Zadelmak maken - gewone bodyprotector of toch airbagvest?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melzazu
Berichten: 1785
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Zadelmak maken - gewone bodyprotector of toch airbagvest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 11:18

Leerzaam topic tot dusver over de verschillen en dus ook de verschillen in veiligheid tussen een bp en een airbag vest.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Zadelmak maken - gewone bodyprotector of toch airbagvest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 11:49

Maar je kunt de vaste hindernis of boom van Oji net zo goed vervangen door de bakrand waar je tegenaan smakt. Of een voet van een paard waar je onder komt.
Dat zijn ook geen ondenkbare situaties bij een val zonder crosshindernissen in de buurt. En dan is een BP toch weer gewoon nuttig.

Welke bewegingen worden er eigenlijk beperkt met een BP? Toegegeven ik heb er nog nooit yoga mee gedaan maar ik ben me er niet zo bewust van welke beweging ik niet kan maken als ik hem wel draag eigenlijk.
Ik vind het enige echte nadeel eigenlijk: heet in de zomer.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Zadelmak maken - gewone bodyprotector of toch airbagvest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 12:02

Ja dat heet vind ik van de rugprotector ook, zweet ding.

Die beschermt uiteraard stuk minder dan een bp, maar voel niet dat ik hem aanheb onder het rijden.

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Zadelmak maken - gewone bodyprotector of toch airbagvest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 12:04

Voordeel dat ik daar eigenlijk nauwelijks last van heb met de airbag, zelfs niet met de rugbeschermer erin, doordat het allemaal wat losser zit en er dus bij beweging lucht tussendoor komt.

Plantje15
Berichten: 129
Geregistreerd: 29-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-24 12:25

Ayasha schreef:
windsor14 schreef:
Paard inrijden zowiezo gevaarlijk, zegt iemand, uhh kom op zeg, je werkt toch in stappen. Ja dan val je meschien een keer, kan, maar om gelijk met zwaar geschut (dat zijn in mijn ogen bp en airvest) te komen. Als je nu al bang bent om te vallen, breng het paard dan ergens heen waar die netjes ingereden wordt. Ik ben absoluut geen fan van bp.

Ben het hier wel mee eens… :o ja er zitten risico’s aan die je in zekere mate kan beperken maar als je op voorhand al aan airbagvesten gaat denken ben je misschien niet geschikt om zadelmak te maken… :o

Paardjes: helaas wel. Heb ze wel meerdere keren gebroken, maar ik kan geen beugel-BH meer verdragen, enkel sport-BH’s. Ribben blijven ook gevoelig voor bepaalde bewegingen waarbij je ribben kan kneuzen, vier van mijn ribben staan scheef en op twee kan je van buiten af ‘verdikkingen’ voelen. Daarom snap ik nooit waarom mensen overtuigd zijn dat kneuzingen erger zijn dan breuken. :+

Er is maar heel weinig dat ze echt kunnen doen om ribben goed te laten helen eens gebroken. En daar zit het probleem…


Beetje kort door de bocht, niet?

Alle paarden die ik zadelmak gemaakt heb zijn geëindigd als stoere nieuwsgierige dieren omdat ik vol vertrouwen geen uitdagingen uit de weg ga (trekkers, verkeer, water,…). Mijn bodyprotector heeft hun zelfvertrouwen niet geschaad.

Nu graag terug on topic

CharleyT
Berichten: 3993
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 12:41

Pallatin schreef:
windsor14 schreef:
Paard inrijden zowiezo gevaarlijk, zegt iemand, uhh kom op zeg, je werkt toch in stappen. Ja dan val je meschien een keer, kan, maar om gelijk met zwaar geschut (dat zijn in mijn ogen bp en airvest) te komen. Als je nu al bang bent om te vallen, breng het paard dan ergens heen waar die netjes ingereden wordt. Ik ben absoluut geen fan van bp.

Wat een geleuter zeg…een BP of airvest zwaar geschut? :') dan vind je een helm zeker ook onzin?
Ik draag geen airvest omdat ik ‘fan’ ben maar omdat het de kans op ernstig letsel bij een val flink verkleind. Ik ben juist blij dat mensen over hun veiligheid nadenken :j
@Lynn: eens, ik zou iedereen die zo’n aankoop overweegt aanraden om in winkel meerdere modellen te passen en zich goed te laten adviseren.


Weet niet of dat geleuter is hoor. Ben van dezelfde generatie als windsor14 en sta er hetzelfde in. Door de jaren heen zo'n 45 paarden zadelmak gemaakt en de ergste schade was een gebroken enkel.
Prima dat veiligheid meer aandacht heeft gekregen, zeker in de basissport. En misschien zijn er ruiters die beter geen paard zadelmak gaan maken ivm. nog niet genoeg ervaring/talent

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 13:08

pol013 schreef:
Maar je kunt de vaste hindernis of boom van Oji net zo goed vervangen door de bakrand waar je tegenaan smakt. Of een voet van een paard waar je onder komt.
Dat zijn ook geen ondenkbare situaties bij een val zonder crosshindernissen in de buurt. En dan is een BP toch weer gewoon nuttig.

Welke bewegingen worden er eigenlijk beperkt met een BP? Toegegeven ik heb er nog nooit yoga mee gedaan maar ik ben me er niet zo bewust van welke beweging ik niet kan maken als ik hem wel draag eigenlijk.
Ik vind het enige echte nadeel eigenlijk: heet in de zomer.


Na ja alles wat je met je core/rug/buik doet? Beetje opbollen of zijwaarts uitwijken, wegrollen over je schouder etc.


Ik draag BP iig alleen als het verplicht is (crossen en ooit jaren geleden springles op de manege) en het zijn in mijn ervaring altijd enorme poedersuiker :') omdat je bovenlijf strak ingepakt en behoorlijk verstijfd erin zit. Met standaard vallen (dus alleen contact met de grond of een balkenhindernis die meegeeft) heb ik veeeeeel liever geen bp aan, dat weet ik wel :o

oji

Berichten: 4251
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 14:40

pol013 schreef:
Maar je kunt de vaste hindernis of boom van Oji net zo goed vervangen door de bakrand waar je tegenaan smakt. Of een voet van een paard waar je onder komt.
Dat zijn ook geen ondenkbare situaties bij een val zonder crosshindernissen in de buurt. En dan is een BP toch weer gewoon nuttig.

Welke bewegingen worden er eigenlijk beperkt met een BP? Toegegeven ik heb er nog nooit yoga mee gedaan maar ik ben me er niet zo bewust van welke beweging ik niet kan maken als ik hem wel draag eigenlijk.
Ik vind het enige echte nadeel eigenlijk: heet in de zomer.

Zeker Pol13, dat kan ook en dan zal een BP ook zeker wel beschermen. Ik vind het zeker ook geen totaal nutteloze dingen. Ik weet alleen wel dat er heel veel mensen zijn die van een BP denken dat je beschermd bent tegen het breken van je rug, wat dus in verreweg de meeste gevallen van hoe een rug gebroken wordt, niet het geval is.

En de bewegingsbeperking (mits een goed passende) zit hem vooral in de beperking van doorrollen bij vallen. Als hij goed past heb je niet zoveel bewegingsbeperking tijdens het rijden zelf. Valt mij tenminste altijd op dat als ik hem niet draag, ik meestal gewoon doorrol en eigenlijk de volgende dag niets merk, en als ik val en hem wel draag, dat je meer met een doffe klap in het zand blijft liggen op de plek waar je neerkomt en de volgende dag stijf als een plank ben.

En wat ik al aangaf, wat je als veiligheidsmaatregel neemt, is voor ieder om te bepalen afhankelijk van diens situatie en waar ie zich prettig bij voelt. Denk alleen wel dat het goed is om te weten welk veiligheidsmiddel ook in welke situatie bescherming biedt en in welke situatie niet.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 15:31

Fly_high schreef:
Na ja alles wat je met je core/rug/buik doet? Beetje opbollen of zijwaarts uitwijken, wegrollen over je schouder etc.


Daarom vraag ik er even op door.

Want specifiek doorrollen, als in een koprol, kan ik me heel goed voorstellen. Maar bij alle verdere bewegingen die ik in het zadel maak of maak om in het zadel te blijven bij een noodsituatie, bemerk ik mijn bodyprotector echt helemaal niet. Als ik zijwaarts moet rollen zou ik er zelfs geen last van hebben.

Voor mensen het beeld krijgen dat je niet meer normaal kunt bewegen met zo'n ding. Wat ik totaal niet herken.

oji

Berichten: 4251
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Zadelmak maken - gewone bodyprotector of toch airbagvest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 15:36

Ha ha en dat is ook niet altijd ideaal. Vriendin van mij deed dat een paar jaar geleden en brak haar enkel op 2 plaatsen met die mooie landing op haar voetjes. Was voor haar uiteindelijk de beroerdste val die ze ooit gemaakt had. %)

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 16:42

pol013 schreef:
Fly_high schreef:
Na ja alles wat je met je core/rug/buik doet? Beetje opbollen of zijwaarts uitwijken, wegrollen over je schouder etc.


Daarom vraag ik er even op door.

Want specifiek doorrollen, als in een koprol, kan ik me heel goed voorstellen. Maar bij alle verdere bewegingen die ik in het zadel maak of maak om in het zadel te blijven bij een noodsituatie, bemerk ik mijn bodyprotector echt helemaal niet. Als ik zijwaarts moet rollen zou ik er zelfs geen last van hebben.

Voor mensen het beeld krijgen dat je niet meer normaal kunt bewegen met zo'n ding. Wat ik totaal niet herken.


Nee in het zadel maakt het IMO niet zo extreem veel uit, maar wel met bewegingen die je zou kunnen maken om je val door te breken / op te vangen als je al eenmaal de grond nadert ;) Plus je krijgt een extra hard randje waar BP eindigt (dus op je buik, onderrug, tegen je schouders aan enz) wat ook best onprettig is als je dan plat op de grond klapt.

Al in al vind ik persoonlijk dat BP bij gewone vallen (mens + grond = enige pijn :P ) weinig toegevoegde waarde heeft, jong paard of niet.


oji schreef:
Ha ha en dat is ook niet altijd ideaal. Vriendin van mij deed dat een paar jaar geleden en brak haar enkel op 2 plaatsen met die mooie landing op haar voetjes. Was voor haar uiteindelijk de beroerdste val die ze ooit gemaakt had. %)


En daarom moet je dus echt nooit op je ledematen vallen :+ veel makkelijker gezegd dan gedaan ik weet het. En soms gebeurt er iets heel geks waardoor je geen kans hebt om uberhaupt semi-bewust te vallen, dat is op zijn minst heel erg schrikken :\

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 21:48

CharleyT schreef:
Pallatin"
[quote="windsor14 schreef:
Paard inrijden zowiezo gevaarlijk, zegt iemand, uhh kom op zeg, je werkt toch in stappen. Ja dan val je meschien een keer, kan, maar om gelijk met zwaar geschut (dat zijn in mijn ogen bp en airvest) te komen. Als je nu al bang bent om te vallen, breng het paard dan ergens heen waar die netjes ingereden wordt. Ik ben absoluut geen fan van bp.

Wat een geleuter zeg…een BP of airvest zwaar geschut? :') dan vind je een helm zeker ook onzin?
Ik draag geen airvest omdat ik ‘fan’ ben maar omdat het de kans op ernstig letsel bij een val flink verkleind. Ik ben juist blij dat mensen over hun veiligheid nadenken :j
@Lynn: eens, ik zou iedereen die zo’n aankoop overweegt aanraden om in winkel meerdere modellen te passen en zich goed te laten adviseren.


Weet niet of dat geleuter is hoor. Ben van dezelfde generatie als windsor14 en sta er hetzelfde in. Door de jaren heen zo'n 45 paarden zadelmak gemaakt en de ergste schade was een gebroken enkel.
Prima dat veiligheid meer aandacht heeft gekregen, zeker in de basissport. En misschien zijn er ruiters die beter geen paard zadelmak gaan maken ivm. nog niet genoeg ervaring/talent[/quote]

Misschien is het dan een generatie ding :') Maak jij nu nog een paard zadelmak met een fluwelen cap met elastieken bandje op t hoofd? En met je laatste opmerking impliceer je dat een ruiter die ervoor kiest om een BP of airvest te dragen bij t zadelmak maken wel geen ervaring/talent zal hebben…Tja, dat vind ik echt geleuter ja…

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 21:54

Ik vind het juist alleen maar aangeven dat iemand de risico's goed overziet. Als je met regelmaat op groene paarden stapt om ze te beleren en het eventueel zelfs professioneel doet dan denk ik dat het alleen maar verstandig is om veiligheidsmaatregelen te overwegen. Letsel kun je altijd oplopen, maar mocht je het een keer kunnen voorkomen met een extra veiligheidsmechanisme dan is dat toch alleen maar goed. Je hebt maar 1 lichaam en een kapot lichaam betekend soms niet meer kunnen werken en geen inkomsten meer. Het kan veel dieper gaan dan alleen een risico op letsel. :j

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 22:42

oji schreef:
De grote vraag is dan, wat wil je dat die bodyprotector beschermt. Wil je dat hij je ribbenkast beschermt en de daarachter liggende organen zoals longen en hart, dan is zo'n BP helemaal prima.

Of wil je dat de BP je rug beschermt tijdens een gewone (niet cross) training in een bak? En dat is toch waarvan ik om mij heen hoor dat veel mensen denken dat een BP voor dient. Maar dan doet zo.n BP die niet een verlengde achterkant heeft (en die dus niet tegen een dressuurzadel aan tikt) helemaal niets voor je rug.

Als je van een paard op de grond valt breek je in 99% van de gevallen nl je rug niet doordat je op je rug valt, maar doordat je op je stuitje valt. Doordat je op je stuitje valt, tordeert je wervelkolom en dan kunnen wervels scheuren. Vrijwel altijd de L1 en/of de L2, vrijwel nooit een T wervel.
Alleen als een BP dus een lange achterkant heeft, kan het iets doen aan bescherming van het stuitje, hoewel dat wel tegenvalt. Maar een BP. tenzij het een hele stijve is die speciaal is gemaakt om dat torderen te voorkomen (en dat is volgens mij alleen die oude Rodney Powell, maar als je als vrouw ook maar enigszins curves hebt, is die eigenlijk geen optie) beschermt niet tegen dat torderen en dus niet tegen het scheuren van de wervels.

Wat een BP wel beschermt is als je bv met je bovenlichaam op een boom valt, of in een vaste hindernis. Als je dan met je rug die bedekt is door de BP, dan wordt je rug dus wel beschermd. Daar is hij voor gemaakt, voor gebruik in de cross waarbij je in verlichte zit zit, en dus je een langere achterkant kunt hebben, en je bij een val juist het risico hebt op een hard opstakel te vallen ipv op de platte grond.

En wat betreft de bewegingsvrijheid. Helemaal mee eens dat een goede passende BP die aansluit bij jouw model lichaam, hoeft je tijdens het rijden niet te beperken, kan hooguit heel heet zijn tijdens de zomermaanden. Maar het belemmerd wel altijd je bewegingsvrijheid tijdens de val. Als je echt gelanceerd wordt, valt het vaak nog mee, maar zeker die nare vallen die niet zo snel gaan (hangen hangen...nee toch niet houden :+ ) op de platte grond, dan beperkt je BP je in het doorrollen en kun je van een val waar je normaal gesproken geen last van hebt (behalve je ego := ) juist door dat je meer als dood gewicht neerploft en niet doorrolt, die BP vaak toch een stijve nek of stijf lijf overhouden. Ik heb zo vaak met een crosstraining dergelijke vallen gehad, dat ik de volgende dag zo stijf als een plank was, terwijl als ik op dezelfde manier tijdens een gewone dressuurtraining zonder BP was gevallen, nergens last van had.

Met een airjacket rol je uiteraard ook niet door, maar die breekt je val veel beter omdat die echt een airbag om je heen vormt en ook voorkomt dat je nek en rug een optater krijgt als een BP als je gewoon op het zand valt of in een hindernis met losse balken.

En ik ben niet tegen een BP hoor, voor een cross is het by far de beste bescherming. Het is meer dat mensen een vals gevoel van veiligheid hebben met een BP als ze gewoon in de bak zonder obstakels aan het rijden zijn.

En idd, helemaal alle risico's uitsluiten kun je nooit. Iedereen moet doen waar hij zich prettig bij voelt en ik denk dat het goed is dat iedereen die keuzes bewust maakt, passend bij jouw leven en jouw manier van rijden. Het feit dat het airjacket zo'n enorme vlucht aan populariteit neemt en je ze in de springring eigenlijk binnen 2 jaar bij misschien wel 50% van de ruiters ziet, geeft gewoon aan dat dit juist een heel laagdrempelige (behalve financieel misschien, ze zijn wel duur) totaal niet beperkende manier is om jezelf heel veel extra bescherming/veiligheid te geven. Daarom, om dit zwaar geschut te noemen vind ik een totaal verkeerde boodschap afgeven, het is juist enorm laagdrempelig. Voor mij zelfs laagdrempeliger als een cap, waar ik na al die jaren nog steeds een hekel aan heb omdat ik het echt niet lekker vind zitten, ongeacht merk of model.

Wat iedereen aan veiligheid doet, is niet een kwestie van geschikt zijn of ongeschikt, is een kwestie van met wat je ervaring is, wat je zwakke plekken in je lichaam zijn (bij mij is dat mijn rug en bekken, dus vandaar dat ik mij daar in verdiept heb) en waar je je prettig bij voelt. Voor de een is die cap heel belangrijk, voor de ander iets anders. Ikzelf hecht bv heel veel waarde aan goede veiligheidsbeugels, Ik ben een keer blijven hangen en weet hoe ik toen door het oog van de naald ben gekropen. Maar er zijn zat mensen die daar veel minder aandacht voor hebben en dat is prima. Uiteindelijk is de meest veilige manier van rijden in mijn ogen, je veilig voelen en daarmee zelfverzekerd je (jonge) paard rijden en leiding durven te nemen ipv afwachten vanuit angst om te vallen. Welk hulpmiddel jouw helpt om jou het meeste dat gevoel te geven, is het hulpmiddel dat voor jou het meeste veiligheid biedt.

Waar ik vooral altijd heel verdrietig van wordt, is als je op maneges in de lessen, vaak jonge meiden rond ziet rijden, in een goedkoop model BP op de groei onder het mom dat ze daarmee hun kinderen veiligheid denken te bieden, maar het juist daarmee allemaal zoveel onveiliger en zoveel minder ongedwongen maken.


Klopt, daarom is het eigelijk juist heel belangrijk om iets te hebben wat je stuitje geschermd. Ook moet je eigelijk proberen als je toch een airvest hebt om plat op je rug te vallen. Het is eigelijk heel gevaarlijk om op je kont te vallen. Kan een gebroken stuitje of rug opleveren. En van beide kan je lang last van houden.