Gewicht ruiter maximaal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 14:29

Grappig ik dacht juist als ik die regel aanhoud ben ik veel te zwaar. Dan zou ik 74 kg mogen wegen en nu zit ik op 59 en heb echt meer vet dan ik gewend ben.

Zo zie je maar dat alles voor iedereen anders aanvoelt.

Ik denk dat het van groot belang is ook te kijken naar het gewicht van het paard. Veel paarden hebben ook overgewicht en dat maakt niet dat ze meer kunnen dragen (als je wil kijken naar bijvoorbeeld 15%-20% -Whatever) maar juist minder! Want de moeten hun eigen overgewicht ook dragen.
Dus een paard dat bijvoorbeeld eigenlijk met gezond gewicht 500 kg zou moeten wegen maar nu 560 kg weegt kan niet ineens 112 kg dragen ipv 100, je zou zelfs kunnen bedenken dat dit paard 50 kg minder kan dragen omdat het al 50 kg eigen vet meesleept…

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 14:30

Duhelo schreef:
Als mijn man overgewicht heeft (lange man van 1.90) dan zou hij richting de 120-140 kilo aantikken. Dan moet hij idd niet op een paard gaan zitten.
Hij weegt nu 95-100 kilo, en rijdt wel, op een grote kwpner met genoeg km's en conditie en goede sterke benen en rug, die heeft er ook geen greintje last van.

1,90 met 95 valt onder overgewicht... 120 kilo is obesitas.
Mijn man is 1,86 en weegt 85 kilo en zit aan zijn max (net onder BMI 25).

Wintu

Berichten: 3107
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 14:38

Brainless schreef:
Duhelo schreef:
Als mijn man overgewicht heeft (lange man van 1.90) dan zou hij richting de 120-140 kilo aantikken. Dan moet hij idd niet op een paard gaan zitten.
Hij weegt nu 95-100 kilo, en rijdt wel, op een grote kwpner met genoeg km's en conditie en goede sterke benen en rug, die heeft er ook geen greintje last van.

1,90 met 95 valt onder overgewicht... 120 kilo is obesitas.
Mijn man is 1,86 en weegt 85 kilo en zit aan zijn max (net onder BMI 25).

Mijn man is 1.89 en weegt nu 94 kilo
en prima zo. Voorheen toen hij nog veel aan de fitness was, was hij 89 kilo met een laag vetpercentage, weegt hij 104 kilo, dan is hij echt wel te zwaar, niet mega, maar wel overgewicht idd.

JudithGigi

Berichten: 4237
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 14:45

Kaitlyn schreef:
Bij 1.63 en 63 kilo ben je niet mager toch?
Ik ben 1.67 en 56 kilo en ook niet mager. Slank, ja, mager, nee.
Voor mij zit mijn maximum gewicht op 60 kilo, behalve als ik zwanger zou zijn.


Poeh deze vind ik wel naar. Ik heb ooit onder de 60 kilo gewogen maar dat lukte alleen door elke dag uren te sporten en alleen avondeten te eten. En ben maar een cm of 3 langer.

Fly_high

Berichten: 3316
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 14:54

Brainless schreef:
Duhelo schreef:
Als mijn man overgewicht heeft (lange man van 1.90) dan zou hij richting de 120-140 kilo aantikken. Dan moet hij idd niet op een paard gaan zitten.
Hij weegt nu 95-100 kilo, en rijdt wel, op een grote kwpner met genoeg km's en conditie en goede sterke benen en rug, die heeft er ook geen greintje last van.

1,90 met 95 valt onder overgewicht... 120 kilo is obesitas.
Mijn man is 1,86 en weegt 85 kilo en zit aan zijn max (net onder BMI 25).


Volgens aangepaste BMI voor bovengemiddeld lange mensen is 85 kilo bij 186cm nog een prima gezond gewicht :)

Voor al die mensen die zichzelf ondanks gezonde BMI rond 22-23 of vetpercentage van 25% jiggelend of mollig vinden, of zichzelf BMI van 20 als grens opleggen - je hebt recht op je eigen beleving van je eigen lichaam maar het wil niet zeggen dat die beleving daardoor feitelijk correct is en bij anderen ook van toepassing mag zijn :o


Cambionn schreef:
Mijn ervaring is andersom. Mensen lijken lange mensen veel zwaarder in te schatten. En ook een hoger gewicht als "normaal" te noemen dan wat eigenlijk een gezond gewicht is voor die lengte.


