Gewicht ruiter maximaal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lies

Berichten: 9631
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 12:31

Ja, snap wat je (of jullie beiden) bedoelt. Maar dan heb je het over mensen die veel te zwaar zijn, lijkt me? Dus niet iemand van 1.75 die 95kg weegt. Die zal toch niet zoveel vet hebben?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 12:33

Ninx schreef:
Een atletische ruiter met veel balans die zwaarder is door lengte en/ of bespiering is natuurlijk heel wat anders dan een ruiter met datzelfde gewicht door een grote massa extra vet. Ieder kind begrijpt dat je dat niet kunt vergelijken.

Aan het eerste is weinig te doen, aan het tweede wel.


Daar heb ik me dus lang druk over gemaakt maar als een dierenarts en een instructeur dat niet vinden, dan hecht ik daar wederom meer waarde aan dan de ongefundeerde mening van iemand die drogredenen als argument gebruikt. "Zelfs een kind kan dat begrijpen"

Er zullen mensen zijn die slank zijn en op de rug bonken. Er zullen mensen die overgewicht hebben en niet lekker meegaan in de beweging. Dat iemand overgewicht heeft betekend niet automatisch dat je niet in balans zit etc.

Stop met het maken van een als dan redenering die foutief is.

Dat van die vertraagde beweging klinkt logisch, blijft denk ik wel de vraag, hoe veel effect heeft dat?

Lies dat lijkt me dus ook, over zo extreem zwaar hebben we het hier niet.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 12:35

lies schreef:
Maar wetenschappelijk onderzoek zegt wel degelijk dat gewicht van invloed is op prestatie en dat paarden er geblesseerd van (kunnen) raken. Neemt niet weg dat een goed getraind (stevig op z’n benen staand) paard, wrs wel iets meer kan hebben dan een recreatief gereden paard.

Ninx, ik vind het verschil niet zo duidelijk (behalve dat aan het een wat te doen is idd). Ik zou niet denken dat een paard het iets kan schelen of dat gewicht in spieren of in vet is. Niet elk te vet persoon mist balans toch?


Ik denk dat dat zeker wel verschilt.
Als ik kijk naar mijn eigen pony dat was duidelijk dat hij last van zijn rug kreeg toen een iets molliger persoon reed, zelfs al na 1x (niet ‘dik’, ik schat dat ze net over de 1m65 zal gezeten hebben en rond de 70 kg voor een haf van 1m47). Zakte bij het borstelen de dag nadien helemaal door bij contact op de rug. Een grotere meid van ongeveer datzelfde gewicht daarentegen was voordien nooit een probleem, zelfs niet met 2x per week.

Overigens rijdt diezelfde pony af en toe ook een lesje met een klein meisje. Die weegt misschien 40 kg ofzo maar is echt nog een bonkend beginnertje. Ik merk geen problemen als ik de dag of avond nadien zelf rij.

(Ik weeg overigens nog geen 50 kg maar pony is wel goed gereden en stond best prima gespierd, geen ‘pluk uit de wei voor 1x per week een half uurtje’. Situatie)
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 05-10-23 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Berichten: 28566
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 12:35

lies schreef:
Ja, snap wat je (of jullie beiden) bedoelt. Maar dan heb je het over mensen die veel te zwaar zijn, lijkt me? Dus niet iemand van 1.75 die 95kg weegt. Die zal toch niet zoveel vet hebben?

Dat is inderdaad ook een punt. Vandaar dat ik 100 kilo in lange gespierde ruiter vergelijk met 100 kilo in een klein kort propje. Dan heb je ook een degelijk verschil in vetmassa zeg maar. Maar dat maakt dan mss ook niet zoveel uit gezien het kantelpunt ook al dichter bij het paard zit.

De ruiter van 1.80 van 100 kilo, en die van 1.85 van 100 kilo, zal echt geen voelbaar verschil opleveren voor het paard.

En we praten ook niet over ruiters van 140 kilo of meer die op een paard willen gaan zitten..

BeFunny

Berichten: 10647
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 12:36

lies schreef:
Ja, snap wat je (of jullie beiden) bedoelt. Maar dan heb je het over mensen die veel te zwaar zijn, lijkt me? Dus niet iemand van 1.75 die 95kg weegt. Die zal toch niet zoveel vet hebben?


