Welke regen/winter/winddichte rijkleding is aan te bevelen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kimmetje26

Berichten: 479
Geregistreerd: 15-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 08:46

DuoPenotti schreef:
Ik zie steeds reclame van zaczess met wollen binnenkant in de rijbroek.
Ziet er fijn uit.

https://zaczess.nl/collections/winter-c ... r-leggings

Ze hebben ze ook met fleece



heb deze van de week besteld met een mooie korting.
Ben benieuwd!
Hij is nog onderweg dus kan nog niet zeggen hoe hij is

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Welke regen/winter/winddichte rijkleding is aan te bevelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 09:19

Die broek ziet er heel fijn uit! Maar gezien ik in de winkel 25 broeken pak en er misschien 1 of 2 pas durf ik broeken echt niet online te kopen. Heeft gewoon geen nut. :n

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 12:53

secricible schreef:
Sure_lee schreef:
Ik ben echt fan van deze regenjas.
https://www.horze.nl/ontdek-jouw-mustha ... ?color=VDB

En verder laagjes. Dus fleece legging onder mijn rijlegging of de kipwarm inderdaad.


Heb jij een foto van deze te paard? Hoe valt de achterkant, zo zonder split?



Hier die van mij



Ze gaven aan dat het veel zou regenen terwijl het droog zou blijven. Nou droog zijn we gebleven, maar dat kwam dit keer niet door de jas. Het bleef ineens wel droog. Nouja, in elk geval konden we zorgeloos op pad. :')

De capuchon kan over de cap heen, heel fijn als het wel regent. Heb ook eens ruim 2 uur in de regen gereden, keurig droog gebleven. Nog gemest en van & naar huis gewandeld ermee. Nog steeds droog. Ik vind hem top voor die prijs. :j

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Welke regen/winter/winddichte rijkleding is aan te bevelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 15:24

Ga je daar erg in zweten?
Ik zoek ook een fijne regenjas, dus echt voor natte dagen. Als t koud is doe ik wel lagen aan dus warm hoeft niet echt..

Sure_lee

Berichten: 10391
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Welke regen/winter/winddichte rijkleding is aan te bevelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 18:20

Ik niet. Draag hem het hele jaar. In de zomer met een t shirt eronder en in de winter laagjes.

ezranka

Berichten: 9
Geregistreerd: 30-08-20
Woonplaats: Belgiê

Re: Welke regen/winter/winddichte rijkleding is aan te bevelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 19:40

Steeds van kramer heeft erg fijne lange jassen voor een degelijke prijs. Met rijssplitten.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 16:36

Sure_lee schreef:
Ik niet. Draag hem het hele jaar. In de zomer met een t shirt eronder en in de winter laagjes.



Is deze regenjas ook erg wapperig?

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 16:47

De lijst met life hacks is eindeloos :')

Heb nog nooit een binnenbak gehad maar train wel fanatiek.

-Ik haat lange jassen om mee te rijden. Ga er toch altijd op zitten. Dus een fatsoenlijke korte water en wind dichte jas van de decathlon met als fijne extra: verluchting die je open kunt zetten onder je oksels. Heel fijn als je het toch net te warm krijgt. Meestal iets uit de ski of wandel collectie. https://www.decathlon.nl/p/ski-jas-voor ... 00&c=GROEN
-Gevoerde rijbroeken of de kipwarm inderdaad.
-rijrok voor de echt koude of vieze dagen
-rijlaarzen met echte wollen voering van kramer https://www.kramer.nl/Ruiter/Rijlaarzen ... zen-Milano
-Thermo ondershirt. Lekker onder je trui bij het poetsen en als enige kledingstuk onder mijn jas als ik ga rijden.

Voor stal klusjes vind ik dan een lange jas wel weer fijn. Maar de combi skibroek met korte jas is ook heeeel fijn.
Wollen sokken of in ieder geval sokken met een hoog aandeel (merino)wol

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 16:53

Rijrok heb ik ook weleens aan gedacht, is dat fijner vind jij dan een lange jas? Lange jassen hebben wel vaak ritsen of een split ( van ruiter merken althans).
Rondom stal vind ik idd een lange jas vaak nog wel fijn, tot Max aan de knie..

