Leren laarzen en water, kan het nu eigenljk kwaad?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Leren laarzen en water, kan het nu eigenljk kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-23 19:45

Hoi allemaal,
Wij gaan dit weekend weer trektochten doen in frankrijk te paard. Na zo'n weekend hebben onze laarzen eruit alsof je ermee ten oorlog bent getrokken maar dat terzijde gaan we ook met de paarden door een riviertje. Nu zit ik vaak op zo'n knol die heel graag met zijn benen door het water stampt. Resultaat: laarzen zijn doorweekt -O- . Nu vroeg ik me dus af of dat eigenlijk kwaad kon? Er werd mij vroeger altijd gezegd dat je dan meteen moest invetten. nu heb ik een product van petrie om ze te onderhouden maar vind nu niet dat dat wonderen doet of dat ze er waterafstotend van worden, of is dat helemaal niet de bedoeling?
Sowieso is het met de tip van mijn laars slechter gesteld dan met de schacht bijvoorbeeld waar de druppeltjes wel beter op blijven liggen. De tip heeft al heel wat meer van mjn onhandigheid meegemaakt en wat paarden erop gehad. Deze dacht ik ook met zwarte indringverf voor leder eens bij te kleuren.
Dus: Hoe doen jullie het wanneer je laarzen eens goed nat zijn geworden en welke producten gebruiken jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 19:49

Heb dit ooit eens meegemaakt met mijn prachtig lederen laarzen die totaal niet gemaakt zijn om outdoor te rijden := paard wilde écht niet door een diepe plas water, maar we hadden geen andere optie. Dus moest ik er kniehoog in het water naast :+ Laarzen gewoon met ledervet behandeld en ze zien er eigenlijk nog steeds net zo goed uit, gelukkig!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-08-23 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 19:50

Als ze doorweekt raakten, vuil eraf halen en dan liet ik ze eerst goed drogen (niet in de zon, niet bij de verwarming), en behandelde ze daarna met schoenpoets :).

Ik reed dagelijks op het strand, dus mijn leren laarzen hadden behoorlijk te lijden. Eens in de zoveel tijd een behandeling met azijn-water mengsel om het zout eruit te krijgen, voedende schoenpoets, ze doen het na 20 jaar nog :).

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 20:02

Welnee, een koe staat ook wel eens in de regen..

Gewoon goed verzorgen, like usual, en dan niets aan de hand, voet, rijlaars.

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Re: Leren laarzen en water, kan het nu eigenljk kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-23 20:31

Goed om te lezen dat het bij jullie allemaal goed gekomen is, ik ben namelijk niet van plan om in de nabije toekomst nieuwe laarzen te gaan uitzoeken. Wil wel maar dat trekt de portemonnee niet :+ is dat dan speciaal ledervet voor laarzen of kan je gewoon algemeen ledervet gebruiken? De verkoper van mijn laarzen zei dat je nooit lederproducten van je zadel mag gebruiken op je laarzen omdat dat leer anders gelooid is. Maar jaren later blijkt dat deze man toch niet altijd even goed weet waar hij over spreekt daarom vraag ik het hier nog eens -O-

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 20:50

Nielojram schreef:
Welnee, een koe staat ook wel eens in de regen.


_O-

Jij bent zo heerlijk droog.

Mijn winterrijschoenen zijn ook van leer en die moeten heel veel water verdragen. Die maak ik schoon en vet ik in (niet eens vaak, ik ben lui). Doen het prima.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 20:54

Met harmisol spray behandelen. Of de Kruidvat waterdicht spray. Flink insprayen, paar keer.

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-23 21:22

Lindsey_99 schreef:
Met harmisol spray behandelen. Of de Kruidvat waterdicht spray. Flink insprayen, paar keer.

Is het goed voor leer als het zo volledig afgesloten is? Dacht altijd dat het moest kunnen ademen ofzo, althans dat werd mij hier vaak verteld. En ahoe kan je dan achteraf je laarzen nog invetten als ze niks doorlaten?

Anoniem

Re: Leren laarzen en water, kan het nu eigenljk kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 21:52

ik zou dat inderdaad ook niet zomaar doen op leder :o :o

denk dat ze dan nog liever nat worden en daarna lekker opdrogen en weer invetten

Rocamor

Berichten: 10877
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 21:54

miereneter schreef:
Nielojram schreef:
Welnee, een koe staat ook wel eens in de regen.


