Gewicht ruiter maximaal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:05

DuoPenotti schreef:
Verbale agressie?
Omdat jij dingen / invult die er niet staan verbaas ik me daar heel erg over. En dan zeg ik daar wat van, dat klopt.
Als dat verbalen agressie is als ik daar wat van zeg? oke.....
Misschien kun jij dan wat doen aan je manier van schrijven, je manier van invullen.
Dan hoeft die ander daar niet "verbaal agressief" op te reageren.

Want alles wat jij daar zogenaamd samenvat lees ik namelijk helemaal niet....


Ik zie dat je die feedback vaker krijgt in topics.
Dat leest en praat niet prettig.
Misschien is het iets om wat bewuster mee om te gaan.

DuoPenotti

Berichten: 29802
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:07

Ninx schreef:
DuoPenotti schreef:
Verbale agressie?
Omdat jij dingen / invult die er niet staan verbaas ik me daar heel erg over. En dan zeg ik daar wat van, dat klopt.
Als dat verbalen agressie is als ik daar wat van zeg? oke.....
Misschien kun jij dan wat doen aan je manier van schrijven, je manier van invullen.
Dan hoeft die ander daar niet "verbaal agressief" op te reageren.

Want alles wat jij daar zogenaamd samenvat lees ik namelijk helemaal niet....


Ik zie dat je die feedback vaker krijgt in topics.
Dat leest en praat niet prettig.
Misschien is het iets om wat bewuster mee om te gaan.


tuurlijk.....

en ik lees ook vaker dat jij rare conclusies trek...wat nu?

Maar ik heb hier geen zin in...doei

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:08

DP: hier op stal zou jij daar de enige in zijn ja…
Buiten ikzelf en 1 ander persoon maar wij vallen dan weer in de categorie ‘fanatieker trainen’ met 3-7x per week rijden.

Ik kom zelden een recreatieruiter tegen die op activiteit let.

MyWishMax

Berichten: 25387
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:15

Maar DP, jij rijdt al heel lang en bent heel fanatiek geweest, dus ja jij kan dat nog. Daar ben je idd eerder uitzondering in, denk ik. En wat ik om me heen zie gebeuren.

Ook al ben ik het er niet mee eens dat je voor stappen en draven geen ruiterfitheid nodig hebt. Maar dat geldt voor iedereen ongeacht gewicht enzovoorts en daar is ook niet iedereen het mee eens. Daar heb ik al discussies over gehad dat mensen 'licht' genoeg zijn of genoeg beweging hebben naast de paarden en met rijden. Dan hoeven ze niet nog aan zichzelf te werken en ik denk daar heel anders over. Zodra je op een paard wilt stappen moet je ook aan jezelf werken imo.

BeFunny

Berichten: 10644
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:21

Ik denk dat dit een gevoelig onderwerp blijft voor mensen met overgewicht. Dat hou je helaas toch.

Het spreekt verder voor zich dat je aan jezelf blijft werken daar doet gewicht niks aan af. Maar dat is een andere discussie.

boemel

Berichten: 8453
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:22

We hebben 3 Friezen en ik houd een max van 80 kg als Max ruitergewicht aan. Daar blijven we zelf gelukkig onder.

Overigens zijn 2 van de 3 vrij kort in de rug en zeker niet week in de rug.
Onze 14 jarige merrie is vrij lang in de rug. Ze is niet week, maar ik vind het wel een aandachtspunt qua training. Als er een tijdje weinig mee gedaan is, neigt ze wel naar week en dan moet er al helemaal geen zware ruiter op.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 12:11

Ninx schreef:
Gypsy schreef:
Ninx waarom zou je niet mogen rijden? Mijn trekpaard kruising van 700 kg mag volgens de 15 procent regel 105 kg dragen, daar zou ts toch prima op kunnen rijden.


