Gewicht ruiter maximaal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nessie

Berichten: 8591
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 10:45

Vet beweegt veel meer dan spiermassa, welke over het algemeen onder controle is in beweging. Daarnaast gaat het echt over de combinatie, of het gewicht aan de maximale 15 procent komt. Daarbij speelt natuurlijk ook de conditie van het paard mee.

Respect voor de mensen welke niet egoïstisch zijn en eerst zelf op conditie willen zijn voor hun paard, maar in de praktijk kom je er ook genoeg tegen die ondanks een verre overschrijding van 15 procent wel op hun paard / pony stappen.

prompter

Berichten: 11177
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 10:45

Om de rug van het paard. Ook die fitte man van 90 kilo mag niet op mijn paard stappen. 67 kilo hou ik aan als maximum, voor mezelf ook een mooie stok achter de deur. Heel veel paarden kunnen die 90 kilo niet aan.

Selina

Berichten: 14337
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 10:48

neetoch schreef:
Dan ken ik zware mensen die hartstikke fit en lenig zijn en ik ken hele slanke mensen die dat verre van zijn.
Als je dan bedenkt dat de gemiddelde Nederlandse (een lang en groot soort van oorsprong) man met gezond gewicht en slank uiterlijk zo 90 kg weegt wel op een paard mag stappen maar een dame die korter is van hetzelfde gewicht waardoor ze dik toont dat dan niet mag, waar gaat het dan om?


De gemiddelde man is 1,82m en heeft een gezond gewicht tussen de 66-82kg
Maar als een man 90kg zou wegen, zou hij ook niet op de meeste paarden passen hoor. Ook al zou het voor hem gezond gewicht zijn (als hij bv 1,90m zou zijn)

neetoch
Berichten: 1032
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 11:03

Nee maar daar heb ik het ook niet over, ik heb het erover als je dus wel een gewicht hebt van die 90 kg die hier genoemd wordt en je stapt dus alleen op een paard waarop de 15 % regel keurig werkt.
Wie zijn dan bepaalde mensen om te gaan bepalen dat degene die slank en daardoor fit toont (volgens die mensen die daar over oordelen) wel erop mag, maar degene die vetrollen heeft met exact hetzelfde gewicht en op ook een paard waar ze keurig de 15% regel kunnen toepassen niet?

Omdat vet meer beweegt? Wat is daar dan de reden van? Dat ze ongezond zijn volgens die oordelers? Wat is dat dan?

Nessie

Berichten: 8591
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 11:20

Je wilt toch een zo stabiel mogelijke houding hebben waar je het paard zo min mogelijk in de weg zit? Hoe meer er beweegt, hoe minder stabiel. Dat betekent natuurlijk niet dat lange ruiters of ruiters met het ‘ideale’ gewicht hun paard niet in de weg kunnen zitten. Maar vet beweegt gewoon per definitie meer dan spier.


Ik hoop dat mensen blijven kijken naar waar hun paard baat bij heeft, zoals meerdere mensen hier in het topic al doen door er niet op te stappen wanneer het gewicht het nog niet toelaat.

neetoch
Berichten: 1032
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 11:35

Dat hoop ik ook Nessie. Maar wat ik hier vooral zie is dat mensen er juist heel bewust mee bezig zijn, dus ik ben daar hier eerlijk gezegd niet zo bang voor.

BeanPip
Berichten: 15
Geregistreerd: 02-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-23 13:58

DDDara schreef:
Amandavd schreef:
DDDara, Ik hoor echter dat jij een expert op dit gebied bent dus wellicht is een carrière switch naar diëtist wel iets voor je.


Toevallig de opleiding wel gedaan dus vandaar.
Ik heb ook nooit gezegd dat afvallen van zelf gaat en ook niet dat TS niet goed bezig is.... Ik vind het vooral storend hoe iedereen hier zijn eigen smoesje heeft. Zware botten, de pil, komt door me opvoeding, komt door de supermarkten, komt door me geestelijke gesteldheid :') .
Maar nergens staat komt omdat ik te veel eet (te veel is vrijwel nooit het probleem maar te energierijk) en/of te weinig beweeg en dat is echt in 9 van de 10 gevallen de enige reden.....