Die kipwarm broek houdt die je ook nog wel droog?

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 17:06

Veel fijner dan een lange jas.
Op een dressuurzadel soweiso. Omdat hij al hoger, wijder wordt, valt het veel makkelijker over je zadel heen.
Op mijn platte eventingzadel wil alles graag onder mijn billen kruipen maar dan alsnog veel fijner. Maar bij mijn knieën blijft hij wel altijd fijn weg.

Ik heb wel bewuste een variant die niet over de billen van mijn paard heen valt. Als ik vind dat die een uitrijdeken nodig heeft doe ik die liever op, dan dat mijn paard er steeds te warm bijloopt.

En die rok kun je eventueel ook gewoon bij stalklusjes dragen ipv een lange jas.

Ik heb ook vaker dat ik wel de rok nog fijn vind, maar de jas al kwijt wil ivm de warmte. Dat kan ook al niet met zo'n lange jas.

Die kipwarm is voor 90% droog. Uiteindelijk lekt hij wel een keer door. Maar dat is dan wat gesijpel op naadjes. Niet dat kletsnatte van een gewone rijbroek.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Welke regen/winter/winddichte rijkleding is aan te bevelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 19:30

Uiteindelijk lekt t meeste wel een keer door idd.
Ik rijd deze herfst/ winter nog niet, hoop dit voorjaar te kunnen starten. Dus nog ff tijd voor goede investeringen haha. Al ga ik bij urenlang plenzen liever even niet rijden.
Welke rij rok heb jij bijvoorbeeld?

De kipwarm ga ik bestellen

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Welke regen/winter/winddichte rijkleding is aan te bevelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 19:37

Of nu je slag slaan op zwarte vrijdag. :D Zag dat Uhip ook wel een paar mooie kortingen heeft.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Welke regen/winter/winddichte rijkleding is aan te bevelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 19:40

Ik twijfel eeuwig over uhip hahahah.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Welke regen/winter/winddichte rijkleding is aan te bevelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 19:42

Hier gewoon de Uhip Ice Jacket. Ook een keer met zwarte vrijdag gescoord geloof ik. De Uhip stretch staat nog op mijn wishlist, maar heb eigenlijk genoeg, lees teveel, jassen. :=

En voor als het echt serieus koud wordt en je in de vrieskou buiten bent en op buitenrit gaat heb ik gewoon mijn rijoverall.

Koper

Berichten: 30271
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 19:52

Een rijoverall is dan meteen wel het meest onsexy kledingstuk wat ooit bedacht is :') En ontzettend onhandig als je naar de wc moet.

In de winter heb ik graag laagjes aan, en dan het allerliefst van merinowol. Dus bij voorbeeld ondergoed, een baselayer en eventueel midilayer en vooral ook sokken van wol. Wollen inlegzooltjes in je schoenen of laarzen helpt ook een heleboel.

Qua rijbroeken heb je van die softshell broeken, die zijn winddicht en houden ook regen/water goed buiten. En verder uiteraard een wind- en waterdichte en warme jas. Lengte is eigen voorkeur, ik wil graag kunnen bewegen dus ik heb een korte. Mijne is van Mountain Horse en dat is echt een heel fijne. Hiervoor had ik eentje van Helly Hansen.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Welke regen/winter/winddichte rijkleding is aan te bevelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 19:55

Ik twijfel weleens aan merinowol, kriebelt dat erg?

Koper

Berichten: 30271
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 19:56

Nee, merino kriebelt niet. Daarom wordt het ook zo veel gebruikt als kleding voor onderlaagjes.

Zelfs als je per ongeluk een keer wasverzachter vergeet kriebelt het niet of nauwelijks.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 19:59

Koper schreef:
Een rijoverall is dan meteen wel het meest onsexy kledingstuk wat ooit bedacht is :') En ontzettend onhandig als je naar de wc moet.

