Gewicht ruiter maximaal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BeFunny

Berichten: 10816
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 17:01

Het gaat ook niet om het getal enkel. Dat is meernalig geroepen.

Van de vrouwen op dat plaatje zie je heel duidelijk dat getal niet alles is. Ik zie ook heel duidelijk 3 vrouwen die net wat meer vet hebben en dus niet een "gezond gewicht" hebben terwijl ze dus net zo zwaar zijn als de andere 3.

Ik kijk trouwens vooral naar rond de buik. Geen van de vrouwen heeft extreem overgewicht overgens ook de linker niet.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 05-10-23 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

BoktVerlaten
Berichten: 435
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 17:03

Cambionn schreef:
BoktVerlaten schreef:
[ [url=m/oxA0TS.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hoe korter ze worden hoe meer vet je ziet. Niet bij iedereen op dezelfde plek, maar je ziet wel echt correlatie. Daarbij zegt vrijwel niemand hier dat je met 70kg niet op een paard kan zitten, hooguit niet op een specifiek paard. Maar ik zie niet echt geluiden dat 70kg te zwaar is voor paardrijden algemeen. Wel dat sommige overgewicht hebben dan, en dat die vrij zeker het paard meer in de weg zitten dan de langere met hetzelfde gewicht maar minder vet mits de rest van de omstandigheden hetzelfde zijn (zoals rijvaardigheid). Maar again dat zie je ook in je plaatje want daar staan echt meerdere op met overgewicht. Ze zijn niet obees, maar de meeste hebben wel zichtbaar paar kilo overgewicht. Het niveau wat ik bedoel onder "wordt nu normaal gezien omdat er zo veel overgewicht is maar is toch echt paar kilo te veel vergeleken met gezond gewicht op hun lichaam".

Wat tekst bij je post is wel handig. Kan nu niet echt zeggen wat je punt is, of in welke "kant" van de discussie je staat. Overigens mis is ook een lengtemaat bij dit plaatje, anders kun je niet veel meer zeggen dan lange mensen hebben minder vet nodig om meer te wegen. Wat niemand hier betwijfeld.



Iemand zei dat ze deze foto had gezien ergens maar niet terug kon vinden….vandaar even snel gepost

Suzanne F.

Berichten: 49404
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 17:16

purny schreef:
Als ik die theorie aanhoud dan waai ik bij de eerste beste storm weg.
Dan zou ik 63 kilo moeten wegen.


Nou dan waai je niet weg hoor. 63 kilo lijkt me heel prima met 1.63 m. Dan heb je nog steeds een maat 38/40.

Kim_W

Berichten: 584
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 17:23

Lijsken schreef:
sevke schreef:
Het zoveelste ruitergewicht topic :roll:
Bekijk het per combinatie. Mijn hubbie weegt 95kg. Heeft altijd met een quarter geshowd van 1.43, en niet onverdienstelijk. Paard heeft nooit aangegeven problemen te hebben met zijn gewicht en hij is nu 18 en nog steeds gezond en wordt nog steeds recreatief gereden.
[ [url=m/dSxQV0.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hubby met zwarte Shaggy
[ [url=m/6TxqJ4.jpg]Afbeelding[/url] ]
Op zijn ranke palomino van 1.50

Onze trainer, die internationaal op het hoogste niveau rijdt. (level4!) Hij is bijna 2 meter, niet dik, maar weegt door zijn grootte toch tegen de 100kg.
Hier op onze quarter van 1.50
[ [url=m/4DezXP.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ikzelf op mijn IJs van 1.32. Ik ben 1.68 en weeg 65kg
[ [url=m/xFoeTi.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wij zitten al jaren in de topsport met quarters. De meeste quarters tikken de 1.50 amper aan. Het zadel alleen weegt al rond de 15kg. De meeste ruiters wegen meer dan 70kg.
Onze paarden gaan lang mee en blijven gezond.
Wat is dan het probleem?

