Gewicht ruiter maximaal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dorine92
Berichten: 5363
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 22:52

BeFunny schreef:
Jij bent ook niet groot verder.

Ik ben ook vrij lang bijv. En vind vooral ook dat ik met mijn lengte niet op een IJslander of fjord zou moeten stappen. Terwijl dat met 67kg wel kwa gewicht zou moeten kunnen. Er speelt veel meer mee. Mijn benen bungelen er dan zo onder wat ik ook voor disbalans vind zorgen.

Ik ben 1.74 dus zo klein is dat nou ook weer niet. Scheelt ook maar 5cm met jou. Ik zou jou met 1,79 en 67 zonder enige twijfel op mijn ijslander laten.

BeFunny

Berichten: 10910
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 22:55

Dorine92 schreef:
BeFunny schreef:
Jij bent ook niet groot verder.

Ik ben ook vrij lang bijv. En vind vooral ook dat ik met mijn lengte niet op een IJslander of fjord zou moeten stappen. Terwijl dat met 67kg wel kwa gewicht zou moeten kunnen. Er speelt veel meer mee. Mijn benen bungelen er dan zo onder wat ik ook voor disbalans vind zorgen.

Ik ben 1.74 dus zo klein is dat nou ook weer niet. Scheelt ook maar 5cm met jou. Ik zou jou met 1,79 en 67 zonder enige twijfel op mijn ijslander laten.


Ik stap alleen niet op een IJslander ;) Ik vind het gewoon echt niet passen. Maar dat is echt mijn mening hè. Ik denk dat ze het prima kunnen dragen. Ik vind jou er niet groot uitzien maar je zit wel korter met je benen.

Dorine92
Berichten: 5363
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 22:56

lies schreef:
Dorine92 schreef:
Het ligt wat mij betreft ook aan de conditie van het paard. Toen ik mijn dressuurpaard kocht, was hij in een conditie waarin ik er zelf liever niet eens op ging, en toen heb ik veel aan de dubbele longe gewerkt, omdat hij zijn rug verkeerd gebruikte en daardoor zijn leven lang al terugkerende rugklachten had.

[ [url=m/jXulsO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar eenmaal een tijdje verder en goed getraind, vind ik het een ander verhaal. Dan zou er in mijn ogen best een wat zwaardere ruiter dan ik op kunnen rijden

[ [url=m/8dNjDc.jpg]Afbeelding[/url] ]


Is dit hetzelfde paard?!
Zoja, wauw _/-\o_

Ja is hetzelfde paard. Er zit tussen beide foto’s 2,5 jaar tijd. En wat mij betreft zit er zeker 30 kilo verschil in draagkracht wat het paard aan zou kunnen

Dorine92
Berichten: 5363
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 22:58

BeFunny schreef:
Dorine92 schreef:
Ik ben 1.74 dus zo klein is dat nou ook weer niet. Scheelt ook maar 5cm met jou. Ik zou jou met 1,79 en 67 zonder enige twijfel op mijn ijslander laten.


Ik stap alleen niet op een IJslander ;) Ik vind het gewoon echt niet passen. Maar dat is echt mijn mening hè. Ik denk dat ze het prima kunnen dragen. Ik vind jou er niet groot uitzien maar je zit wel korter met je benen.

Ja dus feitelijk zou zelfs het gaatje waarop je je beugels doet, invloed hebben op wat wel en niet kan. Er is gewoon geen eenduidig antwoord, en zelfs met een foto of filmpje van een combinatie zal de helft ja en de helft nee kunnen zeggen

lies

Berichten: 9650
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 23:07

Dorine92 schreef:
lies schreef:

Is dit hetzelfde paard?!
Zoja, wauw _/-\o_

Ja is hetzelfde paard. Er zit tussen beide foto’s 2,5 jaar tijd. En wat mij betreft zit er zeker 30 kilo verschil in draagkracht wat het paard aan zou kunnen


Ja, dat denk ik zeker ook. Het is ook heel erg paard afhankelijk, maar in jouw geval zou ik ook zeggen dat je prima op je IJslander past.
Ik zat even tussen mijn foto's te kijken, ik denk dat als ik een foto van mezelf op mijn paard toon, dat ook niemand zal zeggen dat ik te zwaar ben voor mijn paard. Toch zit ik op dat randje van 15% (beugels idioot kort, maar heb geen betere foto)


