Zadelmak maken - gewone bodyprotector of toch airbagvest?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Plantje15
Berichten: 129
Geregistreerd: 29-04-20

Zadelmak maken - gewone bodyprotector of toch airbagvest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-23 13:34

Ik heb in het verleden altijd zadelmak gemaakt met een klassieke bodyprotector. Ik zou eventueel een airbagvest willen aanschaffen voor de volgende ronde, maar vraag me af of dit wel veiliger is dan een gewone?

Het opblazen maakt toch geluid, wat als het paard hier tijdens een eventuele val van schrik en bijvoorbeeld uithaalt?

Elisa2

Berichten: 37168
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zadelmak maken - gewone bodyprotector of toch airbagvest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 10:47

Hm lastig..heb wel goede ervaringen gehoord over het airbagvest maar dit was wel bij al beleerde en bevestigde paarden.

Als het per ongeluk af gaat bij het zadelmak maken heb je een groot probleem denk ik.

Ik zou dan denk ik toch gaan voor de goed passende bodyprotector.

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 11:12

Een airbackvest gaat niet zo maar af. Heb aardig wat rare sprongen gehad en pas toen ik er echt af ging, ging het af. Ga kijken wat voor jou het prettigste zit en waar je je het prettigst bij voelt.

_Anke_

Berichten: 2400
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Zuid - Limburg

Re: Zadelmak maken - gewone bodyprotector of toch airbagvest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 12:12

Bij een airbagvest moet je dan niet zitten om deze vast te maken? Juist bij zadelmak maken lijkt het mij lastig om eerst het vest te moeten vastmaken? En biedt het geen bescherming als je bij het hangen al valt?
Maar ik hoor graag als ik het verkeerd zie

Elisa2

Berichten: 37168
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 12:38

Lithya schreef:
Een airbackvest gaat niet zo maar af. Heb aardig wat rare sprongen gehad en pas toen ik er echt af ging, ging het af. Ga kijken wat voor jou het prettigste zit en waar je je het prettigst bij voelt.


Bij een lesklant van mij wel :o

Maar goed, ik was er niet bij dus weet ook niet wat er precies gebeurd is behalve dat ze niet gevallen is.

Misschien inderdaad het airbagvest eerst uitproberen op al beleerde paarden. :)

DuoPenotti

Berichten: 29507
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 12:40

Ik zou voor een bp gaan. Voor de reden die Anke al geeft.
Sta je net met 1 voet in de beugel, het voelt niet veilig en wil je ook snel afstijgen zonder vast te zitten.
Sowieso als je met paard en al valt doet het vest het ook niet.

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 12:49

DuoPenotti schreef:
Ik zou voor een bp gaan. Voor de reden die Anke al geeft.
Sta je net met 1 voet in de beugel, het voelt niet veilig en wil je ook snel afstijgen zonder vast te zitten.
Sowieso als je met paard en al valt doet het vest het ook niet.


Je klikt pas vast op het paard. Maar zit je er op en wil je snel er af, dan zal hij inderdaad af gaan

Plantje15
Berichten: 129
Geregistreerd: 29-04-20

Re: Zadelmak maken - gewone bodyprotector of toch airbagvest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-23 14:29

Bedankt voor het meedenken! Ouderwetse BP is idd de betere optie als het even snel moet gaan

Capriootje

Berichten: 6751
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Zadelmak maken - gewone bodyprotector of toch airbagvest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 21:45

Ik heb mijn eigen jonge paard zadelmak gemaakt met een airbag. De eerste keren hangen/zitten heb ik zonder gedaan. Na paar keer oefenen was hij hier safe mee en vanaf dat we gingen ‘rijden’ aan de longe heb ik hem aan gedaan en vastgemaakt zodra ik zat. Nooit problemen mee gehad omdat paard het opstappen gewoon al goed kende.

Later wel aantal keer mee gevallen en ik vind het wel erg ‘lekker’ vallen hoor :Y) Mijne schrikt niet van het geluid maar kan me best voorstellen dat sommige dat wel zouden hebben.
Ik heb een normale bodyprotector en vroeger ook wel veel gedragen (eventing) maar ik vind de belemmering in bewegingsvrijheid toch wel een dingetje met die jonge beesten. Dus inderdaad een eigen keuze maar ik ben blij met m’n airbag vest :j

Geeft mij een veilig gevoel en het je voelt amper dat je hem aan hebt.

