Ontspannen als ruiter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Enzo_Ollie

Berichten: 779
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 14:06

Levita schreef:
Anders kan je kijken op https://www.znvr.nl


Bij die link moet je wel goed kijken of de praktijk nog bestaat of dat de fysio er nog werkzaam is, ik was/ben ook opzoek maar iemand die bijv. mij mij in de buurt zat was geen eens fysio meer :(

(ik was opzoek naar een nieuwe: ik vroeg aan m'n fysio of het kon dat ik last van m'n schoudrs/nek kon krijgen door sportbh, antwoord was "als je dat denkt moet je met gewone rijden". ik heb cup e/f....... -O- )

@TS voor jou gok ik te ver weg, maar misschien bij je werk/studie in de buurt: https://www.ruiterfysio.nl/

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Ontspannen als ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 14:13

Haptonomie heeft mij erg geholpen bij het leren ontspannen en het 'verbinden' van mijn gevoel en verstand. Ik had heel veel spanning in mijn lijf, terwijl ik in mijn hoofd ervan overtuigd was dat ik echt nergens last van had. Dat moest ik eerst aanpakken voordat ik kon leren ontspannen.

Roodvos

Berichten: 6667
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 14:38

DemiSisa schreef:
Buiten het rijden om merk ik ook dat ik het verschil tussen spanning en ontspanning niet goed voel. Meestal attendeert mijn buik me erop als ik heel erg gespannen ben. Ik heb prikkelbaar darm syndroom en stress/spanning slaat ook snel op mijn buik. Als ik echt iets overduidelijk aan moet spannen, dus bv. m'n armen als ik iets zwaars optil merk ik dat heus, maar bij kleinere dingen voel ik dat dus niet zo. Misschien voel ik het wel en weet ik gewoon niet 'wat' ik moet voelen.

Wat mij goed geholpen heeft om te leren voelen tussen aanspannen/ontspannen/schouders optrekken enz is Pilates. Ik ben daardoor veel bewuster geworden van spiergroepen en het aanspannen/ontspannnen.

Tevens train je bij Pilates ook je corsetspieren (in hippe taal je "core" genoemd). Zeker als je veel zittend werk hebt kunnen die vaak wel wat training gebruiken. Je corsetspieren heb je nodig om de beweging van het paard in je bovenlichaam op te kunnen vangen. Je kan daardoor beter je bovenbeen los(ser) laten waardoor waarschijnlijk ook je onderbeen stiller komt te liggen.

En bij veel Pilates oefeningen is er aandacht voor de combinatie ademhaling <-> aanspannen/ontspannen van de spieren. En zo te lezen is daar bij jou ook nog winst te behalen.

En tot slot: past het zadel bij je? Want als je zadel (twist) te breed voor jou is kan je oefenen tot je een ons weegt maar kan je nooit ontspannen in het zadel zitten. En het antwoord "ja, is aangemeten door een zadelmaker" is niet genoeg. Ik heb ooit een zadelmaker bij mijn paard gehad die mij gerust een voor mij veel te breed zadel had verkocht omdat "het paard heel breed was" en ik zou er wel aan wennen.
Bij een te breed zadel ga je de knieën afdraaien. Vervolgens staat er dan in het midden iemand te roepen dat je knie moet aanleggen en tenen naar binnen moet draaien. Je lijf gaat dan ergens anders compenseren. Meestal door naar voren te vallen -> "rechtop zitten!"-> holle rug -> knijpend bovenbeen -> klapperend onderbeen -> spanning.

DemiSisa

Berichten: 1028
Geregistreerd: 10-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-23 14:39

Art_Ificious schreef:
Heel herkenbaar helaas.
En jarenlang erg gespannen gelopen zonder het te beseffen.

Ik doe nu tijdens het rijden regelmatig mijn schouders ophalen, diep inademen en met uitademen m'n schouders laten zakken.
Als je een braaf paard hebt kan je ook met je armen even zwaaien/draaien.

Tijdens mijn werk (Orderpicker) loop ik bewust met mijn schouders naar achteren, ik duw ze dan zo ver mogelijk naar achter en hou dit even vast en na even diep inademen laat ik m'n schouders "vallen". Ik merk daarin echt wel verschil qua spanning.