Ik ben 1,79 en woog dus 86kg. En kan je zeggen dat toen best wat vet had en met name het buikvet zorgt voor onbalans. En ja dat overtollige daar moet je m.i gewoon aan werken als je op een paard dat jou mag gaan dragen wilt gaan zitten.

Duhelo

Berichten: 28566
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 12:37

Poekkie schreef:
lies schreef:
Maar wetenschappelijk onderzoek zegt wel degelijk dat gewicht van invloed is op prestatie en dat paarden er geblesseerd van (kunnen) raken. Neemt niet weg dat een goed getraind (stevig op z’n benen staand) paard, wrs wel iets meer kan hebben dan een recreatief gereden paard.

Ninx, ik vind het verschil niet zo duidelijk (behalve dat aan het een wat te doen is idd). Ik zou niet denken dat een paard het iets kan schelen of dat gewicht in spieren of in vet is. Niet elk te vet persoon mist balans toch?


Ik denk dat dat zeker wel verschilt.
Als ik kijk naar mijn eigen pony dat was duidelijk dat hij last van zijn rug kreeg toen een iets molliger persoon reed, zelfs al na 1x (niet ‘dik’, ik schat dat ze net over de 1m65 zal gezeten hebben en rond de 70 kg voor een haf van 1m47). Zakte bij het borstelen de dag nadien helemaal door bij contact op de rug. Een grotere meid van ongeveer datzelfde gewicht daarentegen was voordien nooit een probleem, zelfs niet met 2x per week.

(Ik weeg overigens nog geen 50 kg maar pony is wel goed gereden en stond best prima gespierd, geen ‘pluk uit de wei voor 1x per week een half uurtje’. Situatie)

Maar ook hier kan je niet op baseren.

Mollige meid had misschien een 18.5 inch zadel nodig en is op een 17.5 inch zadel gaan zitten, waardoor de drukverdeling anders/verkeerd uitkwam, waar lange meid prima past in het 17.5 inch zadel waardoor de drukverdeling wel goed is. Mollige meid had mss een andere rijstijl, bonkte in de rug, zat niet netjes mee in de beweging, ...

Er zijn gewoon zoveel factoren waardoor je niet simpelweg kan zeggen : iemand met overgewicht mag niet rijden.

Wintu

Berichten: 3030
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 12:42

Ik denk dat je beter kunt kijken naar hoe het lichaam is dan naar het feitelijke gewicht.
Dus hoe verhouden gewicht en lengte zich. Zo geloof ik prima dat een man 1.85 met van 90 kilo veel beter mee kan op een paard dan een vrouw van 1.70 met hetzelfde gewicht.
Verder ben ik van mening dat wanneer een paard een zwaardere ruiter moet dragen, ook wel goed in de spieren moet zitten, dus degelijk getrainde en dat vereist toch ook ruiterfitheid lijkt me. En dat krijg je niet van een half uurtje stappen met een paar minuten draf. En van juist genoemde beweging, verliest het paard ook spier en dan zit je in een neerwaartse spiraal.

Wintu

Berichten: 3030
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 12:44

Duhelo schreef:
Poekkie schreef:


Ik denk dat dat zeker wel verschilt.
Als ik kijk naar mijn eigen pony dat was duidelijk dat hij last van zijn rug kreeg toen een iets molliger persoon reed, zelfs al na 1x (niet ‘dik’, ik schat dat ze net over de 1m65 zal gezeten hebben en rond de 70 kg voor een haf van 1m47). Zakte bij het borstelen de dag nadien helemaal door bij contact op de rug. Een grotere meid van ongeveer datzelfde gewicht daarentegen was voordien nooit een probleem, zelfs niet met 2x per week.

(Ik weeg overigens nog geen 50 kg maar pony is wel goed gereden en stond best prima gespierd, geen ‘pluk uit de wei voor 1x per week een half uurtje’. Situatie)

Maar ook hier kan je niet op baseren.

Mollige meid had misschien een 18.5 inch zadel nodig en is op een 17.5 inch zadel gaan zitten, waardoor de drukverdeling anders/verkeerd uitkwam, waar lange meid prima past in het 17.5 inch zadel waardoor de drukverdeling wel goed is. Mollige meid had mss een andere rijstijl, bonkte in de rug, zat niet netjes mee in de beweging, ...