Ik ben bijvoorbeeld helemaal gestopt met geraffineerde suikers en zoetstoffen, en nee makkelijk is dat niet maar het zorgt dat je hunkering naar suiker zo veel minder/ vrijwel weg is en al je eten smaak zooooooooooo veel beter.
En dat is 2 weken moeilijk en daarna is het normaal en heb je alleen voordelen.


Voor jouw informatie..

Ik ben 33 jaar 1.69 cm groot en weeg ruim 95 kilo. Ik schommel van 93 naar 98 en terug. Ik eet biologisch, suikervrij en drink geen sappen, prik e.d. als ik chips eet, is dat op een feestje. Ik ontbijt met smoothiebowls, lunch met eieren, spekjes en rucola, ik eet s avonds liever een linzenstoof dan prakkie met vlees.

Ik lijd al 12 jaar aan een angststoornis door mijn jeugd. Ik heb een depressie en adhd. Ik kom aan en sla op door een hormonale disbalans. Ik ben ook moeilijk vruchtbaar waardoor er weer een verlies en rouw naar nog een kind op de schouders rust. Dus ik werd dik. Niet door veel eten, niet omdat ik niet beweeg.. maar omdat je dik kan worden van emotionele toestanden. Je lijf raakt op slot, je gaat hangen, het voelt alsof het geen zin meer heeft.

Ik Heb 4 jaar borstvoeding gegeven. Ik voed vrij op.

Mijn dochter heeft haar eerste 4 jaar suikervrij geleeft. Zij zit op een natuurlijke school waar zij ontbijten en snacken met groenten uit de moestuin en eieren van eigen kippen. Ze maken de soep zelf, ze groeit momenteel paarse spersieboontjes en ieder kind zo iets anders. Ze drinkt water en thee. Ze is 6 kilo "te zwaar" en heeft een buikje. Ze speelt dagelijks buiten, rijdt 4x per week paard, zit op zwemles. Zij is als jij haar ziet te dik. Als ik haar zie is ze PERFECT. Als ik mij zie ben ik PERFECT.

Je kunt roeptoeteren wat je wil maar ieder kind en iedere volwassenen is dik of dun door redenen die jij niet ziet. Je kunt jezelf prachtig mooi verklaren met je diploma als voedingsdeskundigen maar dat papiertje haal je ook maar door een boek. En dat boek gaat niet mee met natuurlijk gezond eten. Dat is een verdienmodaal.

Ik hoop oprecht dat onze kinderen geen mensen zoals jij leren kennen want je maakt ze kapot met deze woorden. Je moet een stap terug doen, uit dit draadje gaan en lekker je frustaties uiten op jezelf.

Dit is het laatste wat ik tegen jou zeg. Mag duidelijk zijn dat ik je in en in triest vind.

Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 15:18

Nee sorry je maakt echt geen materie uit het niets aan :') hou eens op. Het is fysiek onmogelijk. Er komt gewoon meer energie binnen dan wat eruit gaat.

"Gezond" eten staat namelijk niet gelijk aan caloriearm, je kunt prima 3000 kcal per dag of nog meer puur uit smoothie bowls en salades halen zonder dat er ooit suiker bij komt te kijken. En het feit dat meerdere gezinsleden te zwaar zijn impliceert des te meer dat het probleem te maken heeft met hoe en hoeveel jullie thuis eten.

Ik ben heel erg tegen fat shamen maar je kunt toch zelf niet geloven dat verdriet 30 kilo vet zomaar uit het lucht doet verschijnen? Blijkbaar is men in Zuid Soedan of andere Bangladesh gewoon niet verdrietig genoeg terwijl die op straat verhongert :')

Suzanne F.

Berichten: 49299
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 15:30

Ik snap dat je hoog in je emoties zit Beanpip maar je mag zelf ook wel wat nuance aanbrengen. Kunnen hormonen zorgen voor gewichtstoename? Ja, door een vertraagd metabolisme. Maar vet zelf maakt ook weer hormonen aan. Overgewicht komt nooit alleen door hormonen. Dan hadden ze in Afrika massaal alle ondervoede kinderen ingespoten met hormonen. Natuurlijk speelt aanleg een rol, en hormonen ook. Maar gewicht blijft altijd een balans tussen de inname en de energieverbranding.

neetoch
Berichten: 1032
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 15:33

Alsof ze dan in Afrika wel het geld hebben voor een spuitje met hormonen als dat er niet voor eten is...

