Gewicht ruiter maximaal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 14:12

Dat is óók een probleem bij die 15% regel; hetzelfde paard dat moddervet gevoerd wordt en weinig getraind, zou méér kunnen dragen dan wanneer datzelfde paard schraler wordt gehouden en goed getraind. Alleen maar omdat hij zwaarder is... :+

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 14:13

Poekkie schreef:
De meesten zien ook overgewicht bij het paard zelfs niet dus wordt wel moeilijk. Minstens 50% van de fototopics hier op bokt zijn (veel) te dikke paarden. Ook in mijn omgeving, en dan mensen die letterlijk beweren dat er geen probleem is en ze niet te dik is wánt de hoefsmid heeft gezegd dat ze niet bevangen staat.


Zoals de dierenarts en zadelmaker tegen je zeggen dat je gewoon kunt rijden met overgewicht.

Ik ken 1 zadelmaakster die wel eerlijk is..... en op hele subtiele vriendelijke wijze, toch reageren mensen agressief en gaan liever op oorlogspad en maken haar online zwart, dan dat ze nadenken dat iemand met zo'n staat van dienst misschien best wel eens objectief waarneemt en je daarmee helpt.
Het is immers makkelijker om niks te zeggen en gewoon je geld te krijgen.

ikke

Berichten: 37643
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 14:19

Ninx schreef:
Poekkie schreef:
De meesten zien ook overgewicht bij het paard zelfs niet dus wordt wel moeilijk. Minstens 50% van de fototopics hier op bokt zijn (veel) te dikke paarden. Ook in mijn omgeving, en dan mensen die letterlijk beweren dat er geen probleem is en ze niet te dik is wánt de hoefsmid heeft gezegd dat ze niet bevangen staat.


Zoals de dierenarts en zadelmaker tegen je zeggen dat je gewoon kunt rijden met overgewicht.

Ik ken 1 zadelmaakster die wel eerlijk is..... en op hele subtiele vriendelijke wijze, toch reageren mensen agressief en gaan liever op oorlogspad en maken haar online zwart, dan dat ze nadenken dat iemand met zo'n staat van dienst misschien best wel eens objectief waarneemt en je daarmee helpt.
Het is immers makkelijker om niks te zeggen en gewoon je geld te krijgen.

En het is nog simpeler om on-line iemand af te maken in plaats van eens objectief naar jezelf te kijken en je af te vragen of er een kern van waarheid in die opmerking zat en of je wel zo gezond bezig bent.

Cambionn

Berichten: 853
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 14:28

Citaat:
Het tweede plaatje is wat je steeds meer ziet, en waar we aan gewend raken.
Ik ben het grotendeels enorm met je eens Ninx, behalve dit zinnetje. Hoewel we wel steeds meer obese mensen ziet, snapt iedereen wel dat je met zo'n formaat echt te zwaar bent. Mensen die dan op een paard klimmen zijn niet het type "kan wel" maar het type "boeit me niet, mijn lol is belangrijker dan het welzijn".

Het probleem kwa gewendraking in mijn ogen zit hem meer in de groep die een paar kilo overgewicht heeft wat niet meer gezien wordt als overgewicht en "normaal" wordt geacht. En zeker als die dan ook nog lang zijn, dan ben je inderdaad al snel te zwaar voor een paard. Je hoeft echt niet obees te zijn om niet op een paard te moeten gaan zitten. Maar ik denk dat als men echt op een gezond gewicht is (en dus niet iets wat ze wel best vinden, maar echt in hun optimale range zitten), er voor de meeste wel echt passende paarden te vinden zijn. Probleem is dat men dat vaak niet is, en dat ook steeds vaker niet door heeft omdat zo veel mensen dat niet zijn. En er vaak ook nog eens niks van gezegd mag worden, want dan "voelt men zich slecht" en "ze zijn niet zo dik".