Trekpaarden zijn slechte gewichtsdragers. Deze paarden zijn primair gefokt om te trekken.
Los van het gewicht is er nog steeds de factor ruiterbalans en fitheid.
Het dient een paard nooit, van welke formaat dan ook, om er met flink overgewicht op te gaan zitten. Het is goed jezelf leuke dingen te gunnen, maar niet wanneer dit ten koste gaat van een dier.

Waarom zou je dat met alle geweld van de wereld willen?

Laten we niet doen alsof overgewicht hetzelfde is als een handicap of ziekte waaraan je bent overgeleverd en niets aan kunt doen.
Overgewicht kun je aanpakken. Maar met een duidelijk doel, visie en hulp. Ts probeert zelf steeds een beetje iets te doen, heeft geen duidelijk doel of richting of plan van aanpak. Ik denk dat dit bij veel mensen zo gaat, daarom gaat het ook steeds verkeerd en dat vreet aan je zelfvertrouwen.
Voor de meeste mensen is een gezond gewicht echt wel haalbaar.... maar zoek hulp en zet alle zeilen bij.

Wat is er nu motiverender dan het willen doen voor je paard?


Ik had er misschien niet over moeten beginnen want ik heb eigenlijk geen zin om alle details online te zetten maar...

Toen ik mijn paard kocht had ik geen overgewicht. Maar helaas kwam ik later in een paar hele stressvole jaren terecht. Ik grijp niet naar drugs, niet naar drank, maar ik eet. Ik kreeg flink overgewicht. Dieeten (het doorpakken wat jij zo simpel laat klinken) zorgden alleen maar voor een jo jo effect. Ik stopte met paardrijden, het mocht niet meer van mijzelf. Tot mijn da, die echt het dierenwelzijn voorop heeft staan en mijn paard en mij kent, zei dat ik niet zo belachelijk moest doen en gewoon lekker moest gaan rijden.

Inmiddels bouw ik aan een normale levenstijl waarin ik probeer niet terug te vallen in mijn eetverslaving. Ik val langzaam, maar zeker! af.

Dus hoewel ik snap dat we overgewicht niet moeten promoten, wil ik wel van het "65 kg is de standaard" af.

We moeten mensen niet het idee aanpraten dat je perse 65 kilo moet wegen. Als de 1 met 65 kilo op een haf van 450 kilo rijd en de ander met 90 kg op een paard van 700 kg, prima toch. Overleg desnoods met je da.

Ts kijk of het lukt met afvallen en op gewicht blijven. Dat zou natuurlijk het fijnst zijn. Maar wees ook realistisch over wat haalbaar en vol te houden is, en kies een paard waarbij je niet steeds net op de rand van die 15 procent balanceert. Vraag evt een ervaren persoon mee te kijken, of vraag bij de aankoopkeuring wat de da van het draagvermogen en jullie als combi vind.

Janneke2

Berichten: 22799
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 13:30

BeanPip schreef:
Tot hoeveel kilo raden jullie aan te kunnen paardrijden? Ik heb vroeger altijd paarden gehad maar was slank en woog niet meer dan 65 kilo. Nu al 8 jaar moeder en de kilo's willen er niet meer vanaf. Mijn dochter begint nu leuk te rijden en het kriebelt.. maar ik zou alleen een paard willen kopen waar wij beide plezier aan kunnen hebben.

Ik weeg nu 93 kilo en ben al aan het zwemmen om wat kwijt te raken. Ik heb geen idee welk streefgewicht ik moet aanhouden. Ik vind mijzelf namelijk wel goed zo...maar wil wel kunnen paardrijden.


Vier opmerkingen.
Ten eerste vind ik de 15% regel een aardige vuistregel.
Maar het hele verhaal is:
een paard kan meer gewicht dragen naarmate het dier
- relatief korte benen heeft
- een korte rug
- brede borstkas/ voorbenen wijd op de grond.