De fysiotherapeut die ik heb doet ook fysio voor ruiters. Zo zijn er in Nederland vast ook wel te vinden.


Ik wil meditatie proberen maar ben er tegelijk ook wat bang voor... Zodra ik mijn omgeving niet meer int oog heb/niet meer naar geluiden focus wordt ik angstig.


Herkenbaar. Ik heb heel vaak ook gehoord, adem in en probeer via je armen weer uit te ademen. Heel leuk, maar ik zou echt niet weten waar ik moet beginnen met dat te doen. Als ik dit zo lees voel ik me echt een flapdrop eerste klas overigens :o

lies schreef:
Ik doe dit ook, sinds ik mijn sleutelbeen heb gebroken vorig jaar (met paard samen komen te vallen). Vind het heel lastig, want ik heb het helemaal niet door dat ik ze optrek, mijn instructrice hamert erop, maar ik voel het niet. Heb maar eens in de 2 weken les, de andere dagen dat ik rijd zit ik wrs continu met opgetrokken schouders. Geen tips van mij helaas, maar lees geïnteresseerd mee!


Ik heb wel vaker les, sowieso 1x per week privéles en op momenten dat ik kan vaak nog een groepslesje erbij, zoals gisteravond dus het geval was (in dit geval groepslesje met 2 personen). En al minstens een halfjaar elke keer weer. Heb nu een aantal keer gereden met een soort hesje om mn schouders in de hoop dat dat me zou helpen mn schouders wat meer naar achteren te houden en te ontspannen, maar dat heeft niet geholpen helaas.

_Tarzan schreef:
Eerst op naar die fysio! :D
Begin daarna eens weer helemaal van voren af aan. Teugels los of heel los vastpakken zodat je paardlief niet stoort en zo aan je complete zit werken. Iemand naast je die je elke seconde vertelt handen rechtop, handen rechtop, handen rechtop of uitademen, inademen, uitademen of benen stil of whatever werkt serieus het beste. Dat even terug naar de basis en iemand ernaast die telkens blijft herhalen heeft mijn zit behoorlijk verbeterd en ik zit nu ook veel ontspannender erop :D


Ik zal mijn instructrice eens vragen of ze me daar ter zijner tijd eens mee wil helpen. Denk dat het in ons geval ook een stukje rijtechnisch probleem is wat mijn houding 'versterkt'. Mijn paard is liever lui dan moe, wel gewoon voorwaarts maar teveel met de 'rem' erop en ook niet goed genoeg aan mn been. Zodra hij wel goed aan mn been is kan ik mijn benen al veel stiller houden door alleen maar te letten op hakken netjes 'uitdrukken'. Heb nu via pb dus een fysio gevonden waar ik contact mee ga zoeken. :D

Nezzie schreef:
Voor het aanleren van spanning / ontspanning op de juiste plaatsen kun je ook kijken naar Mensendieck of Ceasar therapie.

Om je lichaam te leren voelen: installeer de Insight Timer app en luister voor het slapen gaan een Body Scan, dan wordt je door je lichaam heen gepraat en span je alles even heel bewust aan en laat weer los.

Verder om over na te denken: komt de spanning in je spieren voort uit spanning in je lichaam, of komt het uit spanning in je hoofd? Is paardrijden ontspanning of eigenlijk een beetje stress? Moet je het te goed doen?


Ceasar therapie heb ik vorig jaar gehad, kan niet zeggen dat het me echt geholpen heeft behalve dat ik minder last van mn rug heb en ze me af en toe laat afvragen of alles in mijn rug wel goed zit. Gezien ik tijdens de intake de vraag kreeg (toen ze naar mijn rug keek): 'Ben je bekend met scoliose?'. Maar daar is ze daarna nooit meer verder op ingegaan. Maar voor wat ik nu zoek denk ik dat dit me niet echt verder gaat helpen.

De app ga ik eens downloaden!