En als dat betekend dat 75% van paardrijdent Nederland eerst moet afvallen voor ze op een paard klimmen, dan moeten ze dat imho maar doen of stoppen. Ik vind "ik wil kunnen paardrijden" juist een goede motivatie en stok achter de deur om op m'n gewicht te blijven letten. Ik ben namelijk een enorme zoetekauw en zoals eerder gezegd heb ik medicatie waar ik van aankom. Maar willen paardrijden is een goede motivatie om te matigen of te laten staan, werkt voor mij nog beter dan dat ik mezelf veel fitter en mooier voel als ik op gezond gewicht ben :+ .

ikke

Berichten: 37643
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 14:37

Cambionn schreef:
Citaat:
Het tweede plaatje is wat je steeds meer ziet, en waar we aan gewend raken.
Ik ben het grotendeels enorm met je eens Ninx, behalve dit zinnetje. Hoewel we wel steeds meer obese mensen ziet, snapt iedereen wel dat je met zo'n formaat echt te zwaar bent. Mensen die dan op een paard klimmen zijn niet het type "kan wel" maar het type "boeit me niet, mijn lol is belangrijker dan het welzijn".

Ik ga je teleur stellen; nee, vrijwel niemand snapt dat nog want we weten niet beter als dat we er zo uit zien en dat is dus normaal.

Heeft echt niks te maken met lol ten koste van je knol; men heeft gewoon echt geen idee meer.

Kaitlyn

Berichten: 9736
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 15:18

Mijn zadelmaker zegt ook gewoon dat hij geen passend zadel heeft als het gewoon niet kan.
Ik hoef ook echt niet een paar broekmaten groter te worden, want dan pas ik gewoon niet meer op mijn paard. Ondanks dat ze lang is, is het gedeelte waar een zadel op kan wel maximaal 17,5 inch die valt als een 17 inch voor de ruiter. Misschien kan er een halve inch bij met korte kussens, maar dan kom je alsnog maar op 17,5 inch uit. Hier ook heel bewust van geweest toen ik een verzorgster zocht. Er is toen 1 meisje langs geweest, maar dat paste gewoon niet en ook dat heb ik eerlijk gezegd. Dat werd mij niet in dank afgenomen, maar welzijn van mijn paard staat toch echt voorop…

Wintu

Berichten: 3106
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 15:47

sevke schreef:
Wintu schreef:
Tja, als ik dat allemaal lees Sevke, vind ik het vriendelijk gezegd allemaal niet zo paardvriendelijk klinken en dan kunnen het allemaal TOP prestaties zijn, dat zegt me dan niet zoveel.


Topsport is nooit diervriendelijk om het zo te zeggen. Hogere dressuur en een parcours springen van 1.50 vind ik niet vriendelijker.
Trouwens, mijn eigen showpaard doet nu op internationaal niveau ranch riding. Is een heel stuk minder belastend dan reining, en even moeilijk om te doen, omdat ik hem niet wou showen in de reining tot hij prutsen vaneen hing.


Ben ik met je eens hoor, ik bedoelde je er niet uit te lichten tov andere disciplines. Ik vraag me soms wel eens af waar we met zn allen mee bezig zijn.

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 16:04

Kuggur schreef:
Dat is óók een probleem bij die 15% regel; hetzelfde paard dat moddervet gevoerd wordt en weinig getraind, zou méér kunnen dragen dan wanneer datzelfde paard schraler wordt gehouden en goed getraind. Alleen maar omdat hij zwaarder is... :+


Tegenwoordig wordt er wel bij gezet dat die 15 procent van een paard op gezond gewicht is. En dat als een paard te dik is je Dat er juist af zou moeten trekken. Maar goed, mensen weten ook vaak niet hoeveel hun paard weegt, worden ook vrij hoog ingeschat.

Dorine92
Berichten: 5353
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 17:09

sevke schreef:
Bij IJslanders idem dito. Daar rijden mensen op hoog niveau die de 20% regel ver overschrijden. Toch staan IJslanders erom bekend dat ze lang gezond blijven en lang meegaan. Een IJs van 30 die nog onder zadel is, is niet zo uitzonderlijk.

btw: dat dressuurpaard een paar posten terug: hoedje af!! +:)+ _/-\o_

Ja toen ik hem uit de trailer haalde zeiden ze huh je ging toch een dressuurpaard kopen? Hoezo kom je met deze ezel thuis.. maar het bleek een hele goeie koop uiteindelijk.
En ijslanders gaan idd over het algemeen lang mee en niet snel stuk. Een van mijn ijslanders heeft voordat ie van mij was een ruiter gehad die echt makkelijk wel 2x 15 procent zou halen. Nou die werd op haar 25e nog steeds 10 geschat door iedereen.

ikke

Berichten: 37643
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 17:09

MyWishMax schreef:
Kuggur schreef:
Dat is óók een probleem bij die 15% regel; hetzelfde paard dat moddervet gevoerd wordt en weinig getraind, zou méér kunnen dragen dan wanneer datzelfde paard schraler wordt gehouden en goed getraind. Alleen maar omdat hij zwaarder is... :+


Tegenwoordig wordt er wel bij gezet dat die 15 procent van een paard op gezond gewicht is. En dat als een paard te dik is je Dat er juist af zou moeten trekken. Maar goed, mensen weten ook vaak niet hoeveel hun paard weegt, worden ook vrij hoog ingeschat.

