Gewicht ruiter maximaal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jorex

Berichten: 9976
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 13:36

En toch heb ik die eerste periode niet anders gegeten voor en na de pil. Maar misschien komt het ook wel door de verandering van puber naar volwassene (ik was 18 toen ik aan de pil ging), want ik ging vrij vlot van 58 naar 70. Met geen verandering in dieet en beweging. Daarna door 6 weken studeren in Spanje gezakt naar 67. Toen op mezelf gaan wonen en hop daar ging ik weer naar 70. Nu vorig jaar geopereerd en daarna ging ik naar 74. En nu dus door wat kleinere porties te pakken en meer beweging schommel ik tussen 66 en 68. Volgens ideaal moet ik dus die 58 wegen, maar daar ga ik nooit weer aan komen. _O-

JudithGigi

Berichten: 4222
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 13:36

Cer schreef:
zijn er dan zoveel mensen bijgekomen met met medicijnen en of psygische stoornissen?
Want het is toch gewoon zo dat het aantal mensen met overgewicht is toegenomen (en ook onder kinderen, wat nog erger is) ?

ik snap nooit zo goed dat er zo voorzichtig gedaan moet worden over overgewicht.. het is niet gezond..

Ik ben zelf nu te zwaar (10 kilo en in de overgang) en ik ben ooit van 65 naar 95 kilo gegaan en weer terug naar 59. Momenteel weeg ik 75kilo, en ik moet keihard werken om daar ook maar iets vanaf te krijgen.


Dat ligt echt aan wat je ziet als een psychische stoornis. Veel mensen eten (bewust of onbewust) om met bepaalde dingen om te gaan of om te ontspannen. Misschien niet gelijk een stoornis, maar wel een mentaal probleem.

Er 'moet' voorzichtig over gedaan worden omdat mensen er heel veel moeite mee hebben en/of zich schamen. Onder andere door mensen met van die aardige zeer genuanceerde uitspraken :)

Cer

Berichten: 30198
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 13:39

ik denk zelf dat de acceptatie ook niet perse helpt.. en dat klinkt heel lelijk, maar toch denk ik dat het niet helpt. Het is voor iedereen anders, maar overgewicht is linksom of rechtsom niet gezond..

Wat een goed gewicht is om te kunnen paardrijden, ja dat ligt helemaal aan de persoon en het paard. Die discusssie ontspoort zo vaak, daar gaat niemand uitkomen denk ik :)

JudithGigi

Berichten: 4222
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 13:43

Cer schreef:
ik denk zelf dat de acceptatie ook niet perse helpt.. en dat klinkt heel lelijk, maar toch denk ik dat het niet helpt. Het is voor iedereen anders, maar overgewicht is linksom of rechtsom niet gezond..

Wat een goed gewicht is om te kunnen paardrijden, ja dat ligt helemaal aan de persoon en het paard. Die discusssie ontspoort zo vaak, daar gaat niemand uitkomen denk ik :)


Maar niet accepteren is niet hetzelfde als mensen dikkertjes e.d. te noemen. Het gesprek moet juist open blijven en mensen moeten hulp kunnen krijgen voor eetproblemen (en het zou ook wel fijn zijn als het makkelijker was om gezond te eten. Ik heb binnen 10 minuten een bucket kfc gehaald, maar voor een gezonde maaltijd moet ik naar de supermarkt en alles zelf koken).

Cer

Berichten: 30198
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 13:46

Oh dikkertje noemen, neeee jeemig .. dat kan echt niet..

maar ik bedoelde meer "oh je bent prachtig zo! niks aan doen hoor" of 'nou, dat kan prima zo hoor, hier, neem nog een kapsalon'.. want dat helpt ook gewoon niet..

En inderdaad voorlichting over voeding, wat helpt wel en niet.. maar goed, daar gaat dit topic idd niet over, zie ik.. :P

Kaitlyn

Berichten: 9731
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 13:48

JudithGigi schreef:
Cer schreef:
zijn er dan zoveel mensen bijgekomen met met medicijnen en of psygische stoornissen?
Want het is toch gewoon zo dat het aantal mensen met overgewicht is toegenomen (en ook onder kinderen, wat nog erger is) ?

ik snap nooit zo goed dat er zo voorzichtig gedaan moet worden over overgewicht.. het is niet gezond..