Momenteel is paardrijden niet heel vaak meer echt een ontspanningsmoment. Het rijden gaat alleen maar slechter in plaats van beter. Waar we in september nog punten boven de 200 reden in de B, de laatste wedstrijd niet eens winst en die lijn ging heel langzaam maar zeker naar beneden dus.. Dat heeft mentaal ook wel voor het een en ander gezorgd, zit niet zo fijn in mijn vel momenteel. Gaat al wel weer beter heb ik het idee, maar ik ben er nog lang niet.

LWDaisy schreef:
Komt de spanning voort vanuit angst/stress te paard? Of loop/zit je altijd met een gespannen lichaam?
Als het alleen te paard is, zal de oplossing waarschijnlijk anders zijn dan wanneer je altijd met een gespannen lichaam rondloopt denk ik.

Bij mij komt het voort vanuit spanning te paard, een fractie angst. Ik probeer dan bewust op mijn ademhaling te letten. Maakt niet uit dat dat dan niet via je neus gaat, gewoon heel bewust in- en uitademen via je mond werkt ook al.

Ivm je benen: zonder beugels rijden. Of met, maar dan een gaatje langer.

Moeilijk hoor, je lichaam op commando laten ontspannen :j Ik klem mijn kaken altijd heel erg op elkaar, altijd. Ik ben me daar al jaren van bewust - maar ik doe het nog steeds. Wel minder dan vroeger, omdat ik me er bewust van ben en geleerd heb "los te laten", maar dat kan/hoeft natuurlijk pas wanneer ik ze weer eens op elkaar geklemd heb :') Dus ik doe het helaas nog steeds, maar omdat ik er wel aan probeer te denken kan ik mijn kaken wel weer ontspannen. Vooral in de winter is het nog erger, dan is het ook nog eens een reactie op de kou.


Ik heb niet het idee dat ik te paard (op het moment zelf) echt spanning/stress ervaar. Ik ben zoveel met andere dingen bezig (alsin, het rijden zelf) dat ik echt geen ruimte heb in mn hoofd om over andere dingen na te praten. Ik weet wel dat ik buiten het rijden om ook echt wel vast in mn lijf zit, dus dat ik in het gewone leven ook gespannen ben.

Qua beugels ben ik al aan het proberen ze wat langer te doen. Ik zal even foto's onderaan deze post zetten van mijn houding in galop en draf. Geen idee of dat nog wat duidelijkheid kan geven voor sommige bokkers. :)

Elisa2 schreef:
Naast alle goede tips die al gegeven worden kan ik je echt enorm Tai Chi Tao aanraden. Dat is een soort meditatie in beweging waarbij je dus echt bewust leert te voelen en te ontspannen in je lichaam zonder dat je er eigenlijk zelf wat aan hoeft te doen. Het zal ook je ademhaling verbeteren, want de (hoge) ademhaling en gespannen spieren zijn aan elkaar verbonden. Doordat je je lichaam gaat voelen, ga je ook het verschil voelen tussen gespannen en ontspannen en leer je tools om van gespannen naar ontspannen te gaan wat het paardrijden enorm zal verbeteren. Want alleen een ontspannen ruiter kan het paard goed voelen.

Het beste is het om dit te leren in real life in een groep.


Dank, ga ik eens naar kijken. En wat je zegt klopt inderdaad. Ik heb al moeite met voelen of ik op het goede been aan het lichtrijden ben momenteel. Of mijn paard goed actief is, zn rug goed gebruikt ed voel ik allemaal niet :o

jetm schreef:
Die vraag van Daisy hierboven had ik ook, merk je ook veel (lichamelijke of mentale) spanning in andere gebieden van je leven, of echt alleen bij paardrijden ?

Alleen bij paardrijden zou het een "technisch" probleem kunnen zijn. Als jij niet in balans zit vanuit je centrum dan moeten andere delen van je lijf aanspannen om het evenwicht te bewaren.
Dan zou Centered Riding ® of op een simulatorpaard je kunnen helpen zodat je bewust aan je zit kunt werken.

Als je bang bent tijdens paardrijden spant je lijf ook aan. Dan zou je aan de angst kunnen werken (mentaal en fysiek) waardoor je lijf leert ontspannen en signalen aan het hoofd geeft dat het allemaal niet zo spannend is. Dan gaat het bijvoorbeeld over de psoas spiergroep.