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 21:29

Zal voor een bodyprotector gaan. Als je valt en hij klapt gelijk, hebben ze gelijk een extra slechte ervaring met vallen.

Keell94

Berichten: 4048
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 13:10

Ik heb de demo van het vest op jumping amsterdam gezien en vond dat er een behoorlijke knal vrij kwam bij het afgaan van het vest, wellicht niet zo handig met een jong paard.

Misschien stom maar ik heb het zadelmak maken gewoon zonder bodyprotector gedaan, het belemmerd je toch in je beweging helemaal met het hangen in het begin, dus wat dat betreft is zo'n airbag vest wel weer handig omdat het in feite onopgeblazen gewoon een hestje is die je aan hebt.

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Re: Zadelmak maken - gewone bodyprotector of toch airbagvest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 18:36

Oef ik weet niet of ik dat zal durven. Is toch best gevaarlijk dat zadel mak maken en dan zonder bodyprotector of airvest. Ja het is inderdaad lastig met een bodyprotector heb je een stuk minder bewegingsvrijheid. Maar die knal van een airvest is ook niet handig.

Capriootje

Berichten: 6751
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 18:40

Ik ben met doorrijden wel van mijn jonkie afgevallen met airjacket aan maar hij gaf helemaal niks om die knal :') Nu is hij ook wel nuchter verder van karakter en kan mij best voorstellen dat sommige paarden er wel extra van schrikken

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Re: Zadelmak maken - gewone bodyprotector of toch airbagvest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 19:13

Het ligt inderdaad ook aan het karakter van het paard. Ik ben vorige jaar van mijn paard gevallen, omdat ze schrok van iemands anders airjacket. Ze schrok zich echt lam van die knal. Ik zou op haar dus geen airjacket dragen ook al is zij allang ingereden.

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Zadelmak maken - gewone bodyprotector of toch airbagvest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 19:27

Tja, meestal heb je je airvest nodig doordat het paard ergens van schrikt en je er dus aftieft. Dan maakt die knal ook niet zoveel meer uit. Ik rijd al jaren met een airvest: ik kan geen bodyprotector verdragen en toen dat nog wel ging vond ik een BP juist m’n balans verminderen op jonge dieren.
Ik heb m’n airvest in de tussentijd een paar keer nodig gehad. De plof die t gaf als ie opblies deed mijn paard niet veel, die vond t leeglopen spannender :') Ook de paarden die meewaren toen ik viel keken even raar en dat was t dan. Ik ben 1x afgestegen terwijl ik nog vastzat, we waren beide een beetje beduusd maar hij bleef gewoon bij mij. @Paardjes101, ook van de klap van een ruiter die valt zonder airjacket kan voor een ander paard enorm schrikken zijn, zeker als t paard er een sprint bij trekt

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Zadelmak maken - gewone bodyprotector of toch airbagvest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 19:46

Ik zou investeren in een kwalitatief goed en fijn zittende BP. Helemaal met zadelmak maken.

Pytje

Berichten: 4360
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Re: Zadelmak maken - gewone bodyprotector of toch airbagvest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 20:22

Er zijn tegenwoordig ook 2 in 1 bodyprotectors. Als je jezelf niet vastklikt met bijvoorbeeld hangen, heb jr wel de bescherming van de bodyprotector. En als je eenmaal kunt zitten, kun je de kabel van de airjacket vastmaken. Mocht je dan vallen, heb je dubbele bescherming.

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 20:27

Keell94 schreef:
Ik heb de demo van het vest op jumping amsterdam gezien en vond dat er een behoorlijke knal vrij kwam bij het afgaan van het vest, wellicht niet zo handig met een jong paard.

Misschien stom maar ik heb het zadelmak maken gewoon zonder bodyprotector gedaan, het belemmerd je toch in je beweging helemaal met het hangen in het begin, dus wat dat betreft is zo'n airbag vest wel weer handig omdat het in feite onopgeblazen gewoon een hestje is die je aan hebt.



