Rijlaarzen oprekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Selina

Berichten: 14299
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Rijlaarzen oprekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-23 13:50

Mijn laarzen willen helaas niet meer dicht.
Nu wil ik kijken of ik de kan laten oprekken.
Weet iemand waar dat kan ? Liefst omgeving Gelderland/Utrecht.
De plaatselijke schoenmaker vind ik een beetje eng want heb ik slechte ervaringen mee :o

Terug naar de winkel ermee kan niet want heb ze iets van 5 jaar terug door Celeris laten aanmeten.

Suzanne F.

Berichten: 49230
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Rijlaarzen oprekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:53

Je kan er beter een rits of elastiek in laten zetten. Oprekken geeft maar heel weinig ruimte extra. Met wat pech springen de naden kapot.

7September
Berichten: 94
Geregistreerd: 20-02-23

Re: Rijlaarzen oprekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 14:25

Ik heb mijn laarzen laten oprekken bij de schoenmaker in Hilversum (https://www.schoenmakerijpaulharmsen.nl/). Erg tevreden over. Vooraf wel gevraagd wat wel/niet mogelijk is.

Heb je al elastiek of een rits in je laars? Dan is oprekken niet (goed) mogelijk. Elastiek rekt niet mee en kan barsten.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27979
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Rijlaarzen oprekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 14:28

Ik heb mijn dure nieuwe rijlaarzen laten oprekken bij de plaatselijke schoenmaker. Die was heel eerlijk wat wel en niet kon, maar was ervan overtuigd dat wat ik wilde wel mogelijk was. Ze waren echt te krap rondom mijn kuit en nu passen ze prima.

Je moet iig niet met huistuinenkeukenmiddeltjes aan de slag willen gaan, zoals dingen die je op internet leest. Dus dan liever een schoenmaker in de buurt zoeken die goed bekend staat.

Selina

Berichten: 14299
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Rijlaarzen oprekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-23 14:39

Er zit al een rits in. Weet dus verder niet of het überhaupt mogelijk is hoor.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27979
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Rijlaarzen oprekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 14:46

Elastiek rondom de rits laten plaatsen dan, zou dat een optie zijn?

Sharnelle

Berichten: 19
Geregistreerd: 03-06-20
Woonplaats: Almere

Re: Rijlaarzen oprekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 15:03

Ik kreeg mijn laarzen wel dicht maar begonnen na 10 minuten pijn te doen van het knellen.
Deze heb ik alleen op de kuit laten oprekken bij mijn plaatselijke schoenmaker.

Als ze echt niet meer dicht willen zou ik de schoenmaker vragen elastiek langs de rits te plaatsen.
Met oprekken krijg je misschien 2 cm extra ruimte maar dit is dan vaak niet genoeg.
Je kan ook vragen of de schoenmaker er nieuwe en bredere ritsen in kan zetten. Dit heeft mij in het verleden wel eens geholpen bij laarzen die net niet dicht wilde.

7September
Berichten: 94
Geregistreerd: 20-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 15:11

Rije schreef:
Elastiek rondom de rits laten plaatsen dan, zou dat een optie zijn?


Ik heb rijlaarzen met idd een elastiek naast de rits nu. Heel blij mee. Echter heb ik de laarzen zo gekocht, en weet ik niet of een schoenmaker dit kan.

Welk merk rijlaarzen heb je? Kunnen zij niet iets voor je betekenen? Mijn laarzen hebben een nieuw elastiek gekregen van Petri een tijdje terug.

Selina

Berichten: 14299
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-23 15:39

Maar ik durf dus niet naar een willekeurige schoenmaker te gaan. Dus mocht iemand wel goede ervaringen hebben ergens.

Ze willen alleen de laatste 5 cm niet meer dicht dus denk niet dat ik nog super veel extra ruimte nodig heb. In theorie krijg ik ze nog wel dicht maar dat zit niet lekker :o

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27979
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Rijlaarzen oprekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 15:54

In Hattem zit een supergoeie, maar da's niet naast de deur...!

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 17:18

Bij mijn laarzen hebben ze laatst via de ruitersportzaak de ritsen iets wijder ingezet zoals ze dat noemden. Dus de rits wat wijder vast gestikt. Ik kreeg ze inderdaad ook nog wel dicht maar dan zaten ze wel veel te strak. Als ze helemaal niet meer dicht kunnen is dat niet altijd een optie. Ik vind het netjes gedaan.
Oprekken hadden we eerst geprobeerd maar dat deed niet genoeg.