor pony’s

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 12:11

Je bent 13 volgens je profiel? Ik weet niet of dat klopt?

Dan houdt het, rekening gehouden met het bovenstaande in, dat jou ouders de kosten dragen voor winterstalling. Je weet alleen niet of dit financieel haalbaar is?

Ik zou eerst met je ouders inchecken, want zoals hier boven al beschreven kom je excl. onverwachte kosten nog op een enorm bedrag per maand uit. Vergelijkbaar met het hebben van een eigen paard. De lessen die je wilt volgen om jezelf te ontwikkelen nog niet meegenomen…

Waarom ga je niet op zoek naar een goed aangeschreven adres waar je jezelf kunt ontwikkelen dmv privélessen en op paarden waar je iets van kunt leren?

Dan ben je maandelijks wellicht hetzelfde kwijt, ontwikkel je je zelf en heb je geen financiële risico’s. Wellicht bouw je daar je contacten wel weer in uit en resulteert het in een bijrijdpaard.

Ibbel

Berichten: 49150
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 12:59

J_58585 schreef:
Nu heb ik de beslissing genomen en ben ik gestopt, omdat ik niet meer verder kom in de les en daardoor had ik er ook geen plezier meer in.


Nu zit ik te twijfelen of ik voor deze winter een paard van ponyhof in winterstalling ga nemen omdat het voor mij volgend jaar een rustig schooljaar zou zijn. En ook omdat ik dan wat meer kan gaan paardrijden en hopelijk want mee variatie en uitdaging.


Waarom denk je dat je 'uitgeleerd bent' op de manege en met een tijdelijke pony van Ponyhof meer variatie en uitdaging hebt? Ik kan dat niet rijmen.
Jezelf en een pony of paard dagelijks of bijna dagelijks in je eentje bezig houden (je gaat niet dagelijks privélessen lijkt me) kost nog veel meer motivatie en kan nog veel sneller een sleur worden.

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 17:20

J_58585 schreef:
Ja dat zou ook nog een optie kunnen zijn. Daar heb ik eerst ook naar gekeken alleen is dat echt te duur voor mij. Want dan is het vaak dat je een lease bedrag betaald + stalling en alles er omheen, dan heb je alleen geen dierenarts kosten maar je komt wel op het dubbelen qua geld uit.

De meeste bruikleen overeenkomsten hoef je alleen voor de stalling etc te betalen. Dus niet zoals bij hier ponyhof daarnaast nog meer geld neer te leggen.

Quote van Paardencontracten:
Een Bruikleen Overeenkomst is een overeenkomst om niet. Dit houdt in dat je een paard of een pony van een ander kunt lenen en gebruiken en daarvoor ben je geen zogenaamde leasevergoeding verschuldigd. Je kunt als bruiklener het paard of de pony gebruiken alsof het min of meer je eigendom is.

Hier een topic met ervaringen van bruikleen:
[PP] Paard in bruikleen, hoe en wat?

Rodevlinder

Berichten: 2266
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 17:35

Wil je mij een pb sturen? Misschien weet ik wel iets.

J_58585
Berichten: 13
Geregistreerd: 02-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 17:38

Ibbel schreef:
J_58585 schreef:
Nu heb ik de beslissing genomen en ben ik gestopt, omdat ik niet meer verder kom in de les en daardoor had ik er ook geen plezier meer in.


Nu zit ik te twijfelen of ik voor deze winter een paard van ponyhof in winterstalling ga nemen omdat het voor mij volgend jaar een rustig schooljaar zou zijn. En ook omdat ik dan wat meer kan gaan paardrijden en hopelijk want mee variatie en uitdaging.


Waarom denk je dat je 'uitgeleerd bent' op de manege en met een tijdelijke pony van Ponyhof meer variatie en uitdaging hebt? Ik kan dat niet rijmen.
Jezelf en een pony of paard dagelijks of bijna dagelijks in je eentje bezig houden (je gaat niet dagelijks privélessen lijkt me) kost nog veel meer motivatie en kan nog veel sneller een sleur worden.

Ik denk dat ik uitgeleerd ben daar omdat ik daar in het hoogste niveau les heb en geen les krijg en Eigenlijk alleen maar dingen voor me zelf deed en de gangen enz niet zelf kon bepalen. Ik heb zeker de motivatie om elke dag bezig te zijn met een paard want dit heb ik eerder al gehad en toen vond ik dit heel erg leuk

J_58585
Berichten: 13
Geregistreerd: 02-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 18:03

PowerOfZoef schreef:
J_58585 schreef:
Ja dat zou ook nog een optie kunnen zijn. Daar heb ik eerst ook naar gekeken alleen is dat echt te duur voor mij. Want dan is het vaak dat je een lease bedrag betaald + stalling en alles er omheen, dan heb je alleen geen dierenarts kosten maar je komt wel op het dubbelen qua geld uit.

De meeste bruikleen overeenkomsten hoef je alleen voor de stalling etc te betalen. Dus niet zoals bij hier ponyhof daarnaast nog meer geld neer te leggen.

Quote van Paardencontracten:
Een Bruikleen Overeenkomst is een overeenkomst om niet. Dit houdt in dat je een paard of een pony van een ander kunt lenen en gebruiken en daarvoor ben je geen zogenaamde leasevergoeding verschuldigd. Je kunt als bruiklener het paard of de pony gebruiken alsof het min of meer je eigendom is.

Hier een topic met ervaringen van bruikleen:
[PP] Paard in bruikleen, hoe en wat?


Oh dat zou dan inderdaad een goed optie kunnen zijn ik ga er naar kijken! Dankje

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Help! Ik weet niet meer hoe ik verder moet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 18:35

Je bent nog vrij jong zie ik, waarom niet verder kijken naar een manege waar meer uitdaging is?

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Help! Ik weet niet meer hoe ik verder moet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 18:43

Als je echt 13 bent moet je nog jaren naar school met examens en weet ik wat. Waar ga je dan de tijd en het geld vandaan halen om goed voor een eigen paard te zorgen. Beter een bijrijd paard zoeken of op een manege blijven.

J_58585
Berichten: 13
Geregistreerd: 02-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 18:47

pillow schreef:
Als je echt 13 bent moet je nog jaren naar school met examens en weet ik wat. Waar ga je dan de tijd en het geld vandaan halen om goed voor een eigen paard te zorgen. Beter een bijrijd paard zoeken of op een manege blijven.

Tijd heb ik zeker omdat ik op een te laag niveau zit dus niks hoef te doen en examens zijn pas over 3 jaar