Pijnlijke zitbeenknobbels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Pijnlijke zitbeenknobbels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-23 22:59

Omdat m'n eigen paard met pensioen is, rij ik graag buitenritten op gehuurde paarden. Ik heb een hele gave en fijne plek gevonden waar ik graag rij, dat is op westernzadels. Een probleem is dus dat ik beurse zitbeenknobbels heb elke keer :o Dat is t wel waard en gaat vanzelf weer over, maar blijft toch ook wel lastig en aa het eind van de rit soms ook goed pijnlijk. En nu was ik vorige zondag geweest en vandaag weer, en ik merkte dat een week dan toch te weinig is voor herstel := Op welke manier ik ook zit, overdreven achterover of voorover kantelen, ik blijf m'n botjes voelen. Dit heb ik overigens ook na lange fietstochten, dus niet perse westernzadel gerelateerd. Blijkbaar heb ik daar toch te weinig vet (of zit ik verkeerd, maar zou niet weten hoe ik dan moet gaan zitten). Op m'n dressuurzadel had ik t alleen na echt lange dagtochten of uren stapritjes.

Ben ik de enige en hebben jullie tips? Ik ben nu ook wat aan het rondkijken voor een handige, fits all en makkelijk te bevestigen seatsaver die ik zou kunnen meenemen. Maar ook daar is 1000 keus in en ik vraag me af of die wel breed genoeg zijn/ook m'n zitbeen knobbels beschermen.

Ik hoor graag wat tips :)

Spenk
Berichten: 21776
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Pijnlijke zitbeenknobbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 23:02

Herkenbaar! Een gelpad op zadel helpt. Maar wat nog beter helpt zijn oefeningen doen om je hamstring die aan je zitbeenderen te zitten op te rekken. Dat maakt hier echt het verschil!

Seducci heeft overigens een speciale onderbroek hiervoor. Dat kan ook nog helpen!

Artimes

Berichten: 494
Geregistreerd: 21-02-15

Re: Pijnlijke zitbeenknobbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 10:07

Heel herkenbaar, enige wat mij helpt is een goed Bontje over het zadel, misschien een western Bontje aanschaffen (edix heeft fijne) en die als je een paard huurt over het zadel doen?

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 10:28

Echt schapenbontje (geen nep) speciaal voor Westernzadels (zit een gat in voor de knop, vouw je om de cantle, en knoop je met een paar touwtjes vast. Kost ongeveer 100 euro, iedere cent waard. Past op elk Westernzadel, gaat een eeuwigheid mee.

https://www.kramer.nl/Themas/Western-ri ... -seatsaver

Een Westernzadel moet eigenlijk gewoon naar je kont gaan staan, zeker als het een zadel is met een gewone leren zit - je zit dan in feite op een plank (de boom) met een stuk leer ertussen. Een zadel met een gepolsterde zit is al fijner, maar al die zadels zijn vrij hard. En moeten eigenlijk vormen naar de ruiter, maar dat is wat lastig bij een manege-/leen-/bijrijdpaard.

Overigens kan het ook dat je wat ruim in het zadel zit en dus relatief veel schuift, daar is zo'n bontje ook de oplossing voor want dat haalt ook wat van de zitmaat af natuurlijk.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Pijnlijke zitbeenknobbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 10:38

Hoewel ik best ronde billen heb met een laag spier en een laagje vet heb ik hier ook altijd last van. Zegt dus ook niet alles. Heb het zowel op de fiets als te paard, dus ik heb overal bont op liggen. Zit echt heerlijk en als ik nu zonder zit voel ik dat meteen. Dat had ik trouwens nooit dus ben misschien ook een beetje verwend aan het raken. :+

Zou inderdaad zo'n western zadelbontje kopen en die van te voren vastmaken. Wel even overleggen met de verhurende partij natuurlijk.

