Continu gedoe met caps

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 10:44

Roodvos schreef:
DuoPenotti schreef:

dit is wat ik ook dacht.
Maar lees nu hier zo vaak over dat steeds verdraaien, ik doe dat ook niet.

Ik heb nu mijn 4e of 5e (?) helm met draaiknop. Ik doe die ook nooit losser. Ik zet het ding op en af en zit altijd goed. Ik herken dat losser gaan zitten van het draaisysteem ook niet.

ik heb nu pas mijn eerste.
En die is van maart 22, dus hoop dat die het nog wel even doet...

Jackyyb

Berichten: 409
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Stuifzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 10:46

Hmm best wisselende resultaten dus alsnog.
Ik was er tot nu stellig van overtuigd geen draaiknop cap. Maar dat assortiment is dus duidelijk veel kleiner nu.
En ja, de dure merken vind ik gewoon persoonlijk echt te duur voor een cap. :+

Voor de draaiknop ervaringen, hebben jullie geen hinder met je haar in de knot voor concours? :o

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Continu gedoe met caps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 10:49

Als ik een knot of staart maak doe ik dat altijd onder het draaiknop mechanisme dus geen problemen mee hier :)

Duran123
Berichten: 1077
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 11:21

Jolliegirl schreef:
Duran123 schreef:
Off topic maar wil het toch benoemen;
Ik werk op de SEH van een groot ziekenhuis. Bij ons zijn al meerdere mensen binnengebracht met zeer ernstig nekletsel veroorzaakt door de draaiknop na een val.
Sinds ik dat gezien heb voor mij geen cap met draaiknop meer.


Het ligt er wel aan war die knop zit.
Ik heb er een die vrij hoog IN de cap verwerkt zit nu.
Ik wilde nooit over naar een andere cap, maar deze bevalt toch echt goed


Nekwervelfracturen op plaats van draaiknop waarbij de afdruk van de draaiknop dus duidelijk zichtbaar is heb ik al een aantal keer voorbij zien komen.

Note: niet alle draaiknoppen zitten op deze plaats begrijp ik. Het zal dus niet voor alle caps met draaiknop gelden.
Heb er zelf hierdoor wel voor gekozen een cap zonder draaiknop aan te schaffen.

Cioccolato

Berichten: 6616
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 11:22

Juist door de slapheid van het draaisysteem vind ik ze erg gevaarlijk :=
Hier zelfs een keer geknapt (weer wat anders dan lam of losser worden) tijdens het rijden. Leverancier en winkel waar die gehaald waren gaven niet thuis want viel net buiten garantie. Werd alleen op concour gebruikt zo'n 2 jaar :oo

Dus. Liever wat extra geld voor een cap zonder een draaisysteem hier. In theorie top, in praktijk flop.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 00:27

Jackyyb schreef:
Voor de draaiknop ervaringen, hebben jullie geen hinder met je haar in de knot voor concours? :o

Jazeker wel. Een knot of staart (ik maak knot vanuit paardenstaart) moet een stuk lager dan wanneer je geen cap draagt. Doet mij altijd denken aan de lage knot van een Spaanse flamencodanseres :P

Mijn vroegere caps met draaiknop liet ik altijd staan op de maat waarmee ze goed op mijn hoofd pasten. Heb nu een ander merk helm en die "harkt" in mijn haar waardoor ik hem op de ruime stand moet opzetten, dan haar eronder (mijn haar wat in een vlecht zit, maar bovenaan waar de vlecht begint pakt het stuk waar die knop op zit mijn haar), en dan als mijn haar eronder gefrot zit kan ik de knop aandraaien. Ik doe dus nu met de huidige helm voor het eerst steeds los en vast draaien. Geen idee nog wat dat gaat doen met het mechanisme :Y)

Verder ben ik wel blij met die draaiknoppen. Blijkbaar heb ik een nogal ovaal hoofd en die Horka-achtige dingen die je niet kon verstellen drukten altijd mijn voorhoofd zowat mijn schedel in wat gegarandeerd na een paar minuten al tot hoofdpijn leidde terwijl er aan de zijkant van mijn hoofd nog makkelijk een vinger tussen mij en de cap paste. Nu met die verstelbare dingen sluit het mooi aan, heb je bij bestellen geen gedoe meer van goh welke maat had ik ook alweer precies en kan er inderdaad een muts onder in de winter +:)+

Wat vallen betreft... ben nog nooit op die draaiknop gevallen en zou ook niet weten hoe je dat zou moeten doen. Wel een keer een cap gehad die na een val total loss was. Die heeft echt de klap opgevangen, waardoor ik alleen maar een hersenschudding (en een slijmbeursontsteking in schouder, en stukjes wegdek in mijn gezicht) had, en geen hoofdletsel.