Als je verder ook gespannen bent kan het zijn dat je zenuwstelsel niet meer helemaal in balans is en daar zijn weer andere oefeningen (o.a. ademhaling en meditatie/mindfulness) voor. En daar is vaak nog een hoop verbetering mogelijk, ook als je denkt dat dat niet zo is ....

Lichaamsgerichte therapeuten kunnen helpen, Centered Riding instructeurs, bodyawareness, embodiment ....

En hele simpele tip is gapen, als je gaapt moet je ook andere delen van je lijf loslaten (zoals bv, hoe raar het ook klinkt, je heupen)

Zelf volg ik op dit moment een hele gave online cursus van Noora Ehnqvist die je ook heel lichaamsbewust maakt en ze legt alles zo goed en duidelijk uit dat ik eigenlijk blij ben dat het niet live is, zodat je alles rustig terug kunt kijken/luisteren. En minstens 1x per jaar zie ik haar wel live ...


Ik merk het vooral tijdens het paardrijden, maar buiten het rijden om is het ook aanwezig. Alleen dan 'merk' ik het niet zo, omdat ik het dan gevoelsmatig niet nodig heb/er niet bij stil sta?

Dank voor de link, ga ik eens naar kijken. Centered Riding spreekt me sowieso gigantisch aan, dus daar wil ik eens naar kijken inderdaad. Maar tegelijkertijd denk ik ook dat teveel in 1x doen juist voor verwarring gaat zorgen bij mij (ondanks dat ik het liefst alles tegelijkertijd begin om maar zo snel mogelijk verandering te merken).

Beemsterkaas schreef:
Wat misschien leuk is voor thuis / tijdens studeren, is zo'n gymbal. Zet jezelf voor de spiegel en kijk, experimenteer met verschillende houdingen etc.

Heb je als kind veel kilometers gemaakt zonder zadel? Ik vind dat dat goed helpt om echt te leren zitten, op een spontane manier. Misschien kun je daar alsnog mee beginnen, eventueel met voltigeersingel en iemand die jou wil helpen hiermee. Meer voeling krijgen met de paardenrug, vanuit je zit en met je benen als belangrijke steunpilaren voor je paard.

Een goede houding visualiseren wil ook helpen. Kijk veel naar dressuurvideo's en voel jezelf gerust een Anky (of wie je maar wil) als je aan het rijden bent.


Zo'n bal heb ik, al merk ik dat ik het dan heel lastig vind echt na te bootsen hoe je echt op een paard hoort te zitten op zo'n bal. Denk dat mijn bal daar net een slag te klein voor is.

Als kind zijnde reed ik met regelmaat zonder zadel, ook op de manege, bijna elke les vroeg ik wel om een stukje zonder zadel te mogen rijden en vaak mocht dat ook. Later met verzorgpony ook wel vaak gedaan. Met mijn vorige bijrijdpaard ook nog, alleen mijn huidige paard geeft aan het zonder zadel niet zo heel prettig te vinden, dus de laatste keer dat ik dat gedaan heb is al zeker een jaar terug.

pluisje88 schreef:
Ik heb zelf onwijs veel baat gehad bij centered riding lessen. Dat was een hele openbaring.

Heb daarnaast ook veel baat gehad bij Haptotherapie, meditatie, mindfullness en dergelijke. Maar daar zal niet iedereen voor open staan. Centered riding is heel praktisch in te zetten voor je paardrijskills en daarmee ook meteen lekker laagdrempelig.


Centered riding wil ik inderdaad ook gaan proberen. Maar eerst de fysio :)
Dus nu op zoek naar een centered riding instructeur in mijn omgeving.

-----------

Hieronder dus even 2 rijfoto's:

Draf:
Afbeelding

Galop:
Afbeelding

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Ontspannen als ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 14:45

Ik zou als ik jou was beginnen met centered Riding en het niet aansluiten aan de fysio doen. Als ik je rijfotos zo zie zul je mega veel baat hebben bij al een paar lesjes. Heel wonderlijk hoe het effect daarvan is.