Kom op mensen...

BeanPip
Berichten: 15
Geregistreerd: 02-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-23 18:03

Fly_high schreef:
Nee sorry je maakt echt geen materie uit het niets aan :') hou eens op. Het is fysiek onmogelijk. Er komt gewoon meer energie binnen dan wat eruit gaat.

"Gezond" eten staat namelijk niet gelijk aan caloriearm, je kunt prima 3000 kcal per dag of nog meer puur uit smoothie bowls en salades halen zonder dat er ooit suiker bij komt te kijken. En het feit dat meerdere gezinsleden te zwaar zijn impliceert des te meer dat het probleem te maken heeft met hoe en hoeveel jullie thuis eten.

Ik ben heel erg tegen fat shamen maar je kunt toch zelf niet geloven dat verdriet 30 kilo vet zomaar uit het lucht doet verschijnen? Blijkbaar is men in Zuid Soedan of andere Bangladesh gewoon niet verdrietig genoeg terwijl die op straat verhongert :')


Ik ben tijdens mijn zwangerschap 20 kg aangekomen en dat is er nooit meer afgegaan. Dus ja... die kilo's kwamen er ook niet aan door verkeerd eten. Mijn enige hormonale zwangerschaps trek was spa rood liters en liters. En rauwe uien op mijn eten.

Ik woog voor mijn zwangerschap 75 kilo en dat was prima. Klein beetje buikvet, niet teveel niet te weinig. Ik ben nog steeds 20 kg meer dan destijds.

Je kunt sarcastisch blijven en lachen om anderen maar dat doet mij dan weer niets. Ik zou zeggen houd het weer ontopic, niemand heeft hier iets aan.

BeanPip
Berichten: 15
Geregistreerd: 02-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-23 18:12

Suzanne F. schreef:
Ik snap dat je hoog in je emoties zit Beanpip maar je mag zelf ook wel wat nuance aanbrengen. Kunnen hormonen zorgen voor gewichtstoename? Ja, door een vertraagd metabolisme. Maar vet zelf maakt ook weer hormonen aan. Overgewicht komt nooit alleen door hormonen. Dan hadden ze in Afrika massaal alle ondervoede kinderen ingespoten met hormonen. Natuurlijk speelt aanleg een rol, en hormonen ook. Maar gewicht blijft altijd een balans tussen de inname en de energieverbranding.


Die nuance kun je ook zoeken in mijn bericht. Ik was na 3 maanden zwanger al 8 kilo aangekomen, met 26 weken 19 kg. Mocht ook helemaal niets en heb heel lang op bed gelegen en op de bank. Ben altijd geinteresseerd geweest in echt gezonde voeding maar die kilo's zijn er nooit meer afgegaan. En dat was nooit een probleem tot ik besloot weer te willen paardrijden.

Ik begrijp het, ik sta altijd open voor een gesprek zelfs als het over mijn of jouw gewicht gaat. Maar ik ben niet van steen en dit gaat mij te ver. Ik heb geen behoefte om te praten met mensen die ik eerder heb aangesproken, dus niet jou.. niet als het zo moet.

Het raakt me minder dan anderen wellicht maar ik ken wel kinderen die worstelen met zichzelf, in mijn familie..en dan word ik boos als ik mensen zie praten over kinderen. Dan ben ik wel geneigd te zeggen daar gaat het hier niet over en nu klaar. Mensen openlijk dikkertjes noemen.. met hoofdletters schreeuwen om andermans kids... ik denk dat al die mensen in het echte leven helemaal geen boe durven te roepen. Doe het dan hier ook maar niet denk ik dan. Als je de eerste pagina's leest ten opzichte van de roeptoeters erna... was dat een stuk leerzamer. Als je mensen iets wil leren of aanraden doe dat dan minstens met compassie en niet alsof je de middelbare school nog bewandeld en denkt dat het leven al is begonnen.

Janneke2

Berichten: 22794
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 18:12

Niemand heeft beweerd 'materie uit niets' te maken.