Afbeelding

Dorine92
Berichten: 5363
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 23:09

lies schreef:
Dorine92 schreef:
Ja is hetzelfde paard. Er zit tussen beide foto’s 2,5 jaar tijd. En wat mij betreft zit er zeker 30 kilo verschil in draagkracht wat het paard aan zou kunnen


Ja, dat denk ik zeker ook. Het is ook heel erg paard afhankelijk, maar in jouw geval zou ik ook zeggen dat je prima op je IJslander past.
Ik zat even tussen mijn foto's te kijken, ik denk dat als ik een foto van mezelf op mijn paard toon, dat ook niemand zal zeggen dat ik te zwaar ben voor mijn paard. Toch zit ik op dat randje van 15% (beugels idioot kort, maar heb geen betere foto)


[ [url=m/ZJK79U.jpg]Afbeelding[/url] ]


Daarom vind ik die 15% maar vreemd

lies

Berichten: 9650
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 23:15

Dat zou het wel zijn, als het niet wetenschappelijk was onderbouwd :D

Maar, zoals gezegd, het is een richtlijn, die je met gezond verstand naar eigen inzicht kunt hanteren om te bepalen of je op je paard past. Een IJslander is gebouwd om meer te dragen (zegt men althans), dus daar zal toch wat gewicht bij kunnen. Maar die 120 kg waar je het eerder over had, mijn gezond verstand zegt dat dat echt niet klopt.

En jouw paard is nu goed getraind, maar kon in zijn slechte periode misschien 60 kilo net handelen. Daarom, een richtlijn die je met gezond verstand best redelijk kunt volgen (vind ik).
Maar het beeld zegt ook niet altijd alles, een dun persoon kan veel wegen en andersom.

Dorine92
Berichten: 5363
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 23:29

lies schreef:
Dat zou het wel zijn, als het niet wetenschappelijk was onderbouwd :D

Maar, zoals gezegd, het is een richtlijn, die je met gezond verstand naar eigen inzicht kunt hanteren om te bepalen of je op je paard past. Een IJslander is gebouwd om meer te dragen (zegt men althans), dus daar zal toch wat gewicht bij kunnen. Maar die 120 kg waar je het eerder over had, mijn gezond verstand zegt dat dat echt niet klopt.

En jouw paard is nu goed getraind, maar kon in zijn slechte periode misschien 60 kilo net handelen. Daarom, een richtlijn die je met gezond verstand best redelijk kunt volgen (vind ik).
Maar het beeld zegt ook niet altijd alles, een dun persoon kan veel wegen en andersom.

Nee die 120 kilo vind ik nog veel vreemder idd.. kan nooit goed zijn.
Mijn paard is inmiddels overleden.. maar inderdaad in zijn slechte periode kon hij weinig hebben qua gewicht. Vooral wegens ontbrekende en verkeerde bespiering.
Beeld zegt zeker niet alles. En het ene paard is het andere paard niet. Net als met mensen. De ene is heel sterk en de ander totaal niet. En de ene bewaakt zijn eigen grenzen en de ander niet. Idealiter heb je een paard die het zelf aangeeft als het te zwaar is. En de paarden zijn er. Die gaan gewoon langzamer lopen of willen stoppen. En naar sommige van die paarden wordt gelukkig goed geluisterd, terwijl anderen een klap krijgen.

Fly_high

Berichten: 3326
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 00:56

Dorine92 schreef:
Tja dat BMI gebeuren klopt ook niks van. Ik zou volgens de BMI richtlijnen nog meer dan 15 kilo mogen aankomen en dan is mijn gewicht nog steeds goed... nou sorry maar als ik 15 kilo aankom heb ik echt wel overgewicht hoor


BMI is bedoeld voor het toepassen op populatieniveau, niet voor een individu, en zo moet je het ook interpreteren.

Volgens BMI is bijv een gemiddelde vrouw van 170cm op haar gezondst tussen 55 en 72 kilo, wat niet wil zeggen dat 1 specifieke vrouw met specifieke bouw, vetopslag en lichaamssamenstelling even gezond gaat zijn terwijl ze 55 en 72 kilo weegt. Voor een vrouw met een brede borstkas die fanatiek aan krachttraining doet zal het daadwerkelijke ideale gewicht heel anders uitvallen dan voor een vrouw van dezelfde lengte maar met aanzienlijk smallere bouw en minder spieren.