Er zijn gewoon zoveel factoren waardoor je niet simpelweg kan zeggen : iemand met overgewicht mag niet rijden.


Noem eens een factor waarom iemand met overgewicht dan wel moet gaan rijden .

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 12:47

Duhelo schreef:
Poekkie schreef:

Ik denk dat dat zeker wel verschilt.
Als ik kijk naar mijn eigen pony dat was duidelijk dat hij last van zijn rug kreeg toen een iets molliger persoon reed, zelfs al na 1x (niet ‘dik’, ik schat dat ze net over de 1m65 zal gezeten hebben en rond de 70 kg voor een haf van 1m47). Zakte bij het borstelen de dag nadien helemaal door bij contact op de rug. Een grotere meid van ongeveer datzelfde gewicht daarentegen was voordien nooit een probleem, zelfs niet met 2x per week.

(Ik weeg overigens nog geen 50 kg maar pony is wel goed gereden en stond best prima gespierd, geen ‘pluk uit de wei voor 1x per week een half uurtje’. Situatie)

Maar ook hier kan je niet op baseren.

Mollige meid had misschien een 18.5 inch zadel nodig en is op een 17.5 inch zadel gaan zitten, waardoor de drukverdeling anders/verkeerd uitkwam, waar lange meid prima past in het 17.5 inch zadel waardoor de drukverdeling wel goed is. Mollige meid had mss een andere rijstijl, bonkte in de rug, zat niet netjes mee in de beweging, ...

Er zijn gewoon zoveel factoren waardoor je niet simpelweg kan zeggen : iemand met overgewicht mag niet rijden.


Mijn zadel is 18 inch, voor mijzelf eig een maatje te groot. Geen van beide ruiters zat echt netjes mee als ik eerlijk kan zijn.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 12:47

Wintu schreef:
Ik denk dat je beter kunt kijken naar hoe het lichaam is dan naar het feitelijke gewicht.
Dus hoe verhouden gewicht en lengte zich. Zo geloof ik prima dat een man 1.85 met van 90 kilo veel beter mee kan op een paard dan een vrouw van 1.70 met hetzelfde gewicht.
Verder ben ik van mening dat wanneer een paard een zwaardere ruiter moet dragen, ook wel goed in de spieren moet zitten, dus degelijk getrainde en dat vereist toch ook ruiterfitheid lijkt me. En dat krijg je niet van een half uurtje stappen met een paar minuten draf. En van juist genoemde beweging, verliest het paard ook spier en dan zit je in een neerwaartse spiraal.


Eens!

Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 12:52

Duhelo schreef:
lies schreef:
Ja, snap wat je (of jullie beiden) bedoelt. Maar dan heb je het over mensen die veel te zwaar zijn, lijkt me? Dus niet iemand van 1.75 die 95kg weegt. Die zal toch niet zoveel vet hebben?

Dat is inderdaad ook een punt. Vandaar dat ik 100 kilo in lange gespierde ruiter vergelijk met 100 kilo in een klein kort propje. Dan heb je ook een degelijk verschil in vetmassa zeg maar. Maar dat maakt dan mss ook niet zoveel uit gezien het kantelpunt ook al dichter bij het paard zit.

De ruiter van 1.80 van 100 kilo, en die van 1.85 van 100 kilo, zal echt geen voelbaar verschil opleveren voor het paard.

En we praten ook niet over ruiters van 140 kilo of meer die op een paard willen gaan zitten..


Om het nog ingewikkelder te maken, persoon van dezelfde lengte en hetzelfde gewicht (en dan zelfs letterlijk dezelfde persoon :+ ) kan hele verschillende lichaamssamenstelling hebben. Ik weet uit ervaring dat mijn zware en gespierde zelf beter kan paardrijden dan mijn zware en vette zelf, maar daar zit weer paar jaar tussen waardoor je het op allerlei andere factoren zou kunnen afschuiven.

We zijn op het internet dus uiteraard is elke zware persoon ook vooral zwaar door haar spieren :+ maar zeker voor een vrouw is het best een klus om noemenswaardige spiermassa op te bouwen en verreweg meeste mensen in de Westerse wereld blijken "overvet" tov hun BMI (dus wel gezonde BMI maar vetpercentage en/of buikomtrek - lengte verhouding wijst al op overgewicht).