In de winter heb ik graag laagjes aan, en dan het allerliefst van merinowol. Dus bij voorbeeld ondergoed, een baselayer en eventueel midilayer en vooral ook sokken van wol. Wollen inlegzooltjes in je schoenen of laarzen helpt ook een heleboel.

Qua rijbroeken heb je van die softshell broeken, die zijn winddicht en houden ook regen/water goed buiten. En verder uiteraard een wind- en waterdichte en warme jas. Lengte is eigen voorkeur, ik wil graag kunnen bewegen dus ik heb een korte. Mijne is van Mountain Horse en dat is echt een heel fijne. Hiervoor had ik eentje van Helly Hansen.


Hahaha. Je moet natuurlijk wel een rijoverall met een leuk kleurtje kiezen. Niet zo een saaie. :') En op stal hoef je gelukkig niet sexy te zijn. Je wilt het toch warm hebben? :D Als man is het sowieso een stuk makkelijker naar de WC gaan of tijdens buitenrit even een boom van dichtbij bekijken. Zonder rijoverall is het nog steeds makkelijker dan vrouwen.

Softshellbroeken zijn ook heel fijn. Heb twee softshell jodhpurbroeken en een softshell rijbroek.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 20:00

Muze schreef:
Ik twijfel weleens aan merinowol, kriebelt dat erg?


Meestal niet, maar wil ook nog wel eens per merk schelen. Meeste merinowol wat ik heb is van Icebreaker.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 20:02

Koper schreef:
Nee, merino kriebelt niet. Daarom wordt het ook zo veel gebruikt als kleding voor onderlaagjes.

Zelfs als je per ongeluk een keer wasverzachter vergeet kriebelt het niet of nauwelijks.


Begrijp ik hieruit dat ik eigenlijk al jaren zonder wasverzachter merinowol was? _O- Doe alleen wolwasprogramma met wolwasmiddel. :=

Maar OK, ik kan mijn lopapeysa eigenlijk ook zo gewoon over een polo dragen zonder dat het kriebelt op mijn blote armen ofzo.

Koper

Berichten: 30271
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 20:06

Op het spectrum sexy - vormeloos wil toch niemand echt rijoverall-vormeloos zijn? :P

Ik kan me voorstellen dat zo'n ding nut heeft als je urenlang allerlei paarden aan het trainen bent op een afgelegen boerderij. Als je de hele dag buiten bent in de kou dan is er wat te zeggen voor warmte boven uiterlijk. Maar als het nou niet echt strikt noodzakelijk is dan alsjeblieft niet :') Niet alleen omdat je er zelf niet als hobbezak bij wil lopen maar ook om anderen die aanblik te besparen :')

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Welke regen/winter/winddichte rijkleding is aan te bevelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 20:13

Ach, als het maar warm is. :')

Mensen kijken me met rijrok ook altijd maar vreemd aan. Heb het wel lekker warm. :j

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Welke regen/winter/winddichte rijkleding is aan te bevelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 10:16

merino vind ik inderdaad inmiddels ook wel echt een aanrader. heb een hele bult synthetische thermoshirts en die bevallen super maar je gaat er wel sneller in stinken.

Merino is minstens zo fijn en kun je veel langer/vaker dragen. Ben alleen benieuwd naar de levensduur/hoe het zich houdt in de was.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Welke regen/winter/winddichte rijkleding is aan te bevelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 10:18

Weet iemand hoe de kipwarm broek valt?
En ervaringen met merino shirtjes van decathlon?

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Welke regen/winter/winddichte rijkleding is aan te bevelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 10:34

Ik heb geen ervaring met merinowol van de decathlon en weet ook niet of dat mulesing vrij is. :=

Ik heb gisteren nog wat merinowollen shirtjes besteld bij Icebreaker. Was 40% korting door zwarte vrijdag. 8-)