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 15:03

Ik denk aan cesartherapie. Je kunt daar heel veel aan hebben als het gaat om leren om goed te ademen, en ze hebben allerlei oefeningen om bewust te worden van wat je lijf doet en of er spanning zit. Kun je ook prima tijdens je reistijd doen. Mijn ervaring is dat ze korte, laagdrempelige oefeningen meegeven en erg kijken naar je persoonlijke situatie. Heb er echt goede ervaringen mee.

7September
Berichten: 94
Geregistreerd: 20-02-23

Re: Ontspannen als ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 15:12

Ik heb niet alle berichtjes gelezen, wellicht heeft iemand het dus al gezegd.

Heb je al is aan acupunctuur gedacht? Ik ben hiermee begonnen omdat ik erg slecht ben in ontspannen (ook op de bank thuis niet). En er zijn nog wat andere redenen dat ik begonnen ben met acupunctuur ;).

Ik ga de tips nog even doorlezen, denk dat ik er zelf ook iets aan zal hebben :)

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 15:16

Het ligt er helemaal aan waar de spanning vandaan komt, een fysiobezoek kan nooit kwaad. Als jouw lichaam iets compenseert oid kan je allerlei houding en zit lessen nemen, maar ga je niet het resultaat krijgen. Of als het jouw natuurlijke houding is, ga je het ook niet redden met alleen te paard eraan willen werken. Als jij je focust op spanning er armen en het komt uit nek of noem maar op zal het telkens terug blijven komen
Zo'n hesje voor schouders gaat je ook nooit helpen ontspannen. Het zet je juist vaster en onbewust ben je toch telkens bezig er tegenin te gaan als dat jouw natuurlijke houding is. Het is symptoombestrijding of verbloemen van het probleem, maar geen oplossing of hulpmiddel, want jouw spieren hoeven het niet zelf te doen.

Je hebt allerlei opties en het wisselt per persoon wat helpt, dus eerst moet je toch even kijken of de spanning ergens vandaan komt. Voor mij werkt mensendieck en caesar therapie dus helemaal niet. Ook houding en zit lessen niet, omdat het niet bij paardrijden alleen gebeurt. Het is een gevolg van allerlei problemen in lichaam en voorkeurshouding daardoor.
Met alleen maar aandacht daaraan besteden met rijden maakte ik het alleen maar erger. Zelfs de oefeningen die je zelf doet kunnen spanning verergeren als je ze net niet goed uitvoert.

DemiSisa

Berichten: 1028
Geregistreerd: 10-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-23 16:02

Enzo_Ollie schreef:
Levita schreef:
Anders kan je kijken op https://www.znvr.nl


Bij die link moet je wel goed kijken of de praktijk nog bestaat of dat de fysio er nog werkzaam is, ik was/ben ook opzoek maar iemand die bijv. mij mij in de buurt zat was geen eens fysio meer :(

(ik was opzoek naar een nieuwe: ik vroeg aan m'n fysio of het kon dat ik last van m'n schoudrs/nek kon krijgen door sportbh, antwoord was "als je dat denkt moet je met gewone rijden". ik heb cup e/f....... -O- )

@TS voor jou gok ik te ver weg, maar misschien bij je werk/studie in de buurt: https://www.ruiterfysio.nl/


Klopt, maar gelukkig staat er een op die daadwerkelijk nog werkzaam is als fysio. Dus dat klopt :)
ruiterfysio is zo'n 3 kwartier vanaf mijn huis.

Vanillia schreef:
Haptonomie heeft mij erg geholpen bij het leren ontspannen en het 'verbinden' van mijn gevoel en verstand. Ik had heel veel spanning in mijn lijf, terwijl ik in mijn hoofd ervan overtuigd was dat ik echt nergens last van had. Dat moest ik eerst aanpakken voordat ik kon leren ontspannen.