BMI heeft overigens ook afwijkende cut offs voor bepaalde etniciteiten en aangepaste formule voor extreme lengtes.

Anyway 120 kilo op een IJslander is inderdaad van de zotte, idem 90 kilo op een IJslander wat dat betreft :\

Mars

Berichten: 33302
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 08:48

Toch is BMI vrij bruikbaar. Hier op bokt zie ik ook vaak ‘jamaar spieren wegen meer’ argument. Je moet zo ongeveer een pro bodybuilder zijn om de BMI schaal onbruikbaar te maken.

Ijslanders vind ik een dilemma, ik weeg 62kg… wat zal een IJs wegen? 350-400? Dan zit ik al over die 15% heen. Plus mijn lengte van 1.72, ik denk dat ik dan toch te lang en zwaar ben.

lies

Berichten: 9650
Geregistreerd: 09-11-01

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 08:55

Maar zal dat hele verhaal dat IJslanders volwassenen kunnen dragen dan op niets gebaseerd zijn?

Mars

Berichten: 33302
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 09:02

Ze kunnen het ongetwijfeld wel, of je het ook moet wíllen is iets anders. Ik kom zelf met zadel en kleding over de 15% heen. Dan zou ik wellicht geen kwaad kunnen voor een rustig ritje maar als eigen paard zou het dan niet mijn keus zijn.
Ik vrees tevens voor het probleem korte rug/zadel te klein voor mij.

Dorine92
Berichten: 5363
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 09:49

Mars schreef:
Toch is BMI vrij bruikbaar. Hier op bokt zie ik ook vaak ‘jamaar spieren wegen meer’ argument. Je moet zo ongeveer een pro bodybuilder zijn om de BMI schaal onbruikbaar te maken.

Ijslanders vind ik een dilemma, ik weeg 62kg… wat zal een IJs wegen? 350-400? Dan zit ik al over die 15% heen. Plus mijn lengte van 1.72, ik denk dat ik dan toch te lang en zwaar ben.

Dan kan ik mijne ook verkopen. Ik ben nog 2 cm langer dan jij. Wel 3 kilo lichter maar dat gaat het verschil ook niet maken dan

prompter

Berichten: 11350
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 09:55

De 15% gaat voor mijn draver niet op, dan zou er een ruiter van 78 kilo op mogen... Ik hou zelf 67 kilo als maximum aan. Ik ben 1.62 en weeg 63 kilo, dat vind ik al zwaar zat voor een draver. Ik heb een poosje meer gewogen dan die 67, dan stap ik al niet eens op. Een draver is niet gefokt om te dragen. Zelf je gezonde verstand gebruiken blijft nodig.

Van mij hoeft echt niemand af te vallen, je moet zelf blij zijn met je lijf. Maar je moet je wel afvragen of het eerlijk is om op een paard te gaan zitten met een bepaald gewicht dat niet bij het paard lijkt te passen. Paardrijden is een voorrecht en geen grondrecht.

Syberdepiep

Berichten: 1601
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 10:04

Op IJsland komen gewoon geen andere rassen paarden voor, aangezien ze daar eeuwen lang afhankelijk van zijn geweest qua vervoer etc snap ik wel dat die stelling hardnekkig zo blijft. De mens, zeker de Europeanen, zijn afgelopen tijd enorm in lengte ontwikkelt door betere voeding en leefomstandigheden. En aangezien 50% van de Nederlandse bevolking overgewicht heeft tegenwoordig. Er is behoorlijk wat veranderd als je bijv kijkt naar hoe de bevolking er 50 jaar geleden uitzag.

Celebi
Berichten: 3862
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 11:15

Volgens mij zit ik zelf nu op 17% inclusief tuig en ik heb het gevoel dat dat prima gaat. Ik ben dus eerlijk dat ik me ook niet hou aan die 15%. Er zou voor het mooie wel een klein beetje gewicht weer af kunnen, maar veel extra vet heb ik nou ook weer niet. Ik heb vooral mazzel dat ik maar 1.59 ben en dus nog op mijn pony pas. Het scheelt denk ik dat het een stevig gebouwde pony is die ik nu dressuurmatig ook goed train om zijn rug gebruik te optimaliseren. Ik denk dat dat uiteindelijk het belangrijkste is. Juist de (zware) mensen die maar 1x per week even een half uurtje erop gaan (iets wat eerder genoemd werd) die zullen niet perse hun paard goed kunnen trainen op dat correcte spiergebruik omdat daar gewoon aardig wat training voor nodig is.