Maar de verschillende hormonen (uit bijnier, schildklier, ovaria, pancreas to name a few) zijn "prima" in staat om 'de balans tussen inname van voedsel en verbranding van voedsel' te verstoren.
(Medicijnen die inwerken op bijvoorbeeld deze klieren kunnen diezelfde balans óók verstoren...)

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30655
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 21:29

Moderatoropmerking:
Interessante discussie, maar die past meer op MWS. Laten we terug ontopic gaan en anders niet reageren. Alvast bedankt. Daarbij laat elkaar in de waarde.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 09:03

BeanPip schreef:
Voor jouw informatie..

Ik ben 33 jaar 1.69 cm groot en weeg ruim 95 kilo. Ik schommel van 93 naar 98 en terug. Ik eet biologisch, suikervrij en drink geen sappen, prik e.d. als ik chips eet, is dat op een feestje. Ik ontbijt met smoothiebowls, lunch met eieren, spekjes en rucola, ik eet s avonds liever een linzenstoof dan prakkie met vlees.

Ik lijd al 12 jaar aan een angststoornis door mijn jeugd. Ik heb een depressie en adhd. Ik kom aan en sla op door een hormonale disbalans. Ik ben ook moeilijk vruchtbaar waardoor er weer een verlies en rouw naar nog een kind op de schouders rust. Dus ik werd dik. Niet door veel eten, niet omdat ik niet beweeg.. maar omdat je dik kan worden van emotionele toestanden. Je lijf raakt op slot, je gaat hangen, het voelt alsof het geen zin meer heeft.

***knip***

.


TS ik weeg ongeveer even veel als jij, maar ben een goeie 14 cm langer en dat maak wel wat verschil.
Toch ben ik (vind ik mezelf) te groot en stevig voor de meeste warmbloed paarden.

Ik ben gelukkig jaren geleden verliefd geworden op het Shire ras en die zijn op gezond gewicht doorgaans al wel 800+ kg. Wat maakt dat ik bij mijn eigen gewicht (inclusief al het tuig), tegenover mijn twee Shires netjes onder de 12,5% verhoudingsgewicht zit. Wat betreft gewicht kan dat dus makkelijk.

Ik had een tijdje terug een kennisje te rijden die hetzelfde weegt als ik, maar wel kleiner is en daar kwam gelijk al een probleem om de hoek kijken, namelijk dat zij niet goed in mijn 18 inch zadels kon passen. Er kwam veel te veel gewicht op de lepel terecht, daardoor meer druk achter op de paardenrug.
Op mijn paarden heb ik ook wel eens mijn broer gehad van 2.07 m en 107 kg, dat pastte veel beter dan de dame van 98 kg en 1.70 m lengte, omdat mijn broer met zijn zwaartepunt netjes in het midden van het zadel kon zitten.

Veel maneges hebben nu een maximum ruiter gewicht van 90 kilo gekleed, ik denk dat het een heel erg redelijk maximum is. Wat ik jou zou adviseren is te streven naar een broekmaat 44 (rijbroek 46) voordat je weer kunt gaan rijden, want als je daarin past, dan pas je doorgaans ook in een 18" zadel, mits er geen dikke kniewrongen/blokken op zitten.


Voor de rest, ik herken de moeite met afvallen, want tot een aantal jaar terug was ik altijd netjes rond maat 40 en toen begon mijn schildklier te klieren, daarnaast wat andere hormonale problematiek en hartproblematiek (waardoor ik niet goed tegen de schildklier medicatie kan en daar op de juiste dosis hartkloppingen van krijg, dus moet leven op een onder dosering) . Ik zeg altijd dat ik alleen maar langs de Jamin hoef te lopen, even diep in te ademen en er zit weer 2 kg bij aan.

Ik heb heel veel geprobeerd om af te vallen, veel sporten, anders eten, geen suikers, calorieën tellen enz. Mijn horloge houdt mijn gemiddelde dagelijkse verbranding bij en die is vaak boven de 3000 calorieën waarvan ongeveer 1800 - 2200 rustenergie en 1000 - 1500 actieve energie. Als ik een dag de 3000 niet gehaald heb, dan ga ik 's avonds nog een stuk wandelen.

