Nieuw rijlaarzen maar weet niet of ze goed zitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NYA180x
Berichten: 1
Geregistreerd: 12-12-23

Nieuw rijlaarzen maar weet niet of ze goed zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 16:48

Ik heb nieuwe rijlaarzen maar de maat is goed en kuit maat maar is de hoogte goed? Ik zit zelf in de spring sport en heb altijd chaps gedragen tot nu! Maar weet niet hoe of wat ik heb hier een paar foto’s
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Nieuw rijlaarzen maar weet niet of ze goed zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 16:58

Als springer wil je geen dressuurboog. Dus dit lijkt me dan een prima hoogte! Je wil niets in je knieholtes hebben prikken.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 17:04

Iris82 schreef:
Als springer wil je geen dressuurboog. Dus dit lijkt me dan een prima hoogte! Je wil niets in je knieholtes hebben prikken.


Ja niet helemaal mee eens, ik vind deze laars toch wel echt aan de korte kant. :o
In je knieholtes wil je ze niet hebben prikken, maar over het algemeen zijn de laarzen voor springers soepeler dan de dressuurlaarzen.

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 17:23

Als ze nog iets gaan zakken, knellen ze op de kuit. Daar wordt je zowel met springen, als dressuur echt niet blij van. Ze mogen echt wel minstens 5 cm hoger.

Tazzey
Berichten: 9507
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 17:25

Ik heb zelf lang gesprongen en ik vind ze echt te kort. Ze mogen echt wel een stuk hoger. Hierboven wordt ook al gezegd dat springlaarzen van soepeler leer zijn. Die van mij zaten altijd in mijn knieholten maar ik heb daar nooit last van gehad. Mijn dressuurlaarzen waren echt een ander verhaal, daar wil je niet mee springen.

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 17:41

Voor dressuurlaarzen zijn ze 10cm te kort, voor springen denk ik ruim 5cm.

Dus ja, ze zijn echt te kort. Als je been gebogen is moeten ze tot de knieholte komen. Dat komen ze bij lange na niet.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Nieuw rijlaarzen maar weet niet of ze goed zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 17:43

Eens met bovenstaande, die zijn te kort.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Nieuw rijlaarzen maar weet niet of ze goed zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 17:46

Aan de buitenkant lijken ze door de boog een mooie hoogte te hebben, echter aan de binnenkant zitten ze best laag, de laarzen zullen als ze soepeler worden nog meer gaan zakken, soms wel tot 5 cm, dan zitten ze zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant te laag voor het mooie. Vraag me dan wel af hoe je met je zweetblad uitkomt als de binnenkant zo laag uit komt als ze eenmaal zijn gaan zakken.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Nieuw rijlaarzen maar weet niet of ze goed zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 20:55

Maar wat is daar precies de reden van, dat ze hoger “ moeten”.. is dat ook fijner voor de ruiter?

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 21:58

Muze schreef:
Maar wat is daar precies de reden van, dat ze hoger “ moeten”.. is dat ook fijner voor de ruiter?


Je loopt nu het risico dat ze onder het zadel blad komen. Daarnaast heeft deze laars niet model kachelpijp, zakt deze iets verder, dan komt het smallere deel op je kuit. Dat gaat knellen. Een knellende laars word je echt niet vrolijk van.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Nieuw rijlaarzen maar weet niet of ze goed zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 22:02

Nooit bij stilgestaan, maar kan ik me goed voorstellen ja.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 09:33

Muze schreef:
Maar wat is daar precies de reden van, dat ze hoger “ moeten”.. is dat ook fijner voor de ruiter?

Stukje overlappen van de overgang laars en zadelblad. Bij een te lage laars zit je dat je laars steeds tegen de onderkant van je zweetblad aankomt en dat is niet prettig.

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Nieuw rijlaarzen maar weet niet of ze goed zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 19:43

Veel te laag, ook voor een springruiter. Je komt zo heel snel in de knoei met het zweetblad. Laarzen horen echt tot de knieholte te komen.