2: De bouw graag aanvullen met correct spiergebruik. De brede borstkas is geen pluspunt als het dier niet gewend is om 'een schoftlift' te maken, idem dito voor de korte rug. (Als het dier de rug vooral laat hangen/ een te 'holle' lijn tussen zadel en bekken krijgt het dier rugklachten/ kissing spine.)

3: in de rensport wordt gezegd 'dood gewicht is zwaarder dan levend gewicht'. Dat gaat over looddekjes als de jockey niet zwaar genoeg is.
.... maar voor gewone ruiters geldt dit in die zin, dat als je sterke buikspieren hebt en netjes in balans kunt 'meezitten', het ook 'lichter' is voor het paard.

4: kijk eens op de site van 'Dressuur Natuurlijk' : ze hebben een prima challenge rond gezond ruitergewicht

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 20:59

Ik vind dat qua gewicht het heel erg aan het paard ligt. Ik ben zelf 1.87m en weeg ook 95 kilo. Mijn paard is 1,76m en ik schat hem 650 kg, gaat prima voor wat ik er mee doe, 3x in de week een uurtje. Toen ik iets lichter was heb ik ook wel eens de rally eersel postel op een grote fjord gereden. Halverwege laten nakijken door de dierenartsen voor de zekerheid en die zeiden het lijkt wel of hij recht uit de stal komt, we hadden er zeker 30 km opzitten. Maar ook eens op een paard van 1,65 gezeten waar na 1 rondje bak wel duidelijk was dat ik er echt te zwaar voor was. Van gewicht zullen die fjord en het paard niet veel schelen maar qua draagkracht toch echt wel. Een lichtere ruiter die nog niet zo goed kan rijden kan veel zwaarder zitten en de gemiddelde grote vent weegt ook al gauw 90 kilo. Als die 90 kilo dan een beetje mee kan zitten en in balans kan zitten. Zoniet, dan wordt het verhaal wel degelijk anders want dan is 90 kilo echt veel.

Cinnepin

Berichten: 8940
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 21:03

Mariljo schreef:
Ik vind dat qua gewicht het heel erg aan het paard ligt. Ik ben zelf 1.87m en weeg ook 95 kilo. Mijn paard is 1,76m en ik schat hem 650 kg, gaat prima voor wat ik er mee doe, 3x in de week een uurtje. Toen ik iets lichter was heb ik ook wel eens de rally eersel postel op een grote fjord gereden. Halverwege laten nakijken door de dierenartsen voor de zekerheid en die zeiden het lijkt wel of hij recht uit de stal komt, we hadden er zeker 30 km opzitten. Maar ook eens op een paard van 1,65 gezeten waar na 1 rondje bak wel duidelijk was dat ik er echt te zwaar voor was. Van gewicht zullen die fjord en het paard niet veel schelen maar qua draagkracht toch echt wel. Een lichtere ruiter die nog niet zo goed kan rijden kan veel zwaarder zitten en de gemiddelde grote vent weegt ook al gauw 90 kilo. Als die 90 kilo dan een beetje mee kan zitten en in balans kan zitten. Zoniet, dan wordt het verhaal wel degelijk anders want dan is 90 kilo echt veel.



Sorry maar ik vind dat je met 95 kilo echt niet op een paard moet willen zitten. Op geen enkele

Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 21:24

Dat mag je vinden, dat wil alleen niet zeggen dat je meteen gelijk hebt :+

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 21:28

Fly_high schreef:
Dat mag je vinden, dat wil alleen niet zeggen dat je meteen gelijk hebt :+

Eens, ik weet zelf heel goed wat kan en wat niet.

lies

Berichten: 9631
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 22:15

Zo'n lastig onderwerp, denk er vaak ook aan of ik niet te zwaar ben (83kg).
Heb dan wel precies zo'n paard dat Janneke beschrijft, dus werd daar dan weer wat zekerder van, maar kan daar niet echt onderbouwing voor vinden. Is dit de reden dat bijvoorbeeld een IJslander een hoger gewicht kan dragen?
Gaat in mijn geval om een Irish Draught merrie. Ze is maar 1.57. Heb totaal niet het idee dat ze moeite heeft, maar het blijft wel een dingetje voor mij.