Ik zou verder nooit hoger willen uitkomen dan dit hoor, dit is wel de max wat ik oké vind voor die kleine senior van me. Heel lang ziet er ook niet uit bijvoorbeeld, want pony is 1.39. Ben dus zelf ook altijd wel erg nieuwsgierig geweest waarom het bij IJslanders zo normaal is om langer en zwaarder te zijn. Vanuit mijn oogpunt denk ik altijd 'ik pas net aan op die beestjes, wat doen al die lange mensen erop?', maar toch zie ik het overal om me heen. Nou weet ik wel dat compacte pony's in verhouding meer draagkracht hebben dan grote paarden dus dat scheelt vast al, maar interessant vind ik het wel.

Ik heb trouwens ook bewust gekozen voor een zadel deels van kunststof en lichte beugels gewoon om het gewicht wat te verminderen. Alle beetjes helpen. Zelf let ik ook op dat ik onder deze grens blijf.

Was het trouwens ook niet zo dat max 15% ideaal was en je na 20% vooral kans maakt op schade? Dat daarom die 17,5% als middenweg nog prima was voor veel paarden? Ik kan me zoiets herinneren maar weet niet meer of dit het precies was.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 11:21

Cinnepin schreef:

Kan jij zien hoe de botten er later uit zien dan?



ja. Zoals ik al zei worden onze paarden om de 6maand volledig gekeurd. Inclusief RX. Tot op heden geen problemen. :o Mijn eigen showpaard is nu 13. Op zijn 2 zadelmak gemaakt. Geshowd op internationaal niveau door een grote en dus zware ruiter. 10 jaar reining gedaan op Europees niveau. Nog steeds loepzuiver op de benen en rug. Hij is in topconditie op dit moment.
Bij IJslanders idem dito. Daar rijden mensen op hoog niveau die de 20% regel ver overschrijden. Toch staan IJslanders erom bekend dat ze lang gezond blijven en lang meegaan. Een IJs van 30 die nog onder zadel is, is niet zo uitzonderlijk.

btw: dat dressuurpaard een paar posten terug: hoedje af!! +:)+ _/-\o_

Mars

Berichten: 33302
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 11:23

Dorine92 schreef:
Mars schreef:
Toch is BMI vrij bruikbaar. Hier op bokt zie ik ook vaak ‘jamaar spieren wegen meer’ argument. Je moet zo ongeveer een pro bodybuilder zijn om de BMI schaal onbruikbaar te maken.

Ijslanders vind ik een dilemma, ik weeg 62kg… wat zal een IJs wegen? 350-400? Dan zit ik al over die 15% heen. Plus mijn lengte van 1.72, ik denk dat ik dan toch te lang en zwaar ben.

Dan kan ik mijne ook verkopen. Ik ben nog 2 cm langer dan jij. Wel 3 kilo lichter maar dat gaat het verschil ook niet maken dan


Dat is toch je eigen afweging? Geen idee wat jouw IJs weegt, hoe groot ie is, welke conditie, hoe jij in je zadel past etc etc.

Kan alleen voor mezelf spreken en dat ik bij een dergelijk formaat al snel over die 15% zit. En vaak ook het probleem krijg dat ik mn benen niet kwijt kan/niet in zadel pas.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 11:25

Wintu schreef:
Tja, als ik dat allemaal lees Sevke, vind ik het vriendelijk gezegd allemaal niet zo paardvriendelijk klinken en dan kunnen het allemaal TOP prestaties zijn, dat zegt me dan niet zoveel.


Topsport is nooit diervriendelijk om het zo te zeggen. Hogere dressuur en een parcours springen van 1.50 vind ik niet vriendelijker.
Trouwens, mijn eigen showpaard doet nu op internationaal niveau ranch riding. Is een heel stuk minder belastend dan reining, en even moeilijk om te doen, omdat ik hem niet wou showen in de reining tot hij prutsen vaneen hing.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 11:26

Cinnepin schreef:
Met de laatste reacties eens.