Het probleem blijft dat er geen kwalitatief goede onderzoeken zijn waardoor het allemaal gezond boerenverstand en gevoel discussie blijft. Ik vind een willekeurig plaatje van een grote man op een klein paardje namelijk niet meteen een bewijs dat het goed is, en met anecdotes heb je te maken met het risico dat het een "mijn opa rookte elke dag twee pakjes en is 90 geworden!" geval blijkt.

Edit. En gezien het allemaal niet bepaald blind is (je ziet nou eenmaal of je naar een lange of een kleine en vette persoon kijkt) speelt onze bias ook altijd een rol.

Winged

Berichten: 33067
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 12:57

BeFunny schreef:
lies schreef:
Ja, snap wat je (of jullie beiden) bedoelt. Maar dan heb je het over mensen die veel te zwaar zijn, lijkt me? Dus niet iemand van 1.75 die 95kg weegt. Die zal toch niet zoveel vet hebben?


Ik ben 1,79 en woog dus 86kg. En kan je zeggen dat toen best wat vet had en met name het buikvet zorgt voor onbalans. En ja dat overtollige daar moet je m.i gewoon aan werken als je op een paard dat jou mag gaan dragen wilt gaan zitten.

Precies. Globaal kun je trouwens wel berekenen wat je vetpercentage is. Helemaal waterdicht is deze berekening niet! Want spieren zijn zwaarder dan vet. Maar voor de liefhebber: https://bell-coaching.com/lifestyle/vet ... alculator/ Bij 1.75 en 95 kilo zit je dus rond de 32% vet. Ja, dat percentage is voor gezondheidsrichtlijnen nog aan de goede kant.

Zelf kijk ik er net iets anders tegenaan. Als 1/3de van je lijf aan het schommelen en onbalans brengt, dan is dat wel pittig. Denk aan bijvoorbeeld een emmer water waarmee jij 100 meter moet rennen. Hoe meer die gevuld is, hoe lastiger het is om de gehele inhoud over te brengen én jezelf heel te houden.

Kaitlyn

Berichten: 9731
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 13:06

lies schreef:
Ja, snap wat je (of jullie beiden) bedoelt. Maar dan heb je het over mensen die veel te zwaar zijn, lijkt me? Dus niet iemand van 1.75 die 95kg weegt. Die zal toch niet zoveel vet hebben?


1.75 en 90 kilo is aardig fors lijkt mij? Ik ben 1.67 en weeg 56 kilo. Mijn vriend is 1.85 en 96 kilo, met veel spiermassa.

Overigens is mijn paard rond de 500 kilo en zou 15% daarvan 82,5 kilo zijn. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om met zo'n gewicht op mijn paard te stappen om serieus te trainen, hooguit een keer een rondje stappen..

Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 13:19

Kaitlyn schreef:
lies schreef:
Ja, snap wat je (of jullie beiden) bedoelt. Maar dan heb je het over mensen die veel te zwaar zijn, lijkt me? Dus niet iemand van 1.75 die 95kg weegt. Die zal toch niet zoveel vet hebben?


1.75 en 90 kilo is aardig fors lijkt mij? Ik ben 1.67 en weeg 56 kilo. Mijn vriend is 1.85 en 96 kilo, met veel spiermassa.

Overigens is mijn paard rond de 500 kilo en zou 15% daarvan 82,5 kilo zijn. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om met zo'n gewicht op mijn paard te stappen om serieus te trainen, hooguit een keer een rondje stappen..


Mensen worden minder fors bij relatief hoog gewicht/ hoge traditionele BMI naarmate ze langer worden. En omgekeerd, kleinere mensen zijn sneller overvet bij ogenschijnlijk lage BMI's.

175 en 95 kilo is nog steeds te dik uiteraard, maar echt lange mensen zijn over het algemeen verbazingwekkend zwaar tov hoe ze ogen.


Winged schreef:
Zelf kijk ik er net iets anders tegenaan. Als 1/3de van je lijf aan het schommelen en onbalans brengt, dan is dat wel pittig. Denk aan bijvoorbeeld een emmer water waarmee jij 100 meter moet rennen. Hoe meer die gevuld is, hoe lastiger het is om de gehele inhoud over te brengen én jezelf heel te houden.