Wat betreft eten probeer ik tenminste 6 dagen per week een max van 2000 calorieën aan te houden, wat me heel makkelijk af gaat en soms moet ik mezelf dwingen om meer te eten, omdat ik de 1800 nog niet gehaald heb. Ik doe dan ook niet moeilijk wanneer ik uit ga, zoals uit eten, in het weekend een wijntje drinken en borrelen met vriendinnen of een high tea ga doen (is niet elk weekend, maar 1x per maand of zo).

Al met al zou ik af moeten vallen, maar dat doe ik niet. Ik heb het geaccepteerd, want continu vechten tegen de kilo's werkt gewoon ontmoedigend en ontneemt me de lol in het leven. Sinds ik geaccepteerd heb dat ik nooit meer mijn oude figuur terug zal krijgen gaat het mij wel beter af, zowel mentaal als fysiek.

Sterkte en succes

Moossie90
Berichten: 473
Geregistreerd: 12-01-14

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 16:55

Je kan wel aankomen door bepaalde afwijkingen. Ik bleef aankomen ondanks 1800kcal per dag en 3000 verbranden. Ik blijk een hypofyse aandoening te hebben die daadwerkelijk ervoor zorgt dat je aankomt zonder reden. Omdat die hypofyse dus alle hormonen aanstuurt. Lijf plus kop was compleet op hol.
Allemaal omdat een erwt in je kop niet doet wat het moet doen.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 16:59

Moossie90 schreef:
Je kan wel aankomen door bepaalde afwijkingen. Ik bleef aankomen ondanks 1800kcal per dag en 3000 verbranden. Ik blijk een hypofyse aandoening te hebben die daadwerkelijk ervoor zorgt dat je aankomt zonder reden. Omdat die hypofyse dus alle hormonen aanstuurt. Lijf plus kop was compleet op hol.
Allemaal omdat een erwt in je kop niet doet wat het moet doen.


1800 kcal per dag en 3000 kcal verbranden en dan nog aankomen is tegen de wetten van de fysica ivm energiebehoud… en ik dacht toch wel dat die redelijk vast lagen.
Ergens klopt iets niet in je berekening.

Moossie90
Berichten: 473
Geregistreerd: 12-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 17:23

Poekkie schreef:
Moossie90 schreef:
Je kan wel aankomen door bepaalde afwijkingen. Ik bleef aankomen ondanks 1800kcal per dag en 3000 verbranden. Ik blijk een hypofyse aandoening te hebben die daadwerkelijk ervoor zorgt dat je aankomt zonder reden. Omdat die hypofyse dus alle hormonen aanstuurt. Lijf plus kop was compleet op hol.
Allemaal omdat een erwt in je kop niet doet wat het moet doen.


1800 kcal per dag en 3000 kcal verbranden en dan nog aankomen is tegen de wetten van de fysica ivm energiebehoud… en ik dacht toch wel dat die redelijk vast lagen.


Ergens klopt iets niet in je berekening.



Verdiep je maar eens in de hypofyse en de afwijking ervan. Dan kan je doen wat je wilt tegen welke wet van de fysica dan ook. En ik ga ervan uit dat mijn endocrinoloog toch echt niet dingen uit haar duim zuigt.

Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 17:39

Moossie90 schreef:
Je kan wel aankomen door bepaalde afwijkingen. Ik bleef aankomen ondanks 1800kcal per dag en 3000 verbranden. Ik blijk een hypofyse aandoening te hebben die daadwerkelijk ervoor zorgt dat je aankomt zonder reden. Omdat die hypofyse dus alle hormonen aanstuurt. Lijf plus kop was compleet op hol.
Allemaal omdat een erwt in je kop niet doet wat het moet doen.


Dat is alleen letterlijk fysiek onmogelijk :') omdat het zou betekenen dat je massa en energie uit het niets ging aanmaken. Geloof me, er zijn heel veel wetenschappers die graag zouden willen dat zoiets mogelijk was ;) maar zo werkt thermodynamica nou eenmaal niet.

