Continu gedoe met caps

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Identity
Berichten: 96
Geregistreerd: 02-07-16

Continu gedoe met caps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-23 21:10

Hi,

Ik vraag me toch af of meer mensen hier last van hebben :? :?
Ik heb twee jaar geleden een cap met draaiknop gekocht, toen ik deze kocht zat ie loeistrak en had ik nog ruimte om door te draaien.

Ondertussen zit de cap op de strakste stand zo los dat ie alle kanten op zwabbert en ik kan hem dus niet meer strakker zetten terwijl hij in het verleden dus wel mooi aansloot, zelfs op een iets lossere stand.

Dus nu.. moet ik wéér opnieuw op zoek naar een cap. -:(- (Dit is al de tweede keer)
Is er iemand die dit probleem herkent? En misschien weet waardoor het komt?
Ik ben volwassen en op constant gewicht dus mijn hoofd lijkt me niet opeens magisch enkele centimeters gekrompen :?

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 21:17

Ik kreeg in de winkel de tip om de knop iedere keer bij het op en af zetten los te draaien, omdat anders kan gebeuren wat jij vertelt. Misschien heb je daar wat aan?

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Continu gedoe met caps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 21:21

Komt me totaal niet bekend voor (ik heb altijd Casco's met draaiknop), maar ik doe inderdaad wat Laura aanraadt.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 21:29

Ik draai de knop ook altijd weer los (ik doe mijn haar tussen m'n cap en de draaisluiting door en draai hem dan vast) en heb nooit het probleem gehad dat de sluiting te los wordt. Dus ik zou zeggen, bij de nieuwe cap niet meer constant strak laten staan... Als je de knop sowieso al losdraaide weet ik het ook niet... Ik had hiervoor een harry's horse en nu een Uvex. Beide draaisluiting en geen problemen mee.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 21:51

... je hebt echt geen nieuwe cap nodig!

Ik heb een paar jaar geleden de binnenkant van de cap vervangen: het ding dreigde te gaan zwabberen en met een nieuwe binnenkant plus draaiknop zat het ding weer prima.

(Dank voor de tip van het losdraaien....!!!)

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Continu gedoe met caps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 11:26

Nieuwe binnenkant? Klinkt als een prima oplossing als de fabrikant dat wil verzorgen :j

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Continu gedoe met caps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 12:04

Ik snap niet waarom alles nu gemaakt wordt met draaiknop… de oude caps zonder waren veeeel beter qua pasvorm. Die knop zit ook altijd in de weg bij lang haar.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 20:37

tengeltje11 schreef:
Ik snap niet waarom alles nu gemaakt wordt met draaiknop… de oude caps zonder waren veeeel beter qua pasvorm. Die knop zit ook altijd in de weg bij lang haar.

Daarom de truc om je haar in een staart te doen en tussen de cap en draaisluiting door te halen! Is super handig vind ik en m’n haar blijft super goed zitten!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 20:53

Draaiknop is juist heel handig als je een lastige pasvorm hebt.
Ik heb een Busse met draaiknop maar net als eerder vermeld draai ik hem ook los voor het afdoen. Ik heb hem al zeker 3 jaar en hij past nog steeds prima.

Heb ook een Samshield zonder draaiknop die quz pasvorm wel goed zit, maar deze kost ook 500 euro en de Busse een heel stuk minder :+

Jolliegirl

Berichten: 32971
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Continu gedoe met caps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 22:44

Kijk eens in je cap onder je voering. Is daar niet 1 van die aansluitinkjes losgegaan?

Ik heb laatst een nieuwe cap gekocht in duitsland..thuis bleek hij om welke reden dan ook toch iets te groot. Onder de voering kon ik aan beide kanten nog een aansluitinkje strakker zetten. Nu zit ie top!

Jackyyb

Berichten: 409
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Stuifzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 22:44

Zijn er ook nog merken Caps zonder draaiknop?

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 23:31

tengeltje11 schreef:
Ik snap niet waarom alles nu gemaakt wordt met draaiknop… de oude caps zonder waren veeeel beter qua pasvorm. Die knop zit ook altijd in de weg bij lang haar.


Ik ben juist blij met de draaiknop. Als het warm is, zet mijn hoofd uit. Dan kan ik de cap wat losser zetten en in de winter wat strakker.

Verder is mijn Casco cap veel luchtiger dan mijn cap met vaste maat. Zweten en hoofdpijn in de zomer bijvoorbeeld.

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 23:33


Lughnassadh

Berichten: 1805
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Continu gedoe met caps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 23:57

Kep, Charles Owen en Shamshield ook.

Cioccolato

Berichten: 6614
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Continu gedoe met caps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 07:37

Waardeloos systeem, die draaiknoppen..
Ik zou een cap kopen met een wasbare binnenkant. Zo'n binnenkant vormt naar je hoofd dus kan dan ook wat losser komen. Met passen hou je er ala het goed is rekening mee. Maar je kunt dus een nieuwe binnenkant kopen.

Duran123
Berichten: 1077
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 07:38

Off topic maar wil het toch benoemen;
Ik werk op de SEH van een groot ziekenhuis. Bij ons zijn al meerdere mensen binnengebracht met zeer ernstig nekletsel veroorzaakt door de draaiknop na een val.
Sinds ik dat gezien heb voor mij geen cap met draaiknop meer.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34645
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 07:44

Mijn ervaring is juist dat die knoppen lam worden van steeds los en weer vast draaien. Ik kreeg dan ook advies om de knop niet los te draaien maar te laten staan op de stand waarop hij goed zit. Ik heb ook het liefst een cap zonder knop, maar moest anderhalf jaar geleden een nieuwe (een hond had mijn cap half op gegeten) en de enige die lekker zat had een draaiknop.