Elke gezonde vrouw bestaat in minimaal 1/5de uit vet, kunnen we hier geen pro ana ruimte van maken alsjeblieft :\ je moet heel wat hoger dan 30% uitkomen wil het gaat schommelen als een emmer water :')

Die online vetpercentage calculatoren zijn overigens maar heel beperkt nuttig, misschien als grove indicatie maar that's it.

Suzanne F.

Berichten: 49304
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 13:29

En er zijn ook berekeningen (die vaak worden aangehouden bij chirurgie) die stellen dat je gewicht niet hoger mag zijn dan je lengte min 1 meter. Ben je bijvoorbeeld 1.70 m lang, dan mag je maximaal 70 kg wegen. Ben je 1.65 m lang, dan mag je maximaal 65 kg wegen.
Dan zouden veel mensen al een probleem hebben. Hoewel ik dit helemaal zo gek niet vind eigenlijk.

Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 13:39

Ja, het is zogenaamde Broca index, voorganger van BMI die over het algemeen iets nuttiger is voor hele kleine en hele lange mensen dan BMI maar er niet noemenswaardig veel van afwijkt.

Weet nog dat die formules in mijn basisschool wiskunde boek zaten :=

Winged

Berichten: 33067
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 13:42

Fly_high schreef:
Elke gezonde vrouw bestaat in minimaal 1/5de uit vet, kunnen we hier geen pro ana ruimte van maken alsjeblieft : je moet heel wat hoger dan 30% uitkomen wil het gaat schommelen als een emmer water :')

Die online vetpercentage calculatoren zijn overigens maar heel beperkt nuttig, misschien als grove indicatie maar that's it.

Ik zeg toch ook: globaal berekenen en dat het niet waterdicht is?

En 1/5de is 20%. Een verschil van 20 naar 32 (vul die emmer maar eens voor 20 of voor 30% dan zie je wel echt verschil)

Overigens: Ja, mijn buik gaat wél al jiggelen vanaf 25% vet. Komt doordat het bij mij dan op mijn buik gaat zitten ipv netjes verspreid ;)

BeFunny

Berichten: 10647
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 13:51

Suzanne F. schreef:
En er zijn ook berekeningen (die vaak worden aangehouden bij chirurgie) die stellen dat je gewicht niet hoger mag zijn dan je lengte min 1 meter. Ben je bijvoorbeeld 1.70 m lang, dan mag je maximaal 70 kg wegen. Ben je 1.65 m lang, dan mag je maximaal 65 kg wegen.
Dan zouden veel mensen al een probleem hebben. Hoewel ik dit helemaal zo gek niet vind eigenlijk.



Deze theorie hou ik zelf aan. Toen ik 86 kg woog moest ik dus minstens afvallen tot 79kg dan zat ik aan de bovengrens op een gezond gewicht. Nu zou ik er juist iets onder zitten met 66kg. Toen ik 85kg woog vond echter niemand mij dik. Ik ben natuurlijk lang en het gewicht zat erg verdeeld maar ook wel erg brede heupen en kont. Niet zozeer een dikke pens zeg maar maar als ik dat op ging meten was dat toch bijna 100cm waar dat 80cm moest zijn rond de middel. Maar wel had ik ook broek maat 44-46. En nu 38 en shirts 36.
Ik ben echt wat overtollig vet kwijt en heb nog steeds breede heupen :j

Overgens ben ik nu weer aan het aankomen "gevolg van het sporten is dat je meer spiermassa krijgt" maar ook door de medicatie die ik gebruik ga ik helaas aankomen. Meer bewegen is niet meer mogelijk dus dat is iets wat ik voor lief moet nemen. Maar wel fit blijven. Dan beperkt het zich hopelijk.

Duhelo

Berichten: 28566
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 14:01

Wintu schreef:
Duhelo schreef:

Maar ook hier kan je niet op baseren.

Mollige meid had misschien een 18.5 inch zadel nodig en is op een 17.5 inch zadel gaan zitten, waardoor de drukverdeling anders/verkeerd uitkwam, waar lange meid prima past in het 17.5 inch zadel waardoor de drukverdeling wel goed is. Mollige meid had mss een andere rijstijl, bonkte in de rug, zat niet netjes mee in de beweging, ...