Dus er zijn 2 mogelijkheden, of je at gemiddeld toch meer dan 1800 (en voor die gemiddelde moet je ook je cheat days en dergelijke meetellen) of je verbrandde gemiddeld minder dan 3000. Of combinatie van allebei. Vooral die dagelijkse verbranding is erg onwaarschijnlijk - voor een vrouw van gemiddelde tot ietwat bovengemiddelde lengte zou het betekenen dat je dagelijks heel consequent op topsport niveau bleef trainen. Of naast sporten iets van extreem zwaar fysiek werk deed, niveau bouwvakker zeg maar.

Hetzelfde geldt voor de post van Daphara, je gaat fysiek nooit aankomen van daadwerkelijk 2000 kcal eten en 3000+ verbranden. De enige logische verklaring is dat een van de kanten van het rekensommetje gewoon niet klopt :o

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 17:44

Nee hoor moossie

Er kunnen meerdere redenen zijn dat je toch bijkomt:
- je energieopname is hoger dan ingeschat - grotere porties dan gedacht / vergeten snacks / misvatting volle of magere producten / etc.

- je werkelijk verbruik is lager dan verwacht - hier geloof ik best dat de hypofyse een rol kan spelen in een vertraagd metabolisme tov de standaard waar apps mee rekenen. Halvering lijkt mij echter moeilijk te geloven.

- je houdt veel water vast - ook hier kan hormoonhuishouding een rol spelen.

Maar met een negatief energieverschil van 1200 kcal maak je geen vet aan. Je maakt geen materie uit lucht.

Edit: fly high was me voor :)

Mars

Berichten: 33270
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 17:57

Inderdaad zeg als jouw lichaam uit niets extra massa weet te maken dan kun je godsgruwelijk rijk worden :')
De laatste die dat lukte was Jezus (brood en vis als ik me goed herinner), en daarvan is het ook maar de vraag of het echt gebeurd is.

MyWishMax

Berichten: 25383
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 19:01

Even iets heel doms misschien, maar hoe weten ze hoeveel calorieën je verbrandt bij een activiteit? Kan daar geen verschil in zitten? Vond het trouwens altijd heel weinig als je op de sportschool zat en zon apparaat gaf aan hoeveel je zogenaamd verbrand zou hebben. Ik moet bijvoorbeeld veel eten om aan te kunnen komen, terwijl ik echt de minst intensieve levensstijl heb door ziekte. Of mijn lijf verbruikt gewoon veel bij normale dingen omdat het zo'n maandagochtendmodel is. (Heb ook heel snel een hele hoge hartslag bij weinig inspanning dus is dat dan het verschil)
Sorry, ik snap er altijd weinig van. Zelfs met begeleiding was het niet te doen.

Maar ook, volgens mij worden er vaak fouten gemaakt in wat precies een portie is. Dus avondeten misschien eerder 1,5 portie ipv 1. Handje noten, mijn handen zijn heel klein, maar mijn vader eet met 1 handje iig het dubbele :+ Ik ronde, merkte ik, sneller naar boven af, dus rekende met grotere porties als het echt waren, terwijl vrienden die wilden afvallen rekenden met minder als wat het echt was. Mijn avondeten was de helft van hun portie, ik vond dat dus een 1 persoonsportie, zij vonden die van hen voor 1 persoon. Dan moet je echt afwegen, denk ik? En berekenen wat je zou moeten eten?

Moossie90
Berichten: 473
Geregistreerd: 12-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 19:06

Prachtige aannames. Lees de link
https://www.kanker.nl/erfelijkheid-en-k ... r-hypofyse

Ik heb dus teveel aan hormonen. Kennelijk allemaal dokters hier.
Ja ik doe lichamelijk zwaar werk, we hebben een klushuis, de paarden aan huis en ik rij ook. En het is niet alleen verven of een behangetje plakken maar bv nu dak van de schuilstal vervangen, de zolder zijn we aan het isoleren en beplaten.
Ik mag te hopen dat de hele medische molen toch daadwerkelijk wel vastgesteld kan hebben wat er mis is en wat er verbrand wordt. En qua eten is het bijhouden wat je eet en drinkt met een weegschaal. Metabolisme en beweging is allemaal gemeten door artsen.
Edit ja mijn voeten zijn ook gegroeid, 1 maat in de lengte en 1cm in de breedte. Zou ook niet kunnen

Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 19:32

En ga je elke dag dat dak vervangen en zolder beplaten? 8 of 10 uur op een dag, dag in dag uit? Want zo niet dan ligt je gemiddeld energieverbruik stuk lager dan op de dagen dat je daadwerkelijk dergelijk zwaar werk doet. Paardrijden (tenzij op hoog wedstrijdniveau) is overigens slechts lichte cardio wat voor weinig spieropbouw en energieverbruik zorgt. Artsen hebben je beweging ook niet elke dag gemeten, of zitten ze jou a'la big brother 24/7 in de gaten te houden? ;)

En zelfs mocht je verbranding zo uitzonderlijk hoog zijn dan zitten dezelfde artsen jouw voeding niet dagelijks na te lopen. Tot zover de feiten dus.

Hyperprolactinemie zorgt wel voor gewichtstoename maar gewoon niet door de wetten van fysica te breken. Wat er daadwerkelijk gebeurt is dat jouw energieverbruik afneemt (en je die uitzonderlijk zeldzame 3000 kcal energiebehoefte niet eens bijna haalt) en uit verhouding is tov je eetpatroon.
Prolactine is geen magisch middeltje dat 1200 kcal aan energie uit de lucht kan toveren, anders zouden we deze al lang ingezet hebben om wereldhonger op te lossen en allerlei brandstoftekorten op te vangen.

MWM chronische ontstekingen bijv kosten je lichaam heel veel energie. Ik ben niet helemaal bekend met jouw ziekte dus wil geen te vergaande aannames maken, maar dat lijkt me redelijk voor de hand liggende verklaring. Malabsorptie kan ook een dingetje zijn bij diverse aandoeningen.

Energieverbruik bij ogenschijnlijk dezelfde activiteit verschilt ook per persoon - denk aan spiermassa en hoe efficiënt je wel en niet bent in beweging ;)

En last bij not least, ik gok dat jouw beeld van "veel eten" stuk anders is dan die van sommige andere mensen, myself included :+

Moossie90
Berichten: 473
Geregistreerd: 12-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 19:40

*D
Fly_high schreef:
En ga je elke dag dat dak vervangen en zolder beplaten? 8 of 10 uur op een dag, dag in dag uit? Want zo niet dan ligt je gemiddeld energieverbruik stuk lager dan op de dagen dat je daadwerkelijk dergelijk zwaar werk doet. Paardrijden (tenzij op hoog wedstrijdniveau) is overigens slechts lichte cardio wat voor weinig spieropbouw en energieverbruik zorgt. Artsen hebben je beweging ook niet elke dag gemeten, of zitten ze jou a'la big brother 24/7 in de gaten te houden? ;)

En zelfs mocht je verbranding zo uitzonderlijk hoog zijn dan zitten dezelfde artsen jouw voeding niet dagelijks na te lopen. Tot zover de feiten dus.

Hyperprolactinemie zorgt wel voor gewichtstoename maar gewoon niet door de wetten van fysica te breken. Wat er daadwerkelijk gebeurt is dat jouw energieverbruik afneemt (en je die uitzonderlijk zeldzame 3000 kcal energiebehoefte niet eens bijna haalt) en uit verhouding is tov je eetpatroon.
Prolactine is geen magisch middeltje dat 1200 kcal aan energie uit de lucht kan toveren, anders zouden we deze al lang ingezet hebben om wereldhonger op te lossen en allerlei brandstoftekorten op te vangen.

MWM chronische ontstekingen bijv kosten je lichaam heel veel energie. Ik ben niet helemaal bekend met jouw ziekte dus wil geen te vergaande aannames maken, maar dat lijkt me redelijk voor de hand liggende verklaring. Malabsorptie kan ook een dingetje zijn bij diverse aandoeningen.

Energieverbruik bij ogenschijnlijk dezelfde activiteit verschilt ook per persoon - denk aan spiermassa en hoe efficiënt je wel en niet bent in beweging ;)

En last bij not least, ik gok dat jouw beeld van "veel eten" stuk anders is dan die van sommige andere mensen, myself included :+


Kennelijk ben je een arts…….
Ik ben een maand lang gemonitord en ik ga echt uit van wat de endocrinoloog zegt en niet een bokker.