Idem dito bij de IJslanders.


95 kilo ruiter plus naar eigen zeggen nog 15 kg zadel erbij, dus dat is dus 110 kilo. Op een paardje van 1.43 Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar wel van schrik.
De grens hoeft van mij niet strikt op 15% te liggen bij een fitte ruiter icm een fit paard maar hier ga je wel erg ver die grens over. Laat ik een ruime gok doen en zeggen dat het paardje 500kg weegt, dan zit je dus al over de 20% van zijn gewicht. Ik kan me haast niet voorstellen dat dat geen schade geeft. Tegelijkertijd ervaar jij dat niet.
Hoog tijd voor veel meer onderzoek hiernaar, dat lijkt me de enige mogelijke conclusie. En ik snap ook heel goed dat er veel stallen en ruiters zijn die dit niet willen, totdat ze meer zekerheid hebben.


Ik schrok daar ook wel van.. + dat op die foto's de zadels wel erg lang zijn ten opzichte van de rug. Ze liggen praktisch op de kont. Nou heb ik geen ervaring met western rijden dus wellicht is dat normaal bij de westernsport, maar anatomisch gezien is dat helemaal niet wenselijk dat een zadel zo ver naar achter komt.

Duhelo

Berichten: 28583
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 17:25

Westernzadels dragen niet op het achterste stuk, minstens 5-10 cm is gewoon leer voor het zicht zeg maar.

Cinnepin

Berichten: 8961
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 17:38

Fly_high schreef:
Maar heb je nog argumenten of alleen persoonlijke steken? :+

Leg me anders uit waarom dezelfde levende wezens die onder ruiters van 80 of 90 kilo jarenlang op t topniveau kunnen presteren per definitie geen 95 kilo op hun rug zouden kunnen verdragen? En in de topsport gaan de prestaties voor, niet zozeer het plezier van de ruiter. Niet dat de topsport daardoor nou heilig is :') maar als paarden per definitie beter zouden springen (= meer geld winnen) onder ruiters die nog geen 50/60 kilo wegen zou je verwachten dat het ook veel beter vertegenwoordigd werd in gewicht van de deelnemers, net zoals in de rensport.



Je moet de woorden niet verdraaien. Ik zeg nergens dat een paard het niet kan verdragen. Ik zeg dat ik VIND dat als je 95 kilo weegt je niet op een paard moet willen zitten. Waarom moet dat onderbouwt worden? Heel simpel omdat ik VIND dat je je paard dan met veel te veel gewicht belast? Gezien er ook nog kleding en een zadel bij komt kijken?

Net als de topsport, daar ben ik ook geen fan van.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 18:13

Duhelo schreef:
Westernzadels dragen niet op het achterste stuk, minstens 5-10 cm is gewoon leer voor het zicht zeg maar.


Dat wou ik ook juist posten.

@cinnepin: en ik zeg dat ik VIND dat dat onzin is, gezien onze paarden constant in de topsport presteren, zesmaandelijks veterinair onderzocht worden (inclusief RX!), wij telkens felicitaties krijgen van de DA over hoe goed onze dieren blijven, ondanks zware trainingen, en ze ook BLIJVEN presteren. Een paard met pijn, die haast bezwijkt onder het gewicht, kan geen topsportprestatie leveren. Met topsport bedoel ik Europees TOPniveau, geen provinciaal wedstrijdje.
Jij mag dan tegen de topsport zijn, de discussie gaat hier over het gewicht van de ruiter en het al dan niet schadelijk zijn voor het paard. Dat die paarden op dit niveau kunnen lopen met ruitergewichten die jij nooit ofte nimmer op een paard zou willen zien, geeft toch stof tot nadenken.

Een paar voorbeelden van (wereld)topruiters die met zadel en al zéker boven de 100kg gaan, en paarden rijden die amper 1.50 zijn, namelijk reiningpaarden. In elk van onderstaande gevallen is het gewicht ruiter+tuig zeker meer dan 20% van het gewicht van het paard.