Mijn ervaring is dan weer anders dan die jouwe, so be it ;)

Ik heb heel vaak gehad dan men leek absoluut niet te kunnen geloven dat ik zwaarder dan 80 kilo was (ben 190cm lang ongeveer) met bijbehorend gedoe in de trant van "maar je bent toch niet zo dik hoor!" Thanks Karen, ik zei ook helemaal niet dat ik dik was :=

Kim_W

Berichten: 584
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 14:57

lies schreef:
Ja, snap wat je (of jullie beiden) bedoelt. Maar dan heb je het over mensen die veel te zwaar zijn, lijkt me? Dus niet iemand van 1.75 die 95kg weegt. Die zal toch niet zoveel vet hebben?


Nou als ik kijk naar mezelf dan is dat echt wel heel veel vet. Ik ben 175 en weeg ruim 30kg minder dan wat jij stelt. Met 95kg ben ik echt moddervet dan hoor. :=

Er zijn er verschillende die hier zeggen dat je moet kijken of paard aangeeft dat het te zwaar is. Maar dan vergeten jullie de te lieve paarden die zichzelf eerst helemaal kapot rijden vóórdat er uberhaupt (lichte) ongemak te zien is. Paarden zijn vluchtdieren en laten niet snel ongemak zien omdat ze dan eerder prooi worden. Pas wanneer het écht niet meer gaat zie je soms lichte symptomen. Terwijl het probleem veel ernstiger is dan het lijkt. In dat kader zouden die paarden die het wel aangeven dus gigantisch overbelast worden. En de paarden die niks aangeven zijn niet perse capabel om het ruitergewicht te dragen dat er op zit.

Ik heb zo'n merrie. Die loopt door tot ze er bij neer valt en laat tussentijd echt niks zien van ongemak. Zet ik daar te zware personen op rijd ze dr rug kapot zonder dat je er erg in hebt. Ik vind dus dat je je verantwoordelijkheid moet pakken voor het dier ipv een kop-in-het-zand tactiek hanteren.

Duhelo

Berichten: 28583
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 15:06

Wintu schreef:
Brainless schreef:

1,90 met 95 valt onder overgewicht... 120 kilo is obesitas.
Mijn man is 1,86 en weegt 85 kilo en zit aan zijn max (net onder BMI 25).

Mijn man is 1.89 en weegt nu 94 kilo
en prima zo. Voorheen toen hij nog veel aan de fitness was, was hij 89 kilo met een laag vetpercentage, weegt hij 104 kilo, dan is hij echt wel te zwaar, niet mega, maar wel overgewicht idd.

Als mijn man 85 kilo zou wegen om dan een bmi van 23.5 te hebben, dan is die een gratenpakhuis.
Dan schiet er zelfs niets over van spieren.

BeFunny

Berichten: 10816
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 15:07

Kaitlyn schreef:
Bij 1.63 en 63 kilo ben je niet mager toch?
Ik ben 1.67 en 56 kilo en ook niet mager. Slank, ja, mager, nee.
Voor mij zit mijn maximum gewicht op 60 kilo, behalve als ik zwanger zou zijn.



Nee. Ik vind mezelf met 67kg ook nog niet mager en ben wel 179. Wel ben ik nu slank :j en met die 86 kg was ik gewoon te zwaar zo simpel is dat en goddank heb ik er ruim 20kg af gekregen. Goddank want dan ben je zelf ook gewoon veel fitter.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 15:22

Fly_high schreef:
Volgens aangepaste BMI voor bovengemiddeld lange mensen is 85 kilo bij 186cm nog een prima gezond gewicht :)

1,86 is echt niet een bovegemiddeld lang mens :+
Daarnaast past het BMI het vanzelf aan.
Het is zelfs aangegeven door de arts in het ziekenhuis (ivm slaapapneu).

Jorex

Berichten: 9997
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 15:23

Kaitlyn schreef:
Bij 1.63 en 63 kilo ben je niet mager toch?
Ik ben 1.67 en 56 kilo en ook niet mager. Slank, ja, mager, nee.
Voor mij zit mijn maximum gewicht op 60 kilo, behalve als ik zwanger zou zijn.

Dan zou ik zwaar overgewicht hebben met mijn 1.60 en 67kg. Ja ik ben wel iets te zwaar, maar terug naar de 58kg die ik 10 jaar terug woog, gaat me echt niet meer lukken. Ik ben allang blij dat ik niet meer op 74 zit wat ik begin dit jaar woog. Ik rij overigens nog 1 keer per week paard op een manege.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 05-10-23 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Temeraire

Berichten: 3539
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 15:27

Je kan er gewoon niet veel van zeggen. Ik heb wel eens een mooie afbeelding gezien van een aantal vrouwen die allemaal zelfde gewicht hadden. Sommigen leken slank, sommigen te dik. Ook als je lengte daarin meeneemt.