Dat klinkt veelbelovend. Zoals ik er nu over denk wil ik nadat ik bij een fysio ben geweest inderdaad nog naar praktijk voor haptonomie om daar verder te gaan. :)

Roodvos schreef:
DemiSisa schreef:
Buiten het rijden om merk ik ook dat ik het verschil tussen spanning en ontspanning niet goed voel. Meestal attendeert mijn buik me erop als ik heel erg gespannen ben. Ik heb prikkelbaar darm syndroom en stress/spanning slaat ook snel op mijn buik. Als ik echt iets overduidelijk aan moet spannen, dus bv. m'n armen als ik iets zwaars optil merk ik dat heus, maar bij kleinere dingen voel ik dat dus niet zo. Misschien voel ik het wel en weet ik gewoon niet 'wat' ik moet voelen.

Wat mij goed geholpen heeft om te leren voelen tussen aanspannen/ontspannen/schouders optrekken enz is Pilates. Ik ben daardoor veel bewuster geworden van spiergroepen en het aanspannen/ontspannnen.

Tevens train je bij Pilates ook je corsetspieren (in hippe taal je "core" genoemd). Zeker als je veel zittend werk hebt kunnen die vaak wel wat training gebruiken. Je corsetspieren heb je nodig om de beweging van het paard in je bovenlichaam op te kunnen vangen. Je kan daardoor beter je bovenbeen los(ser) laten waardoor waarschijnlijk ook je onderbeen stiller komt te liggen.

En bij veel Pilates oefeningen is er aandacht voor de combinatie ademhaling <-> aanspannen/ontspannen van de spieren. En zo te lezen is daar bij jou ook nog winst te behalen.

En tot slot: past het zadel bij je? Want als je zadel (twist) te breed voor jou is kan je oefenen tot je een ons weegt maar kan je nooit ontspannen in het zadel zitten. En het antwoord "ja, is aangemeten door een zadelmaker" is niet genoeg. Ik heb ooit een zadelmaker bij mijn paard gehad die mij gerust een voor mij veel te breed zadel had verkocht omdat "het paard heel breed was" en ik zou er wel aan wennen.
Bij een te breed zadel ga je de knieën afdraaien. Vervolgens staat er dan in het midden iemand te roepen dat je knie moet aanleggen en tenen naar binnen moet draaien. Je lijf gaat dan ergens anders compenseren. Meestal door naar voren te vallen -> "rechtop zitten!"-> holle rug -> knijpend bovenbeen -> klapperend onderbeen -> spanning.


Dank, ga ik ook zeker eens naar kijken voor na de behandeling bij de fysio!

Ik denk dat het zadel niet perfect bij mij past. Ik heb het zadel sinds half december, nu dus 5 maandjes. Is op maat gemaakt voor mijn paard, maar niet voor mij. Als ik alles over had moeten doen had ik (door meerdere reden) hier geen zadel gekocht. Ik zit er niet verkeerd in, in ieder geval niet in een opgesloten zadel (dan ziet mijn houding er gevoelsmatig wel netter uit, maar kan ik gevoelsmatig minder). Zie de foto's uit mijn vorige post. Heb eventueel ook wel filmpjes van onze laatste wedstrijd, maar die wil ik liever niet online hebben dus mocht iemand daar wat aan hebben voor advies dan wil ik die via pb wel sturen :)

pluisje88 schreef:
Ik zou als ik jou was beginnen met centered Riding en het niet aansluiten aan de fysio doen. Als ik je rijfotos zo zie zul je mega veel baat hebben bij al een paar lesjes. Heel wonderlijk hoe het effect daarvan is.


Ik ga inderdaad op zoek naar een Centered Riding instructeur :D Dus mocht iemand hier nog een instructeur weet die ook in omgeving Zwolle/'t Harde zit, zou dat top zijn.

Sokje_6 schreef:
Ik denk aan cesartherapie. Je kunt daar heel veel aan hebben als het gaat om leren om goed te ademen, en ze hebben allerlei oefeningen om bewust te worden van wat je lijf doet en of er spanning zit. Kun je ook prima tijdens je reistijd doen. Mijn ervaring is dat ze korte, laagdrempelige oefeningen meegeven en erg kijken naar je persoonlijke situatie. Heb er echt goede ervaringen mee.


Cesartherapie heeft voor mij dus juist niet geholpen, dat heb ik een jaar geleden dus gehad en voel er niet zoveel voor dat nog eens te proberen. Eerst andere dingen proberen :)

7September schreef:
Ik heb niet alle berichtjes gelezen, wellicht heeft iemand het dus al gezegd.