Het roodcapje in kwestie:
Afbeelding

Val was niet vanaf grote hoogte maar wel met grote snelheid, en op asfalt.

Duran123
Berichten: 1077
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 07:25

Koper schreef:
Jackyyb schreef:
Voor de draaiknop ervaringen, hebben jullie geen hinder met je haar in de knot voor concours? :o



Wat vallen betreft... ben nog nooit op die draaiknop gevallen en zou ook niet weten hoe je dat zou moeten doen. Wel een keer een cap gehad die na een val total loss was. Die heeft echt de klap opgevangen, waardoor ik alleen maar een hersenschudding (en een slijmbeursontsteking in schouder, en stukjes wegdek in mijn gezicht) had, en geen hoofdletsel.

Het roodcapje in kwestie:
[ Afbeelding ]

Val was niet vanaf grote hoogte maar wel met grote snelheid, en op asfalt.



Achterover, op de bakrand bijvoorbeeld.
Geloof me…..het gebeurd….

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Continu gedoe met caps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 07:32

Ik denk dat wanneer je met een helm op zonder draaiknop achterover met je nek op de bakrand valt, je ook zonder die draaiknop daar flink letsel oploopt.
Simpel om de reden dat een helm het hoofd bescherming biedt, maar geen ingebouwde nekprotector heeft.

SuperRocky
Berichten: 172
Geregistreerd: 16-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 07:37

Mijn dochters hadden ook dit probleem; ze hadden beide een cap van Harry’s horse, wij deden ook altijd de knop iets losser bij afzetten en dan weer aandraaien bij opzetten. Bij beide caps na ongeveer een jaar de draaiknop lam, waardoor deze slipte en dus uit zichzelf groter werd. Mee teruggegaan naar de winkel, daar werd gezegd ‘ja maar je moet er ook niet aan draaien’. Eh… het is een DRAAI knop??? Uiteraard geen genoegen mee genomen en beide caps kunnen retourneren onder garantie. Wij zijn overgestapt op caps zonder draaiknop (voor m’n ene dochter Kep en voor m’n andere dochter Charles Owen), bevalt een stuk beter

Duran123
Berichten: 1077
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:24

Marije_jiplover schreef:
Ik denk dat wanneer je met een helm op zonder draaiknop achterover met je nek op de bakrand valt, je ook zonder die draaiknop daar flink letsel oploopt.
Simpel om de reden dat een helm het hoofd bescherming biedt, maar geen ingebouwde nekprotector heeft.


Absoluut.
Ik heb echter letsel gezien waarbij specifiek de draaiknop voor wervelfracturen heeft gezorgd.

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:34

Duran123 schreef:
Off topic maar wil het toch benoemen;
Ik werk op de SEH van een groot ziekenhuis. Bij ons zijn al meerdere mensen binnengebracht met zeer ernstig nekletsel veroorzaakt door de draaiknop na een val.
Sinds ik dat gezien heb voor mij geen cap met draaiknop meer.


Hier schrik ik best van, maar mij schiet dan altijd de vraag te binnen: zat die cap wel goed of wordt het sneller geaccepteerd dat hij wel redelijk zat?

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Re: Continu gedoe met caps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:47

Moet zeggen dat ik bij mijn Uvexxen (ja 4 in bezit :+ ) 2 opties heb:
1. De knip boven je staart en dus net op je hoofd ipv wervel
2. Knop onder m’n staart en dan zit ie idd net op m’n 1e nekwervel. Moet zeggen dat ik dit teveel moeite vindt want staart los en weer vast.

Hier al zeker 10 jaar uvex en nog nooit problemen gehad met de knop. Maar moet zeggen dat ik altijd een cap koop zoals een bh. Nooit op z’n strakst moeten kopen :+