Ik ben zelf nu te zwaar (10 kilo en in de overgang) en ik ben ooit van 65 naar 95 kilo gegaan en weer terug naar 59. Momenteel weeg ik 75kilo, en ik moet keihard werken om daar ook maar iets vanaf te krijgen.


Dat ligt echt aan wat je ziet als een psychische stoornis. Veel mensen eten (bewust of onbewust) om met bepaalde dingen om te gaan of om te ontspannen. Misschien niet gelijk een stoornis, maar wel een mentaal probleem.

Er 'moet' voorzichtig over gedaan worden omdat mensen er heel veel moeite mee hebben en/of zich schamen. Onder andere door mensen met van die aardige zeer genuanceerde uitspraken :)


Dus omdat ik graag een zak chips leeg kaan als ik een avond op de bank hang (en ja ik heb echt bodemdrift, eenmaal open moet die zak leeg) heb ik een mentaal probleem? :')

JudithGigi

Berichten: 4222
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 14:04

Als dat zo vaak gebeurt dat dat leidt tot (zwaar) overgewicht lijkt me dat een probleem ja.

Edit: Ik heb het ook niet over "lekker een zakje chips opentrekken" maar echt over eten als coping mechanisme.

Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 14:24

Kaitlyn schreef:
Dus omdat ik graag een zak chips leeg kaan als ik een avond op de bank hang (en ja ik heb echt bodemdrift, eenmaal open moet die zak leeg) heb ik een mentaal probleem? :')


Zak chips leegeten kan een symptoom zijn van een probleem, maar dat hangt nog van allerlei factoren af - hoe vaak eet je die zak chips leeg? Doe je het dwangmatig / compulsief of daadwerkelijk met plezier? Wil je eigenlijk al halverwege stoppen maar ga je tegen je zin in door om jezelf af te straffen omdat je toch al dik bent bijvoorbeeld?

Het is net zoals een glasje wijn drinken 's avonds geen verslaving aan zich is maar wel een symptoom kan zijn als je echt niet zonder kunt en anders meteen over de rooie gaat.

Edit. Ik heb nog steeds mijn favoriete chips die ik af en toe heel bewust per zak vreet ipv avondeten omdat ik het die 850 kcal waard vind :9 maar het is heel wat anders dan dezelfde chips wegwerken in een emo vreetbui.

BeanPip
Berichten: 15
Geregistreerd: 02-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 16:06

Berko schreef:
“ ik weet dat als ik eenmaal weer op een paard zit, het eraf vliegt”

Omgekeerde volgorde lijkt me…..


Als ik voldoende ben afgevallen om weer te kunnen paardrijden wil dat niet zeggen dat er dan niet nog meer kilo's verdwijnen. Maar je zal wellicht niets te doen hebben gehad en random aan het reageren zijn op topics.. ook een hobby

BeanPip
Berichten: 15
Geregistreerd: 02-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 16:10

DDDara schreef:
Het is gewoon jammer dat we deze discussie moeten voeren en dat mensen het zo ver laten komen.

Niemand hoeft dik te zijn als je gewoon goed voor je zelf zorgt en gezond eet zou er maar zo een klein percentage mensen dik zijn.
Het is helemaal niet moeilijk om gezond te leven en een beetje sporten om fit te worden/blijven kost maar zo weinig tijd.
Maar als je al je tijd steekt in het leeg eten van de kasten ja dan blijft er weinig tijd over om nog naar de sportschool te gaan, en als je de tijd die je overhebt dan wel wil besteden aan het rijden op een paard en niet aan het zorgen dat je gewoon een gezond gewicht hebt dan ben je in mijn ogen gewoon echt geen paard waard.

