Gewicht ruiter maximaal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 17:07

Nee hoor dat is de wereld zo als ie IS en niet hoe mensen zouden willen dat de wereld zou zijn.
Veel mensen hebben (over)gewicht en krijgen dat er simpel gezegd toch nooit meer van af.
Cob Normand leek me wel een flink paard.Er zijn vast meer sterke rassen en/ of trekpaard kruisingen.Op de Franse marktplaats staan wat meer Comtois paarden enzo zag ik.Kwestie van je horizon verbreden.
Mijn vriendin heeft een (graatmagere ) dochter die straks richting de 1.90 gaat groeien.Zij past dan zo ie zo niet meer op een paardje van 1.60 .

BeFunny

Berichten: 10538
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 17:11

Maar ook op de comtois kan niet iemand met "overgewicht" daar zou wel een groter iemand op kunnen met normaal postuur. Gezond gewicht.

Ik vind het best vreemd denken om dan maar extra grote paarden te gaan fokken om aan de wensen van te zware mensen die persee moeten rijden te voldoen.

Gewoon niet opstappen kan ook en gelukkig geven de mensen die zichzelf te zwaar vinden voor een paard dat zelf ook aan. Dus dat is heel goed. Zelfinzicht.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 30-10-23 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26276
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 17:14

Mars schreef:
office schreef:
Mensen worden steeds zwaarder(en groter ?)en iedereen is zo als ie is .We zouden beter in kunnen zetten op grotere sterkere paarden fokken.Daarin blijven we achter denk ik.


Omgekeerde wereld :n


Ja en ik denk ook niet dat het per definitie zo is dat een groter sterker paard ook een sterkere rug heeft. De bouw van de rug is ook van belang. Een wekere rug kan ook minder gewicht hebben.
Ik denk dat het % gewicht paard en gewicht ruiter op den duur wel scheef trekt.

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 17:25

Dat kan wel zo zijn maar de hoeveelheid paarden met bijvoorbeeld Kissing spines die door mensen met een “ gezond “ gewicht bereden worden is om te janken.
Beter paarden fokken die gezond van lijf en leden zijn en die in een natuurlijke houding mogen lopen zonder muren van 1.50 cm te springen.
Dan is een rondje bos met je trekpaard toch dier vriendelijker naar mijn idee.Paar kilo zwaarder of niet .

Babootje

Berichten: 26276
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 18:09

office schreef:
Dat kan wel zo zijn maar de hoeveelheid paarden met bijvoorbeeld Kissing spines die door mensen met een “ gezond “ gewicht bereden worden is om te janken.
Beter paarden fokken die gezond van lijf en leden zijn en die in een natuurlijke houding mogen lopen zonder muren van 1.50 cm te springen.
Dan is een rondje bos met je trekpaard toch dier vriendelijker naar mijn idee.Paar kilo zwaarder of niet .


Beter mensen leren om goed te rijden.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 18:12

office schreef:
Dat kan wel zo zijn maar de hoeveelheid paarden met bijvoorbeeld Kissing spines die door mensen met een “ gezond “ gewicht bereden worden is om te janken.

KS is (grotendeels) aangeboren en je krijgt pas vaak na gebruik/inrijden van het paard klachten.
Maar dat komt niet door verkeerd rijden, maar dat het pas uit na belasting.

Dat geldt ook voor OCD, vroeger dacht men dat het door overbelasting/ te vroeg en/of te slecht rijden kwam, maar nu weet men dat je al bij 1 jarige ocd ziet.

Doordat er nu vaker jonge paarden worden gekeurd voordat er maar 1 iemand op gezeten heeft ziet men (beginnend) hals artrose en KS.

Babootje

Berichten: 26276
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 18:42

office schreef:
Dat kan wel zo zijn maar de hoeveelheid paarden met bijvoorbeeld Kissing spines die door mensen met een “ gezond “ gewicht bereden worden is om te janken.


Brainless schreef:
KS is (grotendeels) aangeboren en je krijgt pas vaak na gebruik/inrijden van het paard klachten.
Maar dat komt niet door verkeerd rijden, maar dat het pas uit na belasting.

Dat weet ik niet. Er zijn paarden die geen KS hebben als ze onder het zadel gaan en dat toch krijgen.
En er zijn paarden die nog niet zadelmak dat al hebben.
Ik heb mijn paard gekocht, onbeleerd, met KS klasse 3 (op 1 plek, 2 doornuitsteeksels een beetje bij elkaar met wat reactie. Op advies van mijn DA gekocht. Paard was klinisch heel goed. Mijn DA zei toen dat inmiddels veel meer ervaring is opgedaan met de classificatie van KS en dat dit gewoon als acceptabel werd geclassificeerd. Dus paard gekocht en we zijn hem gaan rijden. Nu 3 jaar verder nog eens een controle foto gemaakt en is hij van klasse 3 naar 1 gegaan (omdat er geen reactie meer zit). Dus zo kan het ook gaan.
Ik denk dat het vooral een kwestie is van hoe je een paard rijdt, een goed zadel helpt ook. Paard loopt nu Z en is nooit gevoelig geweest op zn rug.