Het is gewoon moeilijk er iets van te zeggen puur alleen op cijfers.
Dat blijkt ook uit dit topic. Ik zie foto's waarop de ruiter prima lijkt te passen, terwijl deze dan volgens gewicht kennelijk te zwaar zou zijn.
Lastig hoor.

Fly_high

Berichten: 3316
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 15:48

Brainless schreef:
Fly_high schreef:
Volgens aangepaste BMI voor bovengemiddeld lange mensen is 85 kilo bij 186cm nog een prima gezond gewicht :)

1,86 is echt niet een bovegemiddeld lang mens :+
Daarnaast past het BMI het vanzelf aan.
Het is zelfs aangegeven door de arts in het ziekenhuis (ivm slaapapneu).


186cm is feitelijk gezien wel flink bovengemiddeld lang :+ zeker voor BMI maatstaven gezien BMI formule uit de 19de eeuw stamt.

BMI past zich in sommige gevallen dus niet vanzelf aan, oftewel, slechts tot op zekere hoogte.

Maar het kan uiteraard best wel dat je man ivm zijn specifieke lichaamssamenstelling wel overvet was. Of gewoon iets kleiner dan 186cm (best veelvoorkomend verschijnsel :P ).

Maar ik zie dat heersende vibe inmiddels "ik heb BMI van 20 en iedereen zwaarder dan ik is moddervet" is geworden, super bevordelijk voor een respectvolle discussie :=

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 15:58

Fly_high schreef:
Maar ik zie dat heersende vibe inmiddels "ik heb BMI van 20 en iedereen zwaarder dan ik is moddervet" is geworden, super bevordelijk voor een respectvolle discussie :=

Nou ik heb een hogere BMI en ik ben best vet te noemen. :+

De gemiddelde lengte van een man (uit 1980) is 1,84 dus mijn man is echt niet lang met 1,86.

Winged

Berichten: 33089
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 16:02

Fly_high schreef:
Maar ik zie dat heersende vibe inmiddels "ik heb BMI van 20 en iedereen zwaarder dan ik is moddervet" is geworden, super bevordelijk voor een respectvolle discussie :=

oh die vis ik er niet zo uit eigenlijk.

Overigens, wat ik ook al een paar genoemd heb, spieren zijn zwaarder dan vet. En daarmee kom ik eigenlijk al weer terug op volgens mij mijn allereerste post hier: ruiterfitheid. Hoe fitter iemand in het algemeen is en daarmee de bewegingen van een dier niet in de weg zit hoe beter een combinatie kan functioneren. Iemand die 80 kilo weegt en goed rijdt vs iemand die 60 kilo die alle kanten op kan stuiteren / achterblijft vanwege eigen slechte conditie: dan geef ik de voorkeur voor de eerste ruiter.

BMI + vetpercentage berekenen zijn slechts tools. Geeft het de werkelijkheid weer: nee.
Maar: Het blijft wel een feit dat spieren minder jiggelen dan vet. Vet moet je toch wel insnoeren om het voor jezelf ook comfortabel te houden (denk aan een flinke voorgevel bij dames. Dan heb je liever ook een sportbh aan tijdens het doorzitten ;) )

Alsnog: puntje bij paaltje. Als ik 85 kilo zou wegen zou ik ook wel kritisch kijken naar op wat voor dier ik zou stappen. Ik rij niet veel meer en daarmee zit ik een dier mogelijk in de weg. Ik vind het dan ook meer dan goed dat sommige maneges vooraf vragen naar het gewicht van een persoon.

Kim_W

Berichten: 584
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 16:03

Volgens mij wordt er op dit moment weinig gezegd "iedereen zwaarder dan ik is moddervet" fly high. Mensen relateren aan hun eigen lengte en gewicht en hoe ze eruit zien/waar hun vetopslag als eerste komt. Ze hebben het dus over "IK" en niet over anderen.

BoktVerlaten
Berichten: 435
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 16:05

Afbeelding

Kaitlyn

Berichten: 9736
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 16:10

JudithGigi schreef:
Kaitlyn schreef:
Bij 1.63 en 63 kilo ben je niet mager toch?
Ik ben 1.67 en 56 kilo en ook niet mager. Slank, ja, mager, nee.
Voor mij zit mijn maximum gewicht op 60 kilo, behalve als ik zwanger zou zijn.