Niet iedereen kan slank en strak zijn (hoewel het kan meestal wel maar ik snap dat niet iedereen die behoefte heeft) maar ik vind echt dat je niet zielig kan gaan zitten doen dat je niet op een paard mag omdat je zelf gewoon niet goed voor je zelf zorgt.
Daarbij gok ik dat 9 van de 10 dikke mensen zelfs ook veel gelukkiger zou zijn als je een gezond gewicht hadden.
En dat is echt niet moeilijk om voor elkaar te krijgen..... je moet er alleen wel iets voor doen!
(en vaak ook iets voor laten)



Ik zie niemand zielig doen in dit topic. Ik zie jou wel gebruik maken van het woord "dikkertjes". Dat siert je niet. Best treurig ook.

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 16:12

:') Ts haha! Maar het zegt idd niet dat als je het goede gewicht hebt om weer te rijden dat je daar dan meteen moet stoppen idd. :j

Het blijft een moeilijk onderwerp gewicht. Beide kanten van spectrum trouwens. Waarbij het belangrijk blijft een paard te kopen waar je op past. Qua lengte, gewicht, zadel en noem maar op. Aan gewicht werken kan enorm lastig zijn, op een paard stappen is wel een keuze

BeanPip
Berichten: 15
Geregistreerd: 02-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 16:15

MyWishMax schreef:
:') Ts haha! Maar het zegt idd niet dat als je het goede gewicht hebt om weer te rijden dat je daar dan meteen moet stoppen idd. :j

Het blijft een moeilijk onderwerp gewicht. Beide kanten van spectrum trouwens. Waarbij het belangrijk blijft een paard te kopen waar je op past. Qua lengte, gewicht, zadel en noem maar op. Aan gewicht werken kan enorm lastig zijn, op een paard stappen is wel een keuze


Zeker. Ik vond dit topic een aantal pagina's enorm open, eerlijk en leerzaam. En daar houd ik wel van.

Maar nu er een aantal komen met oordelen over dik(ker) zijn (ondanks dat IK nu niet op een paard zou stappen) vind ik jammer. Dat is een heel ander onderwerp en die mening is niet relevant. Daar kwetsen ze wellicht nog iemand mee ook.

BeanPip
Berichten: 15
Geregistreerd: 02-10-23

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 16:26

Ik denk daarin ook dat men mag leren begrijpen dat dik zijn geen zonde is en een persoon niet in de weg hoeft te zitten.

Ik wil afvallen omdat ik weer wil kunnen paardrijden. Als ik dat niet zou willen had ik ook niet gaan afvallen want ik vind mijzelf buiten dat om helemaal prima.

Geen enkel persoon, ook kinderen niet, hoeft af te vallen om aan een norm te voldoen als zij daar niks en niemand anders mee schaden.

Wat betreft overgewicht bij kinderen... Daar hoor je als buitenstaander al helemaal niet over te oordelen. Jouw oordeel is schadelijker dan die paar extra kilo's die ze krijgen door de groei.

DDDara
Berichten: 996
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 18:05

BeanPip schreef:
Ik denk daarin ook dat men mag leren begrijpen dat dik zijn geen zonde is en een persoon niet in de weg hoeft te zitten.

Ik wil afvallen omdat ik weer wil kunnen paardrijden. Als ik dat niet zou willen had ik ook niet gaan afvallen want ik vind mijzelf buiten dat om helemaal prima.

Geen enkel persoon, ook kinderen niet, hoeft af te vallen om aan een norm te voldoen als zij daar niks en niemand anders mee schaden.

Wat betreft overgewicht bij kinderen... Daar hoor je als buitenstaander al helemaal niet over te oordelen. Jouw oordeel is schadelijker dan die paar extra kilo's die ze krijgen door de groei.


Meen je dat nou serieus....... die paar extra kilo's die ze krijgen door de groei?????
Door de groei kunnen er kilo's bijkomen ja.... in de LENGTE! Juist door de groei zou je bmi omlaag moeten gaan (net als bij een jong paard in een groeispeurt) Als je dik wordt in/tijdens een groeispeurt geeft dat juist aan dat je veelste veel calorieen binnen krijgt dat is slecht voor een kind. Zeker omdat je alleen maar in je kindertijd en pubertijd vetcellen aanmaakt als je die dus op deze leeftijd krijgt heb je er je hele leven last van.
Help je kind niet de sh*t in maar help je kind om een gezonde leefstijl te krijgen. Niet door ze te verwennen en vol te stoppen maar juist door ze een gezond alternatief te bieden. En door bijvoorbeeld geen ongezonde opties in huis te hebben.