Ik vind dat je pracht paarden hebt sevke, wees er zuinig op. Overbelast ze niet ;)


Dank je, en nee, dat doen we niet :) Onze vierjarige wordt 1, max 2X per jaar geshowd. We willen hem graag heel houden :D

Fly_high

Berichten: 3326
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 11:46

Mars schreef:
Toch is BMI vrij bruikbaar. Hier op bokt zie ik ook vaak ‘jamaar spieren wegen meer’ argument. Je moet zo ongeveer een pro bodybuilder zijn om de BMI schaal onbruikbaar te maken.


Als vrouw zou je zowel bovengemiddeld lang moeten zijn als pro atleet en dan ook nog bij voorkeur van West Afrikaanse afkomst, dan maak je pas een noemenswaardige kans om met BMI van 27 ofzo helemaal goed te zitten. Denk aan Serena Williams op haar sterkst zeg maar.

Voor je doorsnee paardenmeisje is het inderdaad helemaal niet zo relevant en kun je ervan uitgaan dan BMI gewoon klopt. Maar het kan wel zijn dat persoon 1 het beste BMI van 20 kan aanhouden terwijl het voor persoon 2 toch 23 is.

Obesitas door spiermassa (denk aan gasten zoals the Rock, die net BMI boven 30 aantikken zonder vet te dragen) is overigens ook een flink gezondheidsrisico, dus daar houdt "ja maar spieren" op. Heb ooit een bodybuilder celebrity van kleine 115 kilo zien paardrijden en het was enorm triest :\ het paard kon er geen kant mee op. Bodybuilding op dat niveau gaat namelijk ook niet meer over functionele spieren, het is daardoor ook voor een groot deel dood gewicht.

BeFunny

Berichten: 10910
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 13:51

Idd die bodybuilders hebben ook geen gezonde mate van bespiering.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 14:03

BopjeBo schreef:
Op IJsland komen gewoon geen andere rassen paarden voor, aangezien ze daar eeuwen lang afhankelijk van zijn geweest qua vervoer etc snap ik wel dat die stelling hardnekkig zo blijft. De mens, zeker de Europeanen, zijn afgelopen tijd enorm in lengte ontwikkelt door betere voeding en leefomstandigheden. En aangezien 50% van de Nederlandse bevolking overgewicht heeft tegenwoordig. Er is behoorlijk wat veranderd als je bijv kijkt naar hoe de bevolking er 50 jaar geleden uitzag.


Ons beeld van wat een gezond gewicht is, en wat te zwaar is, is ook een beetje vertekend.
Iemand met overgewicht vinden we tegenwoordig al vlot iemand met een 'normaal' gewicht, een 'obees' iemand vinden we dan te zwaar.... die grens schuift steeds meer op.

Vroeger stonden er altijd blote mensen in je biologieboek. Dat zal nog steeds wel zo zijn.
Het eerste plaatje is zo'n afbeelding. Mensen met zo'n postuur krijgen soms te horen dat ze wel goed moeten eten, want wel een beetje smal.
Het tweede plaatje is wat je steeds meer ziet, en waar we aan gewend raken. Die verschuivende grens went misschien voor toeschouwers, en degene met het overgewicht, maar voor het dier went dat niet.... die groeit niet evenredig mee in kracht.


Afbeelding

Afbeelding

Poekkie

Berichten: 7364
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 14:09

De meesten zien ook overgewicht bij het paard zelfs niet dus wordt wel moeilijk. Minstens 50% van de fototopics hier op bokt zijn (veel) te dikke paarden. Ook in mijn omgeving, en dan mensen die letterlijk beweren dat er geen probleem is en ze niet te dik is wánt de hoefsmid heeft gezegd dat ze niet bevangen staat.

lies

Berichten: 9650
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 14:12

Ja, mijn paard is ook veel te dik, zeker nu ze een blessure heeft gaat het hard.
Maar ik zie het dus wel gelukkig en probeer er wel wat aan te doen, maar het gaat moeizaam.

En het klopt dat het de maten van vroeger niet meer die van nu zijn. Ik vind de kinderen van tegenwoordig over het algemeen ook een stuk dikker dan 'wij' vroeger waren.
Laatst bijgewerkt door lies op 06-10-23 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt