Zadelmak maken - gewone bodyprotector of toch airbagvest?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 23:01

Sababber schreef:
Mijn paard is al wel zadelmak, ik heb een air jacket maar deze nog niet op dit paard gedragen. Wel op mijn andere paard. Ik wil eigenlijk dat hij gewend is aan soortgelijke knallen van de air jacket voor ik die op hem ga gebruiken. Nog even verzinnen hoe precies, of het ballonnen worden of een pringles bus met deo en een aansteker ofzo _O- mocht iemand goede ideeën hebben dan zijn die zeker welkom :)*


Slim inderdaad ik denk dat een klap van een ballon in de binnenbak het geluid het beste nabootst.

Keell94

Berichten: 4048
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 14:09

Flevolander schreef:
Keell94 schreef:
Ik heb de demo van het vest op jumping amsterdam gezien en vond dat er een behoorlijke knal vrij kwam bij het afgaan van het vest, wellicht niet zo handig met een jong paard.

Misschien stom maar ik heb het zadelmak maken gewoon zonder bodyprotector gedaan, het belemmerd je toch in je beweging helemaal met het hangen in het begin, dus wat dat betreft is zo'n airbag vest wel weer handig omdat het in feite onopgeblazen gewoon een hestje is die je aan hebt.



Ik ook.. toen mijn rug op 2 plaatsen gebroken :j


Ja, nu ik erover nadenk niet heel slim geweest, want ben er ook een aantal keren vanaf gesodemieterd en zelfs x achterover geklapt :') tis gelukkig allemaal goed gegaan maar zou het nu niet zo snel nog een keer zo doen. Sommige paarden worden zadelmak geborden, was bij deze 2 wel anders helaas.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Zadelmak maken - gewone bodyprotector of toch airbagvest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 16:59

Maar bij achterover klappen of samen over de kop gaan werkt het vest ook niet.
Dat zou mij weerhouden een vest te kopen.

Melzazu
Berichten: 1785
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Zadelmak maken - gewone bodyprotector of toch airbagvest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 17:04

Ik zou zelf denken een bodyprotector. Als je eventueel wat regelmatiger valt (wat niet te hopen is natuurlijk) dan moet je steeds weer een nieuw patroon in dat airvest doen. Wordt dat dan ook niet erg prijzig?

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 17:39

Plantje15 schreef:
Ik heb in het verleden altijd zadelmak gemaakt met een klassieke bodyprotector. Ik zou eventueel een airbagvest willen aanschaffen voor de volgende ronde, maar vraag me af of dit wel veiliger is dan een gewone?

Het opblazen maakt toch geluid, wat als het paard hier tijdens een eventuele val van schrik en bijvoorbeeld uithaalt?


Precies de reden waarom ik dat niet zou doen.
Je hebt ook bodyprotectors die veel minder beperkend zijn in de beweging.
Wij hadden altijd de Ride Lite van Tipperary. Daar heb ik mn dochter toen ze klein was ook mee laten rijden.
De protectors zijn heel licht en flexibel. Zijn in NL verkrijgbaar. En anders even kijken wie de retail heeft in de EU en daar bestellen. 1 advies koop geen felle kleur. Paarden zien t echt en dat is met zadelmak maken minder wenselijk.
https://www.tipperaryequestrian.com/sho ... ry/vests-3

BoktVerlaten
Berichten: 430
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Zadelmak maken - gewone bodyprotector of toch airbagvest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 17:44

Met airbagvest kun je inderdaad niet snel afstappen. Ik ben een keer vergeten hem los te klikken met afstappen en nog voor ik op de grond stond was het vest al opgeblazen. Gaf wel een plopgeluid maar mijn jonkie bleef gewoon staan. Keek wel een beetje verbaasd…….
Zonde van het patroon…..en het is me daarna nooit meer overkomen…

sanowa

Berichten: 899
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Wilp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 17:44

Melzazu zo.n patroon kost maar 20/25 euro dus dat valt mee.

Ik hen sinds kort ook een air jacket.
Ben er laatst afgevallen met springen, had een bodyprotector aan, maar brak wel m'n ribben en sleutelbeen.

Ik denk dat je ribben met een air jacket beter beschermd zijn, sleutelbeen helpt denk ik niets tegen :+

Melzazu
Berichten: 1785
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Zadelmak maken - gewone bodyprotector of toch airbagvest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 21:25

Ah oké. Nou ja als je 4x eraf dondert dan is het toch 100.-
Vind ik behoorlijk maar het zal in sommige gevallen vast beter werken misschien dan een bodyprotector.

Sababber

Berichten: 2696
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 21:41

Melzazu schreef:
Ah oké. Nou ja als je 4x eraf dondert dan is het toch 100.-
Vind ik behoorlijk maar het zal in sommige gevallen vast beter werken misschien dan een bodyprotector.


In verhouding met het eigen risico vind ik het nog steeds meevallen :=

Melzazu
Berichten: 1785
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Zadelmak maken - gewone bodyprotector of toch airbagvest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 21:55

Ja uiteraard is dat niet in geld uit te drukken :D

Maar is er bijvoorbeeld dan al eens onderzoek gedaan naar wat nu beter beschermd? Een BP of een airbagvest? Of is dat misschien ook weer heel verschillend met hoe je dan valt of zo?

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Re: Zadelmak maken - gewone bodyprotector of toch airbagvest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 21:59

Ik zal als ik jullie was niet besparen op een bp of airvest. Ik wou namelijk geen bp opdoen, omdat ik het niet lekker vond zitten en een comfortabele te duur vond. Nou dat heb ik geweten. Ik lig op dit moment in het ziekenhuis met een gebroken rib, stuitje, rug en klaplong. Dit had voorkomen kunnen worden met een bp. dus is een wijze les geweest.

pinto_1

Berichten: 2560
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 22:05

Jeetje paardjes101, wat heftig om te lezen.
Hee veel sterkte voor jou gewenst. :(:)

VanHuisUit

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 22:07

Citaat:
Ik snap wat je bedoeld inderdaad, maar vind het toch dapper van je. Nooit hard gevallen met het inrijden?


Heel veel sterkte met je rug trouwens. Heftig hoor. Ik heb wel een keer zo'n harde val meegemaakt dat ik scheurtjes had opgelopen in mijn SI gewricht. Maar dat was dus niet bij zadelmak maken.

Dus nee, nooit hard gevallen met inrijden. Wel een paar keer er een soort 'vanaf gegleden', omdat een paard een knieval maakte en een keer omdat er een zo'n beetje op z'n kont ging zitten :(:) of dat ze opeens opzij springen en je denkt, oeps, als ik nog langer blijf hangen wordt het ook voor het paard ongemakkelijk, ik laat me er maar afglijden. En ja, dan is het veel handiger zonder dan met bp. Je beloont het paard dat het rustig blijft staan en stapt net zo rustig weer op. ALsof het doodnormaal is en dan denkt je paard ook, naja, dat viel toch wel mee. Maar goed, dat is mijn ervaring. Ik heb overigens altijd behoorlijke 'bloedpaardjes' gereden, tot mijn laatste paardje dat was een tinker (heerlijk dier trouwens, ook probleemloos zadelmak gemaakt).

Ik denk dat het met inrijden / zadelmak maken vooral heel belangrijk is dat je een goede balans hebt en niet bang ben om er tig keer op en af te gaan. Dat heel veel oefenen. Vaak zie je dat het op- en afstijgen maar een paar keer wordt geoefend en dat is juist het moment dat het als het misgaat mis kan gaan. ALs je spanning voelt opbouwen moet je druk verminderen. Onervaren dieren kunnen soms heel ril reageren en het is zonde als dat direct tot gevolg heeft dat ze ontploffen. Door op tijd druk terug te nemen leren ze je vertrouwen en te ontspannen.

Maar ik zie ze meer ontploffen bij de eerste keren echt goed opzadelen eerlijk gezegd. En bereid ze ook goed voor op van alles wat los kan hangen, scheelt ook.

Maar goed. Het is natuurlijk zwaar beroerd als je er echt hard afknalt. Dat heb ik ook wel meegemaakt (en hoe...) maar nooit met zadelmak maken / eerste 10 x rijden zeg maar.
Ik reed ook het liefst niet aan de longe, dat vond ik juist eng omdat je dan een longeerder hebt die het paard uit balans kan halen op een moment dat jij er niet op verdacht bent. Als je paard gewoon los loopt kun jij het dier als het goed is gewoon 'volgen'.

En vooral niet te lang achter elkaar. Voor die jonge dieren is in het begin als je er echt op zit een minuut of 10 / 15 echt de max. En dat bouw je dan over een paar maanden langzamerhand uit naar een half uurtje / drie kwartier. ALs het even kan als het stuur en de rem er wat opzit zsm lekker naar buiten en dan hebben ze zoveel afleiding plus steun aan een ander dat je zo over dat half uurtje heen gaat.

Nou dat dus :7

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 22:15

VanHuisUit schreef:
Citaat:
Ik snap wat je bedoeld inderdaad, maar vind het toch dapper van je. Nooit hard gevallen met het inrijden?


Heel veel sterkte met je rug trouwens. Heftig hoor. Ik heb wel een keer zo'n harde val meegemaakt dat ik scheurtjes had opgelopen in mijn SI gewricht. Maar dat was dus niet bij zadelmak maken.

Dus nee, nooit hard gevallen met inrijden. Wel een paar keer er een soort 'vanaf gegleden', omdat een paard een knieval maakte en een keer omdat er een zo'n beetje op z'n kont ging zitten :(:) of dat ze opeens opzij springen en je denkt, oeps, als ik nog langer blijf hangen wordt het ook voor het paard ongemakkelijk, ik laat me er maar afglijden. En ja, dan is het veel handiger zonder dan met bp. Je beloont het paard dat het rustig blijft staan en stapt net zo rustig weer op. ALsof het doodnormaal is en dan denkt je paard ook, naja, dat viel toch wel mee. Maar goed, dat is mijn ervaring. Ik heb overigens altijd behoorlijke 'bloedpaardjes' gereden, tot mijn laatste paardje dat was een tinker (heerlijk dier trouwens, ook probleemloos zadelmak gemaakt).

Ik denk dat het met inrijden / zadelmak maken vooral heel belangrijk is dat je een goede balans hebt en niet bang ben om er tig keer op en af te gaan. Dat heel veel oefenen. Vaak zie je dat het op- en afstijgen maar een paar keer wordt geoefend en dat is juist het moment dat het als het misgaat mis kan gaan. ALs je spanning voelt opbouwen moet je druk verminderen. Onervaren dieren kunnen soms heel ril reageren en het is zonde als dat direct tot gevolg heeft dat ze ontploffen. Door op tijd druk terug te nemen leren ze je vertrouwen en te ontspannen.

Maar ik zie ze meer ontploffen bij de eerste keren echt goed opzadelen eerlijk gezegd. En bereid ze ook goed voor op van alles wat los kan hangen, scheelt ook.

Maar goed. Het is natuurlijk zwaar beroerd als je er echt hard afknalt. Dat heb ik ook wel meegemaakt (en hoe...) maar nooit met zadelmak maken / eerste 10 x rijden zeg maar.
Ik reed ook het liefst niet aan de longe, dat vond ik juist eng omdat je dan een longeerder hebt die het paard uit balans kan halen op een moment dat jij er niet op verdacht bent. Als je paard gewoon los loopt kun jij het dier als het goed is gewoon 'volgen'.

En vooral niet te lang achter elkaar. Voor die jonge dieren is in het begin als je er echt op zit een minuut of 10 / 15 echt de max. En dat bouw je dan over een paar maanden langzamerhand uit naar een half uurtje / drie kwartier. ALs het even kan als het stuur en de rem er wat opzit zsm lekker naar buiten en dan hebben ze zoveel afleiding plus steun aan een ander dat je zo over dat half uurtje heen gaat.

Nou dat dus :7


Ja het is inderdaad zo je kan altijd hard vallen en iets breken van elk paard. Soms zijn er paarden bij ons op de rijverenging die ingereden worden en zo ontzettend braaf zijn. En dan kom ik rennend en bokkend door de bak met mij allang ingereden paardje. Maar het is wel handig dat als je een paard inrijdt of een paard zoals mij hebt dat je toch iets meer bescherming draagt. Want je hoeft maar 1 keer lelijk te vallen en je bent zwaar de banketstaaf.

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 22:16

pinto_1 schreef:
Jeetje paardjes101, wat heftig om te lezen.
Hee veel sterkte voor jou gewenst. :(:)


Dankjewel! Ja het was geen prettig ervaring nee.

MariskaFally

Berichten: 899
Geregistreerd: 24-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 22:50

Ik heb jaren geleden met zadelmak maken terwijl ik netjes een bodyprotector droeg wervel L2 gebroken. Inmiddels maak ik zadelmak met airvest. Heb door mn ervaring totaal geen vertrouwen meer in een bodyprotector.

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 23:06

sanowa schreef:
Melzazu zo.n patroon kost maar 20/25 euro dus dat valt mee.

Ik hen sinds kort ook een air jacket.
Ben er laatst afgevallen met springen, had een bodyprotector aan, maar brak wel m'n ribben en sleutelbeen.

Ik denk dat je ribben met een air jacket beter beschermd zijn, sleutelbeen helpt denk ik niets tegen :+

Als mijn airvest opblaast zijn ook sleutelbeen en nek beschermd? De luchtkussen lopen aan de voorzijde over het sleutelbeen omhoog naar achterin je nek.
En de kosten van een patroon heb je er zo uit als daarmee een eerste hulp bezoekje uitspaart. :o
Maar wat je zegt; niks is zaligmakend, dat geldt voor zowel een BP als airvest. Ik verdraag geen BP op m’n gehavende ribbenkast en vind een airvest ook veel comfortabeler om in te rijden, zeker met warm weer.

Ik heb m’n airvest gekocht nadat ik zwaar gewond raakte na het knulligste valletje alles tijden. Ik ben sinds de aankoop 3x gevallen waarvan de laatste keer achteraf gezien ook best heftig was (ik viel namelijk op een stenen ondergrond) gezien de schade aan mn helm, daar zat een fikse scheur in. Ik denk dat ik zonder airvest waarschijnlijk grote kans had op zware verwondingen.

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 23:09

MariskaFally schreef:
Ik heb jaren geleden met zadelmak maken terwijl ik netjes een bodyprotector droeg wervel L2 gebroken. Inmiddels maak ik zadelmak met airvest. Heb door mn ervaring totaal geen vertrouwen meer in een bodyprotector.


Nee meen je? Dus met een bodyprotector wordt je toch minder beschermd ook top je rug? Ik was namelijk van plan om een goede bodyprotector aan te schaffen na mijn val, maar als dat toch niet helemaal helpt. Misschien dan toch maar een airvest kopen.

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 23:12

Pallatin schreef:
sanowa schreef:
Melzazu zo.n patroon kost maar 20/25 euro dus dat valt mee.

Ik hen sinds kort ook een air jacket.
Ben er laatst afgevallen met springen, had een bodyprotector aan, maar brak wel m'n ribben en sleutelbeen.

Ik denk dat je ribben met een air jacket beter beschermd zijn, sleutelbeen helpt denk ik niets tegen :+

Als mijn airvest opblaast zijn ook sleutelbeen en nek beschermd? De luchtkussen lopen aan de voorzijde over het sleutelbeen omhoog naar achterin je nek.
En de kosten van een patroon heb je er zo uit als daarmee een eerste hulp bezoekje uitspaart. :o
Maar wat je zegt; niks is zaligmakend, dat geldt voor zowel een BP als airvest. Ik verdraag geen BP op m’n gehavende ribbenkast en vind een airvest ook veel comfortabeler om in te rijden, zeker met warm weer.

Ik heb m’n airvest gekocht nadat ik zwaar gewond raakte na het knulligste valletje alles tijden. Ik ben sinds de aankoop 3x gevallen waarvan de laatste keer achteraf gezien ook best heftig was (ik viel namelijk op een stenen ondergrond) gezien de schade aan mn helm, daar zat een fikse scheur in. Ik denk dat ik zonder airvest waarschijnlijk grote kans had op zware verwondingen.


kan je bp niet verdragen omdat je ooit je ribben gebroken hebt of om een andere reden?

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 23:13

Dat vind ik wel het grootste voordeel van een airbag: dat (sommige merken!) ook rond je nek en over je stuitje heen opblazen. Dat zijn vaak wel punten die je graag wat bescherming geeft. Ik heb zelf een hit air waar je dus los nog rug, borst en zij beschermers in kunt plakken met klittenband waardoor je een soort dunne soepele bodyprotector en airbag in één hebt. Ik heb zelf alleen de rugbeschermer erbij gekocht. Geen idee waarom, maar ik vind het wel een fijn idee om daar iets extra's te hebben voor als ik een keer tegen een hek of hindernis beland. Ben er trouwens in die 3 jaar nog nooit mee gevallen dus heb geen idee hoe dat is. :+

Binnenkort maar eens het patroon af laten gaan om het ding te testen. :j

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 08:30

Celebi schreef:
Dat vind ik wel het grootste voordeel van een airbag: dat (sommige merken!) ook rond je nek en over je stuitje heen opblazen. Dat zijn vaak wel punten die je graag wat bescherming geeft. Ik heb zelf een hit air waar je dus los nog rug, borst en zij beschermers in kunt plakken met klittenband waardoor je een soort dunne soepele bodyprotector en airbag in één hebt. Ik heb zelf alleen de rugbeschermer erbij gekocht. Geen idee waarom, maar ik vind het wel een fijn idee om daar iets extra's te hebben voor als ik een keer tegen een hek of hindernis beland. Ben er trouwens in die 3 jaar nog nooit mee gevallen dus heb geen idee hoe dat is. :+

Binnenkort maar eens het patroon af laten gaan om het ding te testen. :j


O wat fijn dus die beschermen ook je stuitje, dat is wel heel fijn! Nou ik moet eerlijk zeggen door jullie verhalen neig ik steeds meer naar een airvest. Alleen vin die van mij die klap dus wel heel eng. Wat vinden jullie?

oji

Berichten: 4251
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 09:19

Celebi schreef:
Dat vind ik wel het grootste voordeel van een airbag: dat (sommige merken!) ook rond je nek en over je stuitje heen opblazen. Dat zijn vaak wel punten die je graag wat bescherming geeft. Ik heb zelf een hit air waar je dus los nog rug, borst en zij beschermers in kunt plakken met klittenband waardoor je een soort dunne soepele bodyprotector en airbag in één hebt. Ik heb zelf alleen de rugbeschermer erbij gekocht. Geen idee waarom, maar ik vind het wel een fijn idee om daar iets extra's te hebben voor als ik een keer tegen een hek of hindernis beland. Ben er trouwens in die 3 jaar nog nooit mee gevallen dus heb geen idee hoe dat is. :+

Binnenkort maar eens het patroon af laten gaan om het ding te testen. :j

Precies dit. Veel mensen dragen een bodyprotector omdat ze denken hiermee hun rug te beschermen, maar het zijn maar enkele bodyprotectors (volgens mij alleen de oude hele stugge Rodney Powell) die ook daadwerkelijk je rug beschermen. Bodyprotectors zijn er veel meer op gericht je ribbenkast en daarmee de organen achter je ribben te beschermen, dus voor als je om een boom of hek heen gevouwen wordt in een cross. Een bodyprotector doet niet zozeer echt bescherming bieden voor een gewone val op de grond.

Een airjacket beschermt wel je rug, stuitje, nek bij een val op de grond. Dat afgaan van het patroon wordt vaak gebruikt als reden om er niet voor te kiezen, maar in de praktijk val je van een jong dier vaak af in een vluchtsituatie en zal het dier zich al van je af bewegen. Ik heb daar nog niet zo vaak ongelukken van gehoord. Wat wel kan gebeuren is dat andere paarden in de omgeving schrikken van de knal, dus als je in een volle bak rijdt.

Ikzelf heb gekozen voor een airjacket voor het beleren van mijn jonkie, juist omdat ik al pinnen in mijn rug heb door een val van een paard. Ik wil dus expliciet mijn rug beschermen en daar doet een bodyprotector gewoon niet zoveel voor. Mijn paard is niet zo groot (1.64) en als ik heel rustig afstijg (wat je sowieso doet bij een jong dier) dan is het snoertje net lang genoeg en gaat de beweging niet snel genoeg om het airjacket af te laten gaan. Zou ik er echt af springen ipv rustig afglijden, dan zou hij wel afgaan en als ik dus niet staand land maar mijn bovenlijf naar de grond gaat zoals bij een val, dan gaat hij uiteraard ook af. Ik vind het wel een prettig idee dat hij dus niet afgaat onder normale omstandigheden bij rustig afstijgen aangezien ik dus wel eens vergeet los te koppelen.
Als hij al afgaat tijdens het rijden, dan heeft diegene denk ik het snoertje niet goed bevestigd gehad, waardoor het veel te kort is geworden.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zadelmak maken - gewone bodyprotector of toch airbagvest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 10:00

Ik heb ook al iets te vaak gehoord dat mensen juist hun rug breken op de plek waar de BP ophoudt als dit geen goed passende is. Air jacket eigenlijk alleen nog maar positieve verhalen over gehoord. Ook weleens dat deze per ongeluk afgegaan is, maar die zal dan idd niet goed bevestigd zijn geweest en het betreffende paard schrok daar toen gelukkig niet van.

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 10:24

Het enige wat echt onveilig benoemd zou kunnen worden is wanneer je valt en je airbag gaat niet af (bijvoorbeeld als je samen met je paard valt) en je breekt dan wat en je airbag gaat dan alsnog af. De klap van het opblazen zou je letsel dan potentieel erger kunnen maken. Maar goed dat is zo specifiek.. De keren dat een airbag je wel redt van letsel lijken me waarschijnlijker. Bovendien zit het helemaal niet heel belemmerend in de dagelijkse gang van zaken en rij ik er in de zomer prima mee rond zonder het te warm te hebben. Zelfs met die rugbeschermer erin.

Je schijnt er trouwens echt heel zacht mee te vallen. Ben best benieuwd haha. Ik hoop altijd maar dat ie bij mij afgaat als het zover is want mijn pony is vrij klein en zit net onder de grens dat het niet meer getest is geloof ik. Ik had er eens naar gevraagd bij Hit Air en het kleinste paard waarmee het getest was, was volgens mij 1.45 en de mijne is 1.39. Heb door middel van wat knopen het koord aan het zadel dus wat korter gemaakt in de hoop dat dat nog een paar centimeter scheelt. :')

En wat betreft die plof en schrikken.. Veel paarden schrikken toch wel als een ruiter op de grond valt. Zeker als dit gepaard ging met al rennen en/of bokken. Dan doet die plof niet heel veel meer volgens mij. Je zou altijd een patroon of 2 kunnen investeren in schriktraining en verder inderdaad je paard gewoon laten wennen aan harde geluiden. Wapperende vlaggetjes, klappende balonnen, containerdeksels die dichtvallen. Allemaal dingen waar je op buitenrit later toch profijt van kan gaan hebben dus een leuke manier van trainen.

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 11:15

oji schreef:
Celebi schreef:
Dat vind ik wel het grootste voordeel van een airbag: dat (sommige merken!) ook rond je nek en over je stuitje heen opblazen. Dat zijn vaak wel punten die je graag wat bescherming geeft. Ik heb zelf een hit air waar je dus los nog rug, borst en zij beschermers in kunt plakken met klittenband waardoor je een soort dunne soepele bodyprotector en airbag in één hebt. Ik heb zelf alleen de rugbeschermer erbij gekocht. Geen idee waarom, maar ik vind het wel een fijn idee om daar iets extra's te hebben voor als ik een keer tegen een hek of hindernis beland. Ben er trouwens in die 3 jaar nog nooit mee gevallen dus heb geen idee hoe dat is. :+

Binnenkort maar eens het patroon af laten gaan om het ding te testen. :j

Precies dit. Veel mensen dragen een bodyprotector omdat ze denken hiermee hun rug te beschermen, maar het zijn maar enkele bodyprotectors (volgens mij alleen de oude hele stugge Rodney Powell) die ook daadwerkelijk je rug beschermen. Bodyprotectors zijn er veel meer op gericht je ribbenkast en daarmee de organen achter je ribben te beschermen, dus voor als je om een boom of hek heen gevouwen wordt in een cross. Een bodyprotector doet niet zozeer echt bescherming bieden voor een gewone val op de grond.

Een airjacket beschermt wel je rug, stuitje, nek bij een val op de grond. Dat afgaan van het patroon wordt vaak gebruikt als reden om er niet voor te kiezen, maar in de praktijk val je van een jong dier vaak af in een vluchtsituatie en zal het dier zich al van je af bewegen. Ik heb daar nog niet zo vaak ongelukken van gehoord. Wat wel kan gebeuren is dat andere paarden in de omgeving schrikken van de knal, dus als je in een volle bak rijdt.

Ikzelf heb gekozen voor een airjacket voor het beleren van mijn jonkie, juist omdat ik al pinnen in mijn rug heb door een val van een paard. Ik wil dus expliciet mijn rug beschermen en daar doet een bodyprotector gewoon niet zoveel voor. Mijn paard is niet zo groot (1.64) en als ik heel rustig afstijg (wat je sowieso doet bij een jong dier) dan is het snoertje net lang genoeg en gaat de beweging niet snel genoeg om het airjacket af te laten gaan. Zou ik er echt af springen ipv rustig afglijden, dan zou hij wel afgaan en als ik dus niet staand land maar mijn bovenlijf naar de grond gaat zoals bij een val, dan gaat hij uiteraard ook af. Ik vind het wel een prettig idee dat hij dus niet afgaat onder normale omstandigheden bij rustig afstijgen aangezien ik dus wel eens vergeet los te koppelen.
Als hij al afgaat tijdens het rijden, dan heeft diegene denk ik het snoertje niet goed bevestigd gehad, waardoor het veel te kort is geworden.


Ojee dat is wist ik helemaal niet. Ik ga denk ik toch maar een airvest bestellen dan.