Afbeelding
Lucazs Czechowicz, Polen, meervoudig internationaal kampioen NRHA


Afbeelding
Bernard Fonck, Belg, meervoudig wereldkampioen


Afbeelding
Bob Avilla, USA, meervoudig wereldkampioen

Het paard dat Bernard op deze foto rijdt, What A Wave, is met hem drievoudig wereldkampioen NRHA geworden én FEI individueel wereldkampioen. Best knap voor zo'n arm overbelast dier vind ik. Bernard is een groot persoon, en hoewel hij zeker niet dik is, zou ik hem ook niet mager noemen, maar wel heel gespierd. En of het nu vet is of spier, een kg is een kg.
En nee, ik voel mij niet persoonlijk aangevallen, gezien ik geen overgewicht heb en nog binnen alle hierboven genoemde normen val.
btw: ik begrijp wel dat maneges gewichtslimieten zetten. Daar heb je met beginners te doen, dat is weer een heel ander verhaal.

Fly_high

Berichten: 3316
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 18:18

@Cinnepin oke, in dit geval is je mening wellicht wat minder op zijn plek op een discussieforum :)

Ik heb overigens zelf nog nooit 95 kilo gewogen, maar wel paar combinaties gezien waarbij ik het wel te verantwoorden vond.

---------

Aan de andere kant moet ik zeggen dat ik toch wel schrik van al die meervoudige kampioenen met zulke dikke pens, zegt toch wat over je discipline :\

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 18:21

Ik ken niet veel van de westernsport, weet niet hoe of op wat daar juist getraind wordt en met welke intensiteit. Ben best wel verbaasd van de gewichten eigelijk. Goed om hier ook jouw voorbeelden te zien. Ik hoor over western wel vaak dat er erg veel voorbeenblessures zijn, is dat ook jouw ervaring? En verwacht je dan dat dit door specifieke oefeningen als die stops zou komen, door het ras of eerder toch door (te) veel ruiterbelasting?

Overigens lijken de mannen op die foto best wel prima qua gewicht. Die middelste met een beetje buik maar geen van hen zou ik classificeren als te dik / overgewicht. Ik schrik er best wel van dat ze 100 kg zouden wegen.

Anderzijds ben ik wel benieuwd of er ook ruiters zijn die met duidelijk overgewicht toch op een verdienstelijk niveau geraken. Die ben ik eigelijk nog niet tegengekomen, op licht overgewicht (vetrolletje maar niet geen 100 kg) na.

Kim_W

Berichten: 584
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 18:24

Oke kijk dat wist ik niet :)

Ik denk ook dat in jullie geval sevke er veel controle is bij de paarden. 6 maandelijkse controle, rx beelden etc. dat is niet wat een standaard ruiter doet zegmaar. Ik denk in gevallen waarbij je de 15-20% overschrijdt dat het zeker heel verstandig is om betere controle te hebben op belasting van het paard. En als je dan groen licht krijgt van de dierenarts omdat de paarden er tiptop in orde uit zien dan is het ook goed. Maar ik denk wel dat je een van de weinige bent die zo'n goed beeld heeft van de staat van je paard. Dus om dan maar te zeggen dat >20% gewoon prima kan, omdat dit in de western topsport vaker wordt gezien, vind ik dan ook weer te kort door de bocht. Ander soort paarden, minder controle op lichamelijk ongemak, ander rijervaring etc etc etc.

Maar ik ben ook van mening dat ook niveau heel belangrijk is in de mate van controle op je dier. Zit je te stuiteren in het zadel dan vind ik het ook heel wijs om je paard vaker lichamelijk te laten controleren ook al val je in de categorie <15%.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 18:36

@fly-high: Waarom? Kijk eens naar een filmpje van bv Czechowicz.

https://youtu.be/zQ_gtGbQ6p4?si=KmLvBDc7zKwKa4-0

Ik zou niet durven zeggen dat dit geen topsport is.