Janneke schreef:
Maar het hele verhaal is:
een paard kan meer gewicht dragen naarmate het dier
- relatief korte benen heeft
- een korte rug
- brede borstkas/ voorbenen wijd op de grond.



In het geval van TS denk ik dat je man de ideale oplossing wel gegeven heeft. 2 paarden! Jij een stevig dier als je terug bent op 85 kg en je dochter een pony. Ik vind een 8 jarige echt veel te jong voor een paard. Vind het rijden op een paard echt een andere tak van sport en dan heb ik het nog niet over de breedte tov een pony. Denk dat het voor de heupen en andere botten niet goed is.

Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 22:45

Ik denk dat heel veel van stemmen in de trant van "boven 80/85/90 kilo moet je echt niet meer op een paard gaan zitten" te maken hebben met het feit dat men zulke gewichten gelijk stelt aan een onvoorstelbaar dikke iemand met alle implicaties van dien (niet passen in het zadel, geen core kracht, geen balans en noem maar op). Terwijl dat ook 90 kilo te paard is


Afbeelding


Bij een vrouw van lengte die hier net genoemd werd is 95 kilo eigenlijk ook nog bij lange na niet het niveau dat men per definitie geen goede balans en controle over haar lijf kan hebben.

Moet zeggen dat ik het voor mezelf wel teveel van het goede vond om met meer dan 90 kilo op een paard te gaan zitten, maar toen was ik ook beperkt tot maneges en dat ligt best een stuk gevoeliger IMO dan een eigen paard.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 23:10

Cinnepin schreef:
Sorry maar ik vind dat je met 95 kilo echt niet op een paard moet willen zitten. Op geen enkele


Wat vind moet je bij de politie brengen. Er is zojuist uitgebreid beargumenteerd wat belangrijke factoren zijn en jij gaat hier een beetje naar lopen doen met een niet-onderbouwde flutreactie.

Cinnepin

Berichten: 8940
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 11:09

Gypsy schreef:
Cinnepin schreef:
Sorry maar ik vind dat je met 95 kilo echt niet op een paard moet willen zitten. Op geen enkele


Wat vind moet je bij de politie brengen. Er is zojuist uitgebreid beargumenteerd wat belangrijke factoren zijn en jij gaat hier een beetje naar lopen doen met een niet-onderbouwde flutreactie.


Waar slaat dit op, dit is pas een kinderachtige reactie. ik mag toch gewoon een mening geven?
Een paard is een LEVEND dier hoor. Maar helaas gaat vaak het plezier van de mens voor.
En mensen die het goed praten zijn vaak zulke mensen...helaas.

Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 11:36

Maar heb je nog argumenten of alleen persoonlijke steken? :+

Leg me anders uit waarom dezelfde levende wezens die onder ruiters van 80 of 90 kilo jarenlang op t topniveau kunnen presteren per definitie geen 95 kilo op hun rug zouden kunnen verdragen? En in de topsport gaan de prestaties voor, niet zozeer het plezier van de ruiter. Niet dat de topsport daardoor nou heilig is :') maar als paarden per definitie beter zouden springen (= meer geld winnen) onder ruiters die nog geen 50/60 kilo wegen zou je verwachten dat het ook veel beter vertegenwoordigd werd in gewicht van de deelnemers, net zoals in de rensport.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 11:46

Het zoveelste ruitergewicht topic :roll:
Bekijk het per combinatie. Mijn hubbie weegt 95kg. Heeft altijd met een quarter geshowd van 1.43, en niet onverdienstelijk. Paard heeft nooit aangegeven problemen te hebben met zijn gewicht en hij is nu 18 en nog steeds gezond en wordt nog steeds recreatief gereden.
Afbeelding
Hubby met zwarte Shaggy
Afbeelding
Op zijn ranke palomino van 1.50