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Pijnlijke zitbeenknobbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 11:20

Heel herkenbaar! Ik heb het niet meer met paardrijden, wel met fietsen als ik op een ‘verkeerd’ zadel zit. Kan er nog dagen last van hebben. En ik heb er ook genoeg vet zitten :+

Ik zou voor dergelijke ritten zeker investeren in een bontje, dat kan al veel verschil maken.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 11:57

Nee je bent niet de enige, ik heb dit ook gehad zowel op een western zadel als op een dressuurzadel.

Het komt gewoon omdat het zadel niet goed bij jouw lichaam past. Je kan het met allelei dingen proberen op te lappen maar uiteindelijk lost het probleem alleen op als je een ander zadel koopt die wel bij jouw lichaam past.

Mijn advies is dus ook: laat een zadelpasser komen die goed met je mee kijkt zodat jij en je paard allebei gelukkig zijn met een zadel.

Anders ga je van alles aanschaffen wat maar heel tijdelijk helpt. Een schaap op je zadel is super fijn, maar na een tijdje word die plat en heb je weer het zelfde probleem en zo val je van het een in het ander en ben je zo een paar honderd euro verder en je probleem is niet opgelost.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Pijnlijke zitbeenknobbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 12:05

Het gaat om gehuurde paarden.. Dus een zadelpasser is totaal niet wat nodig is hier. :+

Overigens heb ik mijn (goedkope) bontje nu na 3 jaar intensief gebruiken vervangen omdat ie wat dun begon te worden op het midden. En dat is echt met heel veel lange ritten en meerdere keren per week rijden geweest dus vind die bontjes best duurzaam.

Als je regelmatig rijdt bij die locatie is het wat mij betreft de moeite enorm waard.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 13:24

Goh wat stom dat ik het eerste zinnetje niet goed heb opgeslagen in mijn geheugen. :+

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-23 23:27

Haha ja dat gaat helaas niet lukken idd!

Maar wel wat bruikbare tips hier, super bedankt! Ook wel fijn te lezen dat ik niet de enige ben.... een ruiter vroeg of ik wel m'n bekken voldoende kantelde, maar wat ik ook deed of hoe ik ook ging zitten, ik bleef ze voelen de laatste keer :=

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Pijnlijke zitbeenknobbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 00:15

Het is inderdaad een erg vervelend probleem, net alsof je 2 dikke blauwe plekken hebt. Het ligt idd niet aan je houding maar je krijgt te veel druk op je zitbeenknobbels, dit komt omdat de zadels van vroeger uit voor mannen werden gemaakt en daardoor breder zijn.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 01:48

Ik heb het ook, erg vervelend. Eigenlijk op alle zadels en al na een uur. Alhoewel de ene meer als de andere, ik heb de laatste jaren nooit meer zonder pijnlijke zitknobbels kunnen afstappen. Meestal merk ik het pas na het rijden of als ik weer in het zadel ga zitten. Toch gek dat niet iedereen dat heeft, zijn er meer eventuele oorzaken te bedenken dan enkel te weinig vet op de billen?

Gel-bontje helpt wel.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 09:16

Hannanas schreef:
Ik heb het ook, erg vervelend. Eigenlijk op alle zadels en al na een uur. Alhoewel de ene meer als de andere, ik heb de laatste jaren nooit meer zonder pijnlijke zitknobbels kunnen afstappen. Meestal merk ik het pas na het rijden of als ik weer in het zadel ga zitten. Toch gek dat niet iedereen dat heeft, zijn er meer eventuele oorzaken te bedenken dan enkel te weinig vet op de billen?

Gel-bontje helpt wel.


Lees mijn bovenstaande post. :) Ik weet dat er zadels zijn gemaakt die smaller zijn en daardoor geschikt zijn voor vrouwen. Het maakt overigens niet uit of je veel of weinig vet op de billen hebt. Ik heb namelijk een lading bilvet en ik heb het ook. :')

Overigens heb ik dit probleem nooit op boomloze zadels, deze zadels zijn wel breed maar hebben geen boom of harde delen wat door drukt. Dus dat kan ook nog een uitkomst bieden.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Pijnlijke zitbeenknobbels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-23 09:37

Op m'n eigen dressuur zadel had ik t ook niet, ja bij dagtochten van paar uur. Maar ik rij al bijna 2 jaar niet meer, dus geen idee of dat ook anders is. Kan me ook voorstellen dat ik toen soort eelt of gewenning had omdat ik meerdere keren per week reed. Nu is het eens in de 2 maanden dat ik in t zadel zit. Helaas is vaker niet te doen qua tijd :)

crow
Berichten: 2427
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Pijnlijke zitbeenknobbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 10:03

Ik zou ook een zadelbontje aanschaffen, kun je meenemen en over het zadel doen.

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 10:12

Tancreda4 schreef:
Haha ja dat gaat helaas niet lukken idd!

Maar wel wat bruikbare tips hier, super bedankt! Ook wel fijn te lezen dat ik niet de enige ben.... een ruiter vroeg of ik wel m'n bekken voldoende kantelde, maar wat ik ook deed of hoe ik ook ging zitten, ik bleef ze voelen de laatste keer :=

In jouw geval idd lekker een schapenvachtje kopen…
Ikzelf heb me op m’n vorige maatwerkzadel op een bobbel in de zitting stuk gereden, daarna had ik telkens last van m’n zitbeenknobbels en met name links. Nu nieuw zadel en heb ik er bijna geen last meer van. Ik heb een paar weken geleden een ‘zit clinic’ gevolgd dus eerst op een simulator en daarna les op m’n paard en warempel: nu helemaal geen last meer gehad. Dus het kan best zijn dat ook je zit bijdraagt aan t probleem, is alleen met telkens een ander paard/zadel wat lastiger op te lossen.

Elisa2

Berichten: 37189
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Pijnlijke zitbeenknobbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 10:30

Ik denk ook dat het aan het zadel ligt, wat hier al gezegd wordt. Ik zou ook gaan voor een wollen seatsaver of met gel. Als je deze in de winkel koopt kun je even uitproberen welke fijner voelt.

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 20:09

Ik heb ooit mijn stuitje gebroken gehad. Hier heb ik nogsteeds last van met rijden. Ik rij daardoor alleen maar op mijn eigen zadel en heb ik een bontje. Ook heb ik het gewoon geaccepteerd dat ik niet lang kan rijden.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 18:27

Petrichor schreef:
Hannanas schreef:
Ik heb het ook, erg vervelend. Eigenlijk op alle zadels en al na een uur. Alhoewel de ene meer als de andere, ik heb de laatste jaren nooit meer zonder pijnlijke zitknobbels kunnen afstappen. Meestal merk ik het pas na het rijden of als ik weer in het zadel ga zitten. Toch gek dat niet iedereen dat heeft, zijn er meer eventuele oorzaken te bedenken dan enkel te weinig vet op de billen?

Gel-bontje helpt wel.


Lees mijn bovenstaande post. :) Ik weet dat er zadels zijn gemaakt die smaller zijn en daardoor geschikt zijn voor vrouwen. Het maakt overigens niet uit of je veel of weinig vet op de billen hebt. Ik heb namelijk een lading bilvet en ik heb het ook. :')

Overigens heb ik dit probleem nooit op boomloze zadels, deze zadels zijn wel breed maar hebben geen boom of harde delen wat door drukt. Dus dat kan ook nog een uitkomst bieden.


Helaas rij ik op manege zadels.
Maar op het zadel bijrijd heb ik het ook. Vooral
Als ik binnen drie dagen weer ga rijden voel ik het sowieso ook als ik net ben gaan zitten. Gewoon beurs.

Bontjes en die andere zadelcovers maken de boel zo stroef.

Ik denk idd dat veel zadels te breed zijn. Het is namelijk ook de regio rond de zitbeen, meer aan de binnenkant van mijn zitvlak.

Wintec, kent en masters, skyway enz.. alles dan te breed.

Heb vroeger een paard gereden met een stubben maestoso, goddelijk zadel.

Heb ik dan zulke smalle heupen?