Brainless schreef:
Dat geldt ook voor OCD, vroeger dacht men dat het door overbelasting/ te vroeg en/of te slecht rijden kwam, maar nu weet men dat je al bij 1 jarige ocd ziet.


OCD is wel wat anders. Het is of een ontwikkelingsstoornis of het is veroorzaakt door trauma. Dat wordt niet veroorzaakt door het rijden.

Brainless schreef:
Doordat er nu vaker jonge paarden worden gekeurd voordat er maar 1 iemand op gezeten heeft ziet men (beginnend) hals artrose en KS.


Ik heb minder moeite met halsartrose. Afhankelijk van wat er zit natuurlijk. Veulens kunnen over de kop slaan in hun jonge leven en dat heeft soms gevolgen. Maar EVCM is minder prettig. Dat is een afwijking aan de vorm van de halswervels. Daar zou ik een paard wel op laten staan.

DDDara
Berichten: 989
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 18:46

Ja zware paarden fokken voor zware mensen staat mij ook niet echt aan.

En trekpaard is ook niet voor niets een trekpaard die zijn gefokt om te trekken en hebben hun massa daar voor nodig. Ik vind het nog al krom om te zeggen omdat het trekpaard zo zwaar is (wat natuurlijk ook al een zwaardere impact op zijn gestel heeft) is hij geschikt voor zware mensen. Ik denk zelf dat een goed opgeleid/ goed getrainde KWPN-er met meer gemak (lees minder ongemak) een zwaarder persoon kan dragen dan het arme trekpaard of die arme tinker die door zijn gewicht wordt gezien als een eerlijke keus..........

Babootje

Berichten: 26276
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 19:06

DDDara schreef:
Ja zware paarden fokken voor zware mensen staat mij ook niet echt aan.

En trekpaard is ook niet voor niets een trekpaard die zijn gefokt om te trekken en hebben hun massa daar voor nodig. Ik vind het nog al krom om te zeggen omdat het trekpaard zo zwaar is (wat natuurlijk ook al een zwaardere impact op zijn gestel heeft) is hij geschikt voor zware mensen. Ik denk zelf dat een goed opgeleid/ goed getrainde KWPN-er met meer gemak (lees minder ongemak) een zwaarder persoon kan dragen dan het arme trekpaard of die arme tinker die door zijn gewicht wordt gezien als een eerlijke keus..........


Dat ben ik wel met je eens (dat bepaalde paarden gefokt zijn voor bepaald werk). Trekpaarden zijn gefokt om te trekken en hebben vaak ook een rechter/steiler achterbeen om kracht te kunnen zetten in de dat werk.
Dressuurmatig (dus om een ruiter te kunnen dragen) en het achterbeen dus goed onder de massa te brengen hebben ze minder kwaliteiten.

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 19:22

DDDara schreef:
Ja zware paarden fokken voor zware mensen staat mij ook niet echt aan.

En trekpaard is ook niet voor niets een trekpaard die zijn gefokt om te trekken en hebben hun massa daar voor nodig. Ik vind het nog al krom om te zeggen omdat het trekpaard zo zwaar is (wat natuurlijk ook al een zwaardere impact op zijn gestel heeft) is hij geschikt voor zware mensen. Ik denk zelf dat een goed opgeleid/ goed getrainde KWPN-er met meer gemak (lees minder ongemak) een zwaarder persoon kan dragen dan het arme trekpaard of die arme tinker die door zijn gewicht wordt gezien als een eerlijke keus..........


En niet zelden zijn de ruggen van zulke paarden heel kort. In mijn profiel zie je mij op een trekpaard waar ik net aan in het zadel pas met mijn broekmaat 36. Maar een langer zadel gaat niet op haar rug passen omdat je dan over de zwevende ribben komt. Met 2 broekmaten groter zou ik waarschijnlijk nog steeds niet te zwaar zijn maar krijg je wel flinke puntbelasting.
Dus de bouw van het dier en wat je er aan zadel op kwijt kunt is minstens even belangrijk als het eigen gewicht/draagvermogen.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 20:18

office schreef:
Mensen worden steeds zwaarder(en groter ?)en iedereen is zo als ie is .We zouden beter in kunnen zetten op grotere sterkere paarden fokken.Daarin blijven we achter denk ik.


Hmmm, vooral bredere paarden, graag met een korte rug en stevige banden (ipv richting hypermobiel).

Het kwpn fokt om één of andere reden 'de hoogte in' (in 1975 werd besloten dat het hele stamboek in tien jaar tijds tien centimeter hoger moest 8)7 - er zijn individuen 'die dit kunnen', maar de hele populatie: nee).
Ook fokt het kwpn richting hypermobiliteit, zeker in de dressuurrichting.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 21:27

Trekpaarden worden hier wel heel erg over één kam geschoren hoor. Dat is bijna hetzelfde als alle warmbloedrassen over één kam scheren. Er zijn echt tientallen verschillende koudbloed/trekpaard rassen en die lijken echt niet allemaal op elkaar.