Al die mensen uit mijn voorbeeld zijn behoorlijk groot. Ik zeg niet dat ze dik zijn, maar iemand van 1.90 en meer, die behoorlijk gespierd is, weegt al gauw meer dan 90kg. Tel daar dan nog je (western)zadel en tuig bij, zit je toch vrij vlotjes boven de 100.

Bij westernpaarden heb je inderdaad veel blessures, en niet enkel in de voorbenen trouwens. Dat heeft meerdere redenen, en ik zou het gewicht van de ruiter daar niet één van noemen, want dan zou het relatief méér moeten voorkomen bij paarden die onder een zware ruiter lopen, en dat is niet zo.
Reden is eerder: quarters zijn helaas niet het gezondste ras. Juveniele arthrose, HKO en spat zijn meer regel dan uitzondering, helaas. Daarom is een strikte medische opvolging noodzakelijk. Dat is iets wat de meesten al achterwege laten.
De reining- en pleasuresport zijn heel intensief en belastend. Als dan het paard terecht komt bij iemand die niet zo goed weet waar hij mee bezig is, dan kan het heel snel fout gaan. Al helemaal bij een 'wannabe'. Iemand die nadoet wat de kampioenen doen, hierbij niet gehinderd door kennis van zaken.
Een quarter wordt heel jong zadelmak gemaakt. Als dit niet doordacht gebeurd, en/of niet genoeg medisch opgevolgd wordt, dan krijg je blessures.
Verder is het ook door de sport zelf. De diverse manoeuvres vragen heel wat van een paard, net zoals de extreme gedragenheid die men tegenwoordig in de pleasure wil zien. In het bovenstaande filmpje zie je een (goed gereden) reiningproef op hoog niveau. Een kind kan zien dat dit zeer intensieve training vraagt, en dat een blessure om de hoek loert bij dergelijke oefeningen.
De ruiter op het filmpje is ook een behoorlijk lang persoon, trouwens, en mager zou ik hem ook niet noemen. wel een fantastische ruiter die altijd rijdt met veel respect voor zijn paard.

Cinnepin

Berichten: 8961
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 18:49

sevke schreef:
Duhelo schreef:
Westernzadels dragen niet op het achterste stuk, minstens 5-10 cm is gewoon leer voor het zicht zeg maar.


Dat wou ik ook juist posten.

@cinnepin: en ik zeg dat ik VIND dat dat onzin is, gezien onze paarden constant in de topsport presteren, zesmaandelijks veterinair onderzocht worden (inclusief RX!), wij telkens felicitaties krijgen van de DA over hoe goed onze dieren blijven, ondanks zware trainingen, en ze ook BLIJVEN presteren. Een paard met pijn, die haast bezwijkt onder het gewicht, kan geen topsportprestatie leveren. Met topsport bedoel ik Europees TOPniveau, geen provinciaal wedstrijdje.
Jij mag dan tegen de topsport zijn, de discussie gaat hier over het gewicht van de ruiter en het al dan niet schadelijk zijn voor het paard. Dat die paarden op dit niveau kunnen lopen met ruitergewichten die jij nooit ofte nimmer op een paard zou willen zien, geeft toch stof tot nadenken.

Een paar voorbeelden van (wereld)topruiters die met zadel en al zéker boven de 100kg gaan, en paarden rijden die amper 1.50 zijn, namelijk reiningpaarden. In elk van onderstaande gevallen is het gewicht ruiter+tuig zeker meer dan 20% van het gewicht van het paard.