Marije_jiplover

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 07:45

Er zijn veel modellen met draaiknop die tegenwoordig idd de mogelijkheid hebben om je staart boven de draaiknop langs te leiden, dan zit het geheel ineens een heel stuk fijner.
En de truc is inderdaad ook om de cap bij het afzetten iets los te draaien en na het opzetten weer vast.

Ik vind een cap met draaiknop fijn, mits de rest van de pasvorm ook goed is, een te brede cap is weliswaar met het binnenwerk netjes om mijn smalle hoofd te krijgen, maar zal bij een val minder goed beschermen dan een wat smallere cap.

En in de winter past er bijvoorbeeld een dunne muts onder mijn cap, wat met een cap met vaste pasvorm nooit zou lukken.

Ik vind het dus wel ideaal dat ze bestaan.

@TS: als je cap idd pas 2 jaar oud is, zou ik, zoals Janneke al aangeraden heeft, eens informeren naar een nieuw binnenwerk.

@Duran: komt dat niet door het verkeerd opzetten en afstellen van de cap?

Ik zie het momenteel heel veel bij fietshelmen.
Zie ik super verstandig mensen met een fietshelm op in het verkeer, maar wel de fietshelm op het achterhoofd i.p.v. bovenop het hoofd.

Zo zag ik vroeger op de manege ook veel kids met hun nieuwe cap uit de winkel komen, door de verkoper helemaal niet netjes afgesteld op het hoofd van de gebruiker.

Ik heb echt talloze caps goed afgesteld op kinderhoofdjes tijdens mijn tijd als instructrice.

Jolliegirl

Berichten: 32971
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 08:41

Duran123 schreef:
Off topic maar wil het toch benoemen;
Ik werk op de SEH van een groot ziekenhuis. Bij ons zijn al meerdere mensen binnengebracht met zeer ernstig nekletsel veroorzaakt door de draaiknop na een val.
Sinds ik dat gezien heb voor mij geen cap met draaiknop meer.


Het ligt er wel aan war die knop zit.
Ik heb er een die vrij hoog IN de cap verwerkt zit nu.
Ik wilde nooit over naar een andere cap, maar deze bevalt toch echt goed

Jackyyb

Berichten: 409
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Stuifzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 09:27


Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Continu gedoe met caps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 10:30

Ik kreeg ook het advies om de knop altijd los te draaien voor afdoen. Moet zeggen dat ik dat vaak doe, maar het ook regelmatig vergeet. Cap zit al 3 jaar perfect. Wilde inderdaad nooit een draaiknop, maar mijn Uvex was de enige cap in de hele winkel die ik paste. Heb ongeveer alles op mijn hoofd gehad, dus ja dan maar een draaiknop. Ben er wel tevreden over. De cap sluit daardoor erg goed aan. Was in ieder geval geen goedkoop modelletje dus dat zal ook wel helpen met de levensduur van het materiaal en dus ook de draaiknop. :j

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 10:33

SusanH schreef:
Mijn ervaring is juist dat die knoppen lam worden van steeds los en weer vast draaien. Ik kreeg dan ook advies om de knop niet los te draaien maar te laten staan op de stand waarop hij goed zit. Ik heb ook het liefst een cap zonder knop, maar moest anderhalf jaar geleden een nieuwe (een hond had mijn cap half op gegeten) en de enige die lekker zat had een draaiknop.

dit is wat ik ook dacht.
Maar lees nu hier zo vaak over dat steeds verdraaien, ik doe dat ook niet.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 10:35

Ik leer hier veel bij via bokt :)

Ook altijd verstelbare caps gehad - voordien uvex, nu Harry’s horse. En ik weet niet beter dan dat elke 2/3 jaar ik hem wel moet vervangen omdat het draaisysteem losser ging zitten. ‘T staat ook wel altijd op het allerkleinste bij mij ivm mini hoofd. Ik probeerde bewust zo weinig mogelijk aan die draaiknop te komen, maar zal nu eens proberen om hem na het rijden altijd wat losser te draaien. Merken jullie daar echt verschil bij in levensduur?

(Also even ter zijde: na 5 jaar moet een cap sowieso vervangen)

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 10:40

Marie111 schreef:
Jackyyb schreef:
Zijn er ook nog merken Caps zonder draaiknop?


Ja hoor, Horka bijvoorbeeld :

https://www.ej.nl/veiligheidshelm-horka ... 64296.html

en deze had je nu niet moeten plaatsen, word ik hebberig van :~
hou van deze kleuren combinatie


maar hier is de stelknop nog goed...dus.... klik op kruisje, klik op kruisje, klik op kruisje.....

Roodvos

Berichten: 6662
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 10:41

DuoPenotti schreef:
SusanH schreef:
Mijn ervaring is juist dat die knoppen lam worden van steeds los en weer vast draaien. Ik kreeg dan ook advies om de knop niet los te draaien maar te laten staan op de stand waarop hij goed zit. Ik heb ook het liefst een cap zonder knop, maar moest anderhalf jaar geleden een nieuwe (een hond had mijn cap half op gegeten) en de enige die lekker zat had een draaiknop.

dit is wat ik ook dacht.
Maar lees nu hier zo vaak over dat steeds verdraaien, ik doe dat ook niet.

Ik heb nu mijn 4e of 5e (?) helm met draaiknop. Ik doe die ook nooit losser. Ik zet het ding op en af en zit altijd goed. Ik herken dat losser gaan zitten van het draaisysteem ook niet.