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 18:14

BeanPip schreef:
Ik denk daarin ook dat men mag leren begrijpen dat dik zijn geen zonde is en een persoon niet in de weg hoeft te zitten.

Ik wil afvallen omdat ik weer wil kunnen paardrijden. Als ik dat niet zou willen had ik ook niet gaan afvallen want ik vind mijzelf buiten dat om helemaal prima.

Geen enkel persoon, ook kinderen niet, hoeft af te vallen om aan een norm te voldoen als zij daar niks en niemand anders mee schaden.

Wat betreft overgewicht bij kinderen... Daar hoor je als buitenstaander al helemaal niet over te oordelen. Jouw oordeel is schadelijker dan die paar extra kilo's die ze krijgen door de groei.


Goed gesproken meid. Ik ben ook bezig met afvallen om weer te kunnen paardrijden, ik zit eraan te denken om weer te beginnen zodra ik rond de 87 kilo zit, mits dat mogelijk is op de plek waar ik wil gaan rijden. Ik vind het echt top dat jij er zo goed over nadenkt.

----------------

DDDara, in theorie is afvallen makkelijk, een negatieve energiebalans ervaren, dus minder kcal eten dan je verbrandt. Alleen hebben we hier te maken met mensen, niet met machines. Je krijgt te maken met de sociale omgeving waar vaak eten bij komt kijken, voor sommige mensen is eten een copingmechanisme, voor anderen ontbreekt weer kennis over hoe gezond&voedzaam en tegelijkertijd low kcal eten eruit ziet. Dat betekent niet dat met hard werken het niet mogelijk is om af te vallen, maar het is voor sommige mensen wel degelijk aanpoten en mentaal soms zwaar om af te vallen.

Denk je dat ik het leuk vindt bij ieder ding wat ik eet te moeten nadenken of dit past, of ik mijn kcal budget niet ga overschrijven? Denk je dat het tof is om daar constant goede keuzes in te moeten maken als je gaat uiteten, op verjaardag etc? Want dat is het echt niet. Denk je dat ik het leuk vind om al jaren niet mijn hobby uit te voeren en iedere keer op de weegschaal te denken, god, nog steeds te vet?

Is het onmogelijk om af te vallen? Nee, keuzes maken kan iedereen maar het kan echt wel pittig zijn. Ik hoor echter dat jij een expert op dit gebied bent dus wellicht is een carrière switch naar diëtist wel iets voor je. Dat iets makkelijk is voor jou of een ander betekent niet dat het gemakkelijk is voor alle mensen. Iets meer empathie zou hier passen.

Suzanne F.

Berichten: 49299
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 19:58

Ben het wel eens met DDDara, al is het inderdaad een hard neergezette mening/visie. Elk pondje gaat door het mondje. Al kunnen sommige mondjes maar heel weinig hebben. Wil ik het gewicht terugkrijgen wat ik vroeger had, dan moet ik echt bijna honger lijden. Ik kan echt maar heel weinig eten, mijn energieverbruik is heel laag. Dan zou ik dus moeten gaan sporten. En daar heb ik geen zin in. En daar komt de discipline om de hoek kijken. Mensen hebben ook met eten vaak weinig discipline. Dat komt omdat het zo makkelijk verkrijgbaar is en het zo makkelijk je mond in verdwijnt. Ik ben ook van mening dat 9 van de 10 mensen met overgewicht gewoon teveel eet (in verhouding tot het energieverbruik). Daarom werken maagbandjes/gastric bypass ook zo goed. Dan kan je namelijk gewoon niet veel meer eten. Het is 9 van de 10 een gebrek aan wilskracht en discipline.

Maar goed, op een paard gaan zitten is daarnaast gewoon een keuze. Dat het moeilijk kan zijn om eten te weerstaan, dat snap ik. Begrijp ik zelf ook heel goed. Maar de keuze om vervolgens op een paard te gaan zitten moet je wel eerlijk nemen.

BoktVerlaten
Berichten: 433
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 23:29

Volgens mij hoor ik de mensen met een kilootje teveel juist zeggen dat ze niet op een paard stappen. En dat ze eerst af willen vallen. Ik lees juist dat het een motivatie is om af te vallen zodat men weer kan rijden.