Poeh deze vind ik wel naar. Ik heb ooit onder de 60 kilo gewogen maar dat lukte alleen door elke dag uren te sporten en alleen avondeten te eten. En ben maar een cm of 3 langer.


Hoezo naar? Ik zeg toch niet dat anderen te zwaar zijn, maar dat voor mij mijn maximum gewicht op 60 kilo zit? Ik vind mijzelf rond de 55/56 kilo gewoon het mooist, en vooralsnog hoef ik daar niks voor te laten waar ik zin in heb en heb ik een gemiddeld schema waar ik beweeg. En als dat niet meer zo is, dan blijft de kinder chocola wel links liggen.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 16:16

BoktVerlaten schreef:
[ [url=m/oxA0TS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar daar gaat het niet om, ik heb ook foto's dat ik veel lichter/zwaarder ben dan hoe ik er uit zie.
Maar iemand van een X aantal kilo is gewoonweg te zwaar voor een bepaalde pony/paard.
Als ik zeg: jij mag max 75 kilo zijn voor mijn paard, maakt mij het niet uit of je klein en dik bent of lang en dun, als iemand redelijk kan rijden mag degene mat dat gewicht op mijn paard.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 16:17

BoktVerlaten schreef:
[ [url=m/oxA0TS.jpg]Afbeelding[/url] ]


Die kleinste (de linkse) heeft toch duidelijk overgewicht.
Die vrouwen daarnaast noem ik zeker niet ‘dik’ maar het woord slank past ook niet echt.

JameyDL

Berichten: 211
Geregistreerd: 07-02-19
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 16:28

Wat een discussie zeg, sjezus. En ik lees er door heen en denk oke ik kan wel wat gewicht verliezen maar ben zeker niet in overgewicht op mijn paard. En natuurlijk mag iedereen een mening geven, maar over ruiter fitheid en dat er echt wel mensen met een "zwaarder" gewicht die rijden is het lijntje zo dun. mensen hebben zo'n andere lichamen lengte breedte er zijn letterlijk mensen met zwaardere botten dan andere, spieren, vet. Wat voor paard je rijd, koudbloed, warmbloed, been werk, ras, lengte, fitheid van het paard. Persoonlijk vind ik dat we gewoon iedereen zijn waarde moeten laten en vind dit topic best wel toxic... Het is goed dat er word over gesproken maar het is de manier waarop.

Cambionn

Berichten: 853
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 16:30

BoktVerlaten schreef:
[ [url=m/oxA0TS.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hoe korter ze worden hoe meer vet je ziet. Niet bij iedereen op dezelfde plek, maar je ziet wel echt correlatie. Daarbij zegt vrijwel niemand hier dat je met 70kg niet op een paard kan zitten, hooguit niet op een specifiek paard. Maar ik zie niet echt geluiden dat 70kg te zwaar is voor paardrijden algemeen. Wel dat sommige overgewicht hebben dan, en dat die vrij zeker het paard meer in de weg zitten dan de langere met hetzelfde gewicht maar minder vet mits de rest van de omstandigheden hetzelfde zijn (zoals rijvaardigheid). Maar again dat zie je ook in je plaatje want daar staan echt meerdere op met overgewicht. Ze zijn niet obees, maar de meeste hebben wel zichtbaar paar kilo overgewicht. Het niveau wat ik bedoel onder "wordt nu normaal gezien omdat er zo veel overgewicht is maar is toch echt paar kilo te veel vergeleken met gezond gewicht op hun lichaam".

Wat tekst bij je post is wel handig. Kan nu niet echt zeggen wat je punt is, of in welke "kant" van de discussie je staat. Overigens mis is ook een lengtemaat bij dit plaatje, anders kun je niet veel meer zeggen dan lange mensen hebben minder vet nodig om meer te wegen. Wat niemand hier betwijfeld.

Fly_high

Berichten: 3316
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 16:40

Brainless schreef:
Fly_high schreef:
Maar ik zie dat heersende vibe inmiddels "ik heb BMI van 20 en iedereen zwaarder dan ik is moddervet" is geworden, super bevordelijk voor een respectvolle discussie :=

Nou ik heb een hogere BMI en ik ben best vet te noemen. :+

De gemiddelde lengte van een man (uit 1980) is 1,84 dus mijn man is echt niet lang met 1,86.