_O-

Jij bent zo heerlijk droog.
.


Dat krijg je, met goed onderhouden leer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 21:56

_O- _O- _O-

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Re: Leren laarzen en water, kan het nu eigenljk kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-23 22:02

Ik ga heel goed op deze dynamiek :=

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 22:20

Als leren rijlaarzen niet tegen water zouden kunnen dan hadden we ieder outdoor seizoen wel echt vaak problemen.

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Leren laarzen en water, kan het nu eigenljk kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 23:35

:D ik zet ze 2x per jaar in de olie met een verf kwast vorig paar ariat soft gingen 6 jaar mee ( waren nette 2e hands) en deze gaan nu hun 3e jaar in worden wekelijks wel nat en lopen geregeld door de blubber bak ( als ik paard afspuit doe ik ook mijn laars.. soms zelfs met zachte borstel..

Contemplate
Berichten: 200
Geregistreerd: 21-01-20

Re: Leren laarzen en water, kan het nu eigenljk kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 00:45

Inderdaad wat _San87_ zegt. Laten drogen, vuil eraf en daarna invetten. Als je ze meteen invet sluit je het vocht op onder het vetlaagje en verdampt het aanzienlijk trager uit het leer. Vocht en leer = schimmel en week worden. Niet wat je voor langdurig plezier van je laarzen wilt. De meeste laarzen zijn gemaakt van glad leer, dus een leder crème / vet / dressing allemaal prima. Inwrijven/ sponzen, in laten trekken en met een doekje nawrijven. Waterdicht spray kan, ik doe het zelf niet. Het vet is ook al een waterafstotend laagje. Een spray houdt echt het water niet tegen als je een tijdje met je benen in het water bungelt :+
Overigens zal er bij de teen meer slijtage van het leer en de verflagen zijn. Als de bovenlaag van de verf en de huid eraf slijt, komt de diepere laag naar boven, die is vaak meer open van structuur en dat neemt makkelijker water op.
Geruwd of geolied leer drinkt graag wat zwaarders, bijenwas bijvoorbeeld. Dat zou ik dan weer liever niet gebruiken. Equivalent van een pakje boter op je gezicht smeren ipv een dagcrème.
di
Dit is wat ik heb geleerd van anderen en door te proberen. Oh en ik vind het best een ontspannend klusje, leer poetsen _O- :o

Je kunt altijd met je laarzen en het spul naar een schoenmaker om advies te vragen. Laarzen kunnen echt wel wat hebben, ze laten op den duur gewoon wat meer karakter zien. Ik wens je veel spetterplezier in Frankrijk! :D

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Leren laarzen en water, kan het nu eigenljk kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 08:26

Vroeger maakten we nieuwe laarzen express nat bij het inlopen zodat ze sneller naar de vorm van de voet/ been gingen staan. Daarna inderdaad gewoon schoonmaken en invetten. Is echt geen probleem..worden ze lekker soepel van.

ashley1

Berichten: 2619
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Re: Leren laarzen en water, kan het nu eigenljk kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 09:14

Ik heb trouwens voor 'slechts' 139 euro een paar Suedwind Nova Vegan laarzen gekocht, ter overbrugging van een tijdelijke periode. Ik dacht dan verkoop ik ze daarna wel weer maar de verkoopster zei dat het Vegan leer was, dus ik kan ze er ook bij houden als boscross/strand laars. Doekje erover en ze zijn weer als nieuw.
Ik moet zeggen, het zijn wel hele fijne laarzen, enorm soepel dus aantrekken en rijden. En ze staan ook nog eens netjes dus ik vind ze echt een meevaller voor dat geld.

Ik heb ze nog maar 2 keer gebruikt hoor maar ik ben er echt wel over te spreken.

Geen oplossing voor je probleem nu, die zou ik laten opdrogen (niet in de zon, niet bij de verwarming) en dan met een voedende leerproduct schoonmaken en weer goed invetten en klaarmaken voor de volgende rit.

BenaLaars
Berichten: 1362
Geregistreerd: 14-10-10
Woonplaats: Leusden

Re: Leren laarzen en water, kan het nu eigenljk kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 09:23

"Vegan" leer is dan ook gewoon ordinair plastic en heeft net als de goedkope rubberen laarzen inderdaad geen onderhoud nodig. Het is ook niet te vergelijken met leer. Leer kan bij goed onderhoud prima water hebben, maar moet langzaam opdrogen om uitdroging te voorkomen.