En toch hè, al dat gezemel over gewicht is dezelfde categorie als beweren dat 140km/h met paarden aan de haak rijden levensgevaarlijk is.

140km/h rijden is helemaal geen probleem, ook niet met paarden aan de haak; het "probleem" is dat er meer mensen op de weg rijden en dat abrupt van 140km/h naar 0km/h met een trailer aan de haak op z'n minst een spannende aangelegenheid is.
DAT is de reden dat we afspreken (wetten maken) waarin we dit vast leggen. Het geeft kaders voor alle weggebruikers en het schept daarmee rust op de wegen en rust op de weg verhoogt de verkeersveiligheid.


Zo is het ook met het gewicht van de ruiter op het paard. Je kunt afspraken maken om handvaten te scheppen maar een heilige waarheid is het niet. Er zijn te veel factoreen van invloed om zomaar te kunnen stellen dat het 15% (of welke andere waarde dan ook) is.

Zoals veel dingen op paardengebied, snappen die Britten het een stuk beter en zij hanteren een lijst per paard waarop staat wat zij vinden dat een paard kan dragen. Daarbij houden ze ook enige marge aan die de vaardigheid van de ruiter vertegenwoordigd.

Maar ze gaan nog een stap verder en nemen in hun lijst ook mee in wat voor omgeving ze wonen. ga je rijden in bergachtige omgevingen, zul je lagere waardes aantreffen dan in vlak of licht glooiend landschap.

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 17:55

BeFunny schreef:
Ook eens duopenotti.

Daarbij heb je ook overgewicht en oooovergewicht.

Maar ik denk wel dat je als je al overgewicht hebt en je moet dan gaan beginnen aan een paard het een mooi doel is om eerst het overtollige kwijt te raken. Met mijn 1.79 lang ben ik bijv met een gezond gewicht nog niet licht. Maar kan ik wel breede grote pony's en elk paard wel rijden met mijn gezond gewicht. Maar toen ik 85 kg woog vond ik mij voor bijna alles al te zwaar. Terwijl ik dus maar licht overgewicht had. Ik had toen al een tijd niet meer gereden en wilde weer gaan lessen. Maar was dus niet rij fit zoals ik dat maar noem. En dus moest er drastisch iets veranderen. En omdat ik dat graag wilde is het mij ook echt gelukt. Binnen vrij korte tijd zat ik op 80 kg en was ik vooral veel fitter en mocht ik van mezelf starten en ben ik verder gegaan met afvallen.


Ik weet niet of iemand dat al gezegd heeft, maar daar heb ik echt wel respect voor.

BeFunny

Berichten: 10816
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 17:59

Het eerste begin is het moeilijkst. En als het overtollige echt weg is kun je jezelf wat gunnen. Toen ik een verzorgpaard had waar ik 3 tot 4x per week heen ging bewoog ik ook ineens veel meer en ging het nog makkelijker. Win win.

Cambionn

Berichten: 853
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 18:55

ikke schreef:
Cambionn schreef:
Ik ben het grotendeels enorm met je eens Ninx, behalve dit zinnetje. Hoewel we wel steeds meer obese mensen ziet, snapt iedereen wel dat je met zo'n formaat echt te zwaar bent. Mensen die dan op een paard klimmen zijn niet het type "kan wel" maar het type "boeit me niet, mijn lol is belangrijker dan het welzijn".
Ik ga je teleur stellen; nee, vrijwel niemand snapt dat nog want we weten niet beter als dat we er zo uit zien en dat is dus normaal.