De fokkerij voor mijn ras (de Shire) bijvoorbeeld gaat gelukkig met de tijd mee, we gaan al steeds meer richting een veel meer rijtypisch paard. Hoger op de benen, slanker en wat langer in de romp, veel minder “bulky” dan vroeger, het ras is in de laatste 10-20 jaar flink doorontwikkeld. Het moet ook wel voor het behoud van het ras, er zijn steeds minder menners.

Nu zijn er op Shire shows en keuringen ook bereden klasses en ook in NL lopen de eerste Shires al in het ZZ. Ze lopen mee in agility, military enz. Het zijn steeds meer all-round paarden aan het worden en super werkwillig.

Ik doe vanalles met mijn Shires, mennen, dressuren, actieve buitenritten en een sprongetje zo nu en dan, vooral mijn merrie is een fanatieke springer, maar ik vind 50 cm zelf echt hoog genoeg.

Voordeel is ook dat zij geen korte rug hebben, op mijn beide paarden zou een 18,5 en misschien nog wel een 19 inch zadel kunnen passen als dat nodig zou zijn.

Maar ik blijf er wel bij dat hoe groter het paard, hoe minder verhoudingspercentage tussen paard en ruiter je moet aanhouden. Waar 15% de maximale verhoudingsgewicht is voor een gemiddelde kwpn’er, moet je dat imo echt niet willen voor een groter paardenras, want haal de cijfers er eens bij…

Mijn paarden waren bij de laatste weging ongeveer 830 tot 840 kg, daarvan 15% = 125 kg (ruiter inclusief tuig).
Laten we realistisch zijn, tenzij die ruiter langer is dan 2 meter (zoals mijn broer), ga je nooit een zadel vinden die het paard past en waar waar die 115+ kg ruiter ook nog goed op past.

Het probleem met zwaardere ruiters ligt nog het meeste bij de zadels waar ze op moeten passen, die ook nog eens op het paard moet passen. Dat geld trouwens ook nog voor de kleinere paarden. Ik zie zoveel te grote zadels voor het paardje of te kleine zadels voor de ruiter.

Dus ja, er zijn paardenrassen die prima geschikt zijn voor de wat zwaardere ruiter, maar zodra je (als vrouw) broekmaat 46 voorbij gaat, ga je volgens mij geen zadel meer vinden die jou en je paard nog goed passen. Die paarden zijn imo meer geschikt voor langere mannen, omdat die hun gewicht vaak niet dragen rondom hun heupen en hun achterwerk.

BeanPip
Berichten: 15
Geregistreerd: 02-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-23 18:16

:D Even iets leuks tussendoor.. dochter heeft een pony

Ann

Berichten: 13257
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 18:18

Wat leuk, Beanpip! Gefeliciteerd met jullie nieuwe aanwinst.

Babootje

Berichten: 26276
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 19:18

Gefeliciteerd Beanpip!

DDDara
Berichten: 989
Geregistreerd: 30-11-11

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 21:58

Super leuk, gefeliciteerd!

Monique1963

Berichten: 8644
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 10:47


Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 10:59

Die had ik ook voorbij zien komen ja. Egoïstisch mens.

BeFunny

Berichten: 10538
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 11:16

Je kent het verhaal er niet achter. Dit is vooral vanuit een journalist.

purny

Berichten: 27491
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 11:20

BeFunny schreef:
Je kent het verhaal er niet achter. Dit is vooral vanuit een journalist.

Wat moet het verhaal erachter zijn dat een manege aan het welzijn van zijn paarden denkt?
Het is toch juist goed dat deze dame niet meer op het paard mag stappen tenzij ze een aantal kilo's afvalt.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 11:40

Ik vind de manege ook groot gelijk hebben hoor!

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 11:44

Top manege :j
Bizar om dan zo het slachtoffer uit te gaan hangen en zelfs je man nog naar de manege laat bellen… En het ‘mijn sport is mij afgenomen’… nee meid, daar heb je dus zelf de hand in. Met wat zelfreflectie en minder kilo’s kun je gewoon weer rijden. Brengt verder dan zo’n huilstukje op internet.

Temeraire

Berichten: 3531
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 13:36

Terecht inderdaad. Maar ergens wel jammer dat de manege geen alternatief biedt. Een paard even mogen poetsen zou voor veel mensen ook al heel waardevol kunnen zijn. Stukje wandelen misschien ook wel, afhankelijk van de mogelijkheden.

purny

Berichten: 27491
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 14:31

Temeraire schreef:
Terecht inderdaad. Maar ergens wel jammer dat de manege geen alternatief biedt. Een paard even mogen poetsen zou voor veel mensen ook al heel waardevol kunnen zijn. Stukje wandelen misschien ook wel, afhankelijk van de mogelijkheden.

Misschien is dat ook wel gedaan

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 15:38

+:)+ Vind het alleen maar goed om te zien dat de maneges eens aan het welzijn denken ipv geld. Wat de mensen daar zelf over denken\voelen boeit mij dan weer niet zo veel. Dier gaat voor, niet iemands hobby.