Je weet dat BMI helemaal niet Nederlands id en niet land-specifiek toch :+ wereldwijd is gemiddelde man grofweg 170cm en rond 186cm is de standaard formule al onvoldoende accuraat (uitgaande van gezond percentage spiermassa).

Maar goed dat doet niet heel erg toe tot de hele wel of niet paardrijden discussie :)

Edit. Dat plaatje van BoktVerlaten is weer zo nutteloos gezien het meeste verschil eigenlijk puur door lengte komt, dat is niet exact breaking news zeg maar.
Laatst bijgewerkt door Fly_high op 05-10-23 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambionn

Berichten: 853
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 16:45

JameyDL schreef:
Persoonlijk vind ik dat we gewoon iedereen zijn waarde moeten laten en vind dit topic best wel toxic... Het is goed dat er word over gesproken maar het is de manier waarop.
Ik vind dit topic nog best wel meevallen? Men is duidelijk maar de meeste zijn echt niet gemeen. Wel eerlijk. En zeggen dat bepaalde gewichten niet op een (soms bepaalde) paard kunnen en dat overgewicht echt wel wat doet, maar echt toxic vind ik niet. Tenzij je vind dat je niks tegen overgewicht mag zeggen want dan voelt men zich straks zo slecht, maar dat vind ik dus weer toxic. Want dan praat je mensen aan dat het ok is om overgewicht te hebben (als het maar een beetje is), terwijl er gewoon gezondheidsrisico's aan zitten. En bij paardrijden het probleem ook nog eens op het dier geschoven wordt. Als jij dat hoger gewicht met de risico's voor jezelf prima vind dan prima, doe je ding. Maar ga niet het probleem ontkennen en doen alsof dat overgewicht probleemloos of normaal gewicht is en maak het niet een paard z'n probleem. En dat doen veel helaas wel.

Lijsken
Berichten: 1039
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 16:52

sevke schreef:
Het zoveelste ruitergewicht topic :roll:
Bekijk het per combinatie. Mijn hubbie weegt 95kg. Heeft altijd met een quarter geshowd van 1.43, en niet onverdienstelijk. Paard heeft nooit aangegeven problemen te hebben met zijn gewicht en hij is nu 18 en nog steeds gezond en wordt nog steeds recreatief gereden.
[ [url=m/dSxQV0.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hubby met zwarte Shaggy
[ [url=m/6TxqJ4.jpg]Afbeelding[/url] ]
Op zijn ranke palomino van 1.50

Onze trainer, die internationaal op het hoogste niveau rijdt. (level4!) Hij is bijna 2 meter, niet dik, maar weegt door zijn grootte toch tegen de 100kg.
Hier op onze quarter van 1.50
[ [url=m/4DezXP.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ikzelf op mijn IJs van 1.32. Ik ben 1.68 en weeg 65kg
[ [url=m/xFoeTi.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wij zitten al jaren in de topsport met quarters. De meeste quarters tikken de 1.50 amper aan. Het zadel alleen weegt al rond de 15kg. De meeste ruiters wegen meer dan 70kg.
Onze paarden gaan lang mee en blijven gezond.
Wat is dan het probleem?

Idem dito bij de IJslanders.


95 kilo ruiter plus naar eigen zeggen nog 15 kg zadel erbij, dus dat is dus 110 kilo. Op een paardje van 1.43 Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar wel van schrik.
De grens hoeft van mij niet strikt op 15% te liggen bij een fitte ruiter icm een fit paard maar hier ga je wel erg ver die grens over. Laat ik een ruime gok doen en zeggen dat het paardje 500kg weegt, dan zit je dus al over de 20% van zijn gewicht. Ik kan me haast niet voorstellen dat dat geen schade geeft. Tegelijkertijd ervaar jij dat niet.
Hoog tijd voor veel meer onderzoek hiernaar, dat lijkt me de enige mogelijke conclusie. En ik snap ook heel goed dat er veel stallen en ruiters zijn die dit niet willen, totdat ze meer zekerheid hebben.
Laatst bijgewerkt door Lijsken op 05-10-23 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 16:52

Fly_high schreef:
Je weet dat BMI helemaal niet Nederlands id en niet land-specifiek toch :+ wereldwijd is gemiddelde man grofweg 170cm en rond 186cm is de standaard formule al onvoldoende accuraat (uitgaande van gezond percentage spiermassa).

Ik zeg ook niet dat BMI alles bepalend is, maar wel een richtlijn.
Arts gaf aan dat boven de 1,95m de gewichten anders worden, maar tot die lengte het een fijne richtlijn is voor de gewone sterveling.