Heeft echt niks te maken met lol ten koste van je knol; men heeft gewoon echt geen idee meer.
Sorry maar ik ken echt niemand die oprecht denkt dat obees tonnetje rond als op die plaatjes normaal is. En ik ken best wel wat mensen die zo zijn. Sommige geven er geen snars om, andere zijn er heel gevoelig over, en weer andere praten het goed meer om zichzelf te overtuigen omdat ze het wel weten maar niet wíllen weten. Maar niemand denk oprecht dat het normaal is. En ook mensen die niet obees zijn, wat nogsteeds de meerderheid is (want in Nederland heeft de meerderheid overgewicht, maar is niet obees), weten allemaal dat obees niet nornaal is. Die mensen die dat wel denken zullen er best zijn hoor, die denken dat het nornaal is om obees te zijn. Maar dat is wel ecgt een minderheid.

Overigens ook niemand die ik persoonlijk ken klimt op een paard, helaas zie ik ze wel online die dat doen. Maar ik geloof echt niet dat die geen idee hebben dat hin gewicht niet normaal is.

Dat er van obesitas steeds minder vaak wat gezegd wordt, en dat het vaker voorkomt, zegt nog niet direct dat het als normaal gezien wordt. Dat het vaak sociaal onacceptabel is er wat van te zeggen, vind ik wel zorgwekkend. Dat soort dingen maakt het namelijk mogelijk dat het in de toekomst wel nornaal wordt. Maar zo ver zijn we in mijn ervaribg nog niet.

Bij overgewicht zie ik dat wel veel. Toen ik paar kilo had en af wou vallen werd ik heel raar aangekeken, waar men bij obese mensen vaak positief is als ze bezig gaan met afvallen. Men vobd dat ik er prima uitzag ondanks al het duidelijk zichtbare vet. Ook nu dat ik naar lager (maar nogsteeds gezond) wil krijg ik dat overigens.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 14:06

In de reining zie je af en toe wel eens mensen met een figuur als op het plaatje, die dus amper in hun westernzadel passen. Meestal zitten ze bij het rijden zichzelf en hun paard ook in de weg. Ik vraag mij dan altijd af: voelen die mensen zich daar zelf comfortabel bij?

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 14:09

Ik ben nu 110 kilo en geen haar op mn hoofd die er aan denkt! Na stoppen met roken +30 en er moeten er minimaal 20 af wil ik er aan denken op mn paard te gaan zitten. Omdat de paarden wel ongelukkig worden van niets doen heb ik een leuke bijrijdster, en wat kleine meisjes op stal die erop hobbelen, en ik doe wat aan de hand. Eerst afvallen, je doet het je vrienden niet aan om er op te gaan zitten met je vette reet. :-)

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 14:11

Hermelijnhof schreef:
Ik ben nu 110 kilo en geen haar op mn hoofd die er aan denkt! Na stoppen met roken +30 en er moeten er minimaal 20 af wil ik er aan denken op mn paard te gaan zitten. Omdat de paarden wel ongelukkig worden van niets doen heb ik een leuke bijrijdster, en wat kleine meisjes op stal die erop hobbelen, en ik doe wat aan de hand. Eerst afvallen, je doet het je vrienden niet aan om er op te gaan zitten met je vette reet. :-)


<3

Succes Hermelijnhof!!

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 14:17

Ninx schreef:
Succes Hermelijnhof!!


Dank je wel!

BeanPip
Berichten: 18
Geregistreerd: 02-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-23 17:00

Hermelijnhof schreef:
Ik ben nu 110 kilo en geen haar op mn hoofd die er aan denkt! Na stoppen met roken +30 en er moeten er minimaal 20 af wil ik er aan denken op mn paard te gaan zitten. Omdat de paarden wel ongelukkig worden van niets doen heb ik een leuke bijrijdster, en wat kleine meisjes op stal die erop hobbelen, en ik doe wat aan de hand. Eerst afvallen, je doet het je vrienden niet aan om er op te gaan zitten met je vette reet. :-)


Ik weet niet of je op mij reageerde maar mijn vette reet moet eerst wat kilootjes minderen. Daarom maakte ik het topic ook aan. En is jouw antwoord niet heel behulpzaam verder.

BeanPip
Berichten: 18
Geregistreerd: 02-10-23

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-23 17:05

Wat veel reacties, ik heb ze allemaal gelezen. Naast onze plannen enorm interessant en leerzaam.