Daar kan ik alleen maar respect voor hebben. Succes!

Kim_W

Berichten: 584
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 23:44

BoktVerlaten schreef:
Volgens mij hoor ik de mensen met een kilootje teveel juist zeggen dat ze niet op een paard stappen. En dat ze eerst af willen vallen. Ik lees juist dat het een motivatie is om af te vallen zodat men weer kan rijden.

Daar kan ik alleen maar respect voor hebben. Succes!



Nou idd. Topic wijkt steeds verder van de OP af. Ze is er juist super goed mee bezig en stapt bewust niet op een paard - net zoals een aantal andere bokkers die hierop reageren. Om dan te praten over "dikkertjes" en te blijven prevelen dat het een keus is om op een paard te stappen zijn niet relevant. Ze stappen dus niet op een paard en willen eerst afvallen voordat ze weer gaan rijden. Dat verdient een dikke pluim dat ze er zo goed over nadenken ipv de nare toon die nou in het topic begint te komen.

DDDara
Berichten: 996
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 08:16

Amandavd schreef:
DDDara, Ik hoor echter dat jij een expert op dit gebied bent dus wellicht is een carrière switch naar diëtist wel iets voor je.


Toevallig de opleiding wel gedaan dus vandaar.
Ik heb ook nooit gezegd dat afvallen van zelf gaat en ook niet dat TS niet goed bezig is.... Ik vind het vooral storend hoe iedereen hier zijn eigen smoesje heeft. Zware botten, de pil, komt door me opvoeding, komt door de supermarkten, komt door me geestelijke gesteldheid :') .
Maar nergens staat komt omdat ik te veel eet (te veel is vrijwel nooit het probleem maar te energierijk) en/of te weinig beweeg en dat is echt in 9 van de 10 gevallen de enige reden.....

Ik ben bijvoorbeeld helemaal gestopt met geraffineerde suikers en zoetstoffen, en nee makkelijk is dat niet maar het zorgt dat je hunkering naar suiker zo veel minder/ vrijwel weg is en al je eten smaak zooooooooooo veel beter.
En dat is 2 weken moeilijk en daarna is het normaal en heb je alleen voordelen.

JudithGigi

Berichten: 4222
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 08:42

DDDara schreef:
Amandavd schreef:
DDDara, Ik hoor echter dat jij een expert op dit gebied bent dus wellicht is een carrière switch naar diëtist wel iets voor je.


Toevallig de opleiding wel gedaan dus vandaar.
Ik heb ook nooit gezegd dat afvallen van zelf gaat en ook niet dat TS niet goed bezig is.... Ik vind het vooral storend hoe iedereen hier zijn eigen smoesje heeft. Zware botten, de pil, komt door me opvoeding, komt door de supermarkten, komt door me geestelijke gesteldheid :') .
Maar nergens staat komt omdat ik te veel eet (te veel is vrijwel nooit het probleem maar te energierijk) en/of te weinig beweeg en dat is echt in 9 van de 10 gevallen de enige reden.....

Ik ben bijvoorbeeld helemaal gestopt met geraffineerde suikers en zoetstoffen, en nee makkelijk is dat niet maar het zorgt dat je hunkering naar suiker zo veel minder/ vrijwel weg is en al je eten smaak zooooooooooo veel beter.
En dat is 2 weken moeilijk en daarna is het normaal en heb je alleen voordelen.


Ik heb ook een beetje het idee dat je leest wat je wil lezen. Er zijn maar een paar mensen die zeggen dat ze aankomen zonder meer te eten. De anderen eten meer door de genoemde redenen. Dat kun je dan wel heel neerbuigend 'smoesjes' noemen, maar dat zijn gewoon oorzaken.

neetoch
Berichten: 1032
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 09:23

Tja en wat dan als een zelf vetgemeste dikkerd zoals ik met een gewicht waar er hier veel van gruwelen gewoon op haar paard stapt en nog steeds keurig op de 15% zit? Dat mag dan niet?

Want dat is namelijk de vibe die ik krijg bij sommige reacties: Dat zij het geen porem vinden, niet naar de vetrollen kunnen kijken en daardoor maar gaan roepen dat niemand die te zwaar is nog op een paard mag klimmen en een dierenbeul is.

Mars

Berichten: 33270
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 09:24

Ik at gewoon omdat ik alles lekker vond en de smaakpapillen van een 4 jarige heb (nog steeds). Alles met suiker, chocola, caramel, chips, koekjes, frituur etc ging mijn klep in.
Het was geen depressie, het was geen supermarkt conspiracy, het was gewoon mijn eigen hand die het allemaal in mijn mik stopte.

En ik voel me 100x lekkerder in mijn vel nu dat ver achter me ligt. En ik stap zonder vrees voor te hoog gewicht op de meeste paarden en sommige pony’s en dat vind ik belangrijk. Geen dier hoeft mijn extra bagage mee te sjouwen.

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 09:50

Mars schreef:
Ik at gewoon omdat ik alles lekker vond en de smaakpapillen van een 4 jarige heb (nog steeds). Alles met suiker, chocola, caramel, chips, koekjes, frituur etc ging mijn klep in.
Het was geen depressie, het was geen supermarkt conspiracy, het was gewoon mijn eigen hand die het allemaal in mijn mik stopte.


En ik voel me 100x lekkerder in mijn vel nu dat ver achter me ligt. En ik stap zonder vrees voor te hoog gewicht op de meeste paarden en sommige pony’s en dat vind ik belangrijk. Geen dier hoeft mijn extra bagage mee te sjouwen.


Dat is bij mij ook de reden, ik ben er zelf verantwoordelijk voor. Alleen ik vind afvallen niet zo gemakkelijk zoals het door sommige hier wordt neergeschreven, heel tof als mensen zo de knop om kunnen draaien maar ik heb daar moeite mee. En nee, ook ik stap niet op een paard of pony nu tot ik meer afgevallen ben.

Cer

Berichten: 30198
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 10:18

Ik heb er ook moeite mee, maar ik ga dan niet zeggen dat t komt door de lucht, door een aandoening of door van alles behalve door mn eigen keuzes.. :)

Ik heb niet echt het woord “gruwelen” gelezen of dat mensen niet naar vetrollen kunnen kijken..ik heb wel “ongezond” gelezen . maar misschien heb ik eroverheen gelezen?

Voor wat betreft het beste gewicht .. ik denk dat het ook te maken heeft met ruiterfitheid en hoe handig / lenig je bent.. het is een totaalplaatje denk. Als je je fit voelt en jezelf goed kan bewegen scheelt t al. Toen ik moeite had om mn schoenen aan te trekken vanwege mn omvang kon ik niet goed bewegen, ook niet op een paard …

neetoch
Berichten: 1032
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 10:39

Ik gebruikte bewust geen woorden die hier zijn gebruikt om het vooral niet op de man te gaan spelen, het is zoals ik aangaf de "vibe" die sommige reacties geven.

Er zijn best wat kort door de bocht berichten geweest in de trant van met 90 mag je niet meer op een paard gaan zitten, dikkerds , eigen schuld moet je maar niet je tijd volmaken met jezelf volduwen met eten, etc.

Het is niet aan wie dan ook die daar geen gedegen opleiding voor heeft genoten (sterker nog de professionals wat gewicht betreft zullen het nooit zo kort door de bocht brengen, want dat is het namelijk nooit), om een ander of iedereen met een bepaald gewicht en uiterlijk te veroordelen.

Dan ken ik zware mensen die hartstikke fit en lenig zijn en ik ken hele slanke mensen die dat verre van zijn.
Als je dan bedenkt dat de gemiddelde Nederlandse (een lang en groot soort van oorsprong) man met gezond gewicht en slank uiterlijk zo 90 kg weegt wel op een paard mag stappen maar een dame die korter is van hetzelfde gewicht waardoor ze dik toont dat dan niet mag, waar gaat het dan om?

En zoals ik al aangaf ik heb dus een gewicht waarvan mensen dus zeggen dat ik niet meer op een paard mag stappen en ik kom niet over de 15% heen van eigen paard, dus waar gaat het dan over?