Heb je al is aan acupunctuur gedacht? Ik ben hiermee begonnen omdat ik erg slecht ben in ontspannen (ook op de bank thuis niet). En er zijn nog wat andere redenen dat ik begonnen ben met acupunctuur ;).

Ik ga de tips nog even doorlezen, denk dat ik er zelf ook iets aan zal hebben :)


Ja, een vriendin krijgt ook acupunctuur en heb daar dus zeker al wel eens aan gedacht, al spreekt het idee van al die naaldjes me nog niet echt aan (absoluut geen naaldenangst want ik doe zelf bloedafnames en ben altijd de eerste die roept dat ze mij mogen prikken als er wat getest of geoefend moet worden). Maar in mijn omgeving nog geen goede gevonden..

MyWishMax schreef:
Het ligt er helemaal aan waar de spanning vandaan komt, een fysiobezoek kan nooit kwaad. Als jouw lichaam iets compenseert oid kan je allerlei houding en zit lessen nemen, maar ga je niet het resultaat krijgen. Of als het jouw natuurlijke houding is, ga je het ook niet redden met alleen te paard eraan willen werken. Als jij je focust op spanning er armen en het komt uit nek of noem maar op zal het telkens terug blijven komen
Zo'n hesje voor schouders gaat je ook nooit helpen ontspannen. Het zet je juist vaster en onbewust ben je toch telkens bezig er tegenin te gaan als dat jouw natuurlijke houding is. Het is symptoombestrijding of verbloemen van het probleem, maar geen oplossing of hulpmiddel, want jouw spieren hoeven het niet zelf te doen.

Je hebt allerlei opties en het wisselt per persoon wat helpt, dus eerst moet je toch even kijken of de spanning ergens vandaan komt. Voor mij werkt mensendieck en caesar therapie dus helemaal niet. Ook houding en zit lessen niet, omdat het niet bij paardrijden alleen gebeurt. Het is een gevolg van allerlei problemen in lichaam en voorkeurshouding daardoor.
Met alleen maar aandacht daaraan besteden met rijden maakte ik het alleen maar erger. Zelfs de oefeningen die je zelf doet kunnen spanning verergeren als je ze net niet goed uitvoert.


Ik denk inderdaad dat alleen zitlessen niet gaat helpen. Dat het echt beide moet zijn.. Ga nu contact zoeken met een fysio die vaker met ruiters werkt. :)

kampioen2be
Berichten: 365
Geregistreerd: 05-08-21
Woonplaats: Groene hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 16:11

7September schreef:
Ik heb niet alle berichtjes gelezen, wellicht heeft iemand het dus al gezegd.

Heb je al is aan acupunctuur gedacht? Ik ben hiermee begonnen omdat ik erg slecht ben in ontspannen (ook op de bank thuis niet). En er zijn nog wat andere redenen dat ik begonnen ben met acupunctuur ;).

Ik ga de tips nog even doorlezen, denk dat ik er zelf ook iets aan zal hebben :)


Om hier bij aan te sluiten: Acupunctuur heeft mij ook enorm geholpen. Ook met bijv stress. Dus zeker de moeite waard op hier naar te kijken!!!!

Flubberboot

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Ontspannen als ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 12:59

Hier heeft acupunctuur ook wonderen verricht! Van totaal helemaal niks voelen/ontspannen, naar enorm veel voelen en ontspannen!
Ook is dit misschien een leuke oefening die je overal kan doen: Soms even gaan nadenken “he, hoe voelen mijn tenen? En mijn voet? En mijn enkel?” En dan langzaam omhoog gaan. Het richt je focus op je lichaamsdelen en kan enorm veel helpen met meer bewust wording

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 10:22

DemiSisa schreef:
Ik ga inderdaad op zoek naar een Centered Riding instructeur :D Dus mocht iemand hier nog een instructeur weet die ook in omgeving Zwolle/'t Harde zit, zou dat top zijn.


Hier een linkje naar (collega) Centered Riding instructeurs in Nederland