Mijn dochter heeft wat privelessen op verschillende pony's gehad om te kijken wat voor soort pony haar het beste zal liggen. Van b pony naar een mega grote E. Super leuk om te zien dat ze er zomaar op stapte en je kon duidelijk zien op welk formaat zij nu het beste zit. Maar omdat ze wat groter is dan gemiddeld (in de lengte), kunnen we ook oriënteren op een koudbloed van kleiner formaat of een grotere slanke pony. Wat het wordt weten we nog niet, we hebben nog 4 privelessen staan en daarna hopelijk een beeld en wensenlijstje naar waar we moeten gaan zoeken.

Zelf ben ik bezig met afvallen en vooral ook mijn eetpatroon aanpassen. Even terug naar gezond ipv makkelijk.. ik weet dat als ik eenmaal weer op een paard zit, het eraf vliegt. Mijn lijf is in proportie, alleen teveel porties nu haha. Zwemmen is wel heel fijn en doordat ik nu water drink ben ik aan vocht al de eerste 3 kilo kwijt. De rest zal wel langer duren.

Berko
Berichten: 29
Geregistreerd: 02-04-18

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 22:25

“ ik weet dat als ik eenmaal weer op een paard zit, het eraf vliegt”

Omgekeerde volgorde lijkt me…..

Anastasia24

Berichten: 2728
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 22:30

Pff. Ts, je bent prima bezig, zet zo door en doe wat je leuk vind. Dan gaan de kilo's er inderdaad van zelf af. Gezonde voeding(maar houd het ook leuk, anders is volhouden moeilijk). Ben benieuwd met wat voor paardje jullie thuis komen :)

DDDara
Berichten: 1012
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 08:29

Het is gewoon jammer dat we deze discussie moeten voeren en dat mensen het zo ver laten komen.

Niemand hoeft dik te zijn als je gewoon goed voor je zelf zorgt en gezond eet zou er maar zo een klein percentage mensen dik zijn.
Het is helemaal niet moeilijk om gezond te leven en een beetje sporten om fit te worden/blijven kost maar zo weinig tijd.
Maar als je al je tijd steekt in het leeg eten van de kasten ja dan blijft er weinig tijd over om nog naar de sportschool te gaan, en als je de tijd die je overhebt dan wel wil besteden aan het rijden op een paard en niet aan het zorgen dat je gewoon een gezond gewicht hebt dan ben je in mijn ogen gewoon echt geen paard waard.

Niet iedereen kan slank en strak zijn (hoewel het kan meestal wel maar ik snap dat niet iedereen die behoefte heeft) maar ik vind echt dat je niet zielig kan gaan zitten doen dat je niet op een paard mag omdat je zelf gewoon niet goed voor je zelf zorgt.
Daarbij gok ik dat 9 van de 10 dikke mensen zelfs ook veel gelukkiger zou zijn als je een gezond gewicht hadden.
En dat is echt niet moeilijk om voor elkaar te krijgen..... je moet er alleen wel iets voor doen!
(en vaak ook iets voor laten)

Kim_W

Berichten: 584
Geregistreerd: 17-10-16

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 08:38

DDDara je stelt het wel heel
makkelijk. Maar er zijn toch ook zat mensen die door medicatie, ziekte etc. echt flink aankomen. Voor die mensen is het veel lastiger om af te vallen dan voor iemand die volledig gezond is/geen medicatie gebruikt maar gewoon heel veel van eten houdt.

Mars

Berichten: 33288
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 08:51

DDDara: of niemand dik hoeft te zijn weet ik niet. Er zijn vast lichamelijke/psychische aandoeningen te bedenken waar je van aankomt. En als iemand zich fijn/mooi/prettig voelt in een voller figuur is dat prima.

Wat niemand hoeft is met een te hoog gewicht op een paard te gaan zitten. Of dat nu een te hoog aantal kilo's is voor het betreffende paard of zich in een zadel proppen waar men niet in past... Die keuze vind ik niet okee.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 09:49

Tsja DDDara, ik ben óók een van die individuen die een aardige genetische predispositie heeft wat betreft lichaamsgewicht; ik ben een man inmiddels 54 en schommel met mijn lengte van 1.85 al decennia rond de 75 kg.
En daar hoef ik niets speciaals voor te doen.
Maar omdat dat gemakkelijk is voor jij en ik betekent dat niet dat dat geldt voor iedereen.