Er zijn gewoon zoveel factoren waardoor je niet simpelweg kan zeggen : iemand met overgewicht mag niet rijden.


Noem eens een factor waarom iemand met overgewicht dan wel moet gaan rijden .

Opnieuw, definieer overgewicht.

Als mijn man overgewicht heeft (lange man van 1.90) dan zou hij richting de 120-140 kilo aantikken. Dan moet hij idd niet op een paard gaan zitten.
Hij weegt nu 95-100 kilo, en rijdt wel, op een grote kwpner met genoeg km's en conditie en goede sterke benen en rug, die heeft er ook geen greintje last van.
ik ben 1.73, met 100 kilo zou ik toch echt wel ferm overgewicht hebben. Echter de kilo's zijn hetzelfde.
Zolang ik in balans zit en het paard niet hinder, zie ik geen probleem voor diezelfde kwpn.
Mijn spanjaard zou ik niet meer gaan opzitten, voor haar is dat gewoon echt veel te zwaar.

purny

Berichten: 27532
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 14:03

Als ik die theorie aanhoud dan waai ik bij de eerste beste storm weg.
Dan zou ik 63 kilo moeten wegen.

Kaitlyn

Berichten: 9731
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 14:07

Bij 1.63 en 63 kilo ben je niet mager toch?
Ik ben 1.67 en 56 kilo en ook niet mager. Slank, ja, mager, nee.
Voor mij zit mijn maximum gewicht op 60 kilo, behalve als ik zwanger zou zijn.

Cambionn

Berichten: 812
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 14:16

Ninx schreef:
purny schreef:
Ik vind het van de bouw van het paard afhangen.
Als in jouw ogen 75 de max is dan kan half paardrijdend Nederland wel stoppen
Maar half Nederland, nou ja driekwart, heeft dan ook overgewicht.
Heel veel mensen kunnen prima paardrijden, ik denk het overgrote deel. Het vraag wel inzet en het besef dat een paard nu eenmaal erg kwetsbaar is.
Mee eens. Ik ben zelf ook 1,80 maar een gezond gewicht ligt voor mij tussen de 60 en de 80 kilo. En ondanks medicatie waar ik heel erg van aankom hou ik mezelf sowieso onder die 75, en wil eigenlijk lager. Kan je ook zeggen dat ik mezelf al minder fit voel worden voor die 80 grens bereikt is. Het aantal mensen dat niet gezond onder die grens kan zitten zal echt minimaal zijn. En uiteindelijk maakt het ook helemaal niet uit, want dat paard z'n rug wordt niet sterker omdat wij het oneerlijk vinden dat we er anders niet op mogen rijden.

Ik merk ook wel dat iedereen tegenwoordig zo "gewend" is aan mensen met overgewicht dat ze het niet meer zien. Op zijn zwaarst was ik 87, toen reed ik natuurlijk niet, maar had ik wel gewoon 7kg overgewicht en je zag echt wel wat vet rolletjes die daar echt niet hoefde. Ik had echt wel zichtbaar overgewicht, maar niet extreem veel. Werd toen al raar aangekeken als ik zei dat ik wat gewicht wou verliezen, en nu nog meer zo. Heb het echt het idee dat men het niet echt ziet/erkent tot je richting obees gaat. Waar we vroeger problemen hadden dat "dun" te veel gepushed werd tot het magere aan heb ik het idee dat dat probleem nu compleet omgedraaid is en overgewicht te genormaliseerd wordt. Heb ook wel het idee, hoe vervelend ook, dat de push voor body-posetivity daaraan meewerkt. En hoewel ik echt niet vind dat men run-way model dun moet zijn, vind ik dit ook wel echt een hele slechte ontwikkeling. Hoewel je niet keihard zou moeten afgestraft worden voor het hebben van overgewicht (zolang je er niemand anders mee opzadelt, zei het mens of dier) zou het imho ook zeker niet genormaliseerd laat staan aangemoedigd moeten worden. Ook niet als het maar een paar kilo is.