[ [url=m/wfgQkL.jpg]Afbeelding[/url] ]
Lucazs Czechowicz, Polen, meervoudig internationaal kampioen NRHA


[ [url=m/qwnfG4.jpg]Afbeelding[/url] ]
Bernard Fonck, Belg, meervoudig wereldkampioen


[ [url=m/Djtemc.webp]Afbeelding[/url] ]
Bob Avilla, USA, meervoudig wereldkampioen

Het paard dat Bernard op deze foto rijdt, What A Wave, is met hem drievoudig wereldkampioen NRHA geworden én FEI individueel wereldkampioen. Best knap voor zo'n arm overbelast dier vind ik. Bernard is een groot persoon, en hoewel hij zeker niet dik is, zou ik hem ook niet mager noemen, maar wel heel gespierd. En of het nu vet is of spier, een kg is een kg.
En nee, ik voel mij niet persoonlijk aangevallen, gezien ik geen overgewicht heb en nog binnen alle hierboven genoemde normen val.
btw: ik begrijp wel dat maneges gewichtslimieten zetten. Daar heb je met beginners te doen, dat is weer een heel ander verhaal.



Kan jij zien hoe de botten er later uit zien dan?

Wintu

Berichten: 3107
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 18:52

JameyDL schreef:
Wat een discussie zeg, sjezus. En ik lees er door heen en denk oke ik kan wel wat gewicht verliezen maar ben zeker niet in overgewicht op mijn paard. En natuurlijk mag iedereen een mening geven, maar over ruiter fitheid en dat er echt wel mensen met een "zwaarder" gewicht die rijden is het lijntje zo dun. mensen hebben zo'n andere lichamen lengte breedte er zijn letterlijk mensen met zwaardere botten dan andere, spieren, vet. Wat voor paard je rijd, koudbloed, warmbloed, been werk, ras, lengte, fitheid van het paard. Persoonlijk vind ik dat we gewoon iedereen zijn waarde moeten laten en vind dit topic best wel toxic... Het is goed dat er word over gesproken maar het is de manier waarop.


Het gaat er niet om of we iedereen in zijn waarde moeten laten ja of nee. Hoe iedereen er uit wil zien, moet men fijn zelf weten. Vraag is of je er een paard mag belasten met een zwaar gewicht ;)

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 18:55

In de reining zit het blessure leed meest achter want de achterhand heeft het meest te verduren ( word het meest belast) bij een reining paard ( stops, spins, tempo wisselingen) en.....in de ruggen. Dus of het nu echt zo tof is die zware kerels op die kleine paardjes durf ik iig niet te beweren.

Wintu

Berichten: 3107
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 19:02

Tja, als ik dat allemaal lees Sevke, vind ik het vriendelijk gezegd allemaal niet zo paardvriendelijk klinken en dan kunnen het allemaal TOP prestaties zijn, dat zegt me dan niet zoveel.

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 19:09

Ach ja, ik had ooit de discussie met iemand, die zichzelf aanbood als bijrijder, maar ik heb toch eerlijk gezegd dat ik haar te lang vond voor mijn paard (te zwaar durfde ik er niet bij te zeggen :o , maar dat vond ik eigenlijk ook).

Paardlief is 1,45 en woog toen zo'n 430kg. Ik wil er gewoon geen zwaarder gewicht op dan 60 kg. Punt uit.

Ik ben klein, in verhouding wel langere benen dan bovenlijf, ben vrij atletisch, 54 kg, 1,63.

Ik kan totaal niets met discussies over 'liever te zwaar en in balans dan licht met onbalans'. Vind het beide niets. Wat dacht je van licht én in balans :)) .
Een licht ruitertje met onbalans gaat hier hooguit even stappen ofzo en that's it.

Maar goed, deze mevrouw vond mijn mening dus heel raar. Maar het is simpel, ik wíl gewoon geen lange en/of zware ruiters erop. Daarbij wil ik ook geen bijrijder ;) . Beestje heeft ook nog een korte rug met kort zadel, dus dat gaat 'm ook niet worden met langere, zwaardere ruiters. Veel mensen hebben geen idee.... ook andere ruiters niet.

Ik hou mijn gewicht/conditie bewust op peil (ben de jongste ook niet meer :o ) en heb ook bewust een licht zadel.