Ik ook.. toen mijn rug op 2 plaatsen gebroken :j

Plantje15
Berichten: 129
Geregistreerd: 29-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-24 20:58

Ondertussen is het zadelmak maken gebeurd en gelukkig is alles vlekkeloos verlopen. Ik heb een gewone bodyprotector gebruikt (nu nog even tijdens het doorrijden) maar kijk er wel naar uit om hem uit te kunnen laten

Hangen was wat onhandig maar lukt wel.
Tip: laat je paard wennen aan het geluid van de velcro als je bodyprotector die heeft voor het hangen. Door de wrijving maakt dat toch wat geluid

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Zadelmak maken - gewone bodyprotector of toch airbagvest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 22:08

Ik denk dat ik mijn rug protector ga gebruiken van de zomer.
Wel bescherming, maar meer bewegingsvrijheid dan met een bodyprotector.

Ik heb ze beide liggen, rug protector mag bij het mennen ook dus heb ik het meest aan.

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 22:25

Nooit een bodyprotector gebruikt bij het zadelmak maken... #beetjedom? Maar ik heb ondanks dat ik een stuk of, **telt na**, 40 paarden / pony's zadelmak heb gemaakt en ingereden nooit 'gedoe' gehad met het zadelmak maken / de eerste paar keer aan de longe etc. Het gedonder, als dat al komt, komt meestal pas met een stuk of 10x er op te hebben gezeten en bijv voor het eerst los een drafje doen, dat je denkt oeps waar is het stuur, oeps daar is de omheining en oeps ze gaan op eens naar links of rechts.

Ik vind het er makkelijk op en af kunnen springen en snel op/af het zadel etc heel belangrijk bij die eerste keren erop. Dat gaat toch net ietsje lekkerder, vind ik dan, zonder bp.

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Re: Zadelmak maken - gewone bodyprotector of toch airbagvest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 22:42

@pallatin ja daar heb je zeker gelijk in, maar die keer dat ik viel kwam echt door de klap van andermans airjacket. Maar je hebt wel gelijk voor het zelf gebruiken. Als ze dan toch al van iets schrikken dan kan die knal der ook nog wel bij.
@plantje15 Fijn dat het gelukt is!
@dennis dat is inderdaad ook een goede oplossing.

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 22:43

Flevolander schreef:
Keell94 schreef:
Ik heb de demo van het vest op jumping amsterdam gezien en vond dat er een behoorlijke knal vrij kwam bij het afgaan van het vest, wellicht niet zo handig met een jong paard.

Misschien stom maar ik heb het zadelmak maken gewoon zonder bodyprotector gedaan, het belemmerd je toch in je beweging helemaal met het hangen in het begin, dus wat dat betreft is zo'n airbag vest wel weer handig omdat het in feite onopgeblazen gewoon een hestje is die je aan hebt.



Ik ook.. toen mijn rug op 2 plaatsen gebroken :j


Oeff heftig! Heb op dit moment ook mijn rug gebroken echt geen pretje!

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 22:45

VanHuisUit schreef:
Nooit een bodyprotector gebruikt bij het zadelmak maken... #beetjedom? Maar ik heb ondanks dat ik een stuk of, **telt na**, 40 paarden / pony's zadelmak heb gemaakt en ingereden nooit 'gedoe' gehad met het zadelmak maken / de eerste paar keer aan de longe etc. Het gedonder, als dat al komt, komt meestal pas met een stuk of 10x er op te hebben gezeten en bijv voor het eerst los een drafje doen, dat je denkt oeps waar is het stuur, oeps daar is de omheining en oeps ze gaan op eens naar links of rechts.

Ik vind het er makkelijk op en af kunnen springen en snel op/af het zadel etc heel belangrijk bij die eerste keren erop. Dat gaat toch net ietsje lekkerder, vind ik dan, zonder bp.



Ik snap wat je bedoeld inderdaad, maar vind het toch dapper van je. Nooit hard gevallen met het inrijden?

Sababber

Berichten: 2695
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Re: Zadelmak maken - gewone bodyprotector of toch airbagvest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 22:57

Mijn paard is al wel zadelmak, ik heb een air jacket maar deze nog niet op dit paard gedragen. Wel op mijn andere paard. Ik wil eigenlijk dat hij gewend is aan soortgelijke knallen van de air jacket voor ik die op hem ga gebruiken. Nog even verzinnen hoe precies, of het ballonnen worden of een pringles bus met deo en een aansteker ofzo _O- mocht iemand goede ideeën hebben dan zijn die zeker welkom :)*