Ik bedoel daarmee niks over paardengewicht max in het algemeen want ik ben het er wel mee eens dat dat wat complexer ligt maar reageer ik echt ff op de comment in de quote (en de originele maar mag max 2 quotes in elkaar hebben). Het idee dat een gewicht geen max zou kunnen zijn omdat te veel mensen dan moeten stoppen vind ik wel echt gewoon onzin. Zeker gezien zo veel mensen overgewicht hebben. Dat kan gevoelig liggen, maar het veranderd de realiteit van wat zo'n rug kan dragen en dat je overgewicht hebt niet. En dat moeten we dus ook niet het probleem van de paarden maken.

Wat betreft absoluut max, dat ligt echt aan verschillende dingen. Fitheid en rijvaardigheid van de ruiter, fitheid van het paard, bouw van het paard, etc. etc. Dus ik zou zelf geen max voor paarden in het algemeen durven te noemen, en denk dat een max per paard beter op z'n plek is (en ben daar ook hardstikke voor). Maar met dat in gedachte denk ik wel dat er voor de 93kg van TS weinig paarden zijn die daar zonder problemen mee kunnen, zeker gezien het vet is (gebaseerd op die bijna 30kg verschil met vroeger) en TS al een tijd niet gereden heeft (en dus niet in topconditie zal zijn). Maar TS wil ook afvallen, en met wat werk moet er toch wel tot een gewicht te komen zijn waarmee ze leuk en vriendelijk paard kan rijden. Zeker als ze er 2 haalt (1 voor haar en 1 voor dochterlief) en dus echt op haar benodigheden kan afstemmen.

Fly_high schreef:
Mensen worden minder fors bij relatief hoog gewicht/ hoge traditionele BMI naarmate ze langer worden. En omgekeerd, kleinere mensen zijn sneller overvet bij ogenschijnlijk lage BMI's.

175 en 95 kilo is nog steeds te dik uiteraard, maar echt lange mensen zijn over het algemeen verbazingwekkend zwaar tov hoe ze ogen.
Mijn ervaring is andersom. Mensen lijken lange mensen veel zwaarder in te schatten. En ook een hoger gewicht als "normaal" te noemen dan wat eigenlijk een gezond gewicht is voor die lengte.

Wintu

Berichten: 3030
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 14:22

Duhelo schreef:
Wintu schreef:


Noem eens een factor waarom iemand met overgewicht dan wel moet gaan rijden .

Opnieuw, definieer overgewicht.

Als mijn man overgewicht heeft (lange man van 1.90) dan zou hij richting de 120-140 kilo aantikken. Dan moet hij idd niet op een paard gaan zitten.
Hij weegt nu 95-100 kilo, en rijdt wel, op een grote kwpner met genoeg km's en conditie en goede sterke benen en rug, die heeft er ook geen greintje last van.
ik ben 1.73, met 100 kilo zou ik toch echt wel ferm overgewicht hebben. Echter de kilo's zijn hetzelfde.
Zolang ik in balans zit en het paard niet hinder, zie ik geen probleem voor diezelfde kwpn.
Mijn spanjaard zou ik niet meer gaan opzitten, voor haar is dat gewoon echt veel te zwaar.

En ik geloof er niet in dat je met 173 cm en 100 kilo goed in balans kan zitten. Ik ben 172 en 65 kilo, met 35 kilo er bij zou er aardig wat vet aan zitten en over vet heb je maar bar weinig controle. Dus dan zou ik met 35 ongecontroleerd gewicht op een paard zitten, dan zit je echt niet in balans.

Dus laat ik het anders zeggen, noem eens een factor waarom een vrouw van 173 cm en 90/100 kilo op een paard moet gaan zitten

Wintu

Berichten: 3030
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 14:23

purny schreef:
Als ik die theorie aanhoud dan waai ik bij de eerste beste storm weg.
Dan zou ik 63 kilo moeten wegen.

Laat ik je geruststellen, je waait niet weg

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 14:29

purny schreef:
Als ik die theorie aanhoud dan waai ik bij de eerste beste storm weg.
Dan zou ik 63 kilo moeten wegen.


1m63 en 63 kg is zeker niet mager hoor.
Ik zou er dan max 61 mogen wegen en weeg er nu 48 - kan dus nog wel heel wat bij. Nu ben ik erg slank (ook geen ribben zichtbaar ofzo) maar met +13 kg wordt het al wel ferm richting mollig.