Onze trainer, die internationaal op het hoogste niveau rijdt. (level4!) Hij is bijna 2 meter, niet dik, maar weegt door zijn grootte toch tegen de 100kg.
Hier op onze quarter van 1.50
Afbeelding
Ikzelf op mijn IJs van 1.32. Ik ben 1.68 en weeg 65kg
Afbeelding
Wij zitten al jaren in de topsport met quarters. De meeste quarters tikken de 1.50 amper aan. Het zadel alleen weegt al rond de 15kg. De meeste ruiters wegen meer dan 70kg.
Onze paarden gaan lang mee en blijven gezond.
Wat is dan het probleem?

Idem dito bij de IJslanders.

Duhelo

Berichten: 28565
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 11:52

Ik ging net zeggen, wat met al die Arabiertjes? In de originele landen wordt daar ook door mannen mee gereden, en dit zijn vaak smalle ranke paardjes van 1.40, die zware tochten door de woestijnen doen met mannen op hun rug.
Westernruiters inderdaad.

Het is vooral afhankelijk van paard tot paard.
Mijn man weegt 95-100 kilo, als die op mijn (stevige, maar weke gewrichten) spanjaard van 1.58
gaat zitten, merk je echt dat die in de rug "inzakt". Paardje vindt het ook absoluut niet leuk en is daar erg duidelijk in.
Onze jonge belg die nog iets kleiner is maar absoluut niet week is in de gewrichten, geeft er geen moer om en loopt vrolijk haar rondje zonder enige tekenen van ongemak.

Loretta
Berichten: 8779
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 12:09

sevke schreef:
Het zoveelste ruitergewicht topic :roll:
Bekijk het per combinatie. Mijn hubbie weegt 95kg. Heeft altijd met een quarter geshowd van 1.43, en niet onverdienstelijk. Paard heeft nooit aangegeven problemen te hebben met zijn gewicht en hij is nu 18 en nog steeds gezond en wordt nog steeds recreatief gereden.
[ [url=m/dSxQV0.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hubby met zwarte Shaggy
[ [url=m/6TxqJ4.jpg]Afbeelding[/url] ]
Op zijn ranke palomino van 1.50

Onze trainer, die internationaal op het hoogste niveau rijdt. (level4!) Hij is bijna 2 meter, niet dik, maar weegt door zijn grootte toch tegen de 100kg.
Hier op onze quarter van 1.50
[ [url=m/4DezXP.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ikzelf op mijn IJs van 1.32. Ik ben 1.68 en weeg 65kg
[ [url=m/xFoeTi.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wij zitten al jaren in de topsport met quarters. De meeste quarters tikken de 1.50 amper aan. Het zadel alleen weegt al rond de 15kg. De meeste ruiters wegen meer dan 70kg.
Onze paarden gaan lang mee en blijven gezond.
Wat is dan het probleem?

Idem dito bij de IJslanders.


Toch wel typische dat veel grote zware ruiters toch heel goed scoren. Dan ga je je toch afvragen hoe zit het nu met het gewicht? Het lijkt me wel complexer dan dat velen hier willen stellen. Anders zou een paard nooit zo hoog scoren.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 12:17

Een atletische ruiter met veel balans die zwaarder is door lengte en/ of bespiering is natuurlijk heel wat anders dan een ruiter met datzelfde gewicht door een grote massa extra vet. Ieder kind begrijpt dat je dat niet kunt vergelijken.

Aan het eerste is weinig te doen, aan het tweede wel.

lies

Berichten: 9631
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 12:23

Maar wetenschappelijk onderzoek zegt wel degelijk dat gewicht van invloed is op prestatie en dat paarden er geblesseerd van (kunnen) raken. Neemt niet weg dat een goed getraind (stevig op z’n benen staand) paard, wrs wel iets meer kan hebben dan een recreatief gereden paard.

Ninx, ik vind het verschil niet zo duidelijk (behalve dat aan het een wat te doen is idd). Ik zou niet denken dat een paard het iets kan schelen of dat gewicht in spieren of in vet is. Niet elk te vet persoon mist balans toch?

Wintu

Berichten: 3028
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 12:26

lies schreef:
Maar wetenschappelijk onderzoek zegt wel degelijk dat gewicht van invloed is op prestatie en dat paarden er geblesseerd van (kunnen) raken. Neemt niet weg dat een goed getraind (stevig op z’n benen staand) paard, wrs wel iets meer kan hebben dan een recreatief gereden paard.

Ninx, ik vind het verschil niet zo duidelijk (behalve dat aan het een wat te doen is idd). Ik zou niet denken dat een paard het iets kan schelen of dat gewicht in spieren of in vet is. Niet elk te vet persoon mist balans toch?


Laat ze maar eens naast elkaar touwtje springen de persoon met veel spieren en de persoon met veel vet.

Dan zie je wel wat er verschilt.

MyWishMax

Berichten: 25387
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 12:26

lies schreef:
Maar wetenschappelijk onderzoek zegt wel degelijk dat gewicht van invloed is op prestatie en dat paarden er geblesseerd van (kunnen) raken. Neemt niet weg dat een goed getraind (stevig op z’n benen staand) paard, wrs wel iets meer kan hebben dan een recreatief gereden paard.

Ninx, ik vind het verschil niet zo duidelijk (behalve dat aan het een wat te doen is idd). Ik zou niet denken dat een paard het iets kan schelen of dat gewicht in spieren of in vet is. Niet elk te vet persoon mist balans toch?


Dat laatste ks wel onderzoek naar gedaan, ik kan hem helaas niet meer vinden. Ging over borsten met of zonder goede sportbh. Het vet heeft een vertraagde beweging en zo was er dus idd verschil tussen veel vetweefsel en weinig. En daarnaast ook nog of ze goed ingepakt waren, weer minder invloed, of juist niet, weer meer invloed.

Baal er enorm van dat ik hem niet meer kan vinden. Ging dus helemaal niet over balans, juist over bewegingen van verschillende soorten weefsel waar je dus geen invloed op hebt zelf. Die bewegen mee en het ene heeft een vertraging en geeft een soort 'klap' na iets later.

Duhelo

Berichten: 28565
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 12:31

Goh, cru gezegd, maar vet wiebelt wel meer dan spieren zeg maar.
Ik kan me voorstellen dat 100 kilo gespierde lange persoon wel anders aanvoelt dan 100 kilo dikke korte persoon.

Als je evenveel kilo vet hebt, die een impact krijgt, dan blijft dat wel enige tijd doorwiebbelen / drillen, waar dat in spier niet doet.

Maar sowieso is dat bijna onmogelijk te vergelijken. Mss is de 100 kilo vet makkelijker te dragen omdat het balanspunt dichterbij ligt, itt de 100 kilo spier die mss een balanspunt hoger op heeft.

Je zou dan eigenlijk de twee uitersten van personen moeten vinden van hetzelfde gewicht (spier vs vet), die beide evenveel balans en zelfde rijstijl hebben, die op een proefpanel van dezelfde paarden laten rijden, en gaan documenteren wat de invloed is op het paard en zo te gaan zien waar ze meer moeite mee hebben. Maar dat is quasi onmogelijk lijkt mij.

Ik weet kleinere paarden die geen moeite hebben met lange (lichte) ruiters en andere kleine die er wel moeite mee hebben, puur door dat balanspunt. Net zoals het ene paard 120 kilo met gemak draagt en zelfs presteert op topsport, waar het andere nog geen 10 meter kan draven.

conclusie lijkt me vooral: zorg dat je als ruiter netjes rijdt en zo goed mogelijk in balans zit, kies een paard uit die er duidelijk geen moeite mee heeft en alsnog loopt als een happy athlete, en ga lekker gaan rijden.