Ik verbaas me over veel dingen, ook bv in de IJslanderwereld. Ja, dan stap ik vast op lange tenen, maar ik vind het verschrikkelijk, die soms te zware, lange volwassenen op die kleine beestjes met die benen er zo'n eind onderuit.
Zo. Dat is eruit :Y) .

Dus die 15% als graadmeter.... Ik ben vóór!! Een paard is niet gemaakt om erop te rijden, dus zorg ervoor dat je niet te zwaar bent, dat jij ook in conditie bent en zorg dat je lengte óók bij jouw paard past.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 19:19

In de jaren 70 zag je vrijwel geen zware mensen.
Dat is epidemisch toegenomen. Wat zorgelijk is.
Maar paarden zijn in al die jaren niet sterker geworden, of beter uitgerust om dat toenemende gewicht beter te kunnen hanteren.
Sterker nog, veel paarden zijn tegenwoordig vaak te beweeglijk, hypermobiel en dus niet erg solide gebouwd. Het zijn feitelijk juist steeds minder gewichtsdragers geworden door hoe men fokt.

Goed en correct rijden, een paard echt goed gymnastiseren, in balans zitten, recht zijn, dat is een leven lang werk. Er zijn echt maar weinig mensen die dat in de vingers hebben.
De rest zijn stervelingen zoals ik die nooit excelleren maar hard hun best doen.

Met andere woorden: het is nu eenmaal realiteit dat de meeste mensen een paard nooit echt helemaal correct trainen. En daarom is het zo belangrijk dat je de randvoorwaarden serieus neemt. 1 daarvan is zelf fit zijn en niet te zwaar.

Cinnepin

Berichten: 8961
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 21:04

Met de laatste reacties eens.

Ik vind dat je pracht paarden hebt sevke, wees er zuinig op. Overbelast ze niet ;)

Dorine92
Berichten: 5353
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 21:44

ikke schreef:
MarlindeRooz schreef:
Niet iedereen is 1.60 ook. Als je 1.60 bent en je weegt 83 kilo dan heb je flink overgewicht. Maar ben je 1.90 dan is 83 kilo gezond. :)

Zelf ligt m’n eigen Max op 85-90 kilo. Alleen op grote paarden.

Erger nog, waar ik 20 jaar geleden een fatsoenlijk BMI had, zit ik nu aan de bovengrens.

Saillant detail: ik weeg 3kg meer dan 20 jaar geleden....

Tja dat BMI gebeuren klopt ook niks van. Ik zou volgens de BMI richtlijnen nog meer dan 15 kilo mogen aankomen en dan is mijn gewicht nog steeds goed... nou sorry maar als ik 15 kilo aankom heb ik echt wel overgewicht hoor

Ik vind trouwens die 15% regel wel erg vreemd. Dan kan ik mijn ijslanders ook wel weg doen.

Mars

Berichten: 33289
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 22:08

BMI is ook een richtlijn en niet meer dan dat net als die 15%. Het blijft toch ook deels maatwerk en niet 100% in strakke regels te vangen.

En enig inzicht bij mensen zelf om verantwoordelijk om te gaan met een dier waar ze op willen gaan zitten.

lies

Berichten: 9644
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 22:13

Ik vind de 15% regel wel een goede richtlijn, hoor. Die is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. En het is een richtlijn, geen keiharde grens. Zoals Mars zegt; je gezond verstand weet wel of het kan. Ik zit op het randje van die 15% en daar komt dan bij mij de twijfel vandaan. Dus ik ga toch de 5 kilo maar weer afvallen voor ik er weer op kan (ze heeft een blessure, ongerelateerd aan mijn gewicht, een ongeluk met een hek :+ ).

Hoe dat zit met IJslanders weet ik eigenlijk niet, als daar onderzoek naar is gedaan zou ik dat ook best willen lezen!

BMI is volgens mij wel achterhaald. Je hebt vet, spier en/of botmassa, wat nogal wat uitmaakt hoe gezond je bent. BMI houdt daar geen rekening mee.

Mars

Berichten: 33289
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 22:31

De 15% is ook een richtlijn, wat vaak vergeten wordt is ook naar de bouw van het paard te kijken. Op bokt zie je soms ook mensen vastgeklemd in een zadel zitten, waar een langer zadel niet meer op het paard zou passen. Dan is je kont dus te groot voor het betreffende paard, ookal zit je qua gewicht nog okee.
Ik ben ook weleens afgestapt omdat men mij op een fjord liet rijden waar ik op de rand van het zadel kwam te leunen. Dier had een heel kort ruggetje, dan heb ik nog maar broekmaat 36, ik was toch gewoon te groot om in dat zadel en dus op die fjord te passen.

Dorine92
Berichten: 5353
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 22:32

Mars schreef:
BMI is ook een richtlijn en niet meer dan dat net als die 15%. Het blijft toch ook deels maatwerk en niet 100% in strakke regels te vangen.

En enig inzicht bij mensen zelf om verantwoordelijk om te gaan met een dier waar ze op willen gaan zitten.

Eens, alleen je ziet al in dit topic hoe erg inzichten uit elkaar kunnen zitten. Een deel vindt dat er overdreven wordt, en anderen zijn heel stellig en vinden op basis van wat ze schrijven automatisch al dat ik met mijn 60 kilo niet op ijslanders mag rijden. Op IJsland zelf vinden ze overigens dat het tot 120 kilo wel kan 8)7 Zo zie je maar hoe inzichten kunnen verschillen. Dit is mijn eerste ijslander en ik heb zelf het idee dat ik er met 15 kilo meer ook nog wel op gekund zou hebben

Afbeelding


En ik weet niet wat een custom zadel weegt maar misschien was ik volgens de 15% regel inclusief spullen en kleding/laarzen ook wel te zwaar voor mijn dressuurpaard (hij was maar 1.57)
Ik ben zelf van mening dat zowel op mijn ijslanders als op mijn dressuurpaard zwaardere mensen dan ik kunnen rijden.
Het ligt wat mij betreft ook aan de conditie van het paard. Toen ik mijn dressuurpaard kocht, was hij in een conditie waarin ik er zelf liever niet eens op ging, en toen heb ik veel aan de dubbele longe gewerkt, omdat hij zijn rug verkeerd gebruikte en daardoor zijn leven lang al terugkerende rugklachten had.

Afbeelding

Maar eenmaal een tijdje verder en goed getraind, vind ik het een ander verhaal. Dan zou er in mijn ogen best een wat zwaardere ruiter dan ik op kunnen rijden

Afbeelding

BeFunny

Berichten: 10816
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 22:37

Jij bent ook niet groot verder.

Ik ben ook vrij lang bijv. En vind vooral ook dat ik met mijn lengte niet op een IJslander of fjord zou moeten stappen. Terwijl dat met 67kg wel kwa gewicht zou moeten kunnen. Er speelt veel meer mee. Mijn benen bungelen er dan zo onder wat ik ook voor disbalans vind zorgen.

lies

Berichten: 9644
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 22:51

Dorine92 schreef:
Het ligt wat mij betreft ook aan de conditie van het paard. Toen ik mijn dressuurpaard kocht, was hij in een conditie waarin ik er zelf liever niet eens op ging, en toen heb ik veel aan de dubbele longe gewerkt, omdat hij zijn rug verkeerd gebruikte en daardoor zijn leven lang al terugkerende rugklachten had.

[ [url=m/jXulsO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar eenmaal een tijdje verder en goed getraind, vind ik het een ander verhaal. Dan zou er in mijn ogen best een wat zwaardere ruiter dan ik op kunnen rijden

[ [url=m/8dNjDc.jpg]Afbeelding[/url] ]


Is dit hetzelfde paard?